AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Permalänk
Medlem

Hittade en video på en som undervoltade sin 5700xt Nitro+ . Om det är Adrenalin 2020 vi ser så ser det väldigt lovande ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Okey. Själv förstår jag inte varför det ska behövas ett extra program för en så enkel sak som att styra grafikkortets fläkt.
Kan du förklara för mig vad det är med det du gillar?

Jag hade kunnat gå med på om Nvidia fortsatte med sin mjukvara som den är nu, OM dom samtidigt informerade OCH skickade med tex MSI afterburner på cd/usb när en köper deras kort. Men det gör dom inte.
Vi som användare måste leta upp detta själva. Det är för jävla dåligt av dom.
Detta är inget eller nästan inget problem för dig eller mig eller merparten som hänger här på sweclockers.
Men för gemene man där ute som bara vill att allt ska fungera och inte har intresse av hårdvara och mjukvara så är det en helt annan sak.

MSI afterburner är skitbra. Använder det själv.
Men jag skulle väldigt gärna sett dess funktioner finnas med i Nvidias egna mjukvara. Det är liksom inte svårt att införa det.

Visst skulle det vara praktiskt för vissa personer att detta följde med när man köpte ny GPU eller installerade drivrutiner första gången men en person som inte håller reda på sådant tvivlar jag starkt på att hen söker efter optimala klockfrekvenser och pillar med spänning mm.

För övrigt så är AMDs software för detta värdelös, hade hellre varit utan. Den är rent ut sagt världelös jämfört med Afterburner imo.

Permalänk
Medlem

Fan vad najs!

DX11 spel med sharpening och nu kunna själv välja nivå på sharpening är precis som Nvidia också har. Underbart av AMD!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Dumma funktioner

Eh nej?

Använder runt 10-20 % sharpening i de flesta spel.

Gör det så otroligt mycket mera crisp!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Då kör vi! Bara att börja ladda!

Klicka då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Visst skulle det vara praktiskt för vissa personer att detta följde med när man köpte ny GPU eller installerade drivrutiner första gången men en person som inte håller reda på sådant tvivlar jag starkt på att hen söker efter optimala klockfrekvenser och pillar med spänning mm.

För övrigt så är AMDs software för detta värdelös, hade hellre varit utan. Den är rent ut sagt världelös jämfört med Afterburner imo.

Vad exakt är det som är värdelöst med Wattman som gör att du vill vara utan? För mig fungerar det hur bra som helst och då blir jag nyfiken. Har inte ens Afterburner installerat längre.

För övrigt så är det som en tidig julklapp varje år iom att den stora uppdateringen kommer så här års

Permalänk
Medlem

AMD har ju verkligen tagit till sig kritiken och förbättrat sin mjukvara på alla fronter senaste åren. Gäller även i Linux.

Nu hoppas jag bara att de fyller hela sortimentet med RDNA också så att NVIDIA får känna på samma press som Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

yay! bloatware med neonlampor

nej tack

Permalänk
Medlem

@dakke:
Du kan inaktivera allt i settings.

Permalänk
Avstängd

Som vanligt väntar jag 1 till 2 månader tills barn sjukdomarna för nya features har minskat eller är borta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Visst skulle det vara praktiskt för vissa personer att detta följde med när man köpte ny GPU eller installerade drivrutiner första gången men en person som inte håller reda på sådant tvivlar jag starkt på att hen söker efter optimala klockfrekvenser och pillar med spänning mm.

För övrigt så är AMDs software för detta värdelös, hade hellre varit utan. Den är rent ut sagt världelös jämfört med Afterburner imo.

amds nuvarande mjukvara för överklockning eller undervolt, ligger mil framför övriga på marknaden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och Nvidias drivrutiner har i alla fall för mig fungerat så mycket bättre än AMDs.

Har motsatta upplevelsen, minus "mycket". Inte så jag stör mig, generellt supernöjd med både AMD och Nvidia faktiskt.

Men skillnaderna är nog för att jag ska reagera på att de finns där. Mitt 1080ti har kraschat nog "ofta" för att jag ska känna att jämte mitt 290X är det sämre ur den aspekten helt enkelt även om det inte är något extremt som sagt.

Kan ju ha med spelen att göra dessutom. Generellt lirat olika spel med korten till stor del. Men som exempel Witcher 3. Inte en enda krasch med 290X och med 1080ti har jag lagt avsevärt mindre tid i spelet och haft tre krasher. Som sagt inget extremt men har ju reagerat för det hände ju inte alls med AMD liksom.

Men som sagt, generellt supernöjd med båda. Bara noterat att gräset är inte grönare på andra sidan så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Att stänga av alla hotkeys stänger inte av dem. Det blippar och bloppar inne i spelet och funktioner går på och av när man spelar helt normalt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Djhg2000:

AMD har ju verkligen tagit till sig kritiken och förbättrat sin mjukvara på alla fronter senaste åren. Gäller även i Linux.

Säger inte att ditt påstående är felaktigt, det kan mycket väl vara helt korrekt då referenspunkten är vad AMD tidigare stod.

Men ställt mot Intel och Nvidia är AMDs Linux-stöd fortfarande direkt bedrövligt (på GPU-sidan, Ryzen fungerar efter patch för fadäsen med rdrand instruktionen lysande under Linux), 2019 det ska inte krävas att man bygger sin egen kärna och X11-bibliotet för att köra en GPU som funnits på marknaden sedan i somras.

Intel och Nvidia har officiellt stöd för både Windows 10 och valda Linux-distors (t.ex. Ubuntu). Nvidia har ovanpå det än mer långtgående stöd för servers, tillräckligt för att datacenters ska köra det i stor skala (CUDA i AWS är i praktiken Nvidia GPUer på Ubuntu-server eller Redhat).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Och trots helt omarbetat utseende blir det scrollbars när man kikar på Performance, och ingen möjlighet för att minska ner storleken på dom olika delarna, eller helt ta bort vissa saker man inte är intresserad av, som t.ex fan speed för oss som kör vattenkylning...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Bör man radera den gamla versionen innan denna? Ibland så installerar jag över den gamla utan att avinstallera den gamla. Speciellt när det bara är några småändringar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Funkar Radeon Link för er? Jag får bara Service Unavailable

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@AMD-FX: Jag bockade bara i "factory reset" i installationen av den nya. Gör det du med

Permalänk
Medlem

Synd att de lägger ned allt krut på gränssnittet och väldigt lite på att fixa kritiska buggar med de nya RX korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

@AMD-FX: Jag bockade bara i "factory reset" i installationen av den nya. Gör det du med

Såg det senare och gjorde likadant även jag

Edit:
Kan dock inte förstå att Radeon Software får DOSBox klassad som spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är inget kontokrav för att använda någon hårdvara. Geforce Experience är mjukvara.

I så fall kan du säga att Nvidia inte har några funktioner alls. Inte ens automatiskt uppdatering av dina drivare, inspelning av skärm, överklockning, spelinställningar/optimeringar etc. Du kan lika gärna lägga in MS-default drivare.

Nej... det är inte en ursäkt att lägga in bloatware och kalla det "frivilligt" när kritiska, vettiga funktioner saknas utan den.

Skrivet av str8forthakill:

Synd att de lägger ned allt krut på gränssnittet och väldigt lite på att fixa kritiska buggar med de nya RX korten.

Det är sällan samma programmerare som löser buggar i hårdvara vs UI design.
Funktioner och enkelt GUI är faktiskt viktigt för de som inte vill gräva i alla 5000-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säger inte att ditt påstående är felaktigt, det kan mycket väl vara helt korrekt då referenspunkten är vad AMD tidigare stod.

Men ställt mot Intel och Nvidia är AMDs Linux-stöd fortfarande direkt bedrövligt (på GPU-sidan, Ryzen fungerar efter patch för fadäsen med rdrand instruktionen lysande under Linux), 2019 det ska inte krävas att man bygger sin egen kärna och X11-bibliotet för att köra en GPU som funnits på marknaden sedan i somras.

Intel och Nvidia har officiellt stöd för både Windows 10 och valda Linux-distors (t.ex. Ubuntu). Nvidia har ovanpå det än mer långtgående stöd för servers, tillräckligt för att datacenters ska köra det i stor skala (CUDA i AWS är i praktiken Nvidia GPUer på Ubuntu-server eller Redhat).

Du måste uppgradera kerneln om du vill använda den öppna drivrutinen det är så Linux är uppbyggt att man uppgraderar kernel för stöd av ny hårdvara.
Om du istället väljer att använda den stängda drivrutinen AMDGPU-PRO så behöver du inte uppgradera kerneln utan den har officiellt stöd för Ubuntu 18.04.3 LTS, RHEL 8.0/CentOS 8.0, RHEL 7.6/CentOS 7.6, SLED/SLES 15 SP1.
IT-avdelningen kan välja den lösning som passar deras verksamhet bäst.
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-lin-19...

Det är väl knappast förvånande att CUDA i AWS i praktiken är Nvidia GPUer.
Amazon Web Services (AWS) bygger ofta om och byter hårdvara.
2017 byggdes appstream 2.0 med Radeon GPU:er medan EC2 byggdes med AMD CPU:er samt Nvidia GPU:er, AWS är i ständig förändring.
https://aws.amazon.com/about-aws/whats-new/2017/09/introducin...
https://blogs.nvidia.com/blog/2019/09/20/nvidia-t4-aws/
https://aws.amazon.com/ec2/amd/
Att de använder det som är bäst för tillfället är inget förvånande utan helt normalt, vad som sker i framtiden återstår att se.
Nvidia har bättre effekt-prestanda vilket spelar stor roll i HPC där enorma datacenter ska kyla alla servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Edit:
Kan dock inte förstå att Radeon Software får DOSBox klassad som spel

Det kan bero på att det finns spel som använder dosbox t.ex en del av GOGs portar har inbyggt dosbox.

Permalänk
Medlem

Testade nya drivers och undervolta som video klippet visar.
Testade 1200/1100/1075/1065
snabb test i 3dmark gav på 1065
GPU -5c
vrm -3c
ram -2c
fläkt - ~10%
GPU boost 50mhz+
3dmark score +500

*edit
timespy blev lite ledsen så fick öka tillbaks till 1075

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Inaktiv

@Zemlan: Någon liten spelkrash hade jag kunnat leva med men datorn hänger sig helt och ger felmeddelande "thread stuck in device driver" hade samma problem tidigare med RX590 (har idag ett vega 56). Antagligen fungerar det som det ska för dom flesta men för mig har AMD varit ett rent helvete, hade bytt till Nvidia vilken dag som helst ifall jag haft möjligheten att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Zemlan: Någon liten spelkrash hade jag kunnat leva med men datorn hänger sig helt och ger felmeddelande "thread stuck in device driver" hade samma problem tidigare med RX590 (har idag ett vega 56). Antagligen fungerar det som det ska för dom flesta men för mig har AMD varit ett rent helvete, hade bytt till Nvidia vilken dag som helst ifall jag haft möjligheten att göra så.

Har du installerat om OS? Provat en annan PCI-E slott? Är minnen och cpu/gpu stock eller klockade osv?

Provat detta?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon201296:

För övrigt så är AMDs software för detta värdelös, hade hellre varit utan. Den är rent ut sagt världelös jämfört med Afterburner imo.

Skulle påstå att Wattman är betydligt enklare att leka med när det kommer till fine-tuning för AMD än MSI AB.
Däremot för Nvidia har man ju inte mycket till val måste jag säga annat än MSI AB, men jag gillar inte hur Nvidia gjort med GPU Boost och offset kontra AMD's 7 staplar i sin boost (som man kan styra genom Wattman).

Däremot om syftet bara är att öka sin maximala klock så är det enklast med Nvidia & MSI AB och sedan bara trycka in +80 core och +200mem, done for the day. Mer än så så håller jag mig till Wattman och AMD (som preferens).

Förövrigt så tycker jag Nvidias kontrollpanel är ett stort skämt, smålaggar och fryser till så fort man ska göra en ändring... Super förlegade "drop down"-menyer för olika alternativ (som också har en seg animation) - För att inte tala om GFE's overlay. Att ändra folder för sina sparade shadowplay filer kräver att du öppnar overlayen, slår av inspelning, navigerar genom ett flertal till menyer som dessutom man lär backa in/ut ur 1 steg i taget o.s.v.

Helt ärligt anser jag att Nvidias mjukvara är rakt upp och ner en katastrof. Har använt Nvidia kort primärt i så många år nu, men kan fortfarande inte ens lära mig att acceptera hur tidigt 2000-tal hela deras mjukvara och GUI känns. Det känns inte premium alls för vad man betalar (X80+ korten som jag ofta idag köper), utan mer som en sådan där leksak man fick på köpet i Frosties flingpaket som barn.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle påstå att Wattman är betydligt enklare att leka med när det kommer till fine-tuning för AMD än MSI AB.
Däremot för Nvidia har man ju inte mycket till val måste jag säga annat än MSI AB, men jag gillar inte hur Nvidia gjort med GPU Boost och offset kontra AMD's 7 staplar i sin boost (som man kan styra genom Wattman).

Däremot om syftet bara är att öka sin maximala klock så är det enklast med Nvidia & MSI AB och sedan bara trycka in +80 core och +200mem, done for the day. Mer än så så håller jag mig till Wattman och AMD (som preferens).

Förövrigt så tycker jag Nvidias kontrollpanel är ett stort skämt, smålaggar och fryser till så fort man ska göra en ändring... Super förlegade "drop down"-menyer för olika alternativ (som också har en seg animation) - För att inte tala om GFE's overlay. Att ändra folder för sina sparade shadowplay filer kräver att du öppnar overlayen, slår av inspelning, navigerar genom ett flertal till menyer som dessutom man lär backa in/ut ur 1 steg i taget o.s.v.

Helt ärligt anser jag att Nvidias mjukvara är rakt upp och ner en katastrof. Har använt Nvidia kort primärt i så många år nu, men kan fortfarande inte ens lära mig att acceptera hur tidigt 2000-tal hela deras mjukvara och GUI känns. Det känns inte premium alls för vad man betalar (X80+ korten som jag ofta idag köper), utan mer som en sådan där leksak man fick på köpet i Frosties flingpaket som barn.

Word 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Har du installerat om OS? Provat en annan PCI-E slott? Är minnen och cpu/gpu stock eller klockade osv?

Provat detta?
https://www.techclassy.com/wp-content/uploads/2018/12/SFC-Command.png

Ja. Har bekräftat att det är AMD drivrutin problem och som sagt, jag får det att fungera när jag kör DDU i Safe mode före varje uppdatering men det ska man inte behöva göra. Har även testat ett GTX 1070 kort och då fungerade det bra.

Permalänk
Medlem

@anon201296: Du har provat precis allt jag skrev??

"jag får det att fungera när jag kör DDU i Safe mode före varje uppdatering"
Vad exakt menar du med detta? Kör du DDU innan du installerar drivrutinen så funkar det som det ska?

Om det ska behövas med DDU eller ej beror på många faktorer. Vissa måste göra så för att få det att fungera.
Andra kör in drivrutinen över den gamla och får det att funka lika bra. Oklart varför det varierar så.
Hur som är det smart att köra DDU just för att minimera problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.