Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av L.T.G:

26500sek, vaktmästare med säkerhets ansvar på ett stadsbibliotek med en 70 anställda. 37 år och jobbat på samma plats i 8 år. Känns ganska lågt då jag har ansvar för alla krisplaner brandutbildningar larm system kontakter med larmbolag och väktare plus vanliga vaktmästare saker fixa lampor trasiga hyllor etc.
Tror min anställnings titel håller min lön låg. Gått kurser i överflöd för att ha kompetensen för alla mina arbetsuppgifter.
Jaja trivs på jobbet och bestämmer själv mina arbetstider samt kan plocka ut kläder och lite andra förmåner.
Viktiga är att fru tjänar mer ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tror din lön är låg, har du provat att söka andra liknande tjänster?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2012

@Stefflo: Fast det med miljön håller jag inte med om

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Får in 24 000 kr/mån brutto. Ska ha lönerevision inom kort. Jobbar på filmarkiv med att scanna och restaurera analog film. Är helt självlärd, har inte ens pluggat filmvetenskap.

Rent ekonomiskt så badar man förstås inte i pengar men arbetet är väldigt stimulerande och förmånligt. Är ledig alla klämdagar samt helg- och mellandagar utan att lönen påverkas, kan flexa i princip hur mycket jag vill och jobbar självständigt till 99% av tiden i min egna studio. Om man då kan hålla utgifterna nere och undvika dyra impulsköp så går det runt utan några svårigheter. Sedan tror jag inte att man ska överskatta pengars värde heller. Jag har kul, men försöker hålla det på en rimlig nivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Nissling:

Får in 24 000 kr/mån brutto. Ska ha lönerevision inom kort. Jobbar på filmarkiv med att scanna och restaurera analog film. Är helt självlärd, har inte ens pluggat filmvetenskap.

Rent ekonomiskt så badar man förstås inte i pengar men arbetet är väldigt stimulerande och förmånligt. Är ledig alla klämdagar samt helg- och mellandagar utan att lönen påverkas, kan flexa i princip hur mycket jag vill och jobbar självständigt till 99% av tiden i min egna studio. Om man då kan hålla utgifterna nere och undvika dyra impulsköp så går det runt utan några svårigheter. Sedan tror jag inte att man ska överskatta pengars värde heller. Jag har kul, men försöker hålla det på en rimlig nivå.

Hade en utbildning i filmvetenskap inneburit kunskap inom detta? Jag har alltid antagit att det är lite "filmskapar-utbildning" men då har jag kanske fel ?

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Doktorand - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av gibbon_:

Verkar som att jag missuppfattade något, alternativt drog bossen på lite extra innan han flyttade till Amerikat nu och lämnade mig ensam här.. Bad om 10M men fick 12M JPY, eller ca 70k SEK netto per månad.

Skämdes nästan lite när jag tjänade 9M, men nu är det ju bara larvigt.

Vilken faktisk arbetstid har du? Har fått för mig att jobblinjen gäller i Japan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Tollen:

@Stefflo: Fast det med miljön håller jag inte med om

Inte jag heller men enligt miljöfolket så får man inte äta kött alls.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2019

Yrke: CNC-Operatör
Månadslön: 30k + ob (2-skift + helg)
Förmåner: Årlig bonus upp till 17% av årslönen, 4k i friskvård
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 22 år
Utbildning: Gymnasieexamen Industriprogrammet

Inte fullt betald ännu då företaget tillämpar en 3 -årig ökning för att hamna på en medelnivå bland dom man jobbar med. Kul jobb, har nu fått löfte om utbildning i Beredning/Programmering med start nu i januari.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av improwise:

Vilken faktisk arbetstid har du? Har fått för mig att jobblinjen gäller i Japan

Vad är jobblinjen? Jobbar man på ett traditionellt Japanskt företag kan man ha det jobbigt, fast även där brukar de ge lite slack till "gaijins" ("outsiders").. i gengäld har vi ingen rörlighet uppåt, fast det är sant även ifall man jobbar arslet av sig, såatteh.. Fast jag, likt många andra som har möjligheten, har istället valt att arbeta för mindre företag med internationell ledning, och dessa finns det ganska gott om i Tokyo.

Jag jobbar när, var och hur jag vill, bara jag får jobbet gjort. Jag skulle kunna säga 8h om dagen, men vi alla vet att utvecklare inte utnyttjar 8h om dagen.. För det mesta sittar jag hemma, någon gång i veckan tar jag mig till kontoret för att vara lite social.. I December jobbade jag ifrån Sydney, i Februari jobbar jag från morsans soffa i Västerås. Där imellan tar jag några dagar för mig själv i Thailand, och ingen håller ens koll på semesterdagar. (lite sjukt..)

Något intressant jag märkt är att ju bättre betalt jag har och desto bättre förmåner jag får, desto hårdare väljer jag att arbeta. För något år sen fick jag "ok" lön och resonerade att mister jag detta gör det inget för det finns fler av dessa möjligheter. Numera kollar jag frivilligt om allt är ok eller om något behöver min uppmärksamhet under helgen eller sena kvällar. Var något bristfälligt tänkte jag meh, företagets problem inte mitt, men nu tar jag ansvar för att se till att allt går runt.. All respekt till de som har diciplin/arbetsmoral att gå "up and beyond" oavsett, men personligen verkar jag behöva en liten morot, annars finns det som sagt gott om andra ställen som gärna ger en medioker ersättning för en medioker insatts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Dakkie:

Hade en utbildning i filmvetenskap inneburit kunskap inom detta? Jag har alltid antagit att det är lite "filmskapar-utbildning" men då har jag kanske fel ?

Kanske inte i första hand men vad jag har hört så är det förekommande (åtminstone i Sverige) att en del som jobbar praktiskt med film och produktion har kandidat eller master i filmvetenskap.

Idag finns det vad jag vet ingen utbildning i Sverige där man lär sig hantera fysisk filmbas så de flesta som håller på med det jag gör på annat håll är i regel runt 50-60 år eller äldre. Det skapar goda förutsättningar för mig då jag inte ens är 30 än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Nissling:

Kanske inte i första hand men vad jag har hört så är det förekommande (åtminstone i Sverige) att en del som jobbar praktiskt med film och produktion har kandidat eller master i filmvetenskap.

Idag finns det vad jag vet ingen utbildning i Sverige där man lär sig hantera fysisk filmbas så de flesta som håller på med det jag gör på annat håll är i regel runt 50-60 år eller äldre. Det skapar goda förutsättningar för mig då jag inte ens är 30 än.

Det låter ju dunder! Inför nästa löneförhandling får du vässa hornen

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Doktorand - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av lefebvre:

Numera tagit steget och blivit egenkonsult. Fakturerar runt 150.000kr/månaden och kommer ta ut en lön på 48.000. I ren månadslön gick jag ner 15.000kr när jag kör eget men det vägs upp med råge med utdelning och möjligheten att köpa saker på bolaget.

Hur mycket tar du ut i utdelning då om man får fråga?

Rigg:
Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 | CPU: Intel Core i7 6700K | MB: Gigabyte Z170-HD3 | GPU: EVGA Geforce GTX 980ti SC+ | PSU: Fractal Design Newton 1000w | OS: Windows 8.1 | RAM: Kington DDR4 16Gb 2133Mhz | SSD: 128gb | HDD: WD Green 1 Tb | Monitor: AOC G2460PG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av tiieempu:

Borde bli 230kkr/år netto med den lönen.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Stefflo:

Inte jag heller men enligt miljöfolket så får man inte äta kött alls.

Sant. Dock tycker jag det är skillnad på ekologiskt närproducerat på enbart gräs kontra import som tagit 2 flyg och 4 lastbilar 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Dahle86:

Borde bli 230kkr/år netto med den lönen.

Stämmer bra. 288k brutto

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av tiieempu:

Man kan ta ut 50% av den totala lönesumman för året.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömstad
Registrerad
Jun 2010

Jobbar som Lösningsarkitekt på Capgemini AS (Norge) primärt innanför Microsoft produktportfölj (Azure/Dynamics).
Jag bor i Strömstad och dagpendlar till kontoret i Norge (ca 45 min med bil).
Har 730000 NOK i årslön + Bonus (ca 40000 NOK) och förmåner (Pension, betalt bredband, firmatelefon etc).
Trivs väldig bra då jag får sköta mig själv precis hur jag vill, brukar jobba hemma 2-3 dagar i veckan.
Har en bachelorutbildning i Datavetenskap från Karlstad universitet och har jobbat jobbat på samma jobb sen examen 2014.

Lönerna är generellt sett ganska mycket bättre i Norge och om man tar sig in mot Oslo är dom ganska mycket högre än rikssnittet. Men då blir det svårt att bo i Sverige och dagpendla så jag blir nog kvar en stund till

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Håller på intervjuar för att flytta till Nederländerna. Det här med förhandla lön är knepigt. Försökte göra efterforskning på nätet, både kolla statistik och fråga folk som bor där. Valde något jag trodde var relativt högt i skalan, €55k om året. Efter jag berättade det och intervjun var klar så ringde en rekryterare och berättade att chefen hade blivit förvånad och tyckte det var lågt. Det är för en roll som Software Engineer i inbyggda system på en konsultfirma. Då har jag 5 års erfarenhet. Ska bli spännande att se var det här slutar. Som immigrant kan man också få skattelättnad när man har efterfrågade kunskaper. Ska bli spännande att se var det här slutar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Shimonu:

Håller på intervjuar för att flytta till Nederländerna. Det här med förhandla lön är knepigt. Försökte göra efterforskning på nätet, både kolla statistik och fråga folk som bor där. Valde något jag trodde var relativt högt i skalan, €55k om året. Efter jag berättade det och intervjun var klar så ringde en rekryterare och berättade att chefen hade blivit förvånad och tyckte det var lågt. Det är för en roll som Software Engineer i inbyggda system på en konsultfirma. Då har jag 5 års erfarenhet. Ska bli spännande att se var det här slutar. Som immigrant kan man också få skattelättnad när man har efterfrågade kunskaper. Ska bli spännande att se var det här slutar.

Ja 55k är lite lågt med den erfarenheten och att de ändå tar in dig från utlandet gör ju att du förmodligen har något de vill ha. Har många vänner i Nederländerna som är utvecklare och jag skulle säga att du kan nog få 10k till per år.

Ja deras skatteregler för expats är rätt bra om man får det, gäller ju i upp till 5 år också så blir ju en slant.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Aktsu:

Ja 55k är lite lågt med den erfarenheten och att de ändå tar in dig från utlandet gör ju att du förmodligen har något de vill ha. Har många vänner i Nederländerna som är utvecklare och jag skulle säga att du kan nog få 10k till per år.

Ja deras skatteregler för expats är rätt bra om man får det, gäller ju i upp till 5 år också så blir ju en slant.

Skattelättnaden verkar väldigt trevlig. Kan jag höja 10k till så blir jag såklart bara glad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Shimonu:

Skattelättnaden verkar väldigt trevlig. Kan jag höja 10k till så blir jag såklart bara glad

Har ni haft diskussioner om andra förmåner osv? Ibland har de en extra månadslön t.ex. så då blir frågan om 55k är 12 eller 13 månadslöner och ifall det tillkommer en, pensionsavsättningarna är oftast mycket sämre än här så det skall man ta höjd för, semesterdagar verkar ha 24 som standard men vissa erbjuder mer osv.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Aktsu:

Har ni haft diskussioner om andra förmåner osv? Ibland har de en extra månadslön t.ex. så då blir frågan om 55k är 12 eller 13 månadslöner och ifall det tillkommer en, pensionsavsättningarna är oftast mycket sämre än här så det skall man ta höjd för, semesterdagar verkar ha 24 som standard men vissa erbjuder mer osv.

Jo lite diskussion. De erbjuder 27 semesterdagar med 8% holiday allowance som de kallar det. Han sa också att de betalar all pension så inget privat sparande behövs. Men det beror väl lite på vad man vill ha för pension. Bonus var det ingen diskussion om men de ger resepeng eller erbjuder ett leasat fordon. Det jag glömde fråga om var sjukförsäkring och hur det hanteras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Shimonu:

Jo lite diskussion. De erbjuder 27 semesterdagar med 8% holiday allowance som de kallar det. Han sa också att de betalar all pension så inget privat sparande behövs. Men det beror väl lite på vad man vill ha för pension. Bonus var det ingen diskussion om men de ger resepeng eller erbjuder ett leasat fordon. Det jag glömde fråga om var sjukförsäkring och hur det hanteras.

Ja 27 är bland de som ger lite fler, 8% holiday allowance har de jag känner också. Pensionen brukar vara x% från arbetsgivaren och så lägger man in lika mycket själv (minns inte exakt hur mycket) men det brukar bli sämre än här om man tjänar mer än 7,5 inkomstbasbelopp. Nu kanske de betalar hela delen istället så det ger ju något.

I Nederländerna är det ju lagstadgat att man skall få 0,19 euro skattefritt per km man åker till och från jobbet samt i tjänst men om de erbjuder leasebil (med bränsle inkluderat tror jag det skall vara) så utgår den istället. Som konsult gillar de då att erbjuda leasingbil för när man åker till och från kunder tvingas de annars betala den kostnaden samt att det ser bra ut om konsulterna har fräscha bilar. Även om de rent generellt verkar vara rätt snåla med vilka bilar de erbjuder jämfört med här.

Om du med sjukförsäkring menar för sjukvården så lär du behöva betala det själv, vet ingen av de jag känner där som får den betald faktiskt utan de betalar själva men de flesta är ju "natives". Tror också försäkringen av inkomst vid sjukdom inkluderas i den försäkringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Jobbar i dagsläget som CAD-Ritare på ett mindre gjuteri. Grundlön på 23600kr, har månadsbonus som varier från 100-1500kr, årsbonus 6000kr. Hade årslön med snitt på 25000kr förra året.

Ska byta jobb i mars till Drifttekniker där jag kommer gå in på 25000kr med beredskap och jourtillägg. Kommer ligga runt 30000kr i månaden med tilläggen.

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 16GB 3200mhz, GTX 1070 8GB, Asus ROG Strix LC 360, Corsair RM750X, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, WD Blue 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic, AOC AGON 35" Gsync
MacBook Pro Retina 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Jobbar som Drifttekniker/Nätverkstekniker för ett Stadsnät. Vi är en samling flera stadsnät som samarbetar och vi kan kallas för en slags NOC. Har även ansvar för våra montörer som är ute fält med att koordinera vem som ska på vilket jobb osv.

Ligger på 36000:-/mån exkl. jour/planerade nattarbeten osv. Med det så blir det ca 470.000/år

Är ganska nöjd med det, med tanke på att jag inte har någon relevant utbildning bortsett från nätverksinriktning i gymnasiet för 14 år sedan. Bra förmåner, riktigt bra arbetsklimat och ständig utveckling. Kom hit från kundtjänst där jag jobbade först, men jobbade hårt, visade framfötterna och stort intresse av teknik/nätverk.

Ps4 Pro, Wii U, Switch, Pc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

51000
26 år, jobbar som IT-chef/utvecklare
Har tagit på mig mycket ansvar och löneförhandlat aggressivt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Uww:

51000
26 år, jobbar som IT-chef/utvecklare
Har tagit på mig mycket ansvar och löneförhandlat aggressivt

Hur många år har du jobbat i branchen/på ditt nuvarande företag?

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | EVGA GTX 1060 | 16GB DDR4 2400MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |

Laptop: ThinkPad X1 Extreme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av lefebvre:

Numera tagit steget och blivit egenkonsult. Fakturerar runt 150.000kr/månaden och kommer ta ut en lön på 48.000. I ren månadslön gick jag ner 15.000kr när jag kör eget men det vägs upp med råge med utdelning och möjligheten att köpa saker på bolaget.

Vad jobbar du i för bransch? Vad för typ av konsult är du?

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 48 GB DDR4 @3000 MT/s | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 1TB SSD + 480 (nvme) + 256 + 240 GB SSD | Manjaro Linux + Win10 Pro
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av BrutalSwede:

Hur många år har du jobbat i branchen/på ditt nuvarande företag?

4 år alla på samma företag, min ingångslön var 26

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av -=fredrik=-:

Vad jobbar du i för bransch? Vad för typ av konsult är du?

IT, kör systemutveckling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av L.T.G:

26500sek, vaktmästare med säkerhets ansvar på ett stadsbibliotek med en 70 anställda. 37 år och jobbat på samma plats i 8 år. Känns ganska lågt då jag har ansvar för alla krisplaner brandutbildningar larm system kontakter med larmbolag och väktare plus vanliga vaktmästare saker fixa lampor trasiga hyllor etc.
Tror min anställnings titel håller min lön låg. Gått kurser i överflöd för att ha kompetensen för alla mina arbetsuppgifter.
Jaja trivs på jobbet och bestämmer själv mina arbetstider samt kan plocka ut kläder och lite andra förmåner.
Viktiga är att fru tjänar mer ^^

Jag gick in på mitt nya jobb som fastighetstekniker med 28.000kr med lovad ökning vid fast anställning, exkl jour. Utbildad fastighetstekniker, jobbat som snickare/vitvaruinstallatör innan (med lite skogshuggarjobb inom familjen innan det). Har du förhandlat din lön något eller bara låtit den rullat?

Om man kollar på nätet på typ Medelinkomst fastighetsskötare ligger den på 27-28.000.

9700k @ 4.9GHz . 16GB @ 3000MHz . 1070 @ 2150/4600
360+360 rad custom loop
Flickr 500px