Nyårspodd med Jonas – SweClockers sammanfattar 2019

Permalänk
Melding Plague

Nyårspodd med Jonas – SweClockers sammanfattar 2019

Det är dags att blicka tillbaka på teknikåret 2019. Den här gången blir det under ledning av Jonas lena stämma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara texta nyårskrönikan? För en döv person spelar det ju ändå ingen roll.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Haha! Lite så. Kommer ihåg året när Jonas stod utomhus och huttrade.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Inga bloppers heller då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jnsson:

Inga bloppers heller då

Det hade faktiskt inte blivit bloopers oavsett! Vi har helt enkelt inte så många från i år. Blir inte på samma sätt längre, vi gör videos med annat upplägg och är dessutom säkrare framför kameran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Kan ni inte bara texta nyårskrönikan? För en döv person spelar det ju ändå ingen roll.

Håller med om att det hade varit trevligt, men förstår samtidigt att det blir väldigt mycket extra jobb. Man skulle istället för att göra en podd kunna skriva en krönika men då kommer en annan grupp i kläm, de som är dyslexiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tappert räddat Jonas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Håller med om att det hade varit trevligt, men förstår samtidigt att det blir väldigt mycket extra jobb. Man skulle istället för att göra en podd kunna skriva en krönika men då kommer en annan grupp i kläm, de som är dyslexiker.

Det finns hjälpmedel för folk utan läsförståelse eller dålig syn som läser upp texten från skärmen. Och det finns funktioner på youtube som textar automatiskt men det fungerar kanske inte på svenska.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Snyggt räddat
Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bra podd! tacksam för en trots problem med videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det hade faktiskt inte blivit bloopers oavsett! Vi har helt enkelt inte så många från i år. Blir inte på samma sätt längre, vi gör videos med annat upplägg och är dessutom säkrare framför kameran.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, det är ju det som man längtar efter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av justabit:

Kan ni inte bara texta nyårskrönikan? För en döv person spelar det ju ändå ingen roll.

Skrivet av Cenorida:

Håller med om att det hade varit trevligt, men förstår samtidigt att det blir väldigt mycket extra jobb. Man skulle istället för att göra en podd kunna skriva en krönika men då kommer en annan grupp i kläm, de som är dyslexiker.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns hjälpmedel för folk utan läsförståelse eller dålig syn som läser upp texten från skärmen. Och det finns funktioner på youtube som textar automatiskt men det fungerar kanske inte på svenska.

Tyvärr finns inte den funktionen på svenska, så det är att texta manuellt som gäller. Jag har gjort det för några videor, men som nämnt är det ett väldigt tidskrävande arbete. Nu är jag inte den snabbaste och mest välslipade när det kommer till att transkribera, men bortåt 3 timmar per 15 minuter videomaterial lägger jag. Det inkluderar att fila till timings för hur länge texten visas, samt att nedteckna och omformulera allt som sägs. I textform blir det sällan helt förståeliga formuleringar om allt nedtecknas som det sägs nämligen, eftersom exempelvis betoning och ofullständiga meningar är saker som funkar mycket bättre i talspråk. Här är en tråd där ämnet diskuteras lite, samt länkar till de videor jag hittills fixat

Att ha en skriven nyårskrönika kan ju i så fall vara ett alternativ, även om det blir väldigt omständligt att få med de diskussioner och reflektioner som i vanliga fall brukar rymmas i de ~2-timmarslånga klippen. I vanlig ordning väntar en sammanfattning av det gångna året i testlabbet till någon gång efter nyår, med länkar till alla tester. Ämnena som sammanfattas i krönikan är ju sådant som också avhandlats i artikelform tidigare, så de ursprungliga nyhetsartiklarna går ju att plocka från listan i podd-artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tappert räddat Jonas!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HappyPie:

bra podd! tacksam för en trots problem med videon.

Jag instämmer i kören. Det är ju inte riktigt samma sak som att ha några tjöta tillsammans men bra att du fixade en lösning i alla fall!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Tyvärr finns inte den funktionen på svenska, så det är att texta manuellt som gäller. Jag har gjort det för några videor, men som nämnt är det ett väldigt tidskrävande arbete. Nu är jag inte den snabbaste och mest välslipade när det kommer till att transkribera, men bortåt 3 timmar per 15 minuter videomaterial lägger jag. Det inkluderar att fila till timings för hur länge texten visas, samt att nedteckna och omformulera allt som sägs. I textform blir det sällan helt förståeliga formuleringar om allt nedtecknas som det sägs nämligen, eftersom exempelvis betoning och ofullständiga meningar är saker som funkar mycket bättre i talspråk. Här är en tråd där ämnet diskuteras lite, samt länkar till de videor jag hittills fixat

Att ha en skriven nyårskrönika kan ju i så fall vara ett alternativ, även om det blir väldigt omständligt att få med de diskussioner och reflektioner som i vanliga fall brukar rymmas i de ~2-timmarslånga klippen. I vanlig ordning väntar en sammanfattning av det gångna året i testlabbet till någon gång efter nyår, med länkar till alla tester. Ämnena som sammanfattas i krönikan är ju sådant som också avhandlats i artikelform tidigare, så jag antar att en lista över detta kan knåpas ihop också!

ärsh de e bara att dubba videon

Permalänk
Medlem

Ni borde lagt på dubbning i efterhand, hade blivit schysst Hong-Kong-rulle-feel. Gärna med tillhörande ljudeffekter 🙂.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att det blev som det blev, nyårskrönikorna brukar vara mysiga att kolla på.
Men som även andra säger bra räddat med denna podd!

Och har ni tid över så släppt den ni spelade men att ni dubbar, helst varandra också så det blir riktigt bra och förvirrande när "fel" person pratar^^. Så får vi typ bloopers på det sättet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var en bra sammanfattning, tycker jag. Jag föreställer mig att det faktiskt blir lika faktaspäckat med en som pratar fokuserat i en timme som tre som samtalar i två.

En del saker hade jag glömt av, men jäklar vad mycket som hänt under året!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FubbHead:

Ni borde lagt på dubbning i efterhand, hade blivit schysst Hong-Kong-rulle-feel. Gärna med tillhörande ljudeffekter 🙂.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, håller med. Gärna lika extremt som i Kung Pow: Enter The Fist

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...