Permalänk
Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

slut...lol
Varför är dessa så eftertraktade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

slut...lol
Varför är dessa så eftertraktade?

Proshop har skärmarna inne i lager hos sin leverantör, så 4-5 dagars leverans från dem: LG 27gl850 Ultragear hos Proshop

Syns inte på prisjakt, men just nu är priset 6099kr på Proshop!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Jaha, så då börjar det trilla in hos återförsäljare men Webhallen är helt tyst..

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Kollade med Webhallen idag men de saknar leveransdatum från leverantör, får så fint vänta.. :c

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: Det är väldigt tråkigt, något preliminärt datum borde de fått då de lade upp skärmen 26 september.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

@johanLW: Kan jag tycka, beställde ju i september med. Men den verkar sälja slut överallt så fort den finns i lager så är väl dels det, kanske är deras leverantör som är svårt att få tag på dem.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Efter litet velande fram och tillbaka om vilken skärm jag skulle skaffa mig, så blev det ett impulsköp iförrgår av den här LG:n från Inet. Fantastiskt skärm så vitt jag kan se och upplever den, men det här är min första IPS-panel å andra sidan, så är ingen expert på området - klart är dock att det är en stor skillnad mot TN. Helt fri från BLB, kan vara värt att uppmärksamma!

Mitt exemplar är f.ö. en "revision two", enligt förpackningen. Någon som noterat eller har koll på vad skillnaden kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Efter litet velande fram och tillbaka om vilken skärm jag skulle skaffa mig, så blev det ett impulsköp iförrgår av den här LG:n från Inet. Fantastiskt skärm så vitt jag kan se och upplever den, men det här är min första IPS-panel å andra sidan, så är ingen expert på området - klart är dock att det är en stor skillnad mot TN. Helt fri från BLB, kan vara värt att uppmärksamma!

Mitt exemplar är f.ö. en "revision two", enligt förpackningen. Någon som noterat eller har koll på vad skillnaden kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga, men de har troligtvis förfinat sin tillverkning och montering av skärmarna under resans gång. Kanske innebär att ännu färre exemplar än tidigare kommer lida av BLB.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Jag gav till slut upp på den här skärmen då den aldrig kom i lager (även fast den verkar ha kommit in på Inet nu i dagarna), och köpte den här som har exakt samma panel: https://www.webhallen.com/se/product/308950-Lenovo-Y27q-20-27...

Supernöjd än så länge. Rekommenderas till de som vill ha en vettig skärm direkt, även billigare.

Permalänk
Medlem

@Median: Har faktiskt funderat på att hoppa över till den.

Fler här som köpt och använt den?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Median: Har faktiskt funderat på att hoppa över till den.

Fler här som köpt och använt den?

Finns några bra trådar på reddit om du vill söka vidare. I övrigt verkar det tyvärr bara finnas en kinesisk recension på den, och ingen engelskspråkig ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@johanLW: Kan jag tycka, beställde ju i september med. Men den verkar sälja slut överallt så fort den finns i lager så är väl dels det, kanske är deras leverantör som är svårt att få tag på dem.

Var på Webhallen idag. De hade fortfarande inget leveransdatum så köpte Lenovon nu när den kostar 4990 kr under Black Friday. Har dock inte hunnit testa den än.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

@johanLW: Sitter och funderar på att göra likadant faktiskt.

Läste denna tråd då en del köpt den:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568557-lenovo-legion-...

Edit: Beställt, hittade inte utförliga recensioner på Youtube för skärmen på engelska men det ska ju vara samma panel.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: läste lite i samma tråd innan jag bestämde mig. Är det inte lite konstigt att den har flugit under radarn?

Är skärmen likvärdig med LG:n är det ett bra köp tycker jag. Får hoppas att den håller måttet bara.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Alla ni som nu köpt en LG 27GL850G-B, hur upplever ni nivån av BLB eller IPS-glow? Lenovo-skärmen med samma panel verkar generellt ha ganska mycket IPS-glow från de två nedre hörnen vid normal användning med mörka scener. Vänster hörn har en grå/vit-ton och höger hörn har en orange/brun-ton och vissa exemplar har även BLB som förstärker detta(främst i hörn och vid skärmens knappar). Upplever ni som köpt samma fenomen med LG skärmen??

Det är ju samma panel i grunden, men hur man sätter ihop de olika delarna av skärmen(samt de olika lager som sitter framför panelen) och vilken kvalitetskontroll man har får också stor betydelse på dessa fenomen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Alla ni som nu köpt en LG 27GL850G-B, hur upplever ni nivån av BLB eller IPS-glow? Lenovo-skärmen med samma panel verkar generellt ha ganska mycket IPS-glow från de två nedre hörnen vid normal användning med mörka scener. Vänster hörn har en grå/vit-ton och höger hörn har en orange/brun-ton och vissa exemplar har även BLB som förstärker detta(främst i hörn och vid skärmens knappar). Upplever ni som köpt samma fenomen med LG skärmen??

Det är ju samma panel i grunden, men hur man sätter ihop de olika delarna av skärmen(samt de olika lager som sitter framför panelen) och vilken kvalitetskontroll man har får också stor betydelse på dessa fenomen.

Så här ser min ut. Glow blir riktigt tydligt om man lutar sig lite åt höger, men BLB är bara irriterande i riktigt mörka scener.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Så här ser min ut. Glow blir riktigt tydligt om man lutar sig lite åt höger, men BLB är bara irriterande i riktigt mörka scener.

Jättebra video! Ser i mina ögon ut att vara helt fantastisk jämfört med de två Lenovo-skärmar jag har provat hemma. Har du "revision two" av LG skärmen? Du verkar ju inte alls ha något orange/brunt skimmer på skärmens högra sida, eller?

Båda mina exemplar av Lenovo har en tydlig orange/brun IPS-glow i det nedre högra hörnet även när man tittar rakt framifrån (samtidigt som den har en grå/vit IPS-glow i det nedre vänstra hörnet). När jag trycker/bänder lite på baksidan av skärmen i det nedre högra hörnet så verkar det orange/bruna skenet minska så det kan ju vara en kvalitetsfråga när de olika delarna av skärmen monteras ihop...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk

Min ser nästintill likadan ut som på filmen ovan. Funderade ett tag på skicka tillbaka, men kommer förmodligen få en sämre skärm, så jag slänger nog kartongen nu för att "slippa" tänka mer på detta

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Jättebra video! Ser i mina ögon ut att vara helt fantastisk jämfört med de två Lenovo-skärmar jag har provat hemma. Har du "revision two" av LG skärmen? Du verkar ju inte alls ha något orange/brunt skimmer på skärmens högra sida, eller?

Står inget om det på kartongen, så antar att det är den första versionen. Och ja, ingen orange/brun färg, bara vitt ljus. Vore kul om fler med denna skärm kommenterade; vet inte riktigt om jag ska vara nöjd eller besviken med glow/bleed-nivåerna då jag aldrig haft en IPS innan.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Så här ser min ut. Glow blir riktigt tydligt om man lutar sig lite åt höger, men BLB är bara irriterande i riktigt mörka scener.

Kan meddela att min Lenovo ser precis ut så här också

Permalänk
Medlem

Jag har lite orange ut ifrån högre hörnet vid helt svart skärm samt Glow men inget jag stör mig på. Inte något jag tänker på när jag väl spelar ändå

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Står inget om det på kartongen, så antar att det är den första versionen. Och ja, ingen orange/brun färg, bara vitt ljus. Vore kul om fler med denna skärm kommenterade; vet inte riktigt om jag ska vara nöjd eller besviken med glow/bleed-nivåerna då jag aldrig haft en IPS innan.

En liten uppdatering. Nu när jag provade att släcka alla lampor i rummet och filma med mobilen så syns det ett orange sken, men det är väldigt svårt att upptäcka med blotta ögat även om rummet är helt nedsläckt.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Köpte denna monitor i förrgår och lämnade tillbaka den dagen efter. För mig var färgerna alldeles för starka. Väldigt mycket Disney över det. Om TN-paneler upplevs urvattnade så är denna det motsatta. Det är säkert en vanesak och ett personligt tycke vad man gillar. Så jag antar att wide gamut color inte är något för mig. Det finns dock ett fabrikskalibrerat sRGB läge, men då låser man tyvärr alla andra inställningar förutom ljusstyrka och med denna inställning fick vit färg en rosa ton. Jag har läst om andra som istället fick en grönaktig ton så det skiljer sig nog från panel till panel. Sen en annan sak är att de olika svarta nyanserna går in i varandra. Kollar man till exempel "black levels" på lagom.nl så kunde jag inte urskilja nummer 1-4. Detta märkte jag direkt i spel där de mörkare nyansarena smälte ihop med varandra och det var svårt att se vad som fanns där. Läskigt värre. Det finns ett reglage i menyerna där man kan ändra black levels i steg om fem vilket tyvärr gjorde det svarta gråaktigt. Två eller tre steg hade varit mycket bättre. Dock så kom min monitor helt utan blb eller glow vilket var fantastik att se för en ips panel.

Permalänk
Melding Plague

LG Ultragear 27GL850 – färgglad IPS-skärm med 144 Hz och VESA Adaptive

Med egen Nano IPS-panel och DCI-P3 som färgrymd blir LG Ultragear 27GL850 en färgglad spelskärm. Nästan lite för mycket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klockren avslutning på videon! Mycket bra test

Permalänk
Medlem

Det här var en intressant video. Som bildintresserad men okunnig i ämnet är det kul att du visar lite hur du mäter, och förklarar saker och ting. Gärna mer sånt!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Grymt att du tog med det vi diskutera iaf! Kul att se.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Har du testat Samsung C27HG70 något ?
Behöver ny skärm och kan inte riktigt bestämma mig mellan Samsung C27HG70 och LG 27GL850.

Permalänk

Är ganska nöjd med min. Så här ser glow ut för min del på 50% ljusstyrka, vet inte om det är mer eller mindre än vanligt.

Det känns ibland som vissa detaljer försvinner i mörka scener, men om detta även är ett problem för IPSer runt 1000:1 i kontrast kanske det inte är nåt att gräma sig över.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder