Be Quiet Pure Base 500 – utmärkt midtower med en större brist

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Pure Base 500 – utmärkt midtower med en större brist

Be Quiet tar plats i testlabbet med sitt senaste chassi Pure Base 500, vilket utlovar låg ljudnivå och hög kvalitet till en pressad prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Igen ett jättefint chassi med exakt samma jävla miss som nästan alla andra, för lite utrymme på baksidan.
Varför är dom så dumma i huvudet?

Nästan hela baksidan skulle kunna användas för att montera hårddiskar på. Men nä.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ljudisoleringen är värdelös, färgen släpper så fort du skruvar i chassit och vissa kanter är riktigt vassa. Jag lämnade tillbaka mitt och köpte ett Fractal c mini istället, betydligt mera kvalitet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar inte som 3.5" hårddiskburen har någon alternativ monteringsplats djupare in i chassit, som tex Corsair 400-serien har?
Det innebär väl att om man vill ha en radd i fronten så sumpar man direkt alla 3.5" platser, eller missar jag något?
*edit* nevermind kollade videon nu, och det finns extrahål så man kan flytta buren typ 3 - 3,5 cm eller nått sånt om jag ser rätt ifrån videon.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, känga till moderkortstillverkarna att man efter alla år fortfarande inte har 24pinskontakten i vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, det verkar inte som 3.5" hårddiskburen har någon alternativ monteringsplats djupare in i chassit, som tex Corsair 400-serien har?
Det innebär väl att om man vill ha en radd i fronten så sumpar man direkt alla 3.5" platser, eller missar jag något?

@Roger W: Det ser ut att gå att flytta buren några centimeter och montera den i endast ett av skruvhålen. DEt kanske räknas som moddning dock

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Min högst personliga åsikt är att om man säljer vita chassin så ska fläktarna som medföljer också vara vita.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett efter jag såg reklam för det här, så jäkla snyggt. Nu behöver jag massor av vita komponenter att fylla det med också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Roger W: Det ser ut att gå att flytta buren några centimeter och montera den i endast ett av skruvhålen. DEt kanske räknas som moddning dock

Tänkte inte på den
Fast den lär ju sticka ut utanför den där förhöjningen, så den lär bli lite sladdrig. Skulle inte rekommendera det för den som faktiskt vill sätta 3.5" hårddiskar i den. (lär riskera att skallra lite)
Plus att den kanske kommer lite för nära nätagget om man flyttar den så mycket?
Kreativt tänkt i vilket fall

*edit* eller vänta nu, det sitter kanske faktiskt ett skruvhål där som skjuter disken ca 3 cm?
Attans, nu måste jag kolla hela videon till sist ändå och inte bara bilderna

*edit2* kollade videon nu, och det verkar finnas extra skruvhål för HD-buren i fronten!
Så mitt gnäll var ogrundat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Igen ett jättefint chassi med exakt samma jävla miss som nästan alla andra, för lite utrymme på baksidan.
Varför är dom så dumma i huvudet?

Nästan hela baksidan skulle kunna användas för att montera hårddiskar på. Men nä.

Fattar inte att detta är standard. Typ Fractals R6 och S2 får man plats med 2-3 stycken på baksidan utan problem samt bra plats för kabeldragning så ser verkligen inget problem att man borde få plats med åtminstone 1 på baksidan på ett mITX-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fattar inte att detta är standard. Typ Fractals R6 och S2 får man plats med 2-3 stycken på baksidan utan problem samt bra plats för kabeldragning så ser verkligen inget problem att man borde få plats med åtminstone 1 på baksidan på ett mITX-chassi.

Vad menar du? Det är ju plats för två SSD på baksidan.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att bygga med chassit i veckan. Jag valde det framför Fractals Define C på grund av att det var aningen större och inte minst har plats för en 140mm fläkt i bak. Utrymmet för kabeldragning är kanske inte direkt luxuöst, men jag har sett många chassin med mindre utrymme genom åren så det är lite av ett lyxproblen. Maxar man lagringen i chassit så blir det för all del en hel del kablar att sortera in därbak.

Fläktarna som följer med är lågvarvare (ca 900 RPM max), så för att få lite mer drag så sätter jag dem båda i fronten och lägger till någon lite starkare modell (Noctua eller Fractal 1200-varvare) för utblåset. Kapar först gallret vid utblåset för att minska luftmotstånd/turbulens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar hur trångt det är att få in två SSD på den där kabeldragnings-cover plåten?
Svårt att säga säkert men det ser ut att bli väldigt trångt och pilligt att montera in SATA och strömkontakterna för andra disken?
De riskerar nog att hamna ivägen för varandra...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, undrar hur trångt det är att få in två SSD på den där kabeldragnings-cover plåten?

Har börjat bygga och det är gott om plats. Det är inte mycket av kablarna som behöver husera bakom täckplåten. Beroende på hur man har det med strömkkablar ifrån nätaggregatet så kanske det kan vara på sin plats med en enkel adapter-kabel, men det vore det enda.

Nu går bygget på låg prioritet över helgerna men det ser trevligt ut. Får väl se när baksidan ska på igen.
Det ljuddämpande materialet på plåtarna är ganska enkelt skum som jag eventuellt skulle ha bytt ut mot någon dämppapp som tillför vikt, men det ska inte in någon mekanisk disk i bygget så det lär inte vara mödan värt att förebygga vibrationsljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Har börjat bygga och det är gott om plats. Det är inte mycket av kablarna som behöver husera bakom täckplåten. Beroende på hur man har det med strömkkablar ifrån nätaggregatet så kanske det kan vara på sin plats med en enkel adapter-kabel, men det vore det enda.

Hmm, inte säker på om du förstod min fråga, så jag omformulerar:
Om man sätter två SATA SSD diskar på den löstagbara täckplåten, krockar inte kablarna med varandra när man försöker montera dem?
Se tex bilden nedan från recensionen: Om SATA-kontakten och strömkontakten sticker ner sådär mycket från övre platsen, så lär väl en disk monterad i nedre platsen sticka upp lika mycket, och då överlappar de ju typ varandra. Är det planerat så de går omlott på något smart vis och inte krockar?

... och som du nog är inne på: visst lär man vara tvungen att använda sista kontakten på strömkabeln (eller en liten adapterkabel som du är inne på) för att den ska gå att få på plats i den där trånga lilla "gropen"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Just strömkablarna ifrån något nätaggregat med tjocka, styvt sleevade kablar (ett tag kunde man lätt förtöjt en roddbåt med populära kablage) kan nog göra det lite trångt men det är inte så att kontakterna själva tävlar om utrymmet. Nu föll mitt val på Fractals Ion nätagg med lätthanterliga kablar så där lär det bli lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Igen ett jättefint chassi med exakt samma jävla miss som nästan alla andra, för lite utrymme på baksidan.
Varför är dom så dumma i huvudet?

Nästan hela baksidan skulle kunna användas för att montera hårddiskar på. Men nä.

Jag har ett större Silent Base 801 och upplever även den som relativt tight med utrymme på baksidan även om det ser ut att vara betydligt rymligare än Pure base 500. Silent Base 801 har tex en hel del lättåtkomliga genomdragningshål för kablar.

Det som varit lite omtvistat med Silent Base 801 är väl det här med luftflöde och temps, vet inte hur det är med Pure Base 500?
https://youtu.be/VhZzMqx052c

Med frontskyddet av är det inga problem (tycker att caset ser snyggt ut ändå, det blir mesh där framme utan frontskyddet), med frontskyddet på blir det lite varmare men sannolikt inga större problem ändå. Tror dock inte att skillnaden i grader är så så stor... lite nörderi det hela.

Permalänk
Medlem

Fick min idag... riktigt besviken.

Ser så illa ut med alla svarta skruvar på baksidan, glaset där man fäster skruvarna är skrapat och genomskinligt och utsidan kändes bara plastig och du ser plastskarvar på fronten, vita färgflagor syntes i förpackningen.

Fick ingen kvalitetskänsla för denna, går i retur imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nyhetsartikeln uppdateras eller varför är den på första sidan igen?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Har nyhetsartikeln uppdateras eller varför är den på första sidan igen?

Bra fråga!
Swec verkar ha en tendens att återuppliva vissa gamla nyheter ibland - oklart varför... Kanske bara för att det inte ska bli för statiskt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har planerat ett bygge i detta chassit nu i början av Feb, ska man satsa på ett annat chassi i samma prisklass kanske? Eller duger detta för det lilla priset man betalar?

Permalänk
Medlem

Också testat detta chassi.

Positiva egenskaper:
¤ Snyggt
¤ Kompakt
¤ Dammfiltren sitter inte precis framför fläktarna vilket gör att suset från fläktarna blir väldigt behagligt
¤ Bra ljudisolering
¤ Bra pris

Negativa egenskaper:
¤ Man kan bara skruva in/ut fläktarna via insidan av chassit så har man komponenter redan installerade blir det en mardröm
¤ Plåten för kablar från PSU till moderkortet är en intressant idé men fungerar riktigt dåligt i praktiken
¤ Framsidan har perforeringar på sidorna och dammfilter vilket blir lite kaka på kaka, räkna därför med att luftgenomströmningen är dålig
¤ Tumskruvar för glaspanelen

Chassit lämpar sig väl för low-end eller vekare mid-end system (som tex GTX1660) som inte behöver alltför mycket luft och inte är för stora. Enorma grafikkort som mitt 2080Ti svettas enormt mycket pga platsbrist och att luftgenomströmningen blir ett problem. Tog jag bort glaspanelen så sjönk temperaturen med 10 grader.

Skrivet av makatech:

Det som varit lite omtvistat med Silent Base 801 är väl det här med luftflöde och temps, vet inte hur det är med Pure Base 500?
https://youtu.be/VhZzMqx052c

Med frontskyddet av är det inga problem (tycker att caset ser snyggt ut ändå, det blir mesh där framme utan frontskyddet), med frontskyddet på blir det lite varmare men sannolikt inga större problem ändå. Tror dock inte att skillnaden i grader är så så stor... lite nörderi det hela.

Jag tycker inte att luftflödet var speciellt bra, tom när jag bytte till Noctuafläktar. Detta beror på att perforeringarna på sidorna trots allt är små och slänger man på dammfiltren blir det ännu värre.

Skrivet av DR3AM2:

Har planerat ett bygge i detta chassit nu i början av Feb, ska man satsa på ett annat chassi i samma prisklass kanske? Eller duger detta för det lilla priset man betalar?

Det beror helt och hållet på dina komponenter, har du low eller midrange så tycker iaf jag att det var ett trevligt chassi som dock har vissa minus. Personligen hade jag nog kollat på Phanteks P400A (viktigt med A) istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad ni flesta klagar på. Jag fick min under Julrean för 499:- och oerhört nöjd med den!
Tycker den är betydligt mycket bättre mitt gamla chassi. Bra luftflöde(märkte inga större problem som vissa andra påpekade, och mina avg. temperaturer sänktes flera grader i jämförelse med f.d. chassi), bra ljudisolering, väldigt bekvämt med kabeldragning och placering på remmar, mm. Fick en känsla av väldigt genomtänkt och kvalitet produkt, speciellt för det priset.
Kritisera skruvar på ett chassi? Verkligen? Hur ofta använder ni de? Är det verkligen så störande? Pff...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Jag vann ett vitt Pure Base 500 med fönster i slutet av förra året. Hade tänkt slänga i en 3900X på ett ASUS Prime X570-Pro. Lite osäker på kylningen/luftflödet. Pendlar mellan en Noctua NH-D15 Chromax Black eller en hyfsad AIO-kylare (tips mottages tacksamt).

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem

Ang skruvarna, dessa skulle för mig visuellt synas då den skulle placeras på en vit tvbänk mot en vit vägg med fönstret utåt, det såg verkligen inte bra ut med alla de skruvarna på utsidan, det med det andra jag anmärkt på gjorde att det fick gå i retur.

Letar vidare efter något annat vitt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka mitt och körde på det säkra kortet fractal design c istället.

Det var vassa kanter, vibrationer, trång kabeldragning, färgen släpper direkt när du skruvar samt det värsta av allt: Ljudisoleringen var totalt värdelös, alltså ingen märkbar dämpning alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället