Gjorde ett "gui" för att byta primär monitor men finns det redan?

Permalänk
Medlem

Gjorde ett "gui" för att byta primär monitor men finns det redan?

Hej!

Sedan jag köpte en oled B9 Tv så är det min primära gaming skärm. Då kom problemet med att byta och göra den till primär skärm för spelandet. Hittade nircmd som kunde fixa det och gjorde en bat fil som växla primärskärm åt mig. Sen tog jag det ett steg längre...tog fram mina gamla visual basic "kunskaper" och gjorde ett gui som växla primärskärm/ljud ut och startade ett spel och sen "återställde" efteråt.

Det som nu slog mig är att det troligen finns grymma gui/launcher där ute redan som gör detta betydligt bättre. Så har ni tips på launchers som kan växla primärskärm/ljud och sedan starta ett "spel och efteråt växla tillbaka inställningarna?

Link to my BAT file guide for nircmd

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om det är viktigt att skärmen spelet är på är huvudskärm men tror din största konkurrent är "Win" + shift + pil-tangent som helt enkelt flyttar programmet till den andra skärmen.
Eller "Win" + P men ingen av dem ändrar ljudet och skumt nog verkar det inte finnas någon hotkey för att ändra ljudet utan att installera program av tredje-part.

Det verkar som att displayfusion kan göra något liknande men utöver det känner jag inte till några andra program.

Går detta inte att göra med vanliga CMD/powershell?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja en luncher som hade startat olika spel på olika skärmar hade varit grymt! Kan man köra onlinefps på sin 1080p skärm och sen lite långsammare spel på sin 1440p.

Permalänk
Medlem

@simon253: win+shift löser inte HDR/G-sync. Vill du ha HDR/G-sync så fungerar det bäst på din primära monitor. Så är inte dint TV primär monitor så kommer inte HDR/G-sync fungera optimalt enligt mina tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Steam Big Picture ändrar primära display till den skärm du vill ha men den ändrar inte ljudet. Är själv intresserad av att kunna ändra ljudet automatiskt men vad jag kan hitta så verkar Microsoft inte tillåta att göra det programmatiskt.

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Har du kollat på playnite luncher? Där kan man köra script före och efter ett spel startats. Kanske är det möjligt att skriva ett script som löser problemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Steam Big Picture ändrar primära display till den skärm du vill ha men den ändrar inte ljudet. Är själv intresserad av att kunna ändra ljudet automatiskt men vad jag kan hitta så verkar Microsoft inte tillåta att göra det programmatiskt.

Okej, har jag inte märkt av. För mig är steam big picture bara ett borderless fullscreen window på primära skärmen.

Skrivet av SexMachine:

@hulkenstrong: Har du kollat på playnite luncher? Där kan man köra script före och efter ett spel startats. Kanske är det möjligt att skriva ett script som löser problemen?

Kan säkert gå men då kan jag lika gärna använda mitt egenskapade gui för att skifta primär skärm/ljud ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Okej, har jag inte märkt av. För mig är steam big picture bara ett borderless fullscreen window på primära skärmen.

Du får gå in i settings och ändra target monitor så kommer den göra den skärmen till primära varje gång du startar big picture mode.

Permalänk
Medlem

Länkar mitt "gui" så ni kan se vad jag eftersöker fast bättre.

PlayonTV

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB