Hittar inte mina diskar

Permalänk

Hittar inte mina diskar

Jag har skaffat två nya SSD diskar med kablage samt rotat fram en oanvänd NAS-disk från 2015 som blivit liggandes. Hittar dem inte i BIOS och inte i diskhanteraren. Jag har precis uppdaterat BIOS då det aldrig blivit av innan så varit en version från 2014 men den nya verkar inte hjälpa något vidare heller.

Datorkomponenter:
MK: MSI Z97 Gaming 3 - Bios Version: E7918IMS V2.10
SSD: Samsung 840 EVO (120/250GB) *GAMLA
SSD: Seagate BarraCuda 250GB x2 *NYA
HDD: WD20EFRX (NASware 3.0) 2TB *NY
Proc: i7-4790K 4.0GHz
RAM: 16GB DDR3 Vengeance LP (direkt från Taiwan - grannbutik med Cerwin Vega)
GK: Geforce GTX 780
OS: Windows 10 64-bits

Jag har provat mina Samsung-diskar i alla SATA-portar upp till 5 och det visas i BIOS, jag har bytt kablage med de gamla och de nya (fortfarande bara Samsung-diskarna som visas). Jag har provat med Samsung-disken som har Windows och en av de nya SSD-diskarna. Har provat endast med de nya SSD-diskarna. Nu sitter allt som jag vill ha det i datorn och jag är ganska säker på att det är mjukvara som strular. Jag har de nya Seagate-diskarna på SATA 1 & 2 de gamla Samsung-diskarna har fått flytta till 3 & 4 samt en ny HDD på SATA 5. Förövrigt så har jag inget inkopplat i M.2-porten (mitt moderkort stänger av SATA 5 & 6 då).

Tänkte bara kolla om någon har tips att komma med? Installerade "MSI Live Update 6.0" idag och uppdaterade BIOS via den. Scannade även min drivrutiner och det var mest onödiga utilities som dök upp. Min tankar går mot om det är någon drivrutin för serial ata som behövs? Isåfall vilken? Jag är inte superbra på datorer men jag kan grunderna!

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Du pratar om att diskarna inte syns ens under BIOS ?? - och du har också gjort riktiga kallstarter och inte bara 'reboot' efter att ha micklat runt i BIOS - det är bara kallstarter som går igenom vilka enheter som är anslutna medans en reboot går bara på det som är sparat sedan förra kallstarten vilket gör att det kan missa nya enheter - speciellt när det gäller boot-bar media som CD-skivor och USB-diskar/stickor.

Och du har korrekt med matningsspänning till dina snurrdiskar och att du känner att de spinner upp i varvtal? (dum-fråga, jag vet men ibland kan det vara så dumma fel som en missad spänningsmatning eller att de inte sitter i botten på sina socklar - och har du bytt nätagg med modulkontakter, se till att det är nätaggets egna medföljande kablar som används och inte återanvändning från någon föregående nätaggs kablar då det tyvärr inte finns någon standard i hur det pluggas i själva nätaggets kontakter och man kan få att det blir 12V på det som borde vara 5 Volt... de med fasta sladdar ur nätaggregatet är alltid 'rätt' så där behöver man inte bry sig om risken för ev. felkoppling)

Normalt behövs inga drivrutiner alls för att prata med SATA-diskar då det är så grundläggande att både moderbord och alla OS 'kan' prata med dessa direkt på HW-nivå.

Det som kan strula dock är att många modernare moderbord har (fake) HW-RAID-funktioner i sina chipset för diskarna och dess kan då gå mellan disk och OS och ge bekymmer - så kolla i BIOS att du inte har associerat olika SATA-uttag med någon RAID-funktion.

Eventuella drivrutiner för diskar är sådana saker som ram-cache, utökade trim-funktioner och andra bra och ha saker utanför SATA-standarden etc. men är inget som är aktivt innan OS är inladdat och snurrar redan eller något som används när BIOS identifierar vilka diskar den har...

Permalänk
Medlem

som @xxargs nämner, kontrollera i bios att du inte "stängt av portarna", man kan göra det på vissa modeller, sedan vill du att SATAportarna går i AHCI-läge och inte RAID eller något annat.
Kolla även så att det inte rent av är så att du "stängt ner" denna kontroller i någon annan undermeny.

Permalänk

@xxargs: Jag visste inte om det där med kallstart och en vanlig reboot. Men jag kopplar alltid ur/slår av strömbrytaren till nätagget när jag kopplar och fixar. Så det är gjort. Angående strömmen så har jag provat samma kabel till Samsung-diskarna och det fungerar. I BIOS hittar jag bara "SATA Mode" och det står som [AHCI Mode] vilket är standard, det enda jag verkar kunna ändra på respektive SATA-port är om jag vill ha "Hot Plug" aktiverat eller inte. Provade att aktivera det men hittade inga (NYA) diskar för det, däremot så fungerar funktionen för jag kunde göra en säkert borttagning av båda ssd-diskarna via Windows (som en USB-sticka ska kopplas ned)! Jag provade inte... men alternativet fanns!

Mvh

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Yes, Hot Plug är för att kunna peta in och tar ur dessa under drift, som ett usb-minne. Om ditt önskemål som jag gissar är permanent installation, så ska du ha hotplug disabled.

Om du bara pluggar in 1 av de nya diskarna och ingen annan disk, med en av de gamla diskarnas kablar, hittas den då?

Edit:
Du har inte möjlighet att koppla in de nya diskarna i en annan dator/usb-låda för att bekräfta att de faktiskt fungerar?

Permalänk

@Viita: Nej precis, de ska vara permanent i datorn och funktionen är avstängd nu. Har provat med bara ny disk/(ar). Hittar inget i BIOS ändå. Det står bara SATA Port1-6 "Not Present". Spelar ingen roll om jag har det nya SATA-kablaget eller de gamla. Samsung-diskarna kommer upp vilket kablage jag än använder, de nya dyker inte upp.

Provade också att byta från "AHCI Mode" till "IDE" men då blev det ju bluescreen vid start. Kanske ger upp det här snart. Men självklart ska jag prova och se så att diskarna inte är trasiga men tycker nästan att det är omöjligt att 2st nya SSD diskar från Seagate skulle vara trasiga (köpta och öppnade i förgår) funderade ju på 2st Kingstone-diskar för halva pengen-ish men 5 års garanti är ju trevligt! HDD'n köpte jag 2015 men det har ju bara varit inuti datorn i hållaren (ej inkopplad) tills nyss den med.

Mvh

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Ja, det låter onekligen otroligt att 3 diskar skulle vara trasiga, om du kopplar in HDD:n kan du då "känna på den" att den spinner upp när du slår på strömmen till datorn, eller verkar den "död", så-att-säga, som xxargs ovan påpekade.

Jag misstänker att problemet har att göra med UEFI och Secure Boot:
-----------------
▶▶Windows 8/ 8.1 Configuration
Sets Windows 8/ 8.1 detailed configuration and behaviors. Press <Enter> to enter the
sub-menu.
▶▶Windows 8/ 8.1 Feature [Disabled]
Enables the supports for Windows 8 or disables for other operating systems. Before
enabling this item, make sure all installed devices & utilities (hardware
& software)
should meet the Windows 8 requirements.
[Enabled] The system will switch to UEFI mode to meet the Windows 8
requirement.
[Disabled] Disables this function.
-----------------
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-3#down-man...
Startar på sid 3-14 i den "English"-manualen.

Permalänk

Tack för tipset! Absolut värt att prova. Behöver man vara orolig? Det står ju att det är för Windows 8 och att allt ska vara iordning och kompatibelt för windows 8?

Ska kolla ikväll om jag får igång dem. Vart kan man köpa längre strömkablar till SSD-diskar och liknande. Fick väl med 2st till Corsair-agget men jag skulle vilja ha en till eventuellt en längre samt längre avstånd mellan anslutningarna (brukar ju vara 4st anslutningar på en strömslinga).

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Hade moderkoret släppts idag, så hade det stått Windows 10.
Windows 8 var först i windows-serien med stödet UEFI-Secure Boot, Windows 7 har inte inbyggt stöd..

Permalänk

@Viita: Jag förstår! Det stog faktiskt när man fick upp all text Windows 8/8.1/10 så det fanns med kanske sen jag uppgraderade BIOS till V2.10 från 2016. Dessvärre så startar ju inte datorn upp och den hittar inte diskarna i BIOS med det aktiverat heller!

Ska prova diskarna i en annan dator och formatera dem där samt se om jag hittar dem efter det.

Mvh

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk

Uppdatering:

Provade alla 3 diskar i en annan dator hos en kompis med 30 års erfarenhet. Hittade ingenting. Moderkortet som satt i den datorn är iofs äldre än mitt. Provade en disk åt gången. När vi stoppade tillbaks hans ordinarie så fungerade den... hittar absolut inte ett smack. Alla mina 6 SATA-portar är 6GB/s det var prat om att fel typ av SATA-port kan förstöra t.ex. en SSD men så bör alltså inte fallet vara hos mig. Vi provade även att ta hem "SeaTools" för att se om det på något vis kunde hitta SeaGate-diskarna även om inte BIOS eller Windows gör det men självklart så hittade den inget. Vi har sökt efter hårdvara med windows program. Jag har provat att göra en ominstallation av Windows för att i början se vilka diskar den hittar.

Mina Samsung-diskar fungerar fortfarande i vilken port som helst... blir att ringa återförsäljaren och se deras alternativ. Skulle vilja prova i ett nyare moderkort men helt ärligt så är ju inte direkt SSD, HDDs & SATA någon ny teknik som inte är kompatibelt med äldre "hårdvara".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

När det gäller SSD kan man prova att koppla in dessa med bara strömförsörjningen - inte koppla in SATA-sladdarna utan lämna den delen oanslutet på SSD:n och sedan låta de stå med spänning över natten. Detta går inte att göra med en diskdocka då SATA-bussen kopplas till SATA/USB-chipet och då anser sig disken ansluten och ingen recoveryförsök görs.

Detta är en rätt okänd recover-metod som finns inbyggd i många SSD då när den inte känner att något är anslutet på SATA-bussen så körs speciella delar av firmwaran för att väcka och reparera andra delar av firmware och kanske även datalagringen med det stora felrättningspaketet.

Något som konsument SSD tål dåligt så är det att plötsligt bli av med strömmen (som tex att du ar start och stängt av datorn många gånger under felsökningen) medan den möblerar runt internt och det finns tidsfönster där det definitiv är väldigt olämpligt att bli av med strömmen just då och med Murphys law träffat just då med en avstängning.

SSD som används i servrar har batterier eller stora kondensator-paket som ser till att den hamnar i ett startsäkert läge och utan tappa skriven data i sina RAM-minne när strömmen går - men det skyddet finns inte i konsument-SSD utan där hoppas man att det 'klarar sig ändå' i de flesta fallen och när det inte gör det och har 'försvunnit' från att synas över SATA-bussen så kan man prova ovanstående och se om det självläker sig.

post 235 (0xEB) i SMART är en räknare för mindre lyckade strömavstängningar och SSD har fått gjort (lyckade) recover-operation vid nästa strömpåslag av data som inte hittat riktigt sin slutliga plats ännu - men det här är inte 100% utan i 1 av kanske 100 ggr så kan det hamna i ett läge där disken upplevs 'död' och då kan man prova med det som skrivs i första stycket.

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer, man kan förstöra saker om man "hot-pluggar saker" som inte är ämnade för "hot-plug", det gäller många anslutningar.
Då du har provat alla 3 diskar i en annan dator, och ingen dyker upp där heller, så är min gissning, att alla 3 diskar är kass.
Jag själv ha sabbat 2 SATA-diskar genom just hot-plug, pga felaktig strömkabel. Efter det slutade jag hot-plugga hårdvara som inte specifikt är avsett för att hot-pluggas. Det är inte värt risken. Ska jag "hot-plugga" en disk idag, så blir det genom USB-kabinett.

Tror inte det varit prat om att själva SATA-porten skulle vara problemet, däremot nämnde xxargs i sitt inlägg, att du inte bör använda andra strömkablar än de som följde med nätagget om du har ett modulärt nätagg, då det inte finns någon standard på själva kontakten som kopplas in i själva nätagget på dessa.

Jag är ganska övertygad, att även om du skulle koppla in diskarna i en helt ny maskin, så kommer de inte hittas där heller.
Du har dessutom en bios från 2016, så det ska inte vara några problem alls där för bios att detektera dina sata-diskar.

Det jag kan rekommendera, är att på den mekaniska disken, inspektera kretskortet, för att se om det finns några synliga "brännskador"/trasiga komponenter. Jag antar att SSD:erna är inkapslade, och du inte kan inspektera dessa utan att bryta någon form av försegling. Om du har garanti på dessa är detta inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

När det gäller SSD kan man prova att koppla in dessa med bara strömförsörjningen - inte koppla in SATA-sladdarna utan lämna den delen oanslutet på SSD:n och sedan låta de stå med spänning över natten.

Detta är en rätt okänd recover-metod som finns inbyggd i många SSD då när den inte känner att något är anslutet på SATA-bussen så körs speciella delar av firmwaran för att väcka och reparera andra delar av firmware och kanske även datalagringen med det stora felrättningspaketet.

Något som konsument SSD tål dåligt så är det att plötsligt bli av med strömmen (som tex att du ar start och stängt av datorn många gånger under felsökningen) medan den möblerar runt internt och det finns tidsfönster där det definitiv är väldigt olämpligt att bli av med strömmen just då och med Murphys law träffat just då med en avstängning.

SSD som används i servrar har batterier eller stora kondensator-paket som ser till att den hamnar i ett startsäkert läge och utan tappa skriven data i sina RAM-minne när strömmen går - men det skyddet finns inte i konsument-SSD utan där hoppas man att det 'klarar sig ändå' i de flesta fallen och när det inte gör det och har 'försvunnit' från att synas över SATA-bussen så kan man prova ovanstående och se om det självläker sig.

post 235 (0xEB) i SMART är en räknare för mindre lyckade strömavstängningar och SSD har fått gjort (lyckade) recover-operation vid nästa strömpåslag av data som inte hittat riktigt sin slutliga plats ännu - men det här är inte 100% utan i 1 av kanske 100 ggr så kan det hamna i ett läge där disken upplevs 'död' och då kan man prova med det som skrivs i första stycket.

Tack för den informationen!
Det ska jag lägga på minnet!

Permalänk

@xxargs: Tack för informationen, påbörjade en reklamation hos Netonnet i Fredags. Om inte Seagate har några bra lösningar så kommer jag gå vidare med reklamationen då jag köpte dessa diskar tidigare DENNA vecka. Har precis skrivit 4000-ord till Seagate och får se om de svarar kommande vecka. Jag ska stoppa i diskarna i datorn igen men kopplar bara strömmen denna gång och provar för skojs skull!

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk

@Viita: Tack för informationen, angående kablarna så ska det ju vara okej då jag provat både ström och SATA i Samsungdiskarna och dem fungerar. Bara det att jag inte hittat de två nya SSD diskarna (samt den gamla OANVÄNDA HDDn jag haft). Svårt att tro att JAG skulle förstört SSD-diskarna som jag köpte denna vecka eftersom just kablaget fungerar i Samsungdiskarna. Om dem också hade gått "sönder" så är det ju en annan sak! Har också väldigt svårt att tro att två nya SSD-diskar skulle vara trasiga från Seagate. Får vänta på svar från Seagate och sen gå vidare med Netonnet. Ska prova xxargs inlägg med strömförsörjningen först!

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

prova i en annan dator då? uteslut om det är diskar eller datorn som bråkar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Prova med en USB-diskdocka till en dator/laptop som inte känt har problem med diskar, om det fungerar där, prova på din dator som strular.

när det går via USB som ovanstående så går det en annan väg och inte genom SATA-vägen på ditt moderkort ifall det skulle vara någon tjall med brygg-kretsarna för SATA på moderkortet.

och vänta med dina 4000 ord kanske skriven i affekt tills det verkligen är klarlagt vad som är fel, ingen mening att häva ut sin ilska på tex. Seagate om det senare visade sig vara moderkortet som strulade... en DOA (Dead On Arrive) kan man råka ut för på lagring och elektronik, men knappast 2 st DOA precis samtidigt, så vida man inte grillat sönder med 12V där det borde ha varit 5 Volt... så det är något annat som strular eller är sönderkört.

Anderssons diskdocka Art.nr: 207749 på netonnet (eller motsvarande med samma utseende hos andra säljare) har gång på gång visat sig vara ytterst pålitligt och driftsäker och i princip kan köra nära full SATA-bandredd mot SSD.

---

PS

Det finns en sak som kan strula och det är om din BIOS (eller annan dator) har slagit på passord på diskarna - diskar med detta aktivt kan inte köras på annan moderbord utan måste köras på samma moderkort som en gång aktiverade diskarnas password-skydd.

Sådant kan man råka ut om dator/laptop/moderkort har tillhört företag en gång i tiden...

Problemet med den typen av skydd är att man (eller bioset) har bara ett antal misslyckade försök på sig i en stege - och har det nått ändan på stegen så skjuter disken sönder sig själv rent firmware-mässigt och då finns det inte något hopp längre - inte ens diskräddningsföretag kan gå förbi det om högsta nivån är satt.

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

prova i en annan dator då? uteslut om det är diskar eller datorn som bråkar

Jag har provat i en annan dator, men har inga fler vänner i närheten och två datorer räcker enligt mig.

Skrivet av xxargs:

Prova med en USB-diskdocka till en dator/laptop som inte känt har problem med diskar, om det fungerar där, prova på din dator som strular.

när det går via USB som ovanstående så går det en annan väg och inte genom SATA-vägen på ditt moderkort ifall det skulle vara någon tjall med brygg-kretsarna för SATA på moderkortet.

och vänta med dina 4000 ord kanske skriven i affekt tills det verkligen är klarlagt vad som är fel, ingen mening att häva ut sin ilska på tex. Seagate om det senare visade sig vara moderkortet som strulade... en DOA (Dead On Arrive) kan man råka ut för på lagring och elektronik, men knappast 2 st DOA precis samtidigt, så vida man inte grillat sönder med 12V där det borde ha varit 5 Volt... så det är något annat som strular eller är sönderkört.

Anderssons diskdocka Art.nr: 207749 på netonnet (eller motsvarande med samma utseende hos andra säljare) har gång på gång visat sig vara ytterst pålitligt och driftsäker och i princip kan köra nära full SATA-bandredd mot SSD.

---

PS

Det finns en sak som kan strula och det är om din BIOS (eller annan dator) har slagit på passord på diskarna - diskar med detta aktivt kan inte köras på annan moderbord utan måste köras på samma moderkort som en gång aktiverade diskarnas password-skydd.

Sådant kan man råka ut om dator/laptop/moderkort har tillhört företag en gång i tiden...

Problemet med den typen av skydd är att man (eller bioset) har bara ett antal misslyckade försök på sig i en stege - och har det nått ändan på stegen så skjuter disken sönder sig själv rent firmware-mässigt och då finns det inte något hopp längre - inte ens diskräddningsföretag kan gå förbi det om högsta nivån är satt.

Nej skrev mina 4000 ord, var inte otrevlig utan förklarade processen med ungefär 20 steg hur jag försökt och felsökt. Har väldigt svårt att tro att två diskar skulle vara "trasiga" men samtidigt förstår jag inte hur jag eventuellt kan förstört dem. Tänkte åka till Elgiganten och köpa 2st nya diskar av annan modell men det enda som fanns var WD-diskar för 1650kr/st.... tänkte stoppa i en ny i min dator och den andra i en helt annan dator... bara för att se om jag förstört diskarna själv. Förövrigt så kör jag nu mina Samsung-diskar på samma SATA6-port och samma kablage (ström och SATA) som jag använde när jag försökte installera BarraCuda-diskarna. Har absolut inget emot Seagate och ser framemot att använda deras produkter men något är ju väldigt knas här. Ska försöka få tag i en annan SSD i veckan förmodligen den billigaste Kingston-disken jag hittar och förstöra några till (Y). Sen vet jag om det är fel på diskarna från Seagate eller inte... juste, jag tänkte även köpa SATA till USB på Elgiganten men fanns inte där heller så ska plocka upp det i veckan också och se om diskarna är trasiga eller inte samt prova med nya diskar på mina portar ännu en gång. Kan ha ett par extradiskar annars hade jag inte ens övervägt att prova med nya utan bara USB-varianten för felsökning.

MVH

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk

Uppdatering

Köpte en sån där riktigt cool kabel (SATA-USB3.0) för 300 spänn, den första disken ansluter och avbryter frånkoppling konstant, alltså plingpling - pling - plingpling - pling för att vara riktigt tydlig. Höll nog på iallafall 25-30 gånger innan det blev tyst och då fanns det inget uppkopplat. Den andra disken anslöt och inga konstigheter där. Dessvärre var det ju inte mycket man kunde göra förutom att få lite information? Ser att det är en MBR (Master Boot Record) resten är ospecificerat och den är ju helt blank (inget medium) i diskhanteraren. Hade ju hoppats på att man kunde formatera disken där och sen börja använda den!

Har ju lite mer att prova... till exempel en HDD som inte startar samt prova de Samsung-diskarna som faktiskt fungerar och se skillnaden (lär ju vara som vilken USB som helst i diskhanteraren). Nu är det iallafall tack och godnatt, när jag har möjlighet så lämnar jag tillbaks diskarna och tar ut nya för nu har jag gjort mitt. Dessa diskar har på något magiskt vis gått sönder eller ännu mer troligt varit trasiga innan jag öppnade paketet.

https://imgur.com/a/UOQBW1C

MVH

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]