Tips på uppgift programmering 2 java sista inlämning

Permalänk

Tips på uppgift programmering 2 java sista inlämning

Hej.

Har en läxa som säger såhär
OOP
- Programmet ska innehålla 3-5 klasser som instansieras.
- Programmets objekt ska vara smarta och säkra.
- Det ska finnas minst ett arv.
- Alla metoder, klasser och arv ska motiveras och vara relevanta för det programmet ska utföra, dvs. du får chans att visa att du förstår nyttan av de konstruktioner du använder. Motiveringen skriver du förslagsvis i loggen, men det går också bra i kommentarer i koden eller i utvärderingen.
Datastruktur
- Programmet ska kunna skriva och läsa från fil.
- Programmet ska använda minst en fältvariabel.
Användardialog och felhantering
- Programmet ska interagera med användaren.
- Programmet ska upprepa sin uppgift så länge som användaren vill.
- Programmet ska validera indata och kunna hantera att användaren matar in felaktig indata utan att programmet kraschar.
(Validera betyder ungefär att kontrollera att inmatad indata är korrekt eller användbar för programmet.)

Kan ärligt talat säga att jag har noll ideer direkt på vad jag ska göra... tips?

Permalänk
Medlem

Gör ett quiz kanske? Läs in frågor från en fil, låt användaren mata in vilket svarsalternativ och validera det. Arv skulle du kunna använda för att göra någon generell quiz klass eller något.

"- Programmets objekt ska vara smarta och säkra."

Väldigt luddig kravspecifikation, precis som i den riktiga världen! (Får vara glad om det ens finns någon för det mesta)

Permalänk

@Baxtex: Nja den är egentligen rätt logisk om man läser boken då dem förklarar smarta och säkra objekt. typ egentligen att mycket utförs i objekten i sig och i instansmetoderna och inte i den klassen som har main typ så menar dem

Permalänk
Medlem

Gör det simpelt, så skriv ditt program som ett kundregister. Använd första punkten med att du behöver kunna läsa och skriva till fil för att spara ditt kundregister i t.ex. csv, json eller xml format. Kundregistret ska innehålla allt möjligt, e-post, namn, telefon nummer, adress, postnr, person/företagsnr osvosv. Dessa kan du sedan validera utifrån olika parametrar.

Denna lista kan du sedan läsa tillbaka i programmet (t.ex. spara den i en array eller liknande som uppgiften kräver) och modifiera etc. Arv kan du göra genom att ha en speciell kundkategori kanske eller liknande, faktura eller kontantkunder, m.m. Lycka till!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Gör Läskbacken(populär uppgift som trillar in på forumet ibland) fast i en upphottad variant.

* Basklass "Soda" - har fält för färg och namn, konstruktör tar dessa 2, metoder för att hämta ut namn och färg
* CocaCola - ärver från Soda och matar in t.ex svart/brun som färg och "Coca-Cola" som namn i basklassen
* Läs in andra fördefinierade drycker från en fil och skapa upp dessa via basklassen
* Fråga användaren om den vill ha en fördefinierad läsk eller göra en egen och validera då t.ex. när man matar in färg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du studerar på Jensen så glöm inte att använda dig av arv. Jag missade det och fick F på kursen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

@Snorlena: Mjo är jensen. Jag körde arv på Kortspelet 21 precis så läraren har sett att jag kan det men måste även komma ihåg att göra det på sista uppgiften också.

Brukar alltid göra så att när jag känner mig klart så går jag igenom texten på läxan och ser att jag fått med allt punkt för punkt sedan går jag igenom koden och ser om jag kan förbättra koden och oftast kan jag få bort någon metod här och där

Permalänk
Medlem

"Programmet ska ha x, y, och z"
"Alla metoder, klasser och arv ska motiveras och vara relevanta för det programmet ska utföra"

Inte bara jag som vill kräkas?
Kan inte både ha arbiträra krav och godtycklig programmering.

Permalänk

@Sinery: Är typ för att jag ska visa att jag faktiskt kan det vi gått igenom i kursen. Det tråkiga är att jag måste använda en array och inte en lista men men går säkert att lösa på något sätt

Permalänk
Skrivet av ZalamanderRelic:

Hej.

Har en läxa som säger såhär
OOP
- Programmet ska innehålla 3-5 klasser som instansieras.
- Programmets objekt ska vara smarta och säkra.
- Det ska finnas minst ett arv.
- Alla metoder, klasser och arv ska motiveras och vara relevanta för det programmet ska utföra, dvs. du får chans att visa att du förstår nyttan av de konstruktioner du använder. Motiveringen skriver du förslagsvis i loggen, men det går också bra i kommentarer i koden eller i utvärderingen.
Datastruktur
- Programmet ska kunna skriva och läsa från fil.
- Programmet ska använda minst en fältvariabel.
Användardialog och felhantering
- Programmet ska interagera med användaren.
- Programmet ska upprepa sin uppgift så länge som användaren vill.
- Programmet ska validera indata och kunna hantera att användaren matar in felaktig indata utan att programmet kraschar.
(Validera betyder ungefär att kontrollera att inmatad indata är korrekt eller användbar för programmet.)

Kan ärligt talat säga att jag har noll ideer direkt på vad jag ska göra... tips?

CRUD - Create, Read, Update & Delete.
Alltså typ en tabell.