Hjälp med dator till min son - Ny för cirka 15 eller uppgradera?

Permalänk
Medlem

Hjälp med dator till min son - Ny för cirka 15 eller uppgradera?

Hej!
Jag är inte gamat eller byggt datorer på de senaste 20 åren och har ärligt talat inte en susning om vad som gäller på hårdvarusidan. Skulle bli jättetacksam för lite råd. Min son spelar ganska mycket (Rust, Borderlands, Minecraft är väl det som gäller just nu). Han har en speldator som vi köpte begagnad för cirka fem år sedan (en gamingdator från Komplett). Specifikation:
- Intel core i7-4790K, 4 GHz
- 16 GB ram
- GeForce GTX 980
- AOC 2460G5 bildskärm

Är det värt att uppgradera denna dator eller är det bättre att köpa en ny (budget 15 utan skärm, 20 med)? Eller är det bättre att köpa en helt ny dator. I så fall har något ett tips på vad jag skall köpa?

Hälsningar,
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenderp:

Hej!
Jag är inte gamat eller byggt datorer på de senaste 20 åren och har ärligt talat inte en susning om vad som gäller på hårdvarusidan. Skulle bli jättetacksam för lite råd. Min son spelar ganska mycket (Rust, Borderlands, Minecraft är väl det som gäller just nu). Han har en speldator som vi köpte begagnad för cirka fem år sedan (en gamingdator från Komplett). Specifikation:
- Intel core i7-4790K, 4 GHz
- 16 GB ram
- GeForce GTX 980
- AOC 2460G5 bildskärm

Är det värt att uppgradera denna dator eller är det bättre att köpa en ny (budget 15 utan skärm, 20 med)? Eller är det bättre att köpa en helt ny dator. I så fall har något ett tips på vad jag skall köpa?

Hälsningar,
Johan

Nytt grafikkort kommer han långt med. Just nu är detta grafikkort ett mycket bra köp.

Om du vill att han ska få en bättre upplevelse så köp gärna en bättre skärm. Denna skärm är ett bra köp.

Annars om det inte redan sitter en bra SSD-disk i datorn köp gärna en ny relativt stor. Exempelvis denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte värt att uppgradera den. Den processorn är redan bästa som finns för plattformen, och om man uppgraderar processorn behöver ram-minnet ändå bytas ut. Det enda som skulle finnas kvar är då chassi, nätagg och kanske nån ssd... så det är bättre att byta ut allt och sälja gamla datorn som ett paket.

Här har du ett bra paket för 15k:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,236123,259890,3...

Det inkluderar då också Windows och montering. Om du tittar runt på nätet (komponentkoll.se är bra) så kan du hitta delarna billigare också, så man kan få ner priset till kanske 12k.

Sen skulle jag också säga att RX 5700 räcker helt bra, och den extra slanten på XT-varianten är inte nödvändig.

Här är ett bygge som är väldigt bra, och som sparar lite pengar. Inget fönster och ljus, lite svagare grafikkort men en dator som också är tystare:

Köper du allt från Inet, som har helheten billigast, blir det ca 12k.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Bildskärmen han har verkar klara 144 Hz och freesync,
så börjar man med grafikkort kanske det ger lite även om CPU'n inte tillåter max fps hela tiden.

Eller gå på paketet ovan, kanske det bättre från webhallen
- men överväg att fixa windows själv (eller kanske tom bygga) och dubbelkolla så att du väljer moderkort + chassi som passar ihop, tror det chassit behöver mATX

Permalänk
Medlem

@tenderp:

God morgon

Instämmer med övriga, det är läge att bygga nytt.

Mitt bidrag, där du spenderar lite mer men får dels ett XT kort som presterar bättre, samt 8 kärnor 16 trådar som ger er lite andrum kommande 5 åren. Bygger man nu och behåller burken under så pass lång tid är det läge att investera i 8c/16t.

Du får även med ett snyggt chassi (pers. preferens) med 3 rgb fläktar. Kylaren som medföljer 3700x har RGB och lär passa fint i bygget.

Äger själv en 3600 men spelar i 1440p parat med ett RTX 2080, i 1080p är det en signifikant skillnad mellan 3600 och 3700x i spel.

3600 mot 3700x
https://www.youtube.com/watch?v=t7X8nEcR3ec

0.57 Red Dead Redemption 2
1.43 COD
2.23 Control
2.51 PUBG
3.31 Fortnite
4.07 APEX (!)
4.30 Ghost Reacon Breakpoint

Permalänk
Medlem

Vad spelar han? Jag håller med @Novdid, skulle säga att det inte är läge att byta allt till skillnad från många andra. Sitter själv på samma cpu och var sugen när ryzen 3000 släpptes men efter att kollat runt lite så kom jag fram till att jag väntar. Skulle hellre lagt pengarna på ny gpu, 1440p skärm och en bra cpu-kylare om du inte har det och klockat lite mer. Fördelen är ju att man inte slösat några pengar då alla sakerna är användbara vid framtida uppgraderingar

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk

@tenderp: Hej.

Hittar ingen info på den exakta skärmen som du uppger, men antar att det är en 1080 p skärm. Spelar inte själv några av just de spelen som du uppger, men har liknade hårdvara bland annat också ett 980.

Men är lite tveksam att det verkligen i dagsläget behövs en uppgradering?

Visst upplever jag personligen att det börjar kännas som det är dags att uppgradera. Där jag har svårt att komma upp i 100 fps som är min högsta uppdateringsfrekvens i alla spel. Men jag ligger aldrig under 60 fps (i spel där uppdateringsfrekvensen har en inverkan på spelupplevelsen) och då spelar jag med upplösningen 3440x1440 som är mycket mer tungrott än 1920x1080. Så skulle tro att din son når mellan 80-200 fps i de flesta spelen som finns (där fps är viktigt).

Med det sagt, om du nu ska uppgradera så är det ett nytt system som gäller. Om du känner dig bekväm med att bygga så kan du ju spara chassit och hårddiskarna från det systemet han har idag så sparar du en del. Titta bara att fläktarna fortfarande fungerar i chassit.

Om du sedan går för detta grafikkort och en ryzen 3600 kan du nog hamna precis under 10 000 kr för ett princip nytt system. Exklusive då Windows licensen. Sen kan du alltid titta på dyrare saker, men detta anser jag ger mest prestanda kontra kostnad.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till en laptop med i7-9750H och RTX2070 från en 4790K och GTX980, visst är det lite skillnad i prestanda men hade aldrig bytt om det inte varit för behovet av laptop.

Både 4790K och 980 står sig bra, det är mycket pengar för att skruva upp några extra inställningar till max i vissa spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Kom just hem efter en lång dags jobb (>14 timmar) och är lite för trött för att ta till mig av alla svar. Tror mig dock har förstått att det är köpa nytt som nog är bästa vägen fammåt om jag vill ge min son en bättre spelupplevelse.

Skall studera era svar noggrannare efter jobbet imorgon när jag är lite piggare. Tack återigen för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenderp:

Tack för alla svar. Kom just hem efter en lång dags jobb (>14 timmar) och är lite för trött för att ta till mig av alla svar. Tror mig dock har förstått att det är köpa nytt som nog är bästa vägen fammåt om jag vill ge min son en bättre spelupplevelse.

Skall studera era svar noggrannare efter jobbet imorgon när jag är lite piggare. Tack återigen för alla svar.

Vi är ett par som tycker du bara borde köpa ett vettigt grafikkort och skärm. Återkom imorgon med exakt budget om du vill bygga helt nytt så hjälper vi dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte 4790K behövs uppgraderas. Det är ändå en 8 trådad CPU. Jag hade en 3570K som är sämre och märkte inte så stor skillnad på CPU uppgraderingen. Det är ändå mest grafikkortet som flaskar. Jag hade köpt ett bra grafikkort kanske ett 5700XT eller ett 2070 super. Det skulle ge en rejäl boost jämförtmed ett 980. Ny CPU skulle inte göra alls lika stor skillnad annat än i låga upplösningar och inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tenderp:

Hej!
Jag är inte gamat eller byggt datorer på de senaste 20 åren och har ärligt talat inte en susning om vad som gäller på hårdvarusidan. Skulle bli jättetacksam för lite råd. Min son spelar ganska mycket (Rust, Borderlands, Minecraft är väl det som gäller just nu). Han har en speldator som vi köpte begagnad för cirka fem år sedan (en gamingdator från Komplett). Specifikation:
- Intel core i7-4790K, 4 GHz
- 16 GB ram
- GeForce GTX 980
- AOC 2460G5 bildskärm

Är det värt att uppgradera denna dator eller är det bättre att köpa en ny (budget 15 utan skärm, 20 med)? Eller är det bättre att köpa en helt ny dator. I så fall har något ett tips på vad jag skall köpa?

Hälsningar,
Johan

Jag tror att din dator fortfarande har mycket kvar att ge. Köp ett 5700 eller 5700XT och testa om spelen nu flyter bra.

Om du fortfarande upplever att den är för klen, kan du fundera på att byta ut resten (moderkortet, cpu, ram, disk->SSD).
Du kan oavsett isåfall använda det nya grafikkortet till den nya datorn, så du riskerar ingenting att prova.

Eftersom datorn bara är 5 år gammal kan du med största säkerhet behålla själva chassit och nätdelen, bara där sparar du minst 1000-1500 kr. Ingen mening att byta ut bra chassi och nätdel. Finns många datorfirmor som kan uppgradera datorn åt dig ifall du inte själv vill mecka.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett nytt grafikkort för 4-5000 och se hur den lirar i hans spel och sedan avgjort om det räcker med det ett tag.

Permalänk
Medlem

Asså vad snackar folk om i denna tråden? Din son har redan en mycket kompetent dator. Köp ett nytt grafikkortm typ ett RTX2070 så kommer han riktigt långt med det!

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag beställde ett 5700XT och en 27" skärm. Tror detta kommer att bli toppen. Skulle inte kunnat fixa detta utan all hjälp. Ett stort tack till alla som har svarat i tråden!

Permalänk
Medlem

Mycket bra val. Kommer bli alldeles strålande! Letar själv efter en bra deal på ett 5700 XT. Verkar onekligen vara ett riktigt vasst kort för pengen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Mycket bra val. Kommer bli alldeles strålande! Letar själv efter en bra deal på ett 5700 XT. Verkar onekligen vara ett riktigt vasst kort för pengen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla in Sweclockers julkalender den 9:e. Mycket bra deal på kanske den bästa 5700XT.