Postnord betalar inte tillbaka deklarationsavgiften - när dom missar att skicka ut paketet
Jag har haft problem med Postnord ett antal gånger men det här tar ändå priset och jag undrar ifall det dom gör är "lagligt".
Jag betalde in deklartionsavgiften den 29:e november 2019 för ett utlandspaket.
Den 8:e januari i år hör jag av mig till dom och undrar var mitt paket är och får följande svar:
"Jag ser inga skanningar på försändelsen sedan den 3/12, om du fortfarande inte tagit emot försändelsen så rekommenderar dig till att kontakta avsändaren för att upprätta en reklamation. Vi följer de internationella avtal som finns mellan oss postoperatörer, Universal Postal Union (UPU), dessa styr hur t.ex. reklamationer ska hanteras mellan två länder. En reklamation ska alltid registreras i avsändarlandet där frakten är köpt."
Då hör jag av mig igen och får till svar att dom inte betalar tillbaks avgiften...
Vadå! Betalar dom inte tillbaks en avgift jag betalat för att dom ska leverara ett paket til mig men sedan leverarar dom inte paketet till mig men behåller ändå avgiften jag betalt för att få mitt paket???
Svar från dom den 10:e januari i år:
"Tack för ditt svar.
Angående deklarationsavgiften så återbetalas den tyvärr inte. I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta. Enligt villkoren för hanteringsavgiften utgår ingen ersättning . Villkoren gällande tullombudvillkor finns att läsa på betalsidan där du betalade avgiften.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...
För importmomsen behöver du ta kontakt med Tullverket då vi betalar ut den till dem direkt. Du kan då göra en omprövning av momsen om du inte mottagit försändelsen. För en omprövning behöver du till tull-ID och varupostnummer vilket du kan se nedan:
Varupostnummer: 3
Tull-ID: NOD6195991"
Det är en liten summa som jag blir av men är det verkligen laglit det dom gör, någon som kan ge klarhet?