Apples Pro Display XDR säljstartas – 32 tum med 6K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Apples Pro Display XDR säljstartas – 32 tum med 6K-upplösning

Apples nya proffsskärm bjuder på hög ljusstyrka, 6K-upplösning och det saftigt prissatta tillbehöret Pro Stand.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymt snygg, bortsätt för baksidan. Lite för mycket på en gång för min smak.

Permalänk

Priset i sig är väl inte orimligt med tanke på att det är en skärm som riktar sig mot professionella användare, men hur fan kan de motivera 12 495 spänn för en skärmfot? Det är nästan dubbelt mot vad min spelskärm kostade, bara för ett stativ

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tillhör den tilltänkta målgruppen och man stirrar ju på framsidan av en skärm generellt sett ändå men....den baksidan var för jävla ful alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om jag bara postade en Picard-facepalm ascii här, skulle mitt inlägg säkert tas bort av moderator. Men det är ungefär så jag känner när jag läst det här.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Priset i sig är väl inte orimligt med tanke på att det är en skärm som riktar sig mot professionella användare, men hur fan kan de motivera 12 495 spänn för en skärmfot? Det är nästan dubbelt mot vad min spelskärm kostade, bara för ett stativ

Här är min gissning.
De vet redan att om någon köper en skärm för 70k, efter att precis köpt en dator för några 100k, så känns kanske 12k så värst mycket.
Med det i bakhuvudet så har de nog släppt loss sina produktdesigners/ingenjörer och gett dem license to kill när de ska skapa den "perfekta foten" för den där skärmen.
Jag skulle gissa att om man snurrar den där skärmen så känns det "bra" på ett sätt nästan inget annat gör.
Du måste inte hålla emot på foten när du pivotar den, den stannar exakt på 90°-positionerna, den knarrar inte eller känns som den ska välta, du behöver bara använda ett finger. Såna grejer.
Som att stänga dörren på en Rolls vs. min Skoda.

Om du inte tror en viss kategori människor är beredda att lägga på 1% på fakturan för det så... har du fel.

EDIT: Alltså, jag låter 1% stå kvar, men jag vet att det är mer, poängen är densamma.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd

Kostar ~60k för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att folk klagar på priset här är för att det inte blir nyheter när Eizo släpper en skärm för 300'000 kr, men när någon på Apple så mycket som släpper sig lite högre än normalt så blir det en nyhet helt enkelt för att Apple också råkar vara ett av världens mest kända varumärken bland konsumenter. Av allt att döma så är det här en utmärkt skärm till ett fantastiskt pris.

Men för all del, fortsätt klaga på att saker varken ni eller jag har något behov av är dyrt...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Eller så väntar du på Asus PA32UCG. Typ samma egenskaper förutom att den är 4k istället för 6k men har 120 hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Eller så väntar du på Asus PA32UCG. Typ samma egenskaper förutom att den är 4k istället för 6k men har 120 hz.

"Typ samma" men 1/2.5 så hög upplösning? (20.35 vs 8.29 MP)
Det är som att säga att en skärm är "typ samma" som än 4K när den är en bit under 1440p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Kostar ~60k för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Och då saknar du fortfarande foten för 12 tkr till😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Får be jobbet köpa in

Permalänk
Medlem

Är det 100x100 vesa fäste på stativet?
Frågar åt en vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Typ samma" men 1/2.5 så hög upplösning? (20.35 vs 8.29 MP)
Det är som att säga att en skärm är "typ samma" som än 4K när den är en bit under 1440p.

Upplösningen är knappast det mest imponerande med den här skärmen. Det som är imponerande är dess färgegenskaper och 1600 nits peak brightness. Jag skrev typ samma förutom upplösningen. Det är viktigare att har exakt färgåtergivning än upplösning när man redigerar film.

Permalänk
Medlem

Det ordinarie fixerade stativet kan kompletteras av tillbehöret Pro Stand vilket gör att skärmen kan höjas och sänkas, roteras och lutas. Roteringen stöder både liggande och stående skärmorientering.

Men JEFEL!! Next gen stuff här gubbar!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Ni missade ju rengöringsduken!

(inlägget passar bättre här än i den andra tråden...)

Apple's Pro Display XDR With Nano-Texture Can Only Be Cleaned With Special Apple-Provided Cloth

Citat:

Apple's new Pro Display XDR comes with an optional nano-texture glass, which is etched at the nanometer level to cut down on reflectivity and glare for a matte look.

The nano-texture glass costs an extra $1,000, and as it turns out, it also impacts how the Pro Display XDR can be cleaned.

According to an Apple support document, the Pro Display XDR with nano-texture glass must be cleaned only with the dry polishing cloth that Apple provides. No water or liquids should be used to clean the glass.

Apple warns that Pro Display XDR owners should never use any other cloths to clean the glass, and if the included dry polishing cloth is lost, Apple Support should be contacted so another cloth can be ordered. There's no word yet on what Apple is charging for replacement cleaning cloths.

Apple also has specific instructions for washing the polishing cloth, which includes using dish soap and water, rinsing thoroughly, and then letting it air dry for at least 24 hours.

Väntar med spänning för att få reda på vad Apple's egendesignade rengöringsduk kostar.
Har svårt att tro att det är under $50, tom $100...

Permalänk
Medlem

Har mindre problem med priset för skärmen. Den verkar super och jag skulle mer än gärna ta två. Däremot stativet... https://www.youtube.com/watch?v=58VJ6v54KU4

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Publicera Apple produkt med pris på PC-clockers är som att trolla "PC prestanda per krona" på ett Appleforum. Lika spännande varje gång

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Upplösningen är knappast det mest imponerande med den här skärmen. Det som är imponerande är dess färgegenskaper och 1600 nits peak brightness. Jag skrev typ samma förutom upplösningen. Det är viktigare att har exakt färgåtergivning än upplösning när man redigerar film.

Upplösningen är visst en egenskap som kan vara en deal breaker för någon som dagligen redigerar 4K. Nämligen att kunna redigera filmerna pixelmappat 1:1 och ha plats över för verktygspaletter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Upplösningen är visst en egenskap som kan vara en deal breaker för någon som dagligen redigerar 4K. Nämligen att kunna redigera filmerna pixelmappat 1:1 och ha plats över för verktygspaletter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbar med att redigera film i 4k. Man ser väldigt liten skillnad på att redigera i 1:1. Men var skrev jag att upplösningen inte kan vara en dealbreaker. Jag skrev att det som är imponerande med skärmen är ljus och färg egenskaperna. Jag kritiserade inte apples skärm utan visade ett billigare alternativ som är liknande förutom upplösningen.

Permalänk
Avstängd

Jag må vara emot Apple för jag känner att de säljer mer status än faktiska nyttoprodukter, men jag inväntar faktiska utlåtanden från faktiska färgkorrigerare och videoredigerare vars levebröd förlitar sig på om skärmen har det som krävs oavsett sin prislapp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasc:

Här är min gissning.
De vet redan att om någon köper en skärm för 70k, efter att precis köpt en dator för några 100k, så känns kanske 12k så värst mycket.
Med det i bakhuvudet så har de nog släppt loss sina produktdesigners/ingenjörer och gett dem license to kill när de ska skapa den "perfekta foten" för den där skärmen.
Jag skulle gissa att om man snurrar den där skärmen så känns det "bra" på ett sätt nästan inget annat gör.
Du måste inte hålla emot på foten när du pivotar den, den stannar exakt på 90°-positionerna, den knarrar inte eller känns som den ska välta, du behöver bara använda ett finger. Såna grejer.
Som att stänga dörren på en Rolls vs. min Skoda.

Om du inte tror en viss kategori människor är beredda att lägga på 1% på fakturan för det så... har du fel.

EDIT: Alltså, jag låter 1% stå kvar, men jag vet att det är mer, poängen är densamma.

Din beskrivning låter precis som vad man skulle kunna förvänta sig av vilken skärm som helst för över 20000kr.

"släppt loss sina produktdesigners/ingenjörer och gett dem license to kill när de ska skapa den "perfekta foten" " Med andra ord ett par arbetsmånader, sälj 20-30 stativ så är utvecklingskostnaden intjänad för högavlönad personal.

Permalänk
Skrivet av jonasc:

Här är min gissning.
De vet redan att om någon köper en skärm för 70k, efter att precis köpt en dator för några 100k, så känns kanske 12k så värst mycket.
Med det i bakhuvudet så har de nog släppt loss sina produktdesigners/ingenjörer och gett dem license to kill när de ska skapa den "perfekta foten" för den där skärmen.
Jag skulle gissa att om man snurrar den där skärmen så känns det "bra" på ett sätt nästan inget annat gör.
Du måste inte hålla emot på foten när du pivotar den, den stannar exakt på 90°-positionerna, den knarrar inte eller känns som den ska välta, du behöver bara använda ett finger. Såna grejer.
Som att stänga dörren på en Rolls vs. min Skoda.

Om du inte tror en viss kategori människor är beredda att lägga på 1% på fakturan för det så... har du fel.

EDIT: Alltså, jag låter 1% stå kvar, men jag vet att det är mer, poängen är densamma.

Absolut, för 12,5 k så hoppas jag verkligen att det är skärmstativens Rolls Royce de har tagit fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag må vara emot Apple för jag känner att de säljer mer status än faktiska nyttoprodukter, men jag inväntar faktiska utlåtanden från faktiska färgkorrigerare och videoredigerare vars levebröd förlitar sig på om skärmen har det som krävs oavsett sin prislapp.

Jag tror att den är fantastisk att redigera på. Frågan är om den är låst till mac dock.

Permalänk
Medlem

Jag ska tejpa fast en banan på en tavelram och sälja den för 120 000 kr för ha råd. 😁

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Trots att baksidan är full av hål, så valde dom att inte göra några av dom VESA-kompatibla, utan för det behöver man köpa en adapter för 2495.
Så kunder blir tvugna att köpa något fäste/stativ som extra tillbehör till skärmen för att ens kunna använda den. Det känns fult. Att välja att inte skicka med en fot, när målgruppen verkar vara Pro användare är ju en sak, då dom kanske reda har annan lösning. Att ta 12495 för en designfot, är väl också helt ok, om användarna erbjuds alternativ från Apple eller 3e part. Men för det ska man alltså betala 2495 för att få en adapter, för att sen kunna fästa på annan fot.

Skärmen, beroende på faktiskt prestanda, kanske faktiskt är vettigt prissatt, kanske rent utav "billig". Beroende på hur bra, kanske även om fot läggs till, men upplägget känns inte ok. Ännu värre är det väl att Apple ibland lyckas påverka branscher, så det finns en risk att andra tillverkare hakar på, och börjar med egna special-fästen och fot eller vesa adapter blir tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Är det 100x100 vesa fäste på stativet?
Frågar åt en vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Apple, så självklart inte. Du måste köpa en VESA-adapter för 2000 spänn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag ska tejpa fast en banan på en tavelram och sälja den för 120 000 kr för ha råd. 😁

https://www.svt.se/kultur/dyr-banankonst-ats-upp-av-besokare

😁😁😁

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Liten skärm

6K på 32 tum betyder att man måste sitta oerhört nära. Man vill väl se allt?
Jag har 4K på 43 tum och det passar perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Din beskrivning låter precis som vad man skulle kunna förvänta sig av vilken skärm som helst för över 20000kr.

"släppt loss sina produktdesigners/ingenjörer och gett dem license to kill när de ska skapa den "perfekta foten" " Med andra ord ett par arbetsmånader, sälj 20-30 stativ så är utvecklingskostnaden intjänad för högavlönad personal.

Jag förstår vad du fiskar efter och det är så klart helt barockt med dessa pengar för ett stativ.
Meeeen... Du kan inte tro att utvecklingskostnaden är intjänad efter 20-30 sålda ex? Apple har höga marginaler - men de har inte höga marginaler.