TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Var inne på Netonnet igår och stod och suktade lite efter 65" B9 för 16990 kr. Men så såg man Samsung 65" Q70R för 12990 kr och började fundera...

Jag har en Sony 65" W855 som jag i grunden är nöjd med. En backlit VA-panel utan dimming, men den är 1080p och drygt tre år gammal nu så suger i uppgraderartarmen.

Är 65" Q70R för 12990 kr det bästa man kan få för den summan pengar? Känns som väldigt mycket för pengarna. Och är steget upp till 65" B9 för 4000 kr en rimlig uppgradering över Q70R för pengarna?

Permalänk
Medlem

Hej longtime lurker.

Spontanköpte en Sony KD-65XF9005 när den chocksänktes under blackfriday veckan.
Känner dock att den är för stor så jag kommer att sälja den vidare.

Kommer från en 55 tums Sony KDL-55W905A och tycker att den nya tv´n presterar väldigt bra bild oberoende av källa.
Nu när man smakat på 4K HDR blir det svårt att gå tillbaka till 1080p. Funderar på att gå ner till en 55 LG B9 istället.

/Christofer

Permalänk
Medlem

Vågar man förutsätta att LGs B9 skärmar får g-sync stöd inom en nära framtid även på de europeiska modellerna?

Lockar ju lite med en 55 tums B9 nu när priset är under 10k, men vore surt om det sedan visar sig att g-sync stödet dröjer eller rent utav uteblir.

Spenderat stora delar av mellandagsrean med att vela fram och tillbaka mellan B9, C9 eller helt enkelt vänta tills efter det bekräftats att uppdatering släppts även för B9 i våra regioner innan jag köper något (lär ju komma fler reor)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cebor: Du beskriver dilemmat ganska väl. Vet man vad man får med C9. Med B9 vet du inte riktigt vad du får. Är du ute efter VRR-funktionen är C9 det givna valet. Medan B9 gör att du måste vänta och hoppas. Kanske förgäves?

Där ligger själva poängen med välja TV: att veta vad man köper.

Och så förstås: med B9 får du lite lägre ljusstyrka vid HDR samt vad som traditionellt varit lite större exemplarvariation hos B-modellerna.

Permalänk
Medlem

@Cebor: Jag köpte en LG B9 55". Nu har jag visserligen inget behov av G-sync men jag tror jag är nöjd med den. Jag har ej haft tid att testa den ordentligt.

Skrivet av Laxpudding:

Du ska få en rapport med alla inställningar som gjort och förklaringar runt mätningen. Får du ingen rapport eller en rapport som är blank utan inställningar = pengarna tillbaka, eller begära att någon gör jobbet på plats.

Jag har fått en rapport, om du är intresserad så kan jag scanna in den och dela med mig av den.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Cebor: Du beskriver dilemmat ganska väl. Vet man vad man får med C9. Med B9 vet du inte riktigt vad du får. Är du ute efter VRR-funktionen är C9 det givna valet. Medan B9 gör att du måste vänta och hoppas. Kanske förgäves?

Där ligger själva poängen med välja TV: att veta vad man köper.

Och så förstås: med B9 får du lite lägre ljusstyrka vid HDR samt vad som traditionellt varit lite större exemplarvariation hos B-modellerna.

B9 har gaft g-sync stöd i Sverige länge nu. Fick uppdateringen innan C9. Även bekräftat av flertalet stora testare att hdmi funktioner såsom 4k 120Hz kommer till hela 2019 linjen ink B9.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Ja till och med nVidia själva har B9 upplagd på sin hemsida som kompatibel med G-Sync så det ska inte vara några som helst problem med att köpa den och få full funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

B9 har gaft g-sync stöd i Sverige länge nu. Fick uppdateringen innan C9.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer det där verkligen? Kollar på LGs svenska support-sida för B9 och senaste mjukvara-uppdateringen där (Version 04.70.04), från början av november, säger bara:

1. Improvement 1) TV Voice assistant using mobile LG TV plus App 2) Adding Voice assistant feature in Netflix 3) Enhancement to Amazon Alexa service 4) Enhancement to Home Dashboard 5) Other bug fixes and stability improvements

och tidigare uppdateringar innehåller inget heller. Intressanta är att kollar man på samma versionsnummer av uppdateringen på deras amerikanska hemsida så innehåller den en extra punkt, "Featuring NVIDIA G-SYNC Compatible (North America region only)"

Senaste versionen till C9 (Version 04.71.05), säger däremot, även på svenska support-sidan:

1. Improvement 1) Featuring NVIDIA G-Sync Compatible.

Om de bara skippat att lista stödet på den svenska sidan men det ändå finns där så vore jag givetvis glad men har inte lyckats hittat något som bekräftar att så skulle vara fallet när jag sökt runt på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Stämmer det där verkligen? Kollar på LGs svenska support-sida för B9 och senaste mjukvara-uppdateringen där (Version 04.70.04), från början av november, säger bara:

1. Improvement 1) TV Voice assistant using mobile LG TV plus App 2) Adding Voice assistant feature in Netflix 3) Enhancement to Amazon Alexa service 4) Enhancement to Home Dashboard 5) Other bug fixes and stability improvements

och tidigare uppdateringar innehåller inget heller. Intressanta är att kollar man på samma versionsnummer av uppdateringen på deras amerikanska hemsida så innehåller den en extra punkt, "Featuring NVIDIA G-SYNC Compatible (North America region only)"

Senaste versionen till C9 (Version 04.71.05), säger däremot, även på svenska support-sidan:

1. Improvement 1) Featuring NVIDIA G-Sync Compatible.

Om de bara skippat att lista stödet på den svenska sidan men det ändå finns där så vore jag givetvis glad men har inte lyckats hittat något som bekräftar att så skulle vara fallet när jag sökt runt på nätet.

Enligt Nvidia och det som jag kör på (och fungerar) "version 04.70.04 for B9 " LG oled G-sync

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

@Cebor: Jag köpte en LG B9 55". Nu har jag visserligen inget behov av G-sync men jag tror jag är nöjd med den. Jag har ej haft tid att testa den ordentligt.

Jag har fått en rapport, om du är intresserad så kan jag scanna in den och dela med mig av den.

@brainlessbob, Jag skulle också vara intresserad utav att se hur en sådan rapport ser ut då jag själv är i tankarna att köpa en kalibrering till min kommande nya tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cebor:
@hulkenstrong:
@PsyCor:

Tack för förtydligande! Kan alltså vara skillnader på hur LG bemöter detta i USA och i Europa med B-serien.

Jag kommer troligtvis ha ett svar redo till nästa vecka då jag sitter på en B9:a för test men prioriterar ledighet först.

Permalänk
Bildexpert 📺

@brainlessbob: Skulle inte skada att se! Nu är det iofs jag som utbildar och certifierar så jag vet precis hur en kalibreringrapport ska se ut. Men det är också bra att se hur väl de sköter sig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@potlach: Har en artikel på väg om hur en kalibreringsrapport ska se ut och vad graferna och siffrorna betyder. Förklarar jag detta har jag också förklarat de mätningar som jag använder i skärmtesterna. Plus att man då också kan börja greppa om hur lite en "fabrikskalibrerad" skärm egentligen är kalibrerad.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

@Cebor:
@hulkenstrong:
@PsyCor:

Tack för förtydligande! Kan alltså vara skillnader på hur LG bemöter detta i USA och i Europa med B-serien.

Jag kommer troligtvis ha ett svar redo till nästa vecka då jag sitter på en B9:a för test men prioriterar ledighet först.

Nämnvärt är att det finns en testpilot av @Grukk som handlar om G-Sync på C9! Även det är gjort med ett firmware (04.70.05) som "egentligen" inte ska ha stöd.
https://www.sweclockers.com/testpilot/28748-testpilot-g-sync-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hur är det med sportkollande på OLED? Är det bättre eller sämre än vanliga LED? Någon som har bra erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem

I runda slängar, hur mycket kostar en kalibrering av TV? Nu när man slått på stort med OLED kanske det är en jämförelsevis liten kostnad att också få bilden professionellt justerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

I runda slängar, hur mycket kostar en kalibrering av TV? Nu när man slått på stort med OLED kanske det är en jämförelsevis liten kostnad att också få bilden professionellt justerad.

Tror de flesta butiker använder ett papper med generella inställningar de använder sig av dvs de går inte in speciellt på din tv så hoppa över detta. Du kan i så fall leta på nätet efter inställningar som folk använder för just din tv så kan du använda dessa istället.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tror de flesta butiker använder ett papper med generella inställningar de använder sig av dvs de går inte in speciellt på din tv så hoppa över detta. Du kan i så fall leta på nätet efter inställningar som folk använder för just din tv så kan du använda dessa istället.

Ja, det jag menar att jag är ute efter är att en utbildad bildskärmskalibratör med rätt utrustning kommer hem till mig och utför en individuell kalibrering. Det är det jag undrar vad det kan gå loss på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hazelberg:

I runda slängar, hur mycket kostar en kalibrering av TV? Nu när man slått på stort med OLED kanske det är en jämförelsevis liten kostnad att också få bilden professionellt justerad.

Det varierar med butiken i fråga hur mycket det tar för att komma hem och kalibrera. Så fråga runt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bluerose:

Hur är det med sportkollande på OLED? Är det bättre eller sämre än vanliga LED? Någon som har bra erfarenhet av det?

Finns inga "vanliga LED" utan det är LCD-TV och OLED-TV som finns på marknaden där LCD-TV finns i högst varierande kvalitetsnivåer, medan alla OLED-modeller kan räknas in i toppklass. Kvaliteten på sport handlar i första hand om kvaliteten på källan och till viss del hur du ställer in bilden. I den bästa världar när sport finns som källa av hög kvalitet, vilket tyvärr inte riktigt är här ännu – det skulle behövas något i stil med Netflix UltraHD för sport – är det bildkvaliteten överlag som avgör. Sport är inte mer annorlunda än något annat.

Samma tumregel gäller att du bör sikta på en så bra TV-modell som möjligt. Artikel om bästa TV:n för sport: https://www.sweclockers.com/artikel/25869

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en TV på 5 år nu, men nu är det dags.
Söker en TV med 4K, HDR och minimum 65". Är inte en motsvarighet "audiofil" för bild, men vill inte heller att det ska vara urusel bild.
Om TVn har android är det en bonus, då jag vill köra bl.a Kodi, men ej ett måste (får köpa TV box annars)
OLED är väl det man vill ha nu för tiden? Så tänkte köra på det i sådana fall.
Storlek går före perfekt bildkvalité.
Buget max 15k.
Letat i TV träsket i flera dagar nu, funderat på en Q60R då jag får större tum för pengarna, vilket är ett plus för mig. Men hört att HDR inte är något vidare på den och att det är QLED, som bränner fast?

Fy fan, så sjukt svårt det här. Tips mottages gärna...

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ska få en rapport med alla inställningar som gjort och förklaringar runt mätningen. Får du ingen rapport eller en rapport som är blank utan inställningar = pengarna tillbaka, eller begära att någon gör jobbet på plats.

Jag köpte en LG B9 hos Mediamarkt som skall vara kalibrerad, men jag fick inte med en rapport. Det finns dock två bildlägen som är döpta till ISF (ljust och mörkt rum). Tack för info, det får bli kontakt med deras support och fråga varför det ej skickades med en rapport.

Hur många andra har inte fått med en rapport när ni köpte en kalibrerad TV hos MM? Vore intressant att veta om detta är en vanlig företeelse eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Klumpeduns: Om du inte får med en kalibreringrapport med information om vad som gjorts samt serienumret på din TV – då är det någon som har slarvat eller missat något. Då ska du ska ha pengarna tillbaka

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tony32: Alla TV idag är 4K och har HDR. Så det handlar om att finna en 65-tummare som går då högt upp i listan bland modellerna i artikeln och för den budget du har. Du har snabbsammanställningen här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluerose:

Hur är det med sportkollande på OLED? Är det bättre eller sämre än vanliga LED? Någon som har bra erfarenhet av det?

Inga problem men min C9 55 tum OLED. Nu väntar jag visserligen på operation och mitt tittande är som att sitta bakom en tunn gardin men jag vågar påstå att sport är inga problem på OLED när jag jämför med våran 50 tums LCD i annat rum.
Mina källor : Telia Play från Apple TV på LCD och Telia Play från webbläsare på OLED. Ishockey och fotboll.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@laxpudding hejsan vet du var man kan hitta någon bra ISF certifierad i Linköping/Östergötland?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stoffe-2k:

@laxpudding hejsan vet du var man kan hitta någon bra ISF certifierad i Linköping/Östergötland?

Du har en sökfunktion här: https://imagingscience.com/dealers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Har inte ägt en TV på 5 år nu, men nu är det dags.
Söker en TV med 4K, HDR och minimum 65". Är inte en motsvarighet "audiofil" för bild, men vill inte heller att det ska vara urusel bild.
Om TVn har android är det en bonus, då jag vill köra bl.a Kodi, men ej ett måste (får köpa TV box annars)
OLED är väl det man vill ha nu för tiden? Så tänkte köra på det i sådana fall.
Storlek går före perfekt bildkvalité.
Buget max 15k.
Letat i TV träsket i flera dagar nu, funderat på en Q60R då jag får större tum för pengarna, vilket är ett plus för mig. Men hört att HDR inte är något vidare på den och att det är QLED, som bränner fast?

Fy fan, så sjukt svårt det här. Tips mottages gärna...

Med din maxbudget på 15k så och ditt krav på minimum 65" så är du inte uppe på OLED nivåer.

Den billigaste 65" OLED ligger på 17000 kr just nu på rea.

Du verkar ha blandat ihop begreppen lite grann här. OLED är det som har risk för inbränningar QLED har ingenting med OLED tekniken att göra och där är risken för inbränningar 0

Jag skulle tycka att du tar och tittar in Samsung QLED QE65Q70R som just nu och kanske någon dag till kostar 12990 kr på både Netonnet och Elgiganten. Har varit och tittat på den och den ser ut att ge väldigt, VÄLDIGT, mycket för pengarna. För mig kändes steget ner från Q70R till den 75" Q60R de hade uppe som att det inte var värt det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag är själv på jakt efter en ny tv då min Plasma börjar att ge upp.
Vad kan du rekommendera i prisklassen 10.000kr? Spelar inte på tv´n utan tittar mest på film och serier , märket spelare inte så stor roll , kör just nu med telia via fiber.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på bakgrundsbelyst LED, eller kan en edge LED vara lika bra i liknande prisklass?

LG billigare TV-apparater har bakgrundsbelyst och även Philips, medan Samsung och Sony har det endast i sina lite dyrare.