Det verkar som Apple Pencil, första generationen, funkar på tredje generationens iPad Air numera. Om den är kompatibel med din iPad Air finns det ingen anledning att leta efter något annat.
Adonit Pixel är den jag tror skulle hamna på andra plats. Precis som Apple Pencil har den en relativt tunn spets (dock inte lika tunn som Apple Pencil) och bra tryckkänslighet. Apple Pencil har dock bättre kompatibilitet och är mer välintegrerad i ekosystemet. Saker som palm rejection, vilket jag skulle se som en stor grej, är markant bättre. Enda fördelen med Pixeln är att den är ett par hundralappar billigare och inte har lika muppig laddning som Pencil.
En annan sak är väl att Pixeln har lite mer friktion i pennspetsen. Om du däremot köper ett matt skärmskydd (SuperShieldz eller Tech Armor rekommenderas) får du en känsla som är hyfsat lik papper med Apple Pencil.
Procreate är tveklöst den bästa och mest populära appen. Sketchbook är inte dåligt (men är det inte lite in-app köp där?). Det kan dock inte mäta sig med Procreate. Vad Procreate har är ett fantastiskt bra UI, riktigt kraftfull och bra "motor" för olika penslar och oslagbar prestanda. Det är ett program som går snabbt att förstå och man kan jobba snabbt, smidigt och intuitivt i det. Andra program är sega och klumpiga i jämförelse. Med det inte sagt att de behöver vara dåliga, utan snarare att Procreate är så jäkla bra. I senaste versionen har de också lagt till stöd för handritade animationer, något jag förvisso inte har testat än.
Procreate är gjort av ett litet och extremt passionerat team nere i Australien. Det märks dels på att de har ett schyst forum med mycket hjälp och resurser, där även utvecklarna är aktiva. Det märks även på att de kommer bara ta betalt av dig en gång. På forumet har det på riktigt föreslagits flera gånger att de ska öppna något PayPal eller liknande, så man i varje fall kan bidra lite extra till utvecklingen. Senast jag kollade var de inte så intresserade av det...
Hursomhelst, det betyder att du kommer betala en gång och troligtvis få uppdateringar i flera år framåt. Bra uppdateringar dessutom. Varje stor release, som brukar komma årligen, jag varit med om har introducerat saker som varit högt efterfrågade. Kanske just för att de vill sälja nya licenser med varje release istället för att mjölka någon prenumeration.
Ytterligare en fördel, eftersom det är så populärt, är att det finns en del tutorials på Youtube. Det kunde varit lite mer av den varan, men det är ändå den mobilapp där det finns mest. I början kan det dessutom behövas. Det finns en hel del saker som ligger lite dolt och en hel del nyttiga tips och trix.
Handboken till Procreate är bra och söker man på Youtube hittar man ännu mer. Eftersom dottern är så ung kan du dock behöva ta en lite mer aktiv roll så hon lär sig allt. Inte nödvändigt för att göra enklare saker, det kommer hon fatta på en gång, men det finns mycket som gör livet lättare om man bara vet hur man ska göra (har man sett det en gång kommer man dock ihåg det).