Google bjuder Youtube Premium-abonnenter på smarta högtalaren Nest Mini

Permalänk
Lego Master

@WoG:

*drar på sig foliehatten så hårt att den spricker i sömmen*
JAMEN DET ÄR JU KLART ATT DOM BARA LADDAR UPP DATA NÄR ANNAN TRAFIK GÅR FRÅN DEN!

Hrm.
Nej, jag tror inte heller riktigt på det där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"There's no such thing as a free lunch, and as long as I have it, I prefer to pay in cash."

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Åja. Alla vet ju vad man egentligen betalar med. Men hey... För vissa är det värt det. Det borde vara upp till var och en om man vill betala med sin integritet för saker eller inte.

Tänk er en värld där man fick mat, hyra, bil, bensin, godis etc i utbyte mot att bli övervakad i statistik/reklam/whatever syfte. Finns garanterat folk som tycker det är en OK tradeoff. Men som sagt... Det är upp till var och en bara man vet om vad det är man betalar med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl i tisdags, la en beställning omgående och den skickades igår... vet dock inte vad jag ska ha för nytta av den, men gratis är ju gott

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Snarare Pest Mini?

Själv är jag för petig med högtalare även om jag inte har världens bästa akustikbehandling i lyan, hähä.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MultiMan:

Nest Mini har 3 mikrofoner istället för 2, bättre högtalare och en extra, lokal krets som gör att betydligt mer röstdata kan behandlas lokalt innan den behöver skickas till molnet. De tre sakerna har de varit tydliga med, men det kanske är fler som jag missat.

Inte att förglömma, den har ett hål på undersidan så du kan hänga upp den på en spik/skruv på väggen Jag har den gamla och den kräver ett extra fäste om man vill ha den på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Kunde inte hålla med dig mer.

Permalänk
Medlem

Gissar att den har inbyggd mic... undrar om de som sitter i Kreml antar erbjudandet också

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

WOW. Det är ANDRA generationens Google mini, den kostar som minst 600~kr i affär idag. Helt sjuk, de ger bort den gratis inklusive frakt! Vilken grym julklapp, snacka om bra PR

Till alla er foliehattar som är rädda för att bli avlyssnade, gör en wireshark-spårning på din google home så kan du själv se att det går absolut NOLL nätverkstrafik innan du triggar igång den med hotwordet. Den är alltså 100% safe att använda.

Det finns en sannolikhet att en smarthögtalare råkar plocka upp bakgrundsljud eller delar av ett samtal som ett "hot word". Ganska hög sådan. Hör inte till ovanligheterna att t.ex. Siri går igång och börjar babbla av sig själv för de som har iPhone, och det finns många dokumenterade fall där sådana inspelningar gått till human review just eftersom det efterföljande "kommandot" var obegripligt.

Att systemet skulle vara 100% säkert och bara går igång när man vill att det ska gå igång är alltså omöjligt med ett system baserat på hot Word

Sen kan man ju göra bedömningen att nyttan överväger riskerna, men för att göra den bedömningen så måste man göra en korrekt bedömning av riskerna.

(Ovanstående förutsätter för övrigt att den som tillverkat din smarthögtalare inte avsiktligen försöker avlyssna dig. Den möjligheten kan ju också men måste inte vägas in i en riskbedömning.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

//..: // det finns många dokumenterade fall där sådana inspelningar gått till human review just eftersom det efterföljande "kommandot" var obegripligt.//... //

Skickades från m.sweclockers.com

Det där blev en nyhet tidigare i år.
När det gäller ett så litet språk som Svenskan, var sitter de som lyssnar in när AI:n inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns en sannolikhet att en smarthögtalare råkar plocka upp bakgrundsljud eller delar av ett samtal som ett "hot word". Ganska hög sådan. Hör inte till ovanligheterna att t.ex. Siri går igång och börjar babbla av sig själv för de som har iPhone, och det finns många dokumenterade fall där sådana inspelningar gått till human review just eftersom det efterföljande "kommandot" var obegripligt.

Att systemet skulle vara 100% säkert och bara går igång när man vill att det ska gå igång är alltså omöjligt med ett system baserat på hot Word

Sen kan man ju göra bedömningen att nyttan överväger riskerna, men för att göra den bedömningen så måste man göra en korrekt bedömning av riskerna.

(Ovanstående förutsätter för övrigt att den som tillverkat din smarthögtalare inte avsiktligen försöker avlyssna dig. Den möjligheten kan ju också men måste inte vägas in i en riskbedömning.)

Skickades från m.sweclockers.com

Nä såklart kommer de aldrig bli 100% säkert när det aktiveras med hotword, och absolut kan den råka spela in något som man inte menar säga till den. Räcker ju med att två pratar i mun t.ex etc. Men min kommentar var mer riktad till massan som är livrädd att de står på 24/7 och spelar in allt du säger i hemmet och skickar direkt till CIA samt alla reklambyråer i världen samt några hackare som sitter och lyssnar på allt du säger för att kunna ta allt du äger.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Gissar att den har inbyggd mic... undrar om de som sitter i Kreml antar erbjudandet också

I stort sett varenda smartphone har ju mikrofon så jag tror kreml har tillräckligt med mikrofoner ute i världen om de nu vill tjuvlyssna på dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan här för något halvår sedan, smidig liten grej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Nä såklart kommer de aldrig bli 100% säkert när det aktiveras med hotword, och absolut kan den råka spela in något som man inte menar säga till den. Räcker ju med att två pratar i mun t.ex etc. Men min kommentar var mer riktad till massan som är livrädd att de står på 24/7 och spelar in allt du säger i hemmet och skickar direkt till CIA samt alla reklambyråer i världen samt några hackare som sitter och lyssnar på allt du säger för att kunna ta allt du äger.

Jag tycker att det är lika illa att underdriva riskerna som att överdriva dem. Precis som du säger är det överdriven paranoia att tro att en smarthögtalare innebär att man blir övervakad 24/7 av alla möjliga konstiga aktörer, samtidigt så är det också att underdriva riskerna att säga att en smarthögtalare är 100% säker. Det är som att säga att Titanic var osänkbar. Båda inställningarna är lika felaktiga.

Sedan är det inte heller paranoia att vara oroad för att hackare inkräktar på ditt privatliv. Risken för det är inte så hög med just en smarthögtalare från ett företag som är så bra på IT-säkerhet som Google, men om man har t.ex. en IP-kamera hemma så kan det absolut gå illa.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Svaret står i artikeln

I artikeln står det att man ska ha haft Premium sedan 9/12, men medlemmar kan beställa ändå.
Det står även att det är en Nest per Preium-konto, men medlemmar lyckas beställa till alla familjemedlemmar på samma konto ändå.

Så jag tycker nog att frågan var befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I stort sett varenda smartphone har ju mikrofon så jag tror kreml har tillräckligt med mikrofoner ute i världen om de nu vill tjuvlyssna på dig.

Varken humor eller läsförståelse verkar vara din starka sida (då jag ju menade tvärtom).
Dessutom har ju alla telefoner (smartphones eller inte) mikrofoner annars skulle det vara svårt att ringa samtal

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Härligt nu har man fått beställ 5st till hela familjen. Gott med gratis julklappar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Varken humor eller läsförståelse verkar vara din starka sida (då jag ju menade tvärtom).
Dessutom har ju alla telefoner (smartphones eller inte) mikrofoner annars skulle det vara svårt att ringa samtal

Skrev i stort sett eftersom jag hade en telefon där man behövde headset för att ringa samtal. Och med tanke på hur mycket olika konstiga enheter det finns så är det inte så konstigt om det finns enheter utan mic.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master

Hoppas min dyker upp idag eller imorgon, och om det funkar så bra som jag tänker mig så lär det bli ett sånt här kitt till familjen i mellandagarna:
https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/system-varumarke/googl...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min dök upp idag, inkopplad i vardagsrummet... nu undrar jag bra vad jg skall använda den till. Har 10 st Philips Hue RGB, Chrome cast som jag aldrig använder samt Androidlur. Men men, fråga efter vädret kan man ju alltid.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min dök upp idag, inkopplad i vardagsrummet... nu undrar jag bra vad jg skall använda den till. Har 10 st Philips Hue RGB, Chrome cast som jag aldrig använder samt Androidlur. Men men, fråga efter vädret kan man ju alltid.

Jag brukar be den ställa en timer. Fråga om nyeheter. Vilken artist spelas just nu. Gilla de här. Stäng av tvn använder den till massa småsaker. Ring min telefon är nog den vanligaste eftersom ja aldrig hittar den :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett tips om man vill ha en viss färg är att vänta någon dag med att göra själva beställningen. Det går bra att lösa in koden och avvakta med själva ordern om det skulle vara så att den modell man vill ha är "Out of stock". Jag ville bestämt ha vit/grå men den fanns inte att beställa igår därmed avvaktade jag. Idag var den åter beställningsbar och ordern gick iväg till Google utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Beställde 4st igår, funkade för alla medlemmar kopplade till familj-kontot! Inget har dock skickats än, så vi får väl se när/om det kommer! Betalar 149kr/mnd för familj-abbonnemang, och tycker det är värt varenda krona bara för att slippa reklamen på YouTube, sen att man får Google Music också ser jag bara som ett plus!

Jag betalar 179kr för mitt familjemedlemskap. Försökte först leta upp var jag hanterade prenumerationen, men hittar inte aktuellt pris om man skulle beställa det nu eftersom jag har en prenumeration aktiv. Vill ju inte bli lurad på 30kr i månaden

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att sätta alla sådana här enheter på gästnätverket som gärna har isolering av enheter påslaget.
” från ett företag som är så bra på IT-säkerhet som Google” 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag betalar 179kr för mitt familjemedlemskap. Försökte först leta upp var jag hanterade prenumerationen, men hittar inte aktuellt pris om man skulle beställa det nu eftersom jag har en prenumeration aktiv. Vill ju inte bli lurad på 30kr i månaden

Jag vet att det var dyrare om man aktiverade på ios - så jag tog det genom webbläsaren istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag vet att det var dyrare om man aktiverade på ios - så jag tog det genom webbläsaren istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, det gjorde jag med. Jag skaffade det någon månad efter att det släpptes

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag betalar 179kr för mitt familjemedlemskap. Försökte först leta upp var jag hanterade prenumerationen, men hittar inte aktuellt pris om man skulle beställa det nu eftersom jag har en prenumeration aktiv. Vill ju inte bli lurad på 30kr i månaden

Fan vad billigt alla verkar fått det. Jag får pröjsa 229kr varje månad.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Fan vad billigt alla verkar fått det. Jag får pröjsa 229kr varje månad.

Oj, det låter extremt högt. Hur beställde du då? Jag gjorde det på youtubes hemsida via datorn, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Oj, det låter extremt högt. Hur beställde du då? Jag gjorde det på youtubes hemsida via datorn, om jag inte minns fel.

Jag antar att han köpte genom mobilens butik. Då blir det oftast mycket dyrare än i webbläsaren. Det gäller alla prem tjänster. Alternativt att leverantören för mindre betalt.

Skickades från m.sweclockers.com