2019 det sämsta året i mitt kapitel hitils!

Permalänk

2019 det sämsta året i mitt kapitel hitils!

Tja!
Vet knapt själv vart och hur jag ska skriva ut allt eller om jag äns vill förpesta era sinnen med något sånt här. Det är så att jag under 3 års tid har sjunkit lägre och lägre inom det sociala och ekonomiskt.

Jag kan väll starta lite kort att jag är 27 år och kommer från en väldigt stabil bakgrund, Jobbar som elektriker inom entrepenad och tjänar väldigt bra egentligen för att vara just 27år, Snittet ligger runy 650 - 700tusen kan vara mer beroende hur bra och hur mycket jobb jag lägger ner.

Jag vart tidigt i min jobb karriär tilldelad egna projekt som jag drev tillsammans med andra elektriker, Men jag var huvudpersonen i det hela. Hursom älska jag det och jah växte otroligt snabt som person och som kollega. Livet florera tjäna en massa pengar på våra ackord ect ect, Köpte min första lägenhet som 22 åring, Flyttade senare till en villa och nu till ett hus lite på sidan av med mark och tillhörande ladu länger som jag alltid har drömt om. Hitils kanske det låter helt suveränt?
Äger 2 kompisar som titulerar sig som jämthundar, Vi är alltid ute och spårar och jagar vilket är mitt största intresse just jakt.

För ca 3 år sedan började jag slinka in i en mindre depperation som jag som snubbe bara vifta bort och begravde mig själv i jobb och åtagande. För sånt här händer ju bara människor som bara tycker synd om sig själva och är lite mer själv upptagna "Min egna lilla lögn för mig själv"

Mitt jobb tog nu mer av mitt liv än vad jag nästan mäkta med kliver upp kl 04:20 sätter mig i bilen 04:40 åker till stockholm som ligger 14mil enkel resa. Jobbar till 16:30 åker hem är hemma runt 18:00 om jag har tur. Ut med hundarna för att rastas eller ut i skogen. Landar i soffan runt 21:00 med en panpizza eller snabbnudlar. Så rullar det på tills för 2 månader sedan jag var på jobbet och allt bara gick käpprättåthelvete rent ut sagt. Skulle bara sätta upp ett parilex uttag. Telefonen ringer jag svarar. När jag svarar ser jag att klockan var 10:00 "jag satt mig med uttaget runt 08:00" Jag fatta ingentig försöker att sansa mig svarar i telefonen, Det var min kusin som ringde och fråga hur det var. Det brast för mig bet så jäkla hårt i tungan för att inte han skulle höra att jag i praktiskt taget grät.

Jag släpper allt sätter mig i bilen ringer till min arbetsgivare och säger som det är. Jag mår helt enkelt inte bra. Jag måste hem.
Saken hör till att min arbetsgivare som kag har vigt en väldigt stor tid till och hjälpt i sjukt kämpiga peridioder då dom inte har haft tillräkligt med "Montörer" Så har man åkt runt och släckt bränder så att säga. Samtidigt jag har mitt att se efter.

Min arbetsgivare tog inte det här på allvar och tycker att jag är en lat person och inye vill jobba.
Vart sjukskriven omedelbart hos en läkare som skickade mina papper till företaget och jag postade ytterligare ett x till företaget.

Jag sjunker djupare inn i depperationen och nu sover jag hela dagarna. Tar inte hand om posten tvättar inga kläder dushar inte äter inte. Jag kräks varje morgon galla eller små stötar av blod. Ja jag skiter i allt som jag borde göra men har absolut noll energi att ge. Bara att kliva utanför dörren är en prestation. Har nu sovit i nästan 3 veckors tid och börjar mer och mer inse att jag måste göra en förändring. Annars kommer jag inte ta mig ur det här. Nu upptäcker jag att firman jag är anställd hos inye har betalat ut min lön.
Jag är fortfarande så pass "Sjuk" så jag skiter lite i det. Jag klarar mig tänker jag.
Fanns en liten sanning i det men jag klarar mig inte en månad till utan lön.

December slår inn och jag får panik jag har fan inga pengar kvar. Pappa hälsar på och jag försöker hålla en fasad men jag vart genomskådad sekunden då han klev inn. Jag säger halva sanningen. Säger att det har blivit fel på firman och dom kan bara göra en löne körning i månan och jag upptäckte felet försent för att dom ska kunna göra något.

Pappa sväljer inte direkt lögnen men säger att jag får låna pengar för att betala räkningar osv. Han ville inte lägga sig i då vi båda är hetlevrade personer och diskutera ekonomi brukar sluta i bråk så att säga.

December är slut jag lever inte alls. Vrider och vänder på 20kr som ja i bästa fall kan jag köpa en halv banan.

Innser att jag måste prata med min far. Men jag drar på det och han hinner ringa mig. Jag bryter ihop och berättar allt och lite till.
Lämnar ifrån mig bankid och post ja jo rubbet. Jag klädde av mig på riktigt.

Nu inser vi att företaget jag är anställd hos har delvis hålt inne min lön och har inte anmält mig till F-kassan. Och här sitter jag som ett spån och får ingenting att fungera i mitt huvud.
Det snurrar ganska rejält och det bara går snabbare och snabbare.

Det ända jag har där jag kan slappna av är jakten. Hade jag inte haft mina hundar hade jag nog inte levt idag.
Är och kommer förbli evigt tacksam för båda utav mina föräldrar som snappa upp missären från en idiotisk person som höll allt för sig själv.

Man brukar ju säga att man startar ett nytt kapitel efter det gångna året. Jo det kan inte vara mer än sant just hos mig. 2020 kommer bli ett bra år även om det kommer stöka ett tag framöver så har jag fått hjälp.

Om ni har orkat läst hela inlägget ursäktar jag om jag har hoppat runt lite och kanske har skapat lite förvirring i vissa ämnen. Är bara tvungen att dela med mig utav min erfarenhet. Mvh mvh

Permalänk
Skrivet av klåfingrett:

Tja!
Vet knapt själv vart och hur jag ska skriva ut allt eller om jag äns vill förpesta era sinnen med något sånt här. Det är så att jag under 3 års tid har sjunkit lägre och lägre inom det sociala och ekonomiskt.

Jag kan väll starta lite kort att jag är 27 år och kommer från en väldigt stabil bakgrund, Jobbar som elektriker inom entrepenad och tjänar väldigt bra egentligen för att vara just 27år, Snittet ligger runy 650 - 700tusen kan vara mer beroende hur bra och hur mycket jobb jag lägger ner.

Jag vart tidigt i min jobb karriär tilldelad egna projekt som jag drev tillsammans med andra elektriker, Men jag var huvudpersonen i det hela. Hursom älska jag det och jah växte otroligt snabt som person och som kollega. Livet florera tjäna en massa pengar på våra ackord ect ect, Köpte min första lägenhet som 22 åring, Flyttade senare till en villa och nu till ett hus lite på sidan av med mark och tillhörande ladu länger som jag alltid har drömt om. Hitils kanske det låter helt suveränt?
Äger 2 kompisar som titulerar sig som jämthundar, Vi är alltid ute och spårar och jagar vilket är mitt största intresse just jakt.

För ca 3 år sedan började jag slinka in i en mindre depperation som jag som snubbe bara vifta bort och begravde mig själv i jobb och åtagande. För sånt här händer ju bara människor som bara tycker synd om sig själva och är lite mer själv upptagna "Min egna lilla lögn för mig själv"

Mitt jobb tog nu mer av mitt liv än vad jag nästan mäkta med kliver upp kl 04:20 sätter mig i bilen 04:40 åker till stockholm som ligger 14mil enkel resa. Jobbar till 16:30 åker hem är hemma runt 18:00 om jag har tur. Ut med hundarna för att rastas eller ut i skogen. Landar i soffan runt 21:00 med en panpizza eller snabbnudlar. Så rullar det på tills för 2 månader sedan jag var på jobbet och allt bara gick käpprättåthelvete rent ut sagt. Skulle bara sätta upp ett parilex uttag. Telefonen ringer jag svarar. När jag svarar ser jag att klockan var 10:00 "jag satt mig med uttaget runt 08:00" Jag fatta ingentig försöker att sansa mig svarar i telefonen, Det var min kusin som ringde och fråga hur det var. Det brast för mig bet så jäkla hårt i tungan för att inte han skulle höra att jag i praktiskt taget grät.

Jag släpper allt sätter mig i bilen ringer till min arbetsgivare och säger som det är. Jag mår helt enkelt inte bra. Jag måste hem.
Saken hör till att min arbetsgivare som kag har vigt en väldigt stor tid till och hjälpt i sjukt kämpiga peridioder då dom inte har haft tillräkligt med "Montörer" Så har man åkt runt och släckt bränder så att säga. Samtidigt jag har mitt att se efter.

Min arbetsgivare tog inte det här på allvar och tycker att jag är en lat person och inye vill jobba.
Vart sjukskriven omedelbart hos en läkare som skickade mina papper till företaget och jag postade ytterligare ett x till företaget.

Jag sjunker djupare inn i depperationen och nu sover jag hela dagarna. Tar inte hand om posten tvättar inga kläder dushar inte äter inte. Jag kräks varje morgon galla eller små stötar av blod. Ja jag skiter i allt som jag borde göra men har absolut noll energi att ge. Bara att kliva utanför dörren är en prestation. Har nu sovit i nästan 3 veckors tid och börjar mer och mer inse att jag måste göra en förändring. Annars kommer jag inte ta mig ur det här. Nu upptäcker jag att firman jag är anställd hos inye har betalat ut min lön.
Jag är fortfarande så pass "Sjuk" så jag skiter lite i det. Jag klarar mig tänker jag.
Fanns en liten sanning i det men jag klarar mig inte en månad till utan lön.

December slår inn och jag får panik jag har fan inga pengar kvar. Pappa hälsar på och jag försöker hålla en fasad men jag vart genomskådad sekunden då han klev inn. Jag säger halva sanningen. Säger att det har blivit fel på firman och dom kan bara göra en löne körning i månan och jag upptäckte felet försent för att dom ska kunna göra något.

Pappa sväljer inte direkt lögnen men säger att jag får låna pengar för att betala räkningar osv. Han ville inte lägga sig i då vi båda är hetlevrade personer och diskutera ekonomi brukar sluta i bråk så att säga.

December är slut jag lever inte alls. Vrider och vänder på 20kr som ja i bästa fall kan jag köpa en halv banan.

Innser att jag måste prata med min far. Men jag drar på det och han hinner ringa mig. Jag bryter ihop och berättar allt och lite till.
Lämnar ifrån mig bankid och post ja jo rubbet. Jag klädde av mig på riktigt.

Nu inser vi att företaget jag är anställd hos har delvis hålt inne min lön och har inte anmält mig till F-kassan. Och här sitter jag som ett spån och får ingenting att fungera i mitt huvud.
Det snurrar ganska rejält och det bara går snabbare och snabbare.

Det ända jag har där jag kan slappna av är jakten. Hade jag inte haft mina hundar hade jag nog inte levt idag.
Är och kommer förbli evigt tacksam för båda utav mina föräldrar som snappa upp missären från en idiotisk person som höll allt för sig själv.

Man brukar ju säga att man startar ett nytt kapitel efter det gångna året. Jo det kan inte vara mer än sant just hos mig. 2020 kommer bli ett bra år även om det kommer stöka ett tag framöver så har jag fått hjälp.

Om ni har orkat läst hela inlägget ursäktar jag om jag har hoppat runt lite och kanske har skapat lite förvirring i vissa ämnen. Är bara tvungen att dela med mig utav min erfarenhet. Mvh mvh

Fyfan! Har inga direkta lösningar på dina problem, men kan iaf dela med mig ett par tankar runt det! Försök att ta hjälp av dina hundar, vänner och familj och annat som är på riktigt viktigt i livet! Det finns oerhört mycket mer i livet än jobb! Bra att du snackade med farsan - det är en bra start på vägen! Och sök professionell hjälp om du kan och inte redan gjort det!

Månadens och kommande månaders lön är naturligtvis en sak som gör livet enklare, men i det stora hela är det mer eller mindre oviktigt. Låt nån annan sköta det.

En sak att fundera på är att du inte alltid mått som du mår nu och alltså finns det en väg tillbaka till att må bra igen!
Håller tummarna för dig!! På längre sikt kommer det garanterat lösa sig!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Tyvärr är stressrelaterade sjukdomar dagens pest. Allt fler personer åker dit på detta.
Har själv varit sjukskriven pga utmattningssyndrom för flera år sedan.

Tips: du ska själv eller genom förmyndare, med hjälp av ett läkarintyg, anmäla dig till f-kassa.
Arbetsgivaren ska endast betala din sjuklön från dag 2 till dag 14. Resten f-kassa.
Låt bli alkohol/droger. Detta gör allt bara svårare.
Behöver du sova - sov, men se till att gå ut på minst en promenad 1 timme per dag, gärna i skog, gärna i dagsljus.
Ska du göra något - gör en sak i taget. Behöver du ta paus - gör det. Men påbörja inget nytt tills förra ärendet är klart.
Gå i terapi! det hjälper. Fråga din läkare om detta!
Försök hålla en tydlig dagsrytm. Gå och lägg dig exakt samma tid varje dag, och gå upp samma tid varje dag. Ät minst 3 gånger per dag under förutbestämda tidpunkter.
Försök organisera din dag.

Du måste lära dig leva på nytt. Det är svårt, det tar tid, men det går.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Det låter inte som depression utan som utmattningssyndrom vilket jag har kollegor och en fru som haft. Väldigt vanligt i dagens samhälle och baserat på det du berättar inte förvånande.

Om vi tar det ekonomiska först. Ta kontakt med försäkringskassan, de kommer trilskas så be din pappa om hjälp att driva det. Men det är de som ska betala ut din lön efter X sjukdagar. Be din pappa prata med arbetsgivaren också, de är skyldiga att betala ut din lön och är inget som de godtyckligt kan välja.

Kolla sedan upp om arbetsgivaren har någon sjukförsäkring. Via mitt jobb så kan vi få en massa stöd vid sjukdom, t.ex psykolog och hjälp att komma tillbaka till arbetslivet igen. Ta den hjälpen! Du behöver lära dig prioritera, ändra livsmönster mm för att bli bra igen. Räkna med 3-8 månader att komma tillbaka någotsånär, och du kommer troligen aldrig orka köra så hårt igen.
Du kommer troligen på sikt att behöva byta jobb, eller flytta närmare jobbet. men vad du än gör, säg inte upp dig medans du är sjukskriven! Du kostar inte arbetsgivaren något och det är arbetsgivarens ansvar att se till så du mår bra, det är tyvärr de som satt dig i den här situationen.
Jag är egenföretagare själv, med 20 anställda. Och ja, det är vårt ansvar, punkt!

Ta hjälp av nära och kära. Nästa gång är det du som hjälper någon av dem. Om din pappa brutit benet, eller hamnat på sjukhus så hade ju du hjälpt honom, eller hur? Låt han hjälpa dig... Var ärlig och be om hjälp.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Klassisk utmattningssyndrom. För jävligt att få det som ung och ny i arbetslivet men du har ändå tur att du har haft lite folk kring dig som kan hjälpa dig.

Som någon annan skrev. Håll dig ifrån droger och alkohol. Det kan leda dig ännu längre ner i skiten. Försök gå i terapi eller åtminstone läs på lite om utmattningssyndrom och vad man kan göra åt det.

Jag ser fram emot att du 2020 börjar jobba med dig själv 😃

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det många som åker på liknande sjukdomar i dagens stressade samhälle. Hoppas du snart mår bättre!

Men jag blir mörkrädd när jag hör att en 27årig man, med en relativt bra lön inte har någon som helst buffert? Hur kan du varit så ansvarslös att du inte haft ett par månadsutgifter (ej att förväxla med månadslöner!) på banken? Med dina höga lön vore det enkelt att spara undan och det något som alla borde börja med.. Se till att få detta på plats omgående och du kommer att sova betydligt mycket bättre sen

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

700k och ingen buffert? Hur är det ens möjligt. Låter ärligt talat otroligt.

Önskar man hade de pengarna vid den åldern, istället hade man svåra depressioner med 1/4 utav den inkomsten, men det gick det också.
Allt går o lösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kräks varje morgon galla eller små stötar av blod.

Gå till din läkare för att utesluta annan orsak till ditt mående. Stresshantering m.m. via psykolog finns också.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag hade depression mellan 19-24 års ålder. Det viktigaste är att vara ärlig mot dig själv och din omgivning. Att hålla fasaden uppe hjälper ingen. Är man sjuk behöver man hjälp precis som om det vore vilken annan sjukdom som helst. När jag var sjuk hade jag CSN och under en period socialbidrag. För mig hjälpte det att börja jobba och känna att jag klarade mig själv det var dock inte lätt att få jobb när man måde skit så fick hjälp att må lite mindre dåligt först men för dig verkar det snarare vara stt du jobbat för mycket. Du ska ha rätt till sjukersättning och sedan behöver du antagligen medicin och sådant. När du börjar känna dig mindre dålig ska du nog titta på jobb där du inte har lika mycket ansvar. Du kansle går ner i lön om du inte är projektledare men en vanlig elektiker tjänar ju bra ändå även om det kanske är mindre än du tjänar nu. Pengarna hjälper inte om du mår dåligt.

Jag är 33 och tjänar bara en tredjedel på 100% som kundtjänstarbetare det låter som du skulle kunna tjäna rätt bra även på deltid så kanske det är en lösning med att jobba 50 eller 75 procent och hitta något som du inte behöver pendla så mycket för även om det inte ger lika mycket betalt.

Viktigast är att söka hjälp och inte bara ligga hemma tills allt är helt kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

700k och ingen buffert? Hur är det ens möjligt. Låter ärligt talat otroligt.

Önskar man hade de pengarna vid den åldern, istället hade man svåra depressioner med 1/4 utav den inkomsten, men det gick det också.
Allt går o lösa.

Håller med, nu tror jag inte direkt att ts ljuger men det är något han inte tar med i sin berättelse (vilket iof är helt ok!). Låter som han är singel, att bränna upp dom summorna varje år på sig själv låter helt galet, måste finnas någon osund livsstil här som även eventuellt bidragit till ts situation.

Hade jag levt för att jobba (vilket det lät som ts gjort) utan att ens få ihop det att man klarar en månad utan lön så hade jag också tappat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beklagar.

Hoppas också att lärdomen när du är igenom det här är att ta hand om dig själv både ekonomiskt och mentalt. För du har levt över dina tillångar på båda planen.

Permalänk
Medlem

Alla hamnar vi på ändan förr eller senare under livets gång, det viktigaste är att man reser på sig igen och inte ger upp, ser fram emot dina framsteg, TS.

OT: Blir väldigt glad över att se att man kan få så pass goda och lärorika livsråd ifrån ett i största mån pryl- och tekniknörds forum, glädjer själen lite.

Permalänk
Medlem

Ingen tackar den som jobbar ihjäl sig. Trappa ner. Är jobbet tillräckligt kul så begär att få jobba 25% till att börja med, försäkringskassan ger ersättning för den tid du är sjuk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är singel och har levt ett singel liv, Samtidigt jag har gjort stora investeringar i bostaden som jag har idag, Hadde inte en tanke på mitt välmående när jag jobba som jag har gjort.
Summa sumarum kan jag bara säga det att jag har lärt mig mycket på ett hårt sätt.
Jag kommer alldrig göra om mina misstag som jag försöker reda ut i just skrivande stund.

Såg att vissa reagera på just års lönen. Förklarar lite varför jag inte hadde någon buffert.

Som eleltriker så har du en vääääääldigt lång lärlings period. Jag började dra in dom pengarna efter 23års ålder ca. Sen beror allt på vem som "Leder arbets laget" då vi jobbar efter något som heter ackord. Ackord är något som mäter din tid tex ackords listan säger att det tar 2 min att sätta upp en IP65 dosa, jag sätter upp den på minuten och det ger mig 50öre extra i fickan.
Där efter styr ackords listan tempot som montörer ligger på men allt är inviduelt vad man vill och hur mycket man vill jobba så att säga, En väldigt förenklad förklaring.

Som jag skrev åvan har jag investerat i ett hus som jag planerar att bo förhopningsvis resten av mitt liv, Men inget är ju säker så att säga.

Jag har alltid köpt det värsta inom data och teknik. Åkt i nästan sprillans BMW 320, osv osv.

Har väll egentligen levt på gränsen på min ekonomi där jag lever fruktansvärt bra men är otroligt kännslig om det nu skulle hända något. Som i mitt fall gjorde....

Idag ångrar jag varenda tusenlapp som jag har spenderat.

Just nu intalar jag mig att jag är 27 jag är ung, Fast gammal 😅. Det här är något jag ska besegra och gå vidare.

Kan ju säga också att jag har bytt arbetsgivare som ger mig mer i månaden mer förmåner och viktigaste av allt jag slipper åka 14mil för att ta mig till arbetet enkel resa.

Dom är också införståda med min sittuation och mer eller mindre tog mig under deras vingar.

16 jan då börjar jag om och där börjar mitt nya år. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av klåfingrett:

Kan ju säga också att jag har bytt arbetsgivare som ger mig mer i månaden mer förmåner och viktigaste av allt jag slipper åka 14mil för att ta mig till arbetet enkel resa.

Dom är också införståda med min sittuation och mer eller mindre tog mig under deras vingar.

16 jan då börjar jag om och där börjar mitt nya år. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt, stort grattis
(Lite kort och enkelt från telefon, när tiden är tajt)

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Forumledare

@klåfingrett: Sjukt härligt att höra att du Tar möjligheten till en nystart! Starkt jobbat! ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Din stress och andra bekymmer är orsakad av en dålig arbetsgivare. Bra att du fått en ny.
Våga ta hjälp av familj och vänner. Du behöver fler personer i ditt liv som kan hjälpa dig med bördan och också hjälpa med perspektiv på tillvaron.

Vad du än gör, gå inte på någon läkares rekommendationer om antidepressiva läkemedel. De hjälper inte mot stress, utan är för en helt annan diagos. Jag har själv fått sånt utskrivet när jag lidit av PTSD, och det hjälpte inte alls. De ska heller absolut inte tas utan regelbunden samtalsterapi.
Det finns psykologer där ute som har andra samtalsbaserade tekniker mot stress-symptom som funkar bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Känner en som fick liknande. han jobbade runt 14 timmar varje dag ibland mer under ca ett års tid sedan så byggde företaget ut så all övertid försvann på en natt mer eller mindre. DÅ fick han problem. kanske var han van vill övertid eller något?

i vilket fall som helst så låg han hemma i ca 3 månader och gjorde...INGENTING precis som du beskriver. hans fru bad honom en dag att plocka ur diskmaskinen om han orkade. han satt och stirrade på maskinen hela dagen mer än det kunde han inte göra.

du ska lyssna på kroppen/sinnet men många försöker dölja eller "arbeta bort det" precis som du beskriver men det är snarare som att hälla bensin på elden.

ALLA kan få depressioner eller "gå in i väggen" spelar ingen roll om du ligger i rännstenen och tigger pengar eller om du är multimiljardär som har allt.

det viktiga är att våga söka hjälp och det är bra att du kan får stöd och hjälp.

min flickvän blev utbränd och spenderade sitt liv på soffan i flera veckor men nu är hon så gott som återställd igen. ofta är det jobbet som ställer till det för många.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Din stress och andra bekymmer är orsakad av en dålig arbetsgivare. Bra att du fått en ny.

Det var väl ett väldigt kategoriskt uttalande. Att arbetsgivaren uppträdde dåligt efter att utbrändheten satt in är ju en sak men vad menar du de skulle gjort innan? Vilka signaler missade man?

Skrivet av Aka_The_Barf:

ofta är det jobbet som ställer till det för många.

Jobbet är förstås en del av det hela men jag misstänker att det oftast ligger många olika saker bakom en sådan här sak. Tror dock att de flesta tycker att det beror på arbetet och vill inte erkänna de andra variablerna i ekvationen. Det kan vara fritidsintressen som tar mycket tid och inte lämnar tillräckligt för återhämtning, det kan även vara egenpåtagna krav som ställer till det.

Sedan är det ju alltid jobbet som får ta smällen; oavsett grundorsak eller komplexitet i det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klåfingrett:

Tja!
Vet knapt själv vart och hur jag ska skriva ut allt eller om jag äns vill förpesta era sinnen med något sånt här. Det är så att jag under 3 års tid har sjunkit lägre och lägre inom det sociala och ekonomiskt.

Jag kan väll starta lite kort att jag är 27 år och kommer från en väldigt stabil bakgrund, Jobbar som elektriker inom entrepenad och tjänar väldigt bra egentligen för att vara just 27år, Snittet ligger runy 650 - 700tusen kan vara mer beroende hur bra och hur mycket jobb jag lägger ner.

Jag vart tidigt i min jobb karriär tilldelad egna projekt som jag drev tillsammans med andra elektriker, Men jag var huvudpersonen i det hela. Hursom älska jag det och jah växte otroligt snabt som person och som kollega. Livet florera tjäna en massa pengar på våra ackord ect ect, Köpte min första lägenhet som 22 åring, Flyttade senare till en villa och nu till ett hus lite på sidan av med mark och tillhörande ladu länger som jag alltid har drömt om. Hitils kanske det låter helt suveränt?
Äger 2 kompisar som titulerar sig som jämthundar, Vi är alltid ute och spårar och jagar vilket är mitt största intresse just jakt.

För ca 3 år sedan började jag slinka in i en mindre depperation som jag som snubbe bara vifta bort och begravde mig själv i jobb och åtagande. För sånt här händer ju bara människor som bara tycker synd om sig själva och är lite mer själv upptagna "Min egna lilla lögn för mig själv"

Mitt jobb tog nu mer av mitt liv än vad jag nästan mäkta med kliver upp kl 04:20 sätter mig i bilen 04:40 åker till stockholm som ligger 14mil enkel resa. Jobbar till 16:30 åker hem är hemma runt 18:00 om jag har tur. Ut med hundarna för att rastas eller ut i skogen. Landar i soffan runt 21:00 med en panpizza eller snabbnudlar. Så rullar det på tills för 2 månader sedan jag var på jobbet och allt bara gick käpprättåthelvete rent ut sagt. Skulle bara sätta upp ett parilex uttag. Telefonen ringer jag svarar. När jag svarar ser jag att klockan var 10:00 "jag satt mig med uttaget runt 08:00" Jag fatta ingentig försöker att sansa mig svarar i telefonen, Det var min kusin som ringde och fråga hur det var. Det brast för mig bet så jäkla hårt i tungan för att inte han skulle höra att jag i praktiskt taget grät.

Jag släpper allt sätter mig i bilen ringer till min arbetsgivare och säger som det är. Jag mår helt enkelt inte bra. Jag måste hem.
Saken hör till att min arbetsgivare som kag har vigt en väldigt stor tid till och hjälpt i sjukt kämpiga peridioder då dom inte har haft tillräkligt med "Montörer" Så har man åkt runt och släckt bränder så att säga. Samtidigt jag har mitt att se efter.

Min arbetsgivare tog inte det här på allvar och tycker att jag är en lat person och inye vill jobba.
Vart sjukskriven omedelbart hos en läkare som skickade mina papper till företaget och jag postade ytterligare ett x till företaget.

Jag sjunker djupare inn i depperationen och nu sover jag hela dagarna. Tar inte hand om posten tvättar inga kläder dushar inte äter inte. Jag kräks varje morgon galla eller små stötar av blod. Ja jag skiter i allt som jag borde göra men har absolut noll energi att ge. Bara att kliva utanför dörren är en prestation. Har nu sovit i nästan 3 veckors tid och börjar mer och mer inse att jag måste göra en förändring. Annars kommer jag inte ta mig ur det här. Nu upptäcker jag att firman jag är anställd hos inye har betalat ut min lön.
Jag är fortfarande så pass "Sjuk" så jag skiter lite i det. Jag klarar mig tänker jag.
Fanns en liten sanning i det men jag klarar mig inte en månad till utan lön.

December slår inn och jag får panik jag har fan inga pengar kvar. Pappa hälsar på och jag försöker hålla en fasad men jag vart genomskådad sekunden då han klev inn. Jag säger halva sanningen. Säger att det har blivit fel på firman och dom kan bara göra en löne körning i månan och jag upptäckte felet försent för att dom ska kunna göra något.

Pappa sväljer inte direkt lögnen men säger att jag får låna pengar för att betala räkningar osv. Han ville inte lägga sig i då vi båda är hetlevrade personer och diskutera ekonomi brukar sluta i bråk så att säga.

December är slut jag lever inte alls. Vrider och vänder på 20kr som ja i bästa fall kan jag köpa en halv banan.

Innser att jag måste prata med min far. Men jag drar på det och han hinner ringa mig. Jag bryter ihop och berättar allt och lite till.
Lämnar ifrån mig bankid och post ja jo rubbet. Jag klädde av mig på riktigt.

Nu inser vi att företaget jag är anställd hos har delvis hålt inne min lön och har inte anmält mig till F-kassan. Och här sitter jag som ett spån och får ingenting att fungera i mitt huvud.
Det snurrar ganska rejält och det bara går snabbare och snabbare.

Det ända jag har där jag kan slappna av är jakten. Hade jag inte haft mina hundar hade jag nog inte levt idag.
Är och kommer förbli evigt tacksam för båda utav mina föräldrar som snappa upp missären från en idiotisk person som höll allt för sig själv.

Man brukar ju säga att man startar ett nytt kapitel efter det gångna året. Jo det kan inte vara mer än sant just hos mig. 2020 kommer bli ett bra år även om det kommer stöka ett tag framöver så har jag fått hjälp.

Om ni har orkat läst hela inlägget ursäktar jag om jag har hoppat runt lite och kanske har skapat lite förvirring i vissa ämnen. Är bara tvungen att dela med mig utav min erfarenhet. Mvh mvh

Har själv åkt på samma sak 13 December 2016 och blev helt sjukskriven i 3 månader, sedan har jag försökt komma tillbaka men de gick inte utan för ganska exakt 2 år sedan slutade jag helt från mitt jobb och jag har inte heller jobbat, varit arbetslös och levt på A-kassa och nu har jag aktivitetsstöd.
Tro mig de blir bättre, jag har gått på stressmedecin i 2 år och de har hjälpt mig oerhört mycket, jag kommer snart börja jobba igen här i januari och jag får se hur de går, en sak har jag lärt mig och de är att hälsan är de allra viktigaste, har man inte den så funkar inget alls.
De som hjälpt mig tillbaka är att ha fasta rutiner på allt från sömn, mat och träning.

Och byt jobb, ytterst få som kan gå tillbaka till en arbetsplats där man mått dåligt, min utbrändhet berodde 100% mitt jobb

Permalänk
Skrivet av klåfingrett:

Tja!
Vet knapt själv vart och hur jag ska skriva ut allt eller om jag äns vill förpesta era sinnen med något sånt här. Det är så att jag under 3 års tid har sjunkit lägre och lägre inom det sociala och ekonomiskt.

Jag kan väll starta lite kort att jag är 27 år och kommer från en väldigt stabil bakgrund, Jobbar som elektriker inom entrepenad och tjänar väldigt bra egentligen för att vara just 27år, Snittet ligger runy 650 - 700tusen kan vara mer beroende hur bra och hur mycket jobb jag lägger ner.

Jag vart tidigt i min jobb karriär tilldelad egna projekt som jag drev tillsammans med andra elektriker, Men jag var huvudpersonen i det hela. Hursom älska jag det och jah växte otroligt snabt som person och som kollega. Livet florera tjäna en massa pengar på våra ackord ect ect, Köpte min första lägenhet som 22 åring, Flyttade senare till en villa och nu till ett hus lite på sidan av med mark och tillhörande ladu länger som jag alltid har drömt om. Hitils kanske det låter helt suveränt?
Äger 2 kompisar som titulerar sig som jämthundar, Vi är alltid ute och spårar och jagar vilket är mitt största intresse just jakt.

För ca 3 år sedan började jag slinka in i en mindre depperation som jag som snubbe bara vifta bort och begravde mig själv i jobb och åtagande. För sånt här händer ju bara människor som bara tycker synd om sig själva och är lite mer själv upptagna "Min egna lilla lögn för mig själv"

Mitt jobb tog nu mer av mitt liv än vad jag nästan mäkta med kliver upp kl 04:20 sätter mig i bilen 04:40 åker till stockholm som ligger 14mil enkel resa. Jobbar till 16:30 åker hem är hemma runt 18:00 om jag har tur. Ut med hundarna för att rastas eller ut i skogen. Landar i soffan runt 21:00 med en panpizza eller snabbnudlar. Så rullar det på tills för 2 månader sedan jag var på jobbet och allt bara gick käpprättåthelvete rent ut sagt. Skulle bara sätta upp ett parilex uttag. Telefonen ringer jag svarar. När jag svarar ser jag att klockan var 10:00 "jag satt mig med uttaget runt 08:00" Jag fatta ingentig försöker att sansa mig svarar i telefonen, Det var min kusin som ringde och fråga hur det var. Det brast för mig bet så jäkla hårt i tungan för att inte han skulle höra att jag i praktiskt taget grät.

Jag släpper allt sätter mig i bilen ringer till min arbetsgivare och säger som det är. Jag mår helt enkelt inte bra. Jag måste hem.
Saken hör till att min arbetsgivare som kag har vigt en väldigt stor tid till och hjälpt i sjukt kämpiga peridioder då dom inte har haft tillräkligt med "Montörer" Så har man åkt runt och släckt bränder så att säga. Samtidigt jag har mitt att se efter.

Min arbetsgivare tog inte det här på allvar och tycker att jag är en lat person och inye vill jobba.
Vart sjukskriven omedelbart hos en läkare som skickade mina papper till företaget och jag postade ytterligare ett x till företaget.

Jag sjunker djupare inn i depperationen och nu sover jag hela dagarna. Tar inte hand om posten tvättar inga kläder dushar inte äter inte. Jag kräks varje morgon galla eller små stötar av blod. Ja jag skiter i allt som jag borde göra men har absolut noll energi att ge. Bara att kliva utanför dörren är en prestation. Har nu sovit i nästan 3 veckors tid och börjar mer och mer inse att jag måste göra en förändring. Annars kommer jag inte ta mig ur det här. Nu upptäcker jag att firman jag är anställd hos inye har betalat ut min lön.
Jag är fortfarande så pass "Sjuk" så jag skiter lite i det. Jag klarar mig tänker jag.
Fanns en liten sanning i det men jag klarar mig inte en månad till utan lön.

December slår inn och jag får panik jag har fan inga pengar kvar. Pappa hälsar på och jag försöker hålla en fasad men jag vart genomskådad sekunden då han klev inn. Jag säger halva sanningen. Säger att det har blivit fel på firman och dom kan bara göra en löne körning i månan och jag upptäckte felet försent för att dom ska kunna göra något.

Pappa sväljer inte direkt lögnen men säger att jag får låna pengar för att betala räkningar osv. Han ville inte lägga sig i då vi båda är hetlevrade personer och diskutera ekonomi brukar sluta i bråk så att säga.

December är slut jag lever inte alls. Vrider och vänder på 20kr som ja i bästa fall kan jag köpa en halv banan.

Innser att jag måste prata med min far. Men jag drar på det och han hinner ringa mig. Jag bryter ihop och berättar allt och lite till.
Lämnar ifrån mig bankid och post ja jo rubbet. Jag klädde av mig på riktigt.

Nu inser vi att företaget jag är anställd hos har delvis hålt inne min lön och har inte anmält mig till F-kassan. Och här sitter jag som ett spån och får ingenting att fungera i mitt huvud.
Det snurrar ganska rejält och det bara går snabbare och snabbare.

Det ända jag har där jag kan slappna av är jakten. Hade jag inte haft mina hundar hade jag nog inte levt idag.
Är och kommer förbli evigt tacksam för båda utav mina föräldrar som snappa upp missären från en idiotisk person som höll allt för sig själv.

Man brukar ju säga att man startar ett nytt kapitel efter det gångna året. Jo det kan inte vara mer än sant just hos mig. 2020 kommer bli ett bra år även om det kommer stöka ett tag framöver så har jag fått hjälp.

Om ni har orkat läst hela inlägget ursäktar jag om jag har hoppat runt lite och kanske har skapat lite förvirring i vissa ämnen. Är bara tvungen att dela med mig utav min erfarenhet. Mvh mvh

Jag vet inte om det här är en tröst men tro mig det finns de som är i en mycket värre situation än dig. De som ständigt med lever med depression och lider av diverse andra psykiska åkommor.

Men jag önskar dig bättring!

Permalänk
Musikälskare

Känner igen mig, var själv helt utslagen i ett halvår där jag inte kunde gå ut mer än några minuter på innergården för att sen behöva gå upp igen i lägenheten där man bara låg i sängen. Har det fortfarande svårt med ångest och stress men det blir bättre och det är viktigt att prata om det och vara ärlig mot sig själv. Ta hjälp på alla sätt du kan, med vänner eller sjukvården

Du är långt ifrån ensam om det i dagens samhälle.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet inte om det här är en tröst men tro mig det finns de som är i en mycket värre situation än dig. De som ständigt med lever med depression och lider av diverse andra psykiska åkommor.

Men jag önskar dig bättring!

Nej det är ingen tröst. Varför envisas folk med att påpeka sådant? Det finns alltid de som har det värre, det underlättar inte för någon.

Det är exakt samma sak som att säga "varför är du lycklig? Det finns ju de som har det mycket bättre!"

Så f*ck off rent ut sagt med det där. Du borde ärligt talat radera eller ändra i din post

-------

TS Lycka till på nya jobbet, att trivas är bättre än högre lön i slutändan om man måste välja också. Att skriva av sig är ett sunt tecken på att man vill må bättre och aktivt söker hjälp.

Om inte annat kan du ju fortsätta skriva här och hålla folk uppdaterade, eller be om tips om situationer, ekonomi eller allmänt om livet.

Visa signatur

Mr. Scriptman