Permalänk

Jag och sambon har ett gemensamt ICA-konto som vi skapade ganska tidigt i förhållandet. Vi lägger ut 2500 vardera för mat och andra förbrukningsvaror. Då har vi varsitt kort för gemensamma kostnader.

I slutet av månaden går vi igenom räkningarna, och skillnaden swishas. Vi försökte med en standardsumma som förs över varje månad, men då båda två vill betala mer till den andre så gick det inte riktigt. Lite löjligt när det handlar om några kronor, men hellre att båda vill stå för mera än tvärtom

Sen sparar vi cirka 40% av våra inkomster till en kontantinsats. Efter köpet kommer sparandet fortsätta, men mer långsiktigt.

Siktar inte riktigt på 3 månadslöner i buffert, men 30-40K per person är en "må bra i magen" summa för oss.

Då vi inte har en gemensam ekonomi får vi göra vad vi vill med resten av pengarna. Men då vi har ett gemensamt mål så har man självklart ansvaret att fortsätta spara för kontantinsatsen. Köper man något större så pratar man med varandra. Tycker det funkar bra och inga dumma spontanköp blir gjorda. Även fast det är ens egna pengar så delar man fortfarande boende och framtidsmål.

Väldigt tacksam att jag har fått ordning på detta som 25 åring. Mycket roligare att spara när det kan göras aggressivt!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Sambo sedan 5år. Kör fast summa in på gemansamt konto som täcker fasta konstnader + ca 1000kr extra varje månad för gemensam buffert. Utöver det har vi två sammankopplade ICA kort med kredit som vi gör alla gemansamma köp på (mat, möbler, hushållsprodukter osv), sen splittar vi räkningen varje månad bara.

Dessa utgifter ligger på ca 1/2 lönen, av resterande pengar så lever jag på häflten och sparar den andra hälften.

Tjänar relativt lika, körde dock samma upplägg tidigare när jag tjänade mer. Dock så bjöd jag för det mesta när vi åkte på semester eller gick ut när det var fallet.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Har ett excel dokument med alla fasta avgifter,s när jag ser löne speccen för månaden så justerar jag sparandet därefter så att jag ökar på sparandet på börsen och eventuellt kortare sparmål. Är sambo men hon studerar så jag står för maten och allt för hunden, bensin osv. Så när hon går ut här snart så blir det ett gäng tusenlappar som frias, då blir det ännu mer sparande till att köpa hus! Vi kommer ha liknande inkomst så vi kommer splitta så vi betalar ungefär lika, vi är inte jättepetiga med det, så länge vi betalar någorlunda lika. Har ett nöjes konto med där jag för över en viss peng varje månad som jag gör vad jag känner för, spel, film osv.

Har flera sparmål också, de nuvarande

Börsen/tidig pension
Hus
Ny dator
Bil

Så du kommer inte följa regeringens beslut att jobba fram till 69...😂

Förmodar att du har kortsparande på ett räntekonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vi delar sätter in 5000kr var per månad för hushållet och buffert (hushållet kostar runt 7500kr/månad så 2500kr blir sparat till större utgifter).

Man betalar "sin" bil själv.

Sedan sparar/spenderar man som man vill.

Tror det skulle bli mera tjafs med gemensam ekonomi. Vi ser olika på detta med Lön. För henne så är det viktigare med bra kollegor/bekvämt medan en annan prioriterar höglön och har inga problem med att byta arbetsgivare även om man trivs bra där man är.

skiljer ~10k i lön mellan oss.

Dock så betalar jag spotify/HBO/Viaplay/netflix + all elektronik (datorer, konsoler, osv).

Vi har liknande. Jag och frugan prioriterar också olika vad gäller jobb.
En fast summa sätta in på ett gemensamt konto, och jag betalar dessutom lite mer här och där ...Ica/bränsle/äta ute/olika avgifter osv.

Skulle kännas konstigt att lägga in båda lönerna i en pott när det är stor skillnad i lön. I så fall skulle jag också välja ett slappare jobb med mindre betalt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Sambo sedan några år tillbaka, 1 barn. Skiljer 30 % i lön mellan oss. Allting in på ett konto. Sedan dras alla fasta avgifter, t.ex. mat, amortering, ränta, bil osv. Vi har några olika konton på vår bank för att kunna hålla koll på vår ekonomi. Min sambo är en Excelnörd, vilket innebär att hon har koll på alla våra utlägg.

När alla fasta kostnader är dragna får vi vardera en egen summa till våra privata konton. Av denna summa investerar vi båda privat. Det utgör ca: 7.5% vardera av vår totala nettoinkomst. Vi vill båda investera mer men pga oklar boatadsmarknad i vårat område amorterar vi mer på bolånen just nu. Måhända det visar sig vara fel val :).

Ni andra som har köpt boende, hur stor del av hushållets nettoinkomst investerar ni? Ser ni även amorteringen som en investering?

För övrigt så har min syn på delad ekonomi förändrat sig markant efter att vi bestämde oss för att försöka skaffa barn. Känns självklart att vi delar på allting!

Skickades från m.sweclockers.com

Sambo, inga barn.
Äger boende, 60% belåning ungefär.

Amorterar fast summa 5000 kr/månad (ungefär 3.5%/år).
Investerar på olika håll, men sparar/investerar/amorterar totalt ungefär 40% av inkomsterna.
Vi räknar allt som inte är utgifter till samma summa så att säga oavsett om det är amortering, sparkonto eller aktier/fonder.

Att vi just nu egentligen har både delad och egen ekonomi vet jag inte om vi kommer att ändra på i framtiden, det känns som att vi båda två är ganska lika både till ekonomiskt sinne, lön och utgifter så det känns lite onödigt att slå samman allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så du kommer inte följa regeringens beslut att jobba fram till 69...😂

Förmodar att du har kortsparande på ett räntekonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nej det har jag inte tänkt att göra, tänkte snarare att kunna trappa ner ordentligt om typ 25 år, är 50 då. ^^

Kortsparande kör jag oftast på ett vanligt konto, då det ofta inte är stora summor, ex ny dator som jag sparar till nu på 3 månaders sikt lägger jag bara på ett vanligt konto. Men allting över 1 år spartid hamnar på börsen på något sätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Vi har ett gemensamt konto där bådas löner sätts in, där dras alla räkningar, amorteringar, sparande i fonder automatiskt. Samt så flyttar vi över pengar till vårat buffert/renoveringskonto.

Vill en av oss köpa något lite dyrare som t.ex. en dator eller annat hobby-relaterat så pratar vi om det med varandra och sen så gör man det bara.

Vi delar helt lika på pengarna trots en väsentlig skillnad i inkomst. Skulle inte vilja ha det på något annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag menar att det är bra att göra själv när man tjänar/sparar på det. I mitt fall med målning av hus sparade jag säkert 60 000 - 70 000 kr på att måla själv, istället för att leja bort målningen och jobba under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men min poäng var att de allra flesta verkar inte inse att de kan även investera tid i att förtbättra sin egna profil för att tjäna mer än de sparar in. De enda valen för hur man spenderar tiden är ju nämligen inte att leja bort och jobba eller göra det själv. Det är ju långt ifrån alla som kan det men givet vilket forum det här är så är det nog en stor andel som har den typen av jobb där man kan påverka framtida lön utifrån en rad parametrar.

Skrivet av Woaini:

Vi har liknande. Jag och frugan prioriterar också olika vad gäller jobb.
En fast summa sätta in på ett gemensamt konto, och jag betalar dessutom lite mer här och där ...Ica/bränsle/äta ute/olika avgifter osv.

Skulle kännas konstigt att lägga in båda lönerna i en pott när det är stor skillnad i lön. I så fall skulle jag också välja ett slappare jobb med mindre betalt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle kännas konstigt för mig om min fru (eller sambo som det var innan) skulle få mindre pengar att röra sig med än mig bara för att det hon är intresserad av betalar sämre än det jag är intresserad av, vi är ju ändå ett lag. Sen kanske man inte skall poola pengarna dag ett men när man varit sambos ett tag och börjar känna att det är dags.

Intressant kan också vara vad du klassar som en stor skillnad i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men min poäng var att de allra flesta verkar inte inse att de kan även investera tid i att förtbättra sin egna profil för att tjäna mer än de sparar in. De enda valen för hur man spenderar tiden är ju nämligen inte att leja bort och jobba eller göra det själv. Det är ju långt ifrån alla som kan det men givet vilket forum det här är så är det nog en stor andel som har den typen av jobb där man kan påverka framtida lön utifrån en rad parametrar.

Det skulle kännas konstigt för mig om min fru (eller sambo som det var innan) skulle få mindre pengar att röra sig med än mig bara för att det hon är intresserad av betalar sämre än det jag är intresserad av, vi är ju ändå ett lag. Sen kanske man inte skall poola pengarna dag ett men när man varit sambos ett tag och börjar känna att det är dags.

Intressant kan också vara vad du klassar som en stor skillnad i lön.

Jag tänker så här. Ganska generaliserat förstås.
Om man är mindre intresserad av att kunna köpa pryttlar osv, och därmed nöjer sig med ett jobb som kanske är slappare/roligare, så kan man göra det.
Om man är så pass intresserad av att kunna köpa pryttlar så att man står ut med ett "jobbigare" jobb så kan man göra det.
Det kan dock vara svårt om man vill ha det bästa av båda. Dvs slappt/roligt och samtidigt hög lön.
Vill man ha mer pengar att röra sig med bör man, generaliserat förstås, i första hand se till att dra in mer. (Dvs inte förvänta sig att någon annan ska jobba hårdare för att jag ska ha mer pengar)
Men som sagt, i praktiken står jag för större del av kostnaderna. Det skulle bli ganska tråkigt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Vi har ett gemensamt konto där bådas löner sätts in, där dras alla räkningar, amorteringar, sparande i fonder automatiskt. Samt så flyttar vi över pengar till vårat buffert/renoveringskonto.

Vill en av oss köpa något lite dyrare som t.ex. en dator eller annat hobby-relaterat så pratar vi om det med varandra och sen så gör man det bara.

Vi delar helt lika på pengarna trots en väsentlig skillnad i inkomst. Skulle inte vilja ha det på något annat vis.

Äntligen någon mer som tänker så. Alla är vi olika men känns helt sjuuuukt att hålla på och dividera om kronor hit och dit när man lever ett gemensamt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Äntligen någon mer som tänker så. Alla är vi olika men känns helt sjuuuukt att hålla på och dividera om kronor hit och dit när man lever ett gemensamt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med!
Gjort på detta sätt själv sedan jag blev sambon med min numera fru.
Tjänar över 30% mer än min fru, men då hon är så otroligt mycket bättre än mig på massa andra sätt så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om vem som drar in mest pengar eller spenderar mest.

Skulle för min egen del kännas väldigt konstigt att ”ha mer pengar” varje månad än min fru, inte minst nu när vi även har barn. Nä, i min värld har jag alltid sett oss som ett lag, där det vi åstadkommer tillsammans är det viktiga, inte vad varje individ gör.

Sen är vi ju som sagt gifta vilket ändå kommer innebära att hon har rätt till hälften, eller ev. allt om jag dör först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Håller med!
Gjort på detta sätt själv sedan jag blev sambon med min numera fru.
Tjänar över 30% mer än min fru, men då hon är så otroligt mycket bättre än mig på massa andra sätt så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om vem som drar in mest pengar eller spenderar mest.

Skulle för min egen del kännas väldigt konstigt att ”ha mer pengar” varje månad än min fru, inte minst nu när vi även har barn. Nä, i min värld har jag alltid sett oss som ett lag, där det vi åstadkommer tillsammans är det viktiga, inte vad varje individ gör.

Sen är vi ju som sagt gifta vilket ändå kommer innebära att hon har rätt till hälften, eller ev. allt om jag dör först.

Håller helt med dig, just i det att man är ett lag är väldigt klokt sagt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Jag/vi har främst velat göra en "budget"/"uppföljning" för att se om det är något onödigt/orimligt som springer iväg, men väldigt svårt att lyckas visualisera det på något bra sätt.

Vi fastnar mest i att alla utgifter känns rimliga samt att där det går att spara in och/eller byta på något sätt (t ex försäkring) så blir det så lite pengar mot totalen att det inte känns värt besväret.

Sen hamnar man i resonemang som:
- "Alla kostnader kring bilen är förbannat dyra!"
- Okej vi säljer den.
- Men vad gör vi för pengarna vi spar, som ger oss mer glädje/livskvalité än bilen? -> Ingenting.
- Okej, vi har kvar bilen.

Nästa månad:
- "Jävlar vad dyr bilen är"

Kanske ett tecken på att allt är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vi har liknande. Jag och frugan prioriterar också olika vad gäller jobb.
En fast summa sätta in på ett gemensamt konto, och jag betalar dessutom lite mer här och där ...Ica/bränsle/äta ute/olika avgifter osv.

Skulle kännas konstigt att lägga in båda lönerna i en pott när det är stor skillnad i lön. I så fall skulle jag också välja ett slappare jobb med mindre betalt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! ;).

Som du säger är man inte direkt snål ändå. Så gå går ingen nöd på tjejen.

Men väldigt skönt att slippa fråga om lov när man ska köpa båt/mtb/dator/3d printer osv.

För oss blir den största skillnaden hur mycket man kan spara. Jag lägger kanske 7-10k och hon kanske 3k/månad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Detta är exakt på samma sätt som jag och min sambo gjorde när vi hade stor skillnad i inkomst.

Skrivet av Mindfighter:

Mja, vi avrundar så smått en extremt lång högkonjunktur för tillfället, så skulle nog avvakta ett par år för att satsa pengarna runt botten av nästa lågkonjuktur istället för att vara med på nästa resa uppåt.

Farligt tips, time in market, not timing the market. Missar du dagen efter börskraschen 2008 så tappar du rejält av värdeutvecklingen. Statistiken talar för sig själv. Men detta hör nog till den andra tråden än denna.

Skrivet av tBiorrith:

Jag och sambon har ett gemensamt konto dit båda löner går, och med var sitt kort kopplat till.
Det hade blivit väldigt orättvist med delad ekonomi då vi har fyra barn och hon har gått på mammaledighet med allihop.

Vi bor i hyresrätt fortfarande tyvärr. Vi ett lån på vardera bil, och ett blankolån från då vi var unga och dumma med kreditkort som amorteras rätt kraftigt numera för att bli av med det.
Vi lever väldigt 'från handen till munnen' och lägger ingenting undan för tillfället.
Förhoppningsvis får sambon snart fast jobb med en bättre inkomst så vi kan bli av med blankolånet och börja spara till hus istället.

Ja det där med föräldraledighet, deltid för att hämta/lämna barn på dagis eller bara ta hand om hushållet är sällan ekonomiskt kompenserat.

Jag och min sambo har diskuterat hur det blir framöver med hem, hus, barn, pension etc och är rätt överens om att ekonomiskt är det rimligast att gifta sig först. Sedan därefter är en annan femma hur man klickar det där med eventuell frånvaro från arbetslivet.

Idagsläget har vi väldigt snarlika inkomster där vi betalar samma gemensamma belopp till ett gemensamt bankkonto. Detta står för gemensamma kostnader, mat, boende, räkningar, djuren och eventuella gemensamma nöjen så som bio, restaurang, resor etc.

Vid dyrare grejer som semester så brukar vi fylla på gemensamma kontot med extra slantar. Är det så att vi använder eget kort på resa så brukar vi grovt räkna ihop vad som är rättvist och sedan matchar, antingen mot gemensamma kontot för nästa resa eller överföring till respektive.

Eventuella extrajobb eller extrainkomster som vi sysslar på sidan om vår primära sysselsättning åsidosätter vi som helt privata pengar. Om hon vill virka mössor för att sälja eller tar ett extrajobb istället för att sitta och spelar spel på fritiden så är det ju inget som jag ska ha del av.

Att skaffa gemensamt konto och dela på kostnaderna vilket innebar att vi slapp fundera på vem som skulle betala här näst tog bort en hel del av friktionen när vi hittade på grejer tillsammans.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har tagit bort ett par tramsinlägg som inte följde varken forumtrådens syfte eller forumreglerna. §1.6

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Äntligen någon mer som tänker så. Alla är vi olika men känns helt sjuuuukt att hålla på och dividera om kronor hit och dit när man lever ett gemensamt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi går in med inställningen att vi ska leva ihop resten av livet och då är det åtminstone för mig självklart att man ska dela lika på allting. Vi är ett lag helt enkelt men alla är olika som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sen jag blev sambo för ett par år sedan så har vi kört med ett gemensamt konto för allt som hör till hus/boende och bilen. Varje månad sätter vi in lika mycket pengar var där som sen täcker ränta/amortering, el, vatten, försäkringar och bredband.

Detta fungerar om ni står som ägare 50% var på boendet, annars är det bara ägaren som skall betala amorteringen på bostad. Räntan bör ni dock dela 50%.
Jag tänker på vad som skulle hända vid en ev separation. Om någon är 100% ägare av ett boende får partnern som lämnar (vid ett dåligt uppbrott) inte en krona av den amortering personen varit med och betalat.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Detta fungerar om ni står som ägare 50% på boendet, annars är det bara ägaren som skall betala amorteringen på bostad. Räntan bör ni dock dela 50%.
Jag tänker på vad som skulle hända vid en ev separation. Om någon är 100% ägare av ett boende får partnern som lämnar (vid ett dåligt uppbrott) inte en krona av den amortering personen varit med och betalat.

En liten klargörelse är att det är förutsatt att man gör det helt enligt "bodelning".

Jag tycker dock att det är enklast att ha allt klart enligt hur bodelningen kommer att ske.
Min sambo som la större delen av handpenningen till vår lägenhet tyckte inte att det var så viktigt att ha det skriftligt, men jag tycker att man ska ta bort möjligheten att kunna tillskansa sig pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

En liten klargörelse är att det är förutsatt att man gör det helt enligt "bodelning".

Jag tycker dock att det är enklast att ha allt klart enligt hur bodelningen kommer att ske.
Min sambo som la större delen av handpenningen till vår lägenhet tyckte inte att det var så viktigt att ha det skriftligt, men jag tycker att man ska ta bort möjligheten att kunna tillskansa sig pengar.

Vi kanske menar samma sak, men bodelning är något annat och syftar på att man är gift och då slås ändå säcken ihop och man delar allt 50%.

Det jag påtalade på är just problemet om man bara är sambo men en person äger bostaden själv.
Om det då skär sig vid uppbrottet finns det risk att den person som då tvingas lämna inte får tillbaka några pengar från den amortering som den person gjort.

Skiljs man åt som vänner kan paret förhoppningsvis resonera sig fram och 100%-ägaren kan betala tillbaka vad den andra personen betalat i amortering.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag tänker så här. Ganska generaliserat förstås.
Om man är mindre intresserad av att kunna köpa pryttlar osv, och därmed nöjer sig med ett jobb som kanske är slappare/roligare, så kan man göra det.
Om man är så pass intresserad av att kunna köpa pryttlar så att man står ut med ett "jobbigare" jobb så kan man göra det.
Det kan dock vara svårt om man vill ha det bästa av båda. Dvs slappt/roligt och samtidigt hög lön.
Vill man ha mer pengar att röra sig med bör man, generaliserat förstås, i första hand se till att dra in mer. (Dvs inte förvänta sig att någon annan ska jobba hårdare för att jag ska ha mer pengar)
Men som sagt, i praktiken står jag för större del av kostnaderna. Det skulle bli ganska tråkigt annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men det förutsätter att man utgår från pengarna från första början och säger att de är viktigast. Om man generaliserar så är det ingen bra grund för ett lyckligt liv. Därför vill jag inte att min fru skall känna att hon behöver byta jobb från ett hon älskar bara för att hon vill tjäna lika mycket som mig, på samma sätt som jag inte tänker göra något tråkigt för att tjäna mer.

Jag vill ju att vi båda jobbar med sådant vi genuint vill jobba med, det skall alltså inte kännas trist att gå tillbaka till jobbet en måndag eller efter jul. Att vi då splittar på pengarna främjar ju det tankesättet hos båda då en person kan tjäna mer utan att det blir så att den andra upplever att den håller tillbaka sin partner.

Nu är vi ju gifta så då vore det bara jobbigt att försöka dela upp pengarna men jag tycker samma tankesätt fungerar även om man varit sambo en längre stund eller har barn tillsammans osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag och min sambo har diskuterat hur det blir framöver med hem, hus, barn, pension etc och är rätt överens om att ekonomiskt är det rimligast att gifta sig först. Sedan därefter är en annan femma hur man klickar det där med eventuell frånvaro från arbetslivet.

OT: Tips från verkligheten, vi gick bägge ner till 90% under några år och kom överens med våra arbetsgivare att jobba varannan vecka 100%, varannan 80%. Då lämnade den som jobbade 100% och behövde sen inte bry sig om hämtning den veckan utan kunde köra på 110% på jobbet. Varannan vecka hämtade man barnen och skötte matlagning o.s.v. Kontentan var att barnen hade det bra, vi slapp dåligt samvete både hemma och på jobbet samtidigt som ingen direkt sabbade pension o.s.v. genom att vara den som gick ner till 75-80%.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Särbo utan barn, vi brukar dela på kostnader när vi umgås hos varandra eller på semester, annars helt egna ekonomier. Jag har eget hus på landet med ganska små driftskostnader och har planerat att amortera ner till ca. 50%, skulle helst vilja betala av hela lånet för att vara helt "fri" men ekonomiskt är det inte så klokt.

Ca. 45% av lönen går direkt in i ISK och en global fond, 10% till amortering och resten till utgifter. Jag försöker hålla nere utgifter genom att ta med lunch till jobbet, slita på prylar (framför allt elektronik) så långt det går och skjuta upp inköp. Jag har heller inga speciellt dyra hobbies och nöjen utan att för den delen snåla på livskvalitet.

Min plan är att om ca 6-8 år beroende på hur mina investeringar växer ta ut ca. 5% av investerade pengar för att täcka mina utgifter och antingen gå ner i tid eller hitta på något helt annat yrkesmässigt, något mer givande än mitt nuvarande jobb utan att vara beroende av en viss inkomst. Tjänar jag 10k/månad efter skatt kommer jag att kunna leva gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AmpRC:

Detta fungerar om ni står som ägare 50% på boendet, annars är det bara ägaren som skall betala amorteringen på bostad. Räntan bör ni dock dela 50%.
Jag tänker på vad som skulle hända vid en ev separation. Om någon är 100% ägare av ett boende får partnern som lämnar (vid ett dåligt uppbrott) inte en krona av den amortering personen varit med och betalat.

I vårt fall är bostaden köpt gemensamt och vi äger 50/50 var. Men det är viktigt att tänka på detta när man blir sambos, antingen genom att den ena flyttar in hos den andre eller vid gemensamt köp av bostad.

Jättekul att så många har svarat här och delar med sig av tips och tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jättekul att så många har svarat här och delar med sig av tips och tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för du gjorde tråden! Fick mig att tänka på att jag måste måste komma till skott under året och bestämma vart sparandet skall läggas in. Ingen idé att följa upp om man sedan låter pengarna ruttna.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle vara en egen tråd, men chansar på att slänga in frågan här, det är ju ändå planering av ekonomi

Bli sambo / gifta sig med särkullsbarn (på båda sidorna) är ju lite av ett juridiskt minfält vad jag förstått. Är det någon med erfarenhet och hur har ni löst det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jobbar, får lön, betalar räkningar och hoppas det är något kvar.

Sambon har studerat senaste 2 åren och inte fått något studiebidrag första 18 månaderna, det hon får nu är en fis i rymden men snart är det klart och hon ska börja jobba.

Vi kommer då dela på alla fasta avgifter 50/50 och resten gör vi vad vi vill med.

Spara gör vi bara om vi ska ut och resa, då är det några månader då man lägger undan pengar och sen drar man.

Gäller att leva när man är ung, man blir aldrig rik genom att jobba eller spara, man sliter bara ut kropp och själ för ingenting.

Permalänk
Medlem

Sambo sen 7 år tillbaka . Första två åren separata konton m.m. och då körde vi på att jag betala alla räkningar och hon skickade över typ 35-40% av vad det blev (jag betala mer för att jag har mer inkomst)
Efter dessa år så skaffa vi gemensamt konto i samband med flytt. Där vi nu kör gemensamt lönekonto.
Brukar ha runt 12000kr kvar efter räkningar, huslånet, amortering, mat, bensin, ISK och barnspar är fixat.
Runt hälften av det som är över går till separat "husfix"konto och andra halvan till nöjen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Gäller att leva när man är ung, man blir aldrig rik genom att jobba eller spara, man sliter bara ut kropp och själ för ingenting.

Önskar att folk inte spred den myten.

Själv är jag och flickvännen sambos men vi har helt separat ekonomi, vi båda sparar mycket till våra egna sparanden hon har mål men jag tycker bara det är kul.

Hon hjälper till med hyra (jag äger lägenheten) och vi tar matkostnaden 50/50.

Jag själv investerar allt som blir över efter lön minus fakturor vid start av varje månad, sen kör jag allt på kreditkort. Pengar på lönekontot är inte något att ha.

Permalänk
Medlem

Är singel med långsiktigt mål att bli ekonomiskt oberoende och kunna säga upp mig en bra tid innan pensionen.

Betalar räkningar från lönekontot normalt, det som blir över åker till buffertkontot.
Fyller på kortkontot till önskad nivå, ~5kkr om inget stort ska köpas, från buffert ~1-3ggr i månaden. Notera, mitt kortkonto är i regel inte tomt här, utan kan ha allt mellan 0-5kkr redan.
Var eller varannan månad förs också överskott över önskad nivå på buffertkontot manuellt över till ISK för investering, så efter räkningar och vanliga utgifter, går min rest efter nöjeskonsumption till sparande, snarare än tvärt om, vilket de flesta verkar köra.

Känner inget större behov av att bygga excellark för att kontrollera utgifter, då jag ändå har goda marginaler, och eftersom jag är extremt sparsam vet jag att eventuell extra-utgift som äter upp en del av "det som är kvar som åker i på ISK-kontot" redan är väl motiverad. Är nog snarare tvärt om att jag borde unna mig lite mer och sluta leva som en student trots att jag har ingenjörslön

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz