Permalänk
Medlem

i9 eller Ryzen 3900X ?

Hejsan

i9 eller Ryzen 3900X ?

Tänkte köpa lite nya saker och bygga om datorn.

Tänkte köpa genom Webhallen men är osäker på om jag ska köra på med Intel eller byta ? ( första gången det blir ett AMD bygge isf )

--- AMD --- Pris: 15200 kr

Eller

--- Intel ---- Pris: 13700 kr

Några som har några tips? eller något som man kanske ska tänka på mer?

Ska spela på datorn och streama som alla andra : )

Permalänk
Medlem

Intel systemet kommer ha bättre enkeltrådad prestanda vid hård överclockning, AMD systemet kommer dock ha bättre multitrådad prestanda.

Tyvärr har intel rätt allvarliga säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem

@1440p165:

Så från en " spel " vinkel Intel och från " Streaming " AMD ?

Permalänk
Medlem

Amd är lika snabb som intel i ipc , intel vinner på högre klock, amd multitrådat är bättre, jag skulle valt amd iaf

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohno_ogi:

@1440p165:

Så från en " spel " vinkel Intel och från " Streaming " AMD ?

Från spel vinkel är Intel runt 5% bättre med låga inställningar i lägre upplösningar. Streamar du eller har ingång många backgrundsprocesser är AMD lika bra eller bättre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

En fråga till

Just nu använder jag mig av Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 8gig x 4

Skulle man behöva skaffa bättre ramminnen med om man nu kör på AMD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohno_ogi:

En fråga till

Just nu använder jag mig av Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 8gig x 4

Skulle man behöva skaffa bättre ramminnen med om man nu kör på AMD ?

3200 duger gott och väl för AMD.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD:

Tackar för snabbt svar : )

Att köra AMD ser mer och mer lovande ut

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ohno_ogi:

i9 eller Ryzen 3900X ?

Ska spela på datorn och streama som alla andra : )

Beror ju en hel del på vilka spel du skall spela.

En fördel med AMD är att de släpper nya processorer på samma sockel nästa år. Så om tre år kan du uppgradera till en begagnad R9 4950X för inte alls mycket pengar medan du hos Intel måste byta moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohno_ogi:

@AMDDDDD:

Tackar för snabbt svar : )

Att köra AMD ser mer och mer lovande ut

Gjorde samma val förra veckan
AMD piskar ju intel i multithreading medan de knappt ligger bakom i singel.

Permalänk

Ryzen 9 3900X är ett rejält kliv upp från Intel Core i9 9900K. Förutom fler kärnor och bättre prestanda får du också en modernare platform med stöd för PCIe 4.0

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Intressant val, men Ryzen 9 3900X drar upp priset mot Ryzen 7 3700X och det är väl bara om Du verkligen har nytta av 12C/24T mot 8C/16T som det kan var värt de ca 2 200 kr extra - annars är skillnaden bara några procent.

Här en intressant artikel där dessa CPU:er jämförs vid 4GHz och 8 kärnor - inte som köpguide utan rent tekniskt hur prestanda skiljer mellan kärnorna vid samma frekvens - och skulle tro att den lilla skillnaden mellan 3700X och 3900X inte ökar märkbart om alla 12 kärnor släpps på i vanliga spel, bara vid videokodning/raytracing och dylika multikörningsgrejjer:
https://www.techspot.com/article/1876-4ghz-ryzen-3rd-gen-vs-c...

Du nämnde inte vilket grafikkort Du avser köra, men på denna nivå bör det vara uppåt 2080 eller värre för att skillnaden mellan 9900K/3900X/3700X skall vara relevant över huvud taget...?

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Ah glömde skriva vilken gpu jag använder tänkte inte på det efter som jag inte ska köpa ett nytt

Använder just nu ett 2080 ti

Permalänk

Tänk också på att 9900K har utrymme för överklockning upp mot ~5GHz.
Jag välde själv att gå Intel-vägen av just den anledningen och för att jag verkligen bara kommer spela, inget annat i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem

spel börjar bli mer och mer flertrådade så du klarar dig nog på amd längre.

bytte nyligen min gamla i5 2500k @ 4.5ghz i "extra datorn hemma" mot en 1700 som är betydligt slöare i singel trådat. bytte mest för att jag och en polare körde ghost recon breakpoint och han hade runt 18fps konstant och alla 4 trådar på den stackars i5an låg på 100% hela tiden.
nu pendlar han runt 40-60 fps och spelet använder ca 10 trådar med varierande belastning över 50% ibland pillar den på ett par extra trådar också.
grafik kortet är ett gammalt 7970 som är lite klockat och med i5an gjorde det knappt någon skillnad vilken grafik inställning man körde. när han hade 18 fps körde han 720p allt på ultra low eller off.
nu kan han köra low/medium 1080p.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hej! nice dator! gillar det chassit du valt, skriv gärna hur det var att bygga med när du bestämt dig med vad du ska köpa. Själv kör jag med 9900K och är super nöjd, som andra skrev kan du clocka den till 5ghz med en vettig kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Hej! nice dator! gillar det chassit du valt, skriv gärna hur det var att bygga med när du bestämt dig med vad du ska köpa. Själv kör jag med 9900K och är super nöjd, som andra skrev kan du clocka den till 5ghz med en vettig kylning

Har börjat streama mer och mer så tänkte att man kanske tjänat mer på amd

Hade jag enbart bara spelat hade jag kört på i9

Men som det ser ut nu blir det AMD

Får hoppas att det är skönt att bygga i chassit. Det ser ut som att man har rum att röra sig på och det gillar jag

Permalänk
Medlem

https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9...
Tycker att de är lite intressant att de skiljer ofta 10-15% till 9900k fördel vid 1% lägsta. Dock 6% i average. Kollar på Stock nu. Kan de tyda att AMD har stora framedrops...hmm

Permalänk
Medlem

Spelar du i 1080p, så har 9900k en liten fördel om man jagar frames. Spelar du i 1440p eller högre, så är det i princip ingen skillnad. beroende på spel såklart, men man blir mer beroende av grafikkortet då. Personligen gillar jag AMD. Dels så är det jävligt bra cpu'er, men framförallt att man kan byta cpu utan att behöva byta moderkort direkt. Det är ett stort plus i min bok.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Köpte en i9-9900k och överklockade den till 5 Ghz. Lirar CS:GO i 1080p och har bästa fps jag kan drömma om. Inga fps-drops.

Det de flesta reviews och omdöme glömt bort när de jämfört AMD med Intel är möjlighet att överklocka och där piskar Intel AMD med hästlängder.

Går det ens att "överclocka" en AMD? Eller snackar de endast om "automatiskt OC" - om det finns förutsättning för det...

Sen förstår jag inte besatthet av dessa miljoner kärnor och trådar heller.

Kan man ens komma upp mot 100 % användning av CPU på en i9-9900k? Är det ens möjligt att maxa en i9-9900k? Har någon ens lyckats med det?

Och nu är AMD dyrare än Inet och inte som på gamla dagar längre där Intel var faktiskt dyrare än AMD och då var det lönt att köra AMD-vägen.

En del utav mig hade önskat att Intel släpper ut en CPU i framtiden med 512 kärnor - 1024 trådar bara för folk att masturbera till, de som är så besatta i det. Varför inte släppa ut miljoner kärnor när man väl redan är på gång.

Permalänk
Medlem

Spelar man CS kan jag helt förstå att man kör på Intel.

Men själv spelar jag inte mycket cs längre

Och när jag spelar så spelas det i 1440p så då blir det ett lite svårare val

Permalänk
Medlem

För ovanstående kommentarer vill jag bara påpeka att i just CS:GO är Ryzen 3000 minst lika snabb som 9900K. Kolla gärna tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

För ovanstående kommentarer vill jag bara påpeka att i just CS:GO är Ryzen 3000 minst lika snabb som 9900K. Kolla gärna tester.

Tester utan OC i 1080p menar du? Inte realistisk scenarie, speciellt för hardcore gamers.

Skrattade som fan häromdan någon som länkade test utan OC i endast 720p lol. Vilka jävla vinklade resultat att shovla upp det i ansiktet på folk med. Att folk ens går med på detta visar hur hjärntvättade folk blivit av allt hype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Tester utan OC i 1080p menar du? Inte realistisk scenarie, speciellt för hardcore gamers.

Hur menar du att tester utan OC inte är realistisk scenarie? Genomsnitts spelaren OC:ar inte.

Dessutom:

Skrivet av Asterion:

Skrattade som fan häromdan någon som länkade test utan OC i endast 720p lol. Vilka jävla vinklade resultat att shovla upp det i ansiktet på folk med. Att folk ens går med på detta visar hur hjärntvättade folk blivit av allt hype.

Du får gärna förklara hur det skulle vara i AMDs fördel att testet var i 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Du får gärna förklara hur det skulle vara i AMDs fördel att testet var i 720p.

För de flesta CS:GO spelare kör i 1080p numera. Det är det som är standard. Väldigt få 1.6 /css-spelare från oldschool-tiden som lirar i lägre upplösningar medan de nya som kommer in i spelet kör i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

För de flesta CS:GO spelare kör i 1080p numera. Det är det som är standard. Väldigt få 1.6 /css-spelare från oldschool-tiden som lirar i lägre upplösningar medan de nya som kommer in i spelet kör i 1080p.

Ja. Men om nu 9900k är bättre än 3900X i CS GO borde det ju vara en störe skillnad i Intels fördel vid lägre upplösning. Inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

@Asterion

Lägg ner, i just det spelet är en 3900X minst lika snabb, punkt. I andra spel är generellt 9900K snabbare.

Om TS spelar främst men även streamar så är båda CPU:er bra val. Jag hade valt Ryzen mest pga en modernare plattform och möjlighet att uppgradera om några år.

Permalänk

Det finns något som heter marknadsekonomi. Denna ser till att priser på produkter går emot att bli att man får vad man betalar för.
Så AMD VS Intel debatten, ja det är ingen megastor skillnad bortsett från när man kör större laster. Där Intel inte har något bra på konsumentsidan att svara med. Denna marknad är dock inte så megastor.

Skrivet av Asterion:

Kan man ens komma upp mot 100 % användning av CPU på en i9-9900k? Är det ens möjligt att maxa en i9-9900k? Har någon ens lyckats med det?

Och nu är AMD dyrare än Inet och inte som på gamla dagar längre där Intel var faktiskt dyrare än AMD och då var det lönt att köra AMD-vägen.

En del utav mig hade önskat att Intel släpper ut en CPU i framtiden med 512 kärnor - 1024 trådar bara för folk att masturbera till, de som är så besatta i det. Varför inte släppa ut miljoner kärnor när man väl redan är på gång.

Du menar inte komma upp till 100% användning av en 286a klockad i 8MHz?
Det är supersvårt att komma upp i detta, för att det kräver man extremt analyserar vad som ens menas med 100% användning. Därefter får man skriva en kod som utnyttjar processorn precis på detta sätt och det blir då ingen nyttolast utan en kod enbart skriven för detta.
Angående många kärnor så finns det folk som har datorn som annat än leksak, även om man bara leker med datorn så finns det spel som schackspelet swordfish, där proffsen hade dual 28 core cpu för att få ut bäst resultat. -Vet ej vad proffsen kör med idag.

Sedan CSGo så leder AMD marginalt i de tester jag har sett det senaste tack vare högre cacheminne, det är dock så marginellt så i princip ingen förutom de som har spelet som deras enda inkomst behöver bry sig.
Se istället till att era turkallingar är nytvättade för det leder till minst 36 % mer headskott.

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med den andra personen som påstår att CS:GO funkar bättre i Intel än AMD men däremot så är tyvärr Intel betydligt bättre än AMD i många andra titlar och populära spel. Här är en lång lista:

Populäraste spelen:

Fortnite (och här skiljer det ENORMT):

PUBG

Battlefield V:

Metro Exodus:

Far Cry:

Andra spel som Intel slår AMD på:

Så det finns en poäng när folk säger att Intel är bättre än AMD i vissa spel och det stämmer och detta säger jag trots att jag är själv en die har AMDfan sen början. Dock är AMD betydligt bättre i multitasking men ska man endast lira spel så bör man kolla på vilka spel man kommer att spela och välja CPU efter det. Intel har sina starka sidor också, det får man inte förneka som många gör här i tråden.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Asterion:

Att man kör i 720p är för att visa största möjliga skillnad mellan CPU:erna genom att ta bort grafikkortet ur ekvationen.
Hade man istället kört i 4K hade grafikkortet varit det som begränsat spelet och de flesta processorer hade sett ut att prestera likvärdigt.
Det har alltså ingenting att göra med att någon skulle spela i 720p utan är endast till för att visa prestandaskillnaden mellan dem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|