Hur planerar ni er ekonomi?

Permalänk
Medlem

Tycker det är svårt när det gäller varor man handlar i matbutiker.
Vi äter så olika eftersom sambon är vegetarian och själv kan jag inte sluta äta kött.
Hon kör oftast med matlådor till vardags, och själv äter jag ute.
Skulle ändå tippa på att mina kostnader i matbutiken är betydligt större än hennes. Särskilt eftersom jag oftast köper mina hygienartiklar där, men hon handlar sådant någon annanstans.

Oftast handlar vi i matbutiker var och en för sig vid olika tillfällen. När man handlar kan det även bli några saker åt den andra, och del gemensamma varor som smör, hushållspapper, tvättmedel och liknande.
Orkar inte gå igenom kvitton och dela, så den som handlar vid just det tillfället får stå för kostnaden.

Vet inte om det blir orättvist eller inte - Vi har aldrig räknat på det.
Jag hoppas att kostnaderna för de gemensamma sakerna jämnar ut sig.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag undrar om någon har tips på program för att göra budget och följa upp sin privatekonomi? Har letat runt på nätet men inte hittat något vettigt program, GnuCash har jag sett att någon har men finns det några vettiga alternativ till detta?

Jag kör Firefly III ett suveränt verktyg för att ha kolla på sin ekonomi
Min firefly III är även selfhosted på min server, då jag personligen inte litar på en externa tjänster
för hantering av ens privata ekonomi.
Kan verkligen rekommendera detta program, helt underbart

Ni kan testa demo versionen av firefly III här.
https://demo.firefly-iii.org/

Lust att testa på egen server? länk nedan
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii#firefly-iii

Ser ut så här.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Par i 35års ålder. Sambo sedan 7 år.

Sambo får sjukersättning och lite olika tillägg, så min nettoinkomst är ca 4x hennes, ännu större efter att hennes mediciner och extra utgifter som hör till handikappet räknas med.

Vi har ett gemensamt konto och varsina separata. Vi samlar alla inkomster på det gemensamma och sedan förs en fast lika stor summa "lekpengar" till respektive individs konto. Ska täcka kläder och egna aktiviteter och nöjen. Summan har varit ca 2000:-.

Resten av av alla kostnader tas från det gemensamma.
Vi äger bostadsrätt tillsammans och jag äger en sommarstuga. För sommarstugan avsätts en fast summa som täcker drift och lånekostnader samt lite "utveckling/investering".

Från det gemensamma flyttas även till olika sorters sparande. Ungefär 10% av respektives inkomst går in på egna långsiktiga sparanden och buffertar.

Krasst förlorar jag på det ekonomiskt, men hanteringen är busenkel och förhållandemässigt är det skönt, annars skulle någon sorts tacksamhetsskuld vara återkommande då jag aktivit skulle behöva "betala hennes grejer".

I början sparade vi kvitton och räknade men det var tidskrävande och inte särskilt värdeskapande förhållandemässigt. Nu är vi jämlika och vi diskuterar ekonomin gemensamt och den ena behöver inte vara fattig och den andra rik. Fördel för mig då sambo är duktig på att hålla i pengarna och jag hade lätt kunnat slänga otroligt mycket pengar på teknik. Nu får jag planera och längta lite vilket leder till mer genomtänkt konsumption.

Långsiktigt får jag ju ut en större del iom stuginvestering samt ska jag börja löneväxla till pension efter att jag fått ett bra lönelyft. Börjar bli dags att köra ekonomin i Excel och få en uppfattning om upplägget behöver revideras. Min nettoinkomst har nästan fördubblats sedan sist så jag misstänker att det finns lite att korrigera.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Sen jag och min fru gifte oss så har vi helt delad ekonomi, eller ja. Nästan i alla fall.

Vi har varsin lön, dessa "läggs i en hög", vi betalar alla räkningar osv som inkommit under månaden. Sen delar vi på det som är kvar.
Gemensamt sparande har vi i;
Amortering på lägenhet.
Sparande på sparkonto för resor och nöjen
Sparande på sparkonto för hushållsbuffert.

Dessa "potter" får vi göra precis vad vi vill med. Hon köper tv-spel, jag köper warhammer osv.. Dessa pengar är även det som går till "eget" sparande. Dock budgeterar vi för samma summa i månaden så att det även där blir rättvist. Men vill jag spara mer, är det helt upp till mig.

Håller koll på allting i ett exceldokument. Mycket smidigt.
"Fifty fifty" är det som respektive har kvar på kontot när allt är klart.
"Att föra över" är det som frun skall föra över till mig. Nästan allt dras från mitt konto. (det som dras från hennes är borträknat på denna summa)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag lägger 70% av lönen på indexfonder och ser till att gå runt på resten, vilket är lätt gjort även med en hel del inköp av teknikprylar i och med att jag har billig hyra och varken bil eller barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag lägger 70% av lönen på indexfonder och ser till att gå runt på resten, vilket är lätt gjort även med en hel del inköp av teknikprylar i och med att jag har billig hyra och varken bil eller barn.

Antar att det är 70% av nettolönen som du avser? Oavsett imponerande.

Permalänk
Medlem

Vad jobbigt måste vara att ständigt tänka på ekonomin för er med er respektive...

Själv kör jag och min fru allt gemensamt.

Liknande löner men frugan kan tjäna betydligt mer men värdesätter fritid mer och umgås med mig samt vårt barn.

- Löneinsättning till gemensamt betalkonto med varsitt bankkort.
- Avsätter matbudget direkt till ICA-kontot.
- Samtliga utgifter dras från betalkontot.
- Runt 20-25K/månad går till gemensamt sparkonto.
- Resten kvar på betalkontot är lekpengar eller eventuellt extra sparande.
- Hade varsin bostadsrätt innan som såldes som båda gick till gemensamt sparade.
- Köper nyproduktion gemensamt 50/50.

Pengar är aldrig en fråga, även till stora inköpen och fungerar bra.

Hade allt delat innan, vilken mardröm det är i jämförelse med att ha det som nu.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sambo sen ett år tillbaka och vi har inte delad ekonomi. Hade egentligen kunnat ha det då vi tjänar i princip lika mycket i dagsläget och har ungefär samma utgifter.

Vi för över alla gemensamma utgifter som hyra, el, bredband, hemförsäkring, parkering etc plus matpengar varje månad till ett gemensamt konto där vi har varsitt kort som vi då använder att handla mat för under månaden.

Resterande pengar gör man vad man vill med och för min del går ungefär 50% till sparande av olika slag sen några räkningar som a-kassa, fackavgift och mobilabonnemang och resten för att leva och ha roligt med. Kommer troligtvis att öka sparandet snart då vi siktar på att köpa bostadsrätt inom snar framtid.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Har man ungefär samma inkomst bör det vara rätt rimligt, att precis om många redan gör, dela på de gemensamma fasta kostnaderna för att därefter behålla sin del. I takt med att någon part tjänar mer/mindre än den andra så kan man skifta de rörliga kostnaderna mer såsom resturangbesök, större inköp mm gradvis till den som tjänar mer.

Tycker själv det blir svårt att hålla det på en balanserad nivå när inkomstskillnaderna blir för stora. Jag tjänar i regel 8-10x än min sambo vilket resulterar i att jag står för alla fasta kostnader + inköp och gemensamma nöjen. De pengar hon får under sin föräldraledighet täcker hennes egna räkningar (mobil, gym, kollektivtrafik etc) + nöjen och lite sparande.

Brottas en del med hur jag/vi bör göra då jag äger lgh (6m) samt har värdepapper på lika mycket. Utöver det tj.pension och liknande. Har inte dåligt samvete över skillnaderna då vi båda gjort olika prioriteringar tidigare i livet. (studier,resor, jaga sin dröm) Samtidigt vill jag inte se att min sambo sitta utan tillgångar eller känna sig beroende/bakbunden av mig. Skjuter därför till lite i hennes sparande ibland. Rätt delikat uppgift allt detta då för mycket stöd kan ha negativ effekt på självkänslan (alla vill väl klara sig själva) samtidigt som för lite leder till andra slitningar.

Hur gör ni andra där inkomst- tillgångsskillnaderna är stora (en kanske har ärvt eller tjänar väldigt bra)?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Befinner oss just nu i småbarnsåren(två barn, 3 mån och 28 månader) vilket gör att vi lever på en inkomst just nu. Men egentligen spelar det ingen roll för upplägget av vår ekonomi. Allt vi tjänar går in i familjen. Troligen kommer vi fortsätta att ha barnen hemma tills Augusti 2023 då barn nr 2 blir två år då de båda får börja på förskola.

Frun jobbar som kirurg och jag är egenföretagare. Det spelar ingen roll om jag tjänar 2-3 gånger mer(när hon jobbar och inte är föräldraledig) än frun eftersom det är våra pengar.

Vi skulle aldrig få för oss att strukturera upp något system eller följa upp inkomster/utgifter ur någon typ av rättvisehänseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

Vad jobbigt måste vara att ständigt tänka på ekonomin för er med er respektive...

Själv kör jag och min fru allt gemensamt.

Liknande löner men frugan kan tjäna betydligt mer men värdesätter fritid mer och umgås med mig samt vårt barn.

- Löneinsättning till gemensamt betalkonto med varsitt bankkort.
- Avsätter matbudget direkt till ICA-kontot.
- Samtliga utgifter dras från betalkontot.
- Runt 20-25K/månad går till gemensamt sparkonto.
- Resten kvar på betalkontot är lekpengar eller eventuellt extra sparande.
- Hade varsin bostadsrätt innan som såldes som båda gick till gemensamt sparade.
- Köper nyproduktion gemensamt 50/50.

Pengar är aldrig en fråga, även till stora inköpen och fungerar bra.

Hade allt delat innan, vilken mardröm det är i jämförelse med att ha det som nu.

Visst är det jobbigt att ständigt tänka på ekonomin. Men för många måste man göra det.
Man har helt enkelt inte lika bra förutsättningar för att "slippa tänka på det"
Ni kan sätta undan 20-25k varje månad till ett sparkonto och köpa nyproduktion. Ni har det nog jävligt bra jämfört med många.
Enklare att inte tänka på ekonomin då...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Har man ungefär samma inkomst bör det vara rätt rimligt, att precis om många redan gör, dela på de gemensamma fasta kostnaderna för att därefter behålla sin del. I takt med att någon part tjänar mer/mindre än den andra så kan man skifta de rörliga kostnaderna mer såsom resturangbesök, större inköp mm gradvis till den som tjänar mer.

Tycker själv det blir svårt att hålla det på en balanserad nivå när inkomstskillnaderna blir för stora. Jag tjänar i regel 8-10x än min sambo vilket resulterar i att jag står för alla fasta kostnader + inköp och gemensamma nöjen. De pengar hon får under sin föräldraledighet täcker hennes egna räkningar (mobil, gym, kollektivtrafik etc) + nöjen och lite sparande.

Brottas en del med hur jag/vi bör göra då jag äger lgh (6m) samt har värdepapper på lika mycket. Utöver det tj.pension och liknande. Har inte dåligt samvete över skillnaderna då vi båda gjort olika prioriteringar tidigare i livet. (studier,resor, jaga sin dröm) Samtidigt vill jag inte se att min sambo sitta utan tillgångar eller känna sig beroende/bakbunden av mig. Skjuter därför till lite i hennes sparande ibland. Rätt delikat uppgift allt detta då för mycket stöd kan ha negativ effekt på självkänslan (alla vill väl klara sig själva) samtidigt som för lite leder till andra slitningar.

Hur gör ni andra där inkomst- tillgångsskillnaderna är stora (en kanske har ärvt eller tjänar väldigt bra)?

Nu har vi inte inte lika stora skillnader som er. Men vi betalar alla fasta/gemensamma kostnader baserat på inkomst.
Den totala inkomsten är kanske 65% min lön och 35% sambons lön.
Så hon betalar då 35% av alla fasta/gemensamma kostnader och jag resterande 65%.
För oss känns det mer rättvist och det ger även henne lite mer fickpengar över.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Vi kör ur hand i mun sedan många år tillbaka och tog båda ut pension i förtid så att jag jobbade och var pensionär samtidigt och min fru som har MS sedan ca 30 år tillbaka hade sjukersättning och pension samtidigt. Detta har funkat fantastiskt bra trots att hon bara är pensionär nu och bara jag både jobbar och är pensionär samtidigt och för första gången nånsin har jag pengar på banken och vi håller på att bygga på min frus första miljon.

Jag pröjsar rubbet och hon lägger till typish 5000 eventuellt nån tusing mer i månaden. Lever man normalt och struntar tex i en elbil för lika mycket som vår kåk kostar och inte far runt i världen några gånger om året och bidrar till miljöförstöringen samt smittspridning och allmänt betraktar livet som en tur i ett stort varuhus där det alltid är fullt på hyllorna och annat BS så klarar man sig ganska bra till och med på en ganska låg pension.

Så det är lugnt för 67 år senare efter ett liv som lagerarbetare, fabriksarbetare, sjöman och bilmek så rullar livet på ok ändå och jag kommer att jobba till dom locket lägger på om man ska vara lite poetisk hehe. Jag kan till och med hålla mig med tre elfordon som tillsammans kostade en bråkdel av vad vår kåk kostade och till och med epa traktor ungarna verkar gilla dom.

Simma lugnt det löser sig.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo lever utan barn och djur, så vi har inte så stora utgifter. Vi har ungefär samma inkomst och delar på fasta utgifter som hyra, el, bredband och hemförsäkring, samt inköp av större saker till lägenheten,
Dock betalar sambon mer för mat medan jag står för TV (Tivo-box och Cmore) och en del andra inköp. Dessutom betalar vi mobiltelefoni och kläder var för sig.

Vi är inte så duktiga på att planera ekonomin, men ser alltid till att betala allt viktigt först, samt lägger undan en slant varje månad så det finns pengar i fall något oförutsett händer.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Visst är det jobbigt att ständigt tänka på ekonomin. Men för många måste man göra det.
Man har helt enkelt inte lika bra förutsättningar för att "slippa tänka på det"
Ni kan sätta undan 20-25k varje månad till ett sparkonto och köpa nyproduktion. Ni har det nog jävligt bra jämfört med många.
Enklare att inte tänka på ekonomin då...

Wow butthurt något?

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

Wow butthurt något?

Nej. Endast ett svar mot det du skrev.
För många är det väldigt jobbigt att tänka på ekonomin. Inget som man enkelt kan "trolla bort" bara för att man tycker det är jobbigt.
Så är verkligheten för väldigt många i vårat samhälle.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

Själv kör jag och min fru allt gemensamt.
[...]
Hade allt delat innan, vilken mardröm det är i jämförelse med att ha det som nu.

Många som tänker så verkar det som, och visst låter det fridfullt. Vad jag undrar dock är hur ni kan vara helt översens om lek-spenderandet, eller om ni bara är ok med att inte vara överens? Alternativt om ni ger varandra något av en lek-budget var, men då är vi inte långt ifrån att bara börja separat och betala in till en gemensam budget istället.. Samma fråga om sparande för den delen. Har man pengar över behöver inte allt gå till lek såklart.

Jag och tjejen har precis påbörjat det här med gemensam ekonomi, och vi körde på att ha en gemensam budget vi betalar in en viss % var i. Jag trodde att bestämma andelen var part betalar skulle vara det största problemet, men det har varit en del oeniga meningar också om vilka utgifter verkligen är gemensamma. Hoppas väl att de argumenten dör ut snart när vi börjar komma in i en rutt, och så behöver vi inte tänka mer på det tills våra inkomster ändras och det är dags att ändra andelarna vi betalar in..

För oss känns det rätt, för nu åtminstonde. Men det är klart man undrar, kanske vi går över till helt gemensam ekonomi till slut.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kör på alla pengar in läggs i en hög. Alla räkningar in läggs i en annan hög.
Sedan betalar vi alla räkningar, sparar gemensamt, och delar överskottet 50/50.
Alla löpande utgifter som mathandling, restaurangbesök, resor mm går på ett gemensamt kreditkort vars faktura hamnar i högen av gemensamma räkningar. Samma sak med bränsle och leasingkostnader av bil.

Det som är över efter gemensamma kostnader och sparande gör var och en som den vill med.

Permalänk
Medlem

Det skiljer ca 10k i lön mellan mig och min fru. Flera år innan vi gifte oss började vi med gemensam ekonomi. En viss summa går till enskild "nöjesbudget" och eget privat sparande. Resten sätts in på konton för betalning av räkningar, vardagliga inköp osv. Sedan har vi gemensam buffert och gemensamt fond- och aktiesparande.
Eftersom vi båda har lika stor nöjesbudget och privat sparande bidrar jag så klart med en större del, men det är ingenting som stör mig. Framförallt då hon försörjde mig under arbetslöshet och plugg men även var den som tagit större delen av föräldraledigheterna (och valt att jobba deltid då det passar bättre in i livspusslet). Det mesta är gemensamma pengar med andra ord.

Nöjesbudget gör att det inte blir något bråk om pengar alls och jag är glad att min fru kom med den idén. Hon blev helt enkelt less på att jag hela tiden frågade henne om inköp jag ville göra

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Vad jag undrar dock är hur ni kan vara helt översens om lek-spenderandet, eller om ni bara är ok med att inte vara överens?

Vi är transparenta och öppna med varandra om vad man behöver eller vill ha för något, för oss båda eller en själv oavsett prislapp.
Så det finns egentligen inga dumma spontanköp som är dyra utan vi känner varandra och är överens.

Vår uppsättning fungerar för oss, kanske inte passar alla.
Vi båda äger allt 100% tillsammans.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Många som tänker så verkar det som, och visst låter det fridfullt. Vad jag undrar dock är hur ni kan vara helt översens om lek-spenderandet, eller om ni bara är ok med att inte vara överens? Alternativt om ni ger varandra något av en lek-budget var, men då är vi inte långt ifrån att bara börja separat och betala in till en gemensam budget istället.. Samma fråga om sparande för den delen. Har man pengar över behöver inte allt gå till lek såklart.

Jag och tjejen har precis påbörjat det här med gemensam ekonomi, och vi körde på att ha en gemensam budget vi betalar in en viss % var i. Jag trodde att bestämma andelen var part betalar skulle vara det största problemet, men det har varit en del oeniga meningar också om vilka utgifter verkligen är gemensamma. Hoppas väl att de argumenten dör ut snart när vi börjar komma in i en rutt, och så behöver vi inte tänka mer på det tills våra inkomster ändras och det är dags att ändra andelarna vi betalar in..

För oss känns det rätt, för nu åtminstonde. Men det är klart man undrar, kanske vi går över till helt gemensam ekonomi till slut.

Vi kör allt gemensamt och så har vi en lekbudget var som sätts på eget konto som man kan bränna direkt eller spara till större saker. Ibland tillför vi lite extra till den budgeten om tillgångarna ökat mycket under en period antingen genom bra sparande eller om vi realiserat stora vinster.

Skillnaden mot att ha det separat är väl att vi ser alla pengar som kommer in som gemensamma så allt sparande och så är gemensamt och löneskillnader utjämnas helt och båda får lika mycket pengar att shoppa för. Det som är över går till sparandet i någon form.

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Jag kör Firefly III ett suveränt verktyg för att ha kolla på sin ekonomi
Min firefly III är även selfhosted på min server, då jag personligen inte litar på en externa tjänster
för hantering av ens privata ekonomi.
Kan verkligen rekommendera detta program, helt underbart

Ni kan testa demo versionen av firefly III här.
https://demo.firefly-iii.org/

Lust att testa på egen server? länk nedan
https://github.com/firefly-iii/firefly-iii#firefly-iii

Ser ut så här.
https://raw.githubusercontent.com/firefly-iii/firefly-iii/develop/.github/assets/img/imac-complete.png

https://raw.githubusercontent.com/firefly-iii/firefly-iii/develop/.github/assets/img/ipad-complete.png

Hur gör man med den? Skriver man in manuellt sina utgifter eller hur funkar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gör man med den? Skriver man in manuellt sina utgifter eller hur funkar den?

Yes, man behöver gå in och fylla in sina utgifter, hade dock varit fint on de fanns api från sin bank man kunde använda, men no nån dag kanske xD

**Update**
(kollade nyss, och min bank har faktiskt api... kanske kan använda den) 🤨🤔
(ska se vad jag kan få till och sen uppdatera min post) 🙃

Här är vad jag planerar att använda till FireFly III
https://github.com/firefly-iii/data-importer
Ett par av funktioner den har.

  • Import from over 6000 banks

  • Import over the command line for easy automation

  • Import over an API for easy automation

  • Use rules and data mapping for transaction clarity

**Update end**

Man behöver skapa en hel del själv innan man kan börja använda FF3.

Som t.e.x egen budget,
svensk valuta (bild nedan)

Eller räkningar (bild nedan)

Men tyvärr måste jag säga att appen är ganska invecklad / komplex.
Inget som man lär sig på en kvart eller så, utan man behöver lägga ner en hel del tid för att förstå hur FF3 fungerar,
vart man lägger in olika funktioner ect.

Dessutom hade jag problem med att få containern att fungera via docker, vilket jag absolut inte brukar ha!

Men bli inte avskräckt nu bara för att de är svårt och få till, utan är du intresserad av detta riktigt suveräna ekonomiska verktyg så börja med att kolla demot, navigera runt och testa olika funktioner där, läs sedan på dokumentationen för FF3.

När man sen har lyckats med allt, fått dit allt man vill, och det har gått nån månad eller två, så kan få till riktigt fina grafer för sin ekonomi. (Önskar jag kunde visa)
Helt klart värt !

uppdaterade med info
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Yes, man behöver gå in och fylla in sina utgifter, hade dock varit fint on de fanns api från sin bank man kunde använda, men no nån dag kanske xD

**Update**
(kollade nyss, och min bank har faktiskt api... kanske kan använda den) 🤨🤔
(ska se vad jag kan få till och sen uppdatera min post) 🙃

Här är vad jag planerar att använda till FireFly III
https://github.com/firefly-iii/data-importer
Ett par av funktioner den har.

  • Import from over 6000 banks

  • Import over the command line for easy automation

  • Import over an API for easy automation

  • Use rules and data mapping for transaction clarity

**Update end**

Man behöver skapa en hel del själv innan man kan börja använda FF3.

Som t.e.x egen budget,
svensk valuta (bild nedan)
https://i.imgur.com/Dh0hjfT.png

Eller räkningar (bild nedan)
https://i.imgur.com/iQ3fslO.png

Men tyvärr måste jag säga att appen är ganska invecklad / komplex.
Inget som man lär sig på en kvart eller så, utan man behöver lägga ner en hel del tid för att förstå hur FF3 fungerar,
vart man lägger in olika funktioner ect.

Dessutom hade jag problem med att få containern att fungera via docker, vilket jag absolut inte brukar ha!

Men bli inte avskräckt nu bara för att de är svårt och få till, utan är du intresserad av detta riktigt suveräna ekonomiska verktyg så börja med att kolla demot, navigera runt och testa olika funktioner där, läs sedan på dokumentationen för FF3.

När man sen har lyckats med allt, fått dit allt man vill, och det har gått nån månad eller två, så kan få till riktigt fina grafer för sin ekonomi. (Önskar jag kunde visa)
Helt klart värt !

Tack för den detaljerade förklaringen! Men vad får jag ut utav den som inte jag får genom tex en ekonomiapp som man kopplar till sin bank?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för den detaljerade förklaringen! Men vad får jag ut utav den som inte jag får genom tex en ekonomiapp som man kopplar till sin bank?

Oberoende, hosta själv, fri från snoksnde företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackanj:

Tycker det är svårt när det gäller varor man handlar i matbutiker.
Vi äter så olika eftersom sambon är vegetarian och själv kan jag inte sluta äta kött.
Hon kör oftast med matlådor till vardags, och själv äter jag ute.
Skulle ändå tippa på att mina kostnader i matbutiken är betydligt större än hennes. Särskilt eftersom jag oftast köper mina hygienartiklar där, men hon handlar sådant någon annanstans.

Oftast handlar vi i matbutiker var och en för sig vid olika tillfällen. När man handlar kan det även bli några saker åt den andra, och del gemensamma varor som smör, hushållspapper, tvättmedel och liknande.
Orkar inte gå igenom kvitton och dela, så den som handlar vid just det tillfället får stå för kostnaden.

Vet inte om det blir orättvist eller inte - Vi har aldrig räknat på det.
Jag hoppas att kostnaderna för de gemensamma sakerna jämnar ut sig.

Låter som ett väldigt krångligt system då ni måste handla var för sig.
Jag och sambon betalar varannan gång helt enkelt. I det långa loppet så jämnar det ut sig anser jag. Ska man leva ihop så känns det knepigt att ha så uppdelat.
När nu en gång får barn, vem ska då handla till barnet? 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som ett väldigt krångligt system då ni måste handla var för sig.
Jag och sambon betalar varannan gång helt enkelt. I det långa loppet så jämnar det ut sig anser jag. Ska man leva ihop så känns det knepigt att ha så uppdelat.
När nu en gång får barn, vem ska då handla till barnet? 😀

Jag tycker tvärtom det låter som ett rätt bekymmerslöst förhållningssätt. Båda handlar och bidrar utan att behöva mäta på millimetern, samtidigt som båda kan skaffa vad de vill privat. Och båda handlar även sånt som är gemensamt och sånt som är bara till den andra. Skönt.
Med det sagt tror jag det är smart/smidigt även med en gemensam pott varifrån man kan dra som där lite större och/eller tråkigare utgifterna.

Permalänk
Medlem

Jag och (vad som nu är) min fru hade delad ekonomi när vi blev sambos. Lade in utgifter i ett excelark och såg till att vi betalade hälften var. Jag tjänade något mer än vad hon gjorde.

Efter att vi flyttat utomlands betalar jag rubbet, inklusive hennes mastercard. Hon jobbar fortfarande, men min lön är många gånger högre än hennes så jag har inga problem med att stå för utgifterna, inte minst då det var mitt jobb som gjorde att vi flyttade.

Det enda problemet är att hon är från Småland, så jag får argumentera hårt för att kunna köpa "onödiga" saker, även om det finns ett par-tre normala månadslöner kvar i slutet av varje månad. Min familj hade det inte så fett när jag var liten och en del av mig önskar att jag kunde fläska på lite mer nu när resurserna finns, men jag ser också poängen i att vår dotter inte blir alltför bortskämd...

Jag gillar att planera ekonomin, följa upp investeringar, etc, men tror att det hade varit mer ångestskapande under andra ekonomiska förutsättningar, så jag har full förståelse för att många drar sig för det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Mental:

Oberoende, hosta själv, fri från snoksnde företag.

Men det är ju manuellt? Det ska ju gå automatiskt! Vem orkar på att trycka in allt manuellt?

Permalänk
Medlem

Jag och min fru betalar like stor procentuell del av vår lön på de fasta utgifterna.
Jag tjänar en del mer än henne så jag betalar alltså en större summa, men det är helt OK.
Sen delar väl hyffsat på maten och lite andre grejer, vill man göra nöjesinköp så gör man det, inga problem.
Hon har inte så mycket intresse i ekonomi så jag betalar allt så betalar hon mig en fast summa varje månad.

När det väl kommer till semester och de lite större sakerna brukar jag betala det mesta.

Vi har inte delad ekonomi per definition men än att vi äger huset tillsammans 50/50.
Men är man gift så är ju allt delat egentligen så.. Men båda är nöjda med det så vi bara kör på.

Visa signatur

Citera för svar..