Läsplatta, typ amazon/adlibris OCH bibliotekslån

Permalänk
Avstängd

Om du inte skall låna på bibliotek så är ju en Kindle ganska perfekt. Jag kör Calibre för att konvertera mellan olika format (Calibre är ett gratisprogram som hjälper till att hålla ordning på boksamlingen och även konvertera mellan format). Fungerar toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om du inte skall låna på bibliotek så är ju en Kindle ganska perfekt. Jag kör Calibre för att konvertera mellan olika format (Calibre är ett gratisprogram som hjälper till att hålla ordning på boksamlingen och även konvertera mellan format). Fungerar toppen!

Inte slagit till ännu men PocketBook Touch HD kommer sent fram som en mycket stark dark horse... 16GB minne och stöd för ljudböcker, stöd för bluetooth lurar vilket är vassare än konkurrensen i samma prisklass. Jag har egentligen ganska svårt för produkter som tex Apple och Amazon Kindle som gör allt för att låsa in en i deras ekosystem så det kanske blir en principsak också, har alltid föredragit mera öppna standarder.

PocketBook Touch HD
https://www.inet.se/produkt/6600835/pocketbook-touch-hd-3-gra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Inte slagit till ännu men PocketBook Touch HD kommer sent fram som en mycket stark dark horse... 16GB minne och stöd för ljudböcker, stöd för bluetooth lurar vilket är vassare än konkurrensen i samma prisklass. Jag har egentligen ganska svårt för produkter som tex Apple och Amazon Kindle som gör allt för att låsa in en i deras ekosystem så det kanske blir en principsak också, har alltid föredragit mera öppna standarder.

PocketBook Touch HD
https://www.inet.se/produkt/6600835/pocketbook-touch-hd-3-gra

Häpp, den blir säkert bra. Vattentät är ju inte fel!

Eftersom jag kör Calibre så spelar det ingen roll vad Amazon vill göra, jag kan köra det mesta

Mängden minne har aldrig varit ett problem för mig, men så har jag enbart böcker (ej ljud-) på läsaren och de tar ju knappt någon plats alls

Mmm, har du kollat på Remarkable? Superfin e-boksläsare. Kanske lite mycket pengar men lite större format och grym känsla i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Inte slagit till ännu men PocketBook Touch HD kommer sent fram som en mycket stark dark horse... 16GB minne och stöd för ljudböcker, stöd för bluetooth lurar vilket är vassare än konkurrensen i samma prisklass. Jag har egentligen ganska svårt för produkter som tex Apple och Amazon Kindle som gör allt för att låsa in en i deras ekosystem så det kanske blir en principsak också, har alltid föredragit mera öppna standarder.

PocketBook Touch HD
https://www.inet.se/produkt/6600835/pocketbook-touch-hd-3-gra

Med en Kobo så får du en både vattentät eboksläsare, trevlig bakgrundsbelysning, stödjer alla standardformat (till skillnad från Amazon) och dessutom det allra mest suveräna; du kan låna fantastiskt många böcker helt gratis via många bibliotekskort - direkt på plattan!

I somras låg jag i poolen och läste, och när jag ville låna ny bok så kunde jag göra så direkt på plattan - utan att ens behöva gå upp ur poolen. Så smidigt att synka allt direkt via WiFi (slipper krångla med datorer, eller annat). Suveränt! 😄

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Med en Kobo så får du en både vattentät eboksläsare, trevlig bakgrundsbelysning, stödjer alla standardformat (till skillnad från Amazon) och dessutom det allra mest suveräna; du kan låna fantastiskt många böcker helt gratis via många bibliotekskort - direkt på plattan!

I somras låg jag i poolen och läste, och när jag ville låna ny bok så kunde jag göra så direkt på plattan - utan att ens behöva gå upp ur poolen. Så smidigt att synka allt direkt via WiFi (slipper krångla med datorer, eller annat). Suveränt! 😄

Det blev en Kobo Libra H20 till slut, dyrare än vad jag tänkt mig från början men jag är nöjd.

Borde köpt en ebokläsare för länge sedan men bättre sent än aldrig, bara en sådan sak att man får "boken" belyst enligt önskemål och kan ändra font, storlek etc är värdefulla egenskaper för mig.

Eböcker verkar generellt vara dyrare än vad jag fattat från början men de två första e-böckerna lånade jag från biblioteket. Eböcker är generellt dyrare än pocketböcker, visst är det så? (åtminstone i Sverige)

Sedan är kanske inte Kobo superlätt att använda när man ska ladda ner böcker men för mig som datakunnig är det inget problem. Kan förstå att tex äldre användare och folk som inte är så bra på data kan tycka det är lite knöligt att gå omvägen via Adobe Digital Editions på datorn (för tex bibliotekslån).

Det här med att låna böcker via biblioteket direkt till Kobo, menar du tjänsten Overdrive nu? Om jag förstår det korrekt så har inte Stockholms bibliotek något avtal med Overdrive ännu men tex Malmö och Göteborg verkar ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det blev en Kobo Libra H20 till slut, dyrare än vad jag tänkt mig från början men jag är nöjd.

...

Det här med att låna böcker via biblioteket direkt till Kobo, menar du tjänsten Overdrive nu? Om jag förstår det korrekt så har inte Stockholms bibliotek något avtal med Overdrive ännu men tex Malmö och Göteborg verkar ha det.

[ Följer upp vår privata konversationen här i tråden - då andra kanske också är intresserade av svaret ]

Grattis till köpet! Kobo är grymma just på att välja typsnitt och dess utforming själv, samt belysningen.

Japp. Göteborg och Malmö har e-böcker från Overdrive (som är den tjänsten Kobo/Rakuten säljer till de flesta bibliotek), men inte Stockholm tyvärr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

[ Följer upp vår privata konversationen här i tråden - då andra kanske också är intresserade av svaret ]

Grattis till köpet! Kobo är grymma just på att välja typsnitt och dess utforming själv, samt belysningen.

Japp. Göteborg och Malmö har e-böcker från Overdrive (som är den tjänsten Kobo/Rakuten säljer till de flesta bibliotek), men inte Stockholm tyvärr.

Ja, något rörigt det hela, verkar t.o.m. som att biblioteken har olika utbud av e-böcker i Sverige. Jag lånade ett par e-böcker via Malmös bibliotek (webben) som inte Stockholm hade. Blir intressant att följa utvecklingen samt hur biblioteken kommer hantera e-böcker. Heller inte alla bibliotek som har avtal med Overdrive vilket iofs inte spelar någon roll för min del personligen (jag föredrar ändå att välja ut böckerna via datorn).

Sannolikt kommer e-böckerna förändra både biblioteken och bokaffärerna dramatiskt i framtiden. Gissar att majoriteten som väl provar e-bokläsare inte går tillbaka eftersom det är helt överlägset. Tror även att ljudböcker ökar i popularitet kraftigt just nu.

Permalänk
Medlem

En sak är klar, e-böckerna (och ljudböckerna) är här för att stanna och det kommer sannolikt öka konstant. Vi får väl se hur biblioteken och staten hanterar det här men med tanke på att vi har ett av världens absolut högsta skattetryck så skäms jag inte över att låna e-böcker från biblioteket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

En sak är klar, e-böckerna (och ljudböckerna) är här för att stanna och det kommer sannolikt öka konstant. Vi får väl se hur biblioteken och staten hanterar det här men med tanke på att vi har ett av världens absolut högsta skattetryck så skäms jag inte över att låna e-böcker från biblioteket.

Det är ju inte det som det handlar om; frågan är om vi skall ha kvar fysiska bibliotek över huvud taget. Personligen tycker jag att biblioteken viker ner sig för branschen; se till att styckutlåningskostnaden blir lägre eller köp in e-böckerna och gör så att det blir som att låna en vanlig bok (är den utlånad får man vänta till dess den är återlämnad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju inte det som det handlar om; frågan är om vi skall ha kvar fysiska bibliotek över huvud taget. Personligen tycker jag att biblioteken viker ner sig för branschen; se till att styckutlåningskostnaden blir lägre eller köp in e-böckerna och gör så att det blir som att låna en vanlig bok (är den utlånad får man vänta till dess den är återlämnad).

Ok, bra inlägg och jag hänger med i ditt resonemang nu.

Permalänk
Medlem

Prissättningen för e-böcker är däremot provocerande i Sverige tycker jag. I en hel del fall är e-boken dyrare eller liknande prissatt jämfört med priset som inbunden. Pocketböckerna däremot är betydligt billigare. Om någon kan förklara logiken bakom prissättningen av e-böcker i Sverige så vore jag tacksam. Jag gissar att den höga prissättningen av e-böcker kraftigt bromsar e-bokens framfart i Sverige, vi är ju ofta otroligt prismedvetna (snåla) i Sverige.

Är momsen för e-böcker högre jämfört med vanliga pappersböcker, vad är det för galen idioti? Detta borde vara en av orsakerna till de onödigt höga priserna.

Gammal men bra artikel:
https://www.svd.se/darfor-ar-svenska-e-bocker-svarsalda

Även detta gamla blogginlägg är intressant.
http://www.mattiasbostrom.se/2010/09/19/vad-ska-en-ebok-kosta...

Hur som helst, USA och England ligger ljusår före Sverige i utvecklingen på området. Ett alternativ är så klart att i högre grad gå över till att läsa böcker på engelska och kunna dra nytta av en vettigare prissättning i tex USA och England för e-böcker. Förutom lägre priser har de ett totalt överlägset utbud. Gissningsvis har en hel del personer i Sverige redan gjort så, i synnerhet yngre läsare mellan ca 18-35 som klickar hem e-böckerna på Amazon istället för på idiotiskt dyra Adlibris eller Bokus.

Bokförläggarna i Sverige håller på deras marginaler så långt det bara går men självklart kommer de så småningom förlora kriget mot den digitala utvecklingen.

Edit: Bokon.se verkar dock åtminstone försöka erbjuda e-böcker till bättre priser, jag ska kolla in den sajten lite mer. Frågan är dock vilka förlag de samarbetar med förutom just Piratförlaget som äger Bokon.

https://www.svb.se/nyheter/de-tar-over-bokon

"Vad behövs för att marknaden verkligen ska ta fart?"
"– En momssänkning. Produkten är fel prissatt. Nya e-böcker är för dyra och vi kan aldrig konkurrera med 25 procents moms. De stora aktörerna måste också bli mer aktiva."

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Häpp, den blir säkert bra. Vattentät är ju inte fel!

Eftersom jag kör Calibre så spelar det ingen roll vad Amazon vill göra, jag kan köra det mesta

Mängden minne har aldrig varit ett problem för mig, men så har jag enbart böcker (ej ljud-) på läsaren och de tar ju knappt någon plats alls

Mmm, har du kollat på Remarkable? Superfin e-boksläsare. Kanske lite mycket pengar men lite större format och grym känsla i den!

Fråga på det du skriver som jag markerat i fetstil ovan.

Att det går att konvertera in epub böcker till Kindle via Calibre vet jag redan men hur är det åt andra hållet? Amazon böcker in i Kobo via Calibre eller annat program? Beror kanske också på vad boken i fråga har för DRM skydd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Fråga på det du skriver som jag markerat i fetstil ovan.

Att det går att konvertera in epub böcker till Kindle via Calibre vet jag redan men hur är det åt andra hållet? Amazon böcker in i Kobo via Calibre eller annat program? Beror kanske också på vad boken i fråga har för DRM skydd?

Ser inte varför det inte skulle gå men det är inget som jag testat. Tror knappt jag har någon bok i Amazon-format

DRM-skydd är ju förstås en annan fråga, det är väl därför det är svårt med biblioteksböcker. Heller inget jag testat då jag inte lånar böcker (e-böcker) på bibliotek. Men det kan säkert finnas någon mer eller mindre ljusskygg lösning på det också. Men jag vet inte i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det är OK att ta upp denna gamla tråd ?

Har nyligen inköpt en Kobo och har därmed både Kindle och Kobo.

Det är en Kobo Libra H20 och den fungerar fint. Svenska menyer, butik där man kan handla svenska böcker direkt på plattan mm

Tanken var dock att kunna låna böcker från biblioteket direkt på plattan, men jag får inte Overdrive att fungera.

Jag har lyckats med att låna böcker på datorn via Adobe Digital Editions och sedan föra över dem till plattan, men inte med Overdrive direkt på läsplattan.

Overdrive fungerar än så länge endast på ett fåtal bibliotek (bla Malmö, Göteborg och Järfälla)

Jag är ansluten till ett bibliotek som har Overdrive och jag är inloggad med mitt lånekort, men när jag ska leta efter böcker är det tomt - det står endast "Vänligen vänta..." och sedan händer ingenting.

Har testat att logga ut och in igen - återställt plattan och börjat om men det hjälper inte.

Någon som har tips ?

Annars är jag nöjd - väldigt trevlig läsplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Hoppas att det är OK att ta upp denna gamla tråd ?

Har nyligen inköpt en Kobo och har därmed både Kindle och Kobo.

Det är en Kobo Libra H20 och den fungerar fint. Svenska menyer, butik där man kan handla svenska böcker direkt på plattan mm

Tanken var dock att kunna låna böcker från biblioteket direkt på plattan, men jag får inte Overdrive att fungera.

Jag har lyckats med att låna böcker på datorn via Adobe Digital Editions och sedan föra över dem till plattan, men inte med Overdrive direkt på läsplattan.

Overdrive fungerar än så länge endast på ett fåtal bibliotek (bla Malmö, Göteborg och Järfälla)

Jag är ansluten till ett bibliotek som har Overdrive och jag är inloggad med mitt lånekort, men när jag ska leta efter böcker är det tomt - det står endast "Vänligen vänta..." och sedan händer ingenting.

Har testat att logga ut och in igen - återställt plattan och börjat om men det hjälper inte.

Någon som har tips ?

Annars är jag nöjd - väldigt trevlig läsplatta

Ja, jag tycker den är grym också, man borde köpt läsplatta för läänge sedan, så mycket smidigare än böcker. Bara en sådan sak som att man får bra ljus och kan ändra storlek på text är guld värt jämfört med vanliga böcker. Hur smidigt som helst att kunna låna böcker från bibliotek utan att behöva gå dit också (eller köpa böcker online om man nu vill det).

Jag själv gav upp Overdrive för ganska länge sedan och kör via Bibliotek - Adobe Digital Edition - Läsplattan istället när jag behöver låna bok. Exakt, Overdrive verkar enbart fungera på ett fåtal bibliotek vilket gör det ännu struligare.

Prissättningen för e-böcker i Sverige stör mig dock fortfarande, lite över smärtgränsen dyrt tycker jag, för mig blir det oftast att jag lånar via bibliotek (dvs gratis). USA och England ligger väldigt lång framför Sverige när det gäller e-böcker. Bokförläggarna i Sverige håller på deras marginaler så långt det bara går (envisa typer) men självklart kommer de så småningom förlora kriget mot den digitala utvecklingen, det fattar vem som helst.

Ska se om jag orkar roa mig med ett försök igen (Overdrive), i så fall kan jag rapportera hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Prissättningen för e-böcker i Sverige stör mig dock fortfarande, lite över smärtgränsen dyrt tycker jag, för mig blir det oftast att jag lånar via bibliotek (dvs gratis). USA och England ligger väldigt lång framför Sverige när det gäller e-böcker. Bokförläggarna i Sverige håller på deras marginaler så långt det bara går (envisa typer) men självklart kommer de så småningom förlora kriget mot den digitala utvecklingen, det fattar vem som helst.

Jag har köpt några eböcker på Bokon.se där de har ganska bra priser, finns många för typ 50:-

Man måste dock handla på hemsidan, inte i iPad appen.

En bok kostade 125:- på hemsidan och samma bok kostade 289:- i iPad-appen (på grund av Apples avgifter ?)

Skrivet av makatech:

Ska se om jag orkar roa mig med ett försök igen (Overdrive), i så fall kan jag rapportera hur det gick.

Gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag har köpt några eböcker på Bokon.se där de har ganska bra priser, finns många för typ 50:-

Man måste dock handla på hemsidan, inte i iPad appen.

En bok kostade 125:- på hemsidan och samma bok kostade 289:- i iPad-appen (på grund av Apples avgifter ?)

Gärna

@martinot här i tråden kanske har bättre koll och kanske kan svara på det du undrade om Overdrive

Själv fick jag dåligt intryck av Overdrive i Sverige, enbart ett fåtal bibliotek som är anslutna och att gå via Bibliotekets hemsida - Adobe Digital Edition på datorn - Läsplattan är tillräckligt smidigt för mig även om man behöver gå via en dator (inget jag lider över för fem öre, ändå smidigare att kolla biblioteksutbudet på en dator med stor skärm).

Sedan är det ju lite rörigt att olika bibliotek i Sverige har olika utbud av e-böcker och att fixa inloggning på flera bibliotek är ganska jobbigt/trixigt. Jag använder Stockholm och Malmö, man kunde få inloggning till Malmö via datorn medan på de flesta andra bibliotek så måste du ta dig dit fysiskt för att slutföra inloggning vad jag vet (om de inte ändrat på det nu under Corona?).

Även om det blir populärare med e-böcker i Sverige så fascinerar/förvånar det mig att inte fler gått över, det är ju totalt överlägset traditionellt bokformat, enorm skillnad i positiv bemärkelse. Om priserna blir lite bättre tror jag det här kunde få upp läsandet för ungdomar också. Det fascinerar mig att såpass ofta e-böcker är dyrare än fysiska böcker, galet om du frågar mig. Tror att momsen på e-böcker är högre än för fysiska böcker också (vilket verkligen är totalt idiotiskt, politiker som inte gör deras jobb eller inte har koll på utvecklingen). För en gångs skull ligger Sverige långt efter här (e-böcker), tex USA & England är långt före. Tror det här beror på att bokförlagen i Sverige är konservativa och rädda.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Kobo support, men de visste inte mer än att "logga in och ut igen" och "återställ läsplattan" (som jag redan testat)

De föreslog att jag skulle lämna tillbaka plattan till butiken på garanti (?) trots att jag påpekade att det antagligen bara var ett mjukvarufel.

Men nu när jag läste att du skaffat lånekort i Malmö utan att fysiskt gå dit så testade jag det - gick ju väldigt snabbt och smidigt och då fungerade det på första försöket

Felet ligger alltså i mitt bibliotek på något sätt (trots att jag kan logga in och låna via overdrive i webläsaren på en vanlig dator)

Angående Overdrive så har de ju vunnit någon upphandling för svenska bibliotek för några år sedan, men fd Elib som hade avtalet tidigare har överklagat och det har (tillfälligt ?) stoppats.

Vad som händer just nu vet jag inte.

Nytt avtal klart för e-Böcker

SKL stoppar avtalet med Overdrive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Hoppas att det är OK att ta upp denna gamla tråd ?

Har nyligen inköpt en Kobo och har därmed både Kindle och Kobo.

Det är en Kobo Libra H20 och den fungerar fint. Svenska menyer, butik där man kan handla svenska böcker direkt på plattan mm

Tanken var dock att kunna låna böcker från biblioteket direkt på plattan, men jag får inte Overdrive att fungera.

Jag har lyckats med att låna böcker på datorn via Adobe Digital Editions och sedan föra över dem till plattan, men inte med Overdrive direkt på läsplattan.

Overdrive fungerar än så länge endast på ett fåtal bibliotek (bla Malmö, Göteborg och Järfälla)

Jag är ansluten till ett bibliotek som har Overdrive och jag är inloggad med mitt lånekort, men när jag ska leta efter böcker är det tomt - det står endast "Vänligen vänta..." och sedan händer ingenting.

Har testat att logga ut och in igen - återställt plattan och börjat om men det hjälper inte.

Någon som har tips ?

Annars är jag nöjd - väldigt trevlig läsplatta

Haft min i drygt 6 månader och jag har problem med att den fryser stup i kvarten och de är tydligen ett vanligt problem, börjar inse att man nog skulle köpt en annan läsplatta efter de att jag surfat runt och läst lite, mjukvaran verkar vara ett stort problem med kobo läsplattor och mitt frysproblem hittade jag mängder med olika webbsidor där folk hade samma problem.
De uppstår efter ett par månader eller upp till ett år efter de att du köpt de, min har funkat kanon men som sagt helt plötsligt började den hänga sig stup i kvarten och de enda man kunde göra var att göra en hårdvara reset men de hjälpte inte länge förän den hängde sig igen, jag testade även att återställa den men de hjälpte inte heller, de jag har insett är att man kan inte ha mer en max 200-300 böcker på den, man kan inte ha egna epub böcker som man skapat själv, de var dom som gjorde att den hängde sig hela tiden, jag hade runt 700 böcker och ca 80% av minnet tomt, nu har jag endast ca 300 böcker och enbart nerladdade epub böcker så nu verkar den funka bättre men som sagt många kommentarer på diverse Youtube tester där många säger att kobo endast funkar nått år sedan måste man byta ut den, får se hur länge min håller, Kindle ska ha betydligt bättre mjukvara enligt allt jag läst och hålla bättre och vara mindre buggar på och stabilare, blir nog en sån då min börjar strula för mycket.