Microsoft Surface Laptop 3 är ett imponerande lyxbygge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Laptop 3 är ett imponerande lyxbygge

Med Surface Laptop förvandlar Microsoft företagets hybriddatorer till en renodlad bärbar dator som imponerar på nästan alla punkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den ser bra ut. Men som vanligt så gör tillverkarna så att de säljer en basmodell som kan anses vara prisvärt med tanke på vad man får, men ska man ha en "vettig konfiguration", ja då skenar priset iväg till den förbannelse. För 16GB ram + 500GB ssd är inte på något sätt överdrivet.

Permalänk
Medlem

Spontanta intryck:

- Certifierad tekniker för att byta en M2:a?
- Synd att de inte övergick till USB Type C för laddningen.
- Synd på batteritiden...
- Återigen väldigt snålt med SSD-storlekar, uppenbart att man riktar sig mot mobila användare som sparar allting via molntjänster/nätverk.

Gillar formspråket som pyttemjuk har på sina produkter numera. Men personligen hade jag nog hellre valt en Surface med penna, det skapar fler användningsområden jämfört med en laptop som trots allt har ganska medioker prestanda för annat än vanligt kontorsarbete.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte häromdagen på när vi ska få bra och högupplösta webkameror i laptops. Inte än, uppenbarligen. Det är mycket märkligt att 1080p inte är lägsta standard och att lyxmodellerna inte har 4k kapabilitet.

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet inte. Nu när jag sett hur fina slimmade skärmkanter nya Dell XPS har så känns den här som en laptop från tidigt 10-tal.

Om det går att byta SSD så kanske det är värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

25 lök för den minst användbara konfigurationen. Tror jag passar på den. Skrämmande priser, men det är ju för att Microsoft inte ska konkurrera med sina partners antar jag. Brukar ju bli rätt bra reor på dem under black Friday och sådär dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tänkte häromdagen på när vi ska få bra och högupplösta webkameror i laptops. Inte än, uppenbarligen. Det är mycket märkligt att 1080p inte är lägsta standard och att lyxmodellerna inte har 4k kapabilitet.

Nog för att teknik är kul och nytt är kul.
Jag ser dock inte riktigt vikten av att ha 4k i skärmen. Används väl mest för videosamtal o då borde en bredbsndssnål 720p räcka väldigt långt med skaplig optisk i kameran för bla olika ljusförhånnanden och bitrate.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motherofgod:

25 lök för den minst användbara konfigurationen. Tror jag passar på den. Skrämmande priser, men det är ju för att Microsoft inte ska konkurrera med sina partners antar jag. Brukar ju bli rätt bra reor på dem under black Friday och sådär dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, 16gb ram och 512gb disk tycker man ju borde vara minimumkrav för en burk som kostar över 15 lax. Men intel tar altså nästan 10kkr för att uppgradera till baskraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nog för att teknik är kul och nytt är kul.
Jag ser dock inte riktigt vikten av att ha 4k i skärmen. Används väl mest för videosamtal o då borde en bredbsndssnål 720p räcka väldigt långt med skaplig optisk i kameran för bla olika ljusförhånnanden och bitrate.

Skickades från m.sweclockers.com

För hög bitrate torde vara ett problem som kan adresseras på flera olika sätt. Låt kameran skicka en lågupplöst ström som default helt enkelt, för att undvika att problem uppstår pga mjukvara och användare nedströms. Jag förstår inte riktigt argumentat att man ska nöja sig för att "720p räcker långt". Det är ju inte så det fungerar med något annat, utan det erbjuds så gott som alltid högpresterande alternativ (så länge inte priset skenar) eftersom det alltid finns en efterfrågan, oavsett om folk behöver det eller ej.

Min egen gissning till varför inget sker på området är ändå just kostnad (även om det bara handlar om enstaka kronor i produktionskostnad) i kombination med att förhållandevis få öht. använder webkameran.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite dyr om man inte nöjer sig med instegsmodellen, men det är ju likadant på i stort sett alla tillverkare vad det gäller uppgraderingar.

Gillar att de inte kör usb-c för laddningen utan har magnetkontakt istället. Apples magnetkontakt har räddat livet på såväl dator som kablar många gånger här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vilket skräp. Måtte AMD lansera sina nya processorer snart så priserna går ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

Spontanta intryck:

- Synd att de inte övergick till USB Type C för laddningen.

Jag laddar den via USB-C på jobbet (Dell-docka) och även hemma ibland så det funkar. Däremot går det troligtvis snabbare att ladda via den medföljande laddaren.

Jag har 15" "business"-varianten med i7, 16 GB och 256 GB SSD . Jag är utvecklare och när jag bytte jobb i slutet av november valde jag att låta dom köpa in en Surface Laptop 3 (kört med Mac Book Pro de senaste åren). Något jag valde den för var skärmen och dess 3:2-aspect-ratio och jag älskar det. Passar perfekt till när jag jobbar i PHPStorm eller annan IDE. Någon nämnde att den har större kanter runt än t ex Dell och det tänkte jag också på när jag valde denna men jag stör mig inget alls + att 3:2 är viktigare för mig. Jag har en 14" ASUS Zenbook Pro också (min privata) och när jag går tillbaka till den stör det mig att den inte är 3:2.

Överlag är jag supernöjd med den. Den är smidig och lätt. Jag har inga större klagomål på batteritiden. Jag gillar Windows Hello med inloggning via mitt ansikte.

256 GB är i minsta laget kanske men även med massor av projekt nerladdade, jobbfiler som synkas via Google, Photoshop och Lightroom installerade och en bunt andra saker så har jag 70-80 GB kvar. Däremot har jag fixat en Samsung T5 att ansluta via USB-C som ska användas för att lägga vissa större projekt på som jag sällan använder. Om detta inte var mitt jobbs dator skulle jag definitivt kolla efter guider om det ändå går att byta SSD själv.

Det enda jag är missnöjd med är nog att det bara är en USB-C och att den inte är Thunderbolt 3. Jag fick t ex inte igång min externa 4K-mini-skärm (https://www.kickstarter.com/projects/switch-con/c-force-cf015...) som jag har utan endast en 1080p. Problemet med den lilla 4K-skärmen är kanske att den kör bild + ström via USB-C medan 1080p-skärmen har separat strömförsörjning.

Det är dock ingen direkt spelmaskin. Har inte riktigt testat med mkt spel men den duger nog mest till enklare spel. Och då det inte är TB3 så funkar inte externa grafikkorts-dockor. Däremot har jag kört en del Google Stadia med den och det fungerar utmärkt. Så jag ser fram mot att testa lite Xbox-streaming på den också.

Jag kommer som sagt från ett jobb där jag hade en 38000 kr Mac Book Pro (15", 16 GB etc) men jag saknar den inte det minsta. Och min Surface laptop 3 kostade runt 17000 Kr ex moms så tycker det inte är så hemskt pris.

Mina plus:
+ Snygg
+ Lätt och smidig
+ 3:2-skärm
+ Gillar faktiskt touch-funktionaliteten, speciellt med pennan
+ Bra prestanda för det jag behöver den till (utveckling)
+ Skönt tangentbord
+ Bra touchpad
+ Tyst. Mkt tystare än den MBP som jag hade förut där fläkten gick igång oftare.

Mina minus:
- Bara en USB-C (och inte TB3)
- Ingen direkt speldator
- Microsoft har ingen USB-C-docka så man får gissa sig fram vilka som fungerar bra
- 256 Gb i minsta laget på min.
- Ska man verkligen inte kunna byta m.2-ssd själv?
- Lite problem med min lilla externa 4K-skärm (men inte vanliga 4K-skärmar)

Överlag är jag väldigt nöjd.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Gillar Surface modellerna , kör en Surface Pro 4 och en Surface Laptop riktigt nöjd med båda

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gashemi:

Vilket skräp. Måtte AMD lansera sina nya processorer snart så priserna går ner.

@gashemi
Sådant inlägg är väl skräp om något.

Härligt det kommer ut nytt på Surface laptop sidan, riktigt intressant pjäs.

Permalänk
Datavetare

När folk klagar på att något som Apple MBP, Dell XPS eller Microsoft Surface Laptop är "dyr", finns det ingen tanke på att två bärbara där man enbart jämför hur mycket RAM, diskutrymme och vilken skärmstorlek det handlar kan skilja sig enormt i andra väldigt kritiska områden?

En sak som verkar öka priset exponentiellt är när dessa tre parametrar närmar sig nivå hos toppmodeller: låg vikt, kompakt format och ändå vettig batterikapacitet. Saker som CPU och disk lär vara en rätt liten del av totala kostnaden i de mer exklusiva datorerna, tyvärr tar man rejäl betalt för RAM/disk-uppgradering i modeller där detta är fastlött...

Det finns 13" bärbara med 16 GB RAM som prismässigt matchar instegsmodellen SL3, men alla jag kunde hitta fick då göra avkall på flera andra saker: sämre skärm, tyngre, billigare materialval, direkt odugligt tangentbord (detta är tyvärr en av de vanligast sakerna "billighetsmärkena" gör avkall på, för mig blir då datorn en dyr brevpress och har inte längre några brev att pressa...).

Det skrivet. Om man kan leva med lite mer vikt, 1920x1080 skärm och sämre iGPU jämfört med Surface Laptop 3 kan jag varmt rekommendera Dell Latitude 7400. Själv gillar jag tangentbordet hos Surface Laptop 3, men just Latitude är en av få modeller där just den punkten är ännu bättre. Touchpad är riktigt bra, funktionsmässigt identisk med SL3, och gillar man fysiska knappar är det ett plus för Latitude.

Just att yttermåtten och vikten är något mer tilltagna på Latitude (men det är fortfarande en väldigt portabel modell, även jämfört med min Surface Pro som är 12,5" och väger under 1 kg!) gör att man jämfört med modellen i artikeln får finesser som utbytbar SSD, möjlighet att uppgradera RAM, Thunderbolt 3

Innanmätet

De lite större formatet ihop med 15 W CPU (min har i7-8665U och i enkeltrådade fall kan den utnyttja 4,8 GHz boosten) gör att CPU-fläkten faktiskt står still under idle/låg last!

Den högre vikten medger också batteri med 60 Wh kapacitet, vilket är ~30 % mer än för Surface Laptop 3.

Även om de flesta kör Windows finns det en del av oss som av olika skäl föredrar andra alternativ, t.ex. Ubuntu. Dell Latitude är ett av de bäst valen som jag känner till när det kommer till bärbara-som-fungerar-perfekt-under-Ubuntu. Så är även fallet för Latitude 7400 (använder datorn professionellt och kör just Ubuntu på den).

Dustin verkar ha modellen med aluimumchassi (har själv modellen med kolfiberchassi, den "svarta" modellen), 16 GB RAM och 0,5 TB SSD för 17,490 kr (så hyfsat nära instegsmodellen för Surface Laptop 3).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis, 16gb ram och 512gb disk tycker man ju borde vara minimumkrav för en burk som kostar över 15 lax. Men intel tar altså nästan 10kkr för att uppgradera till baskraven.

Intel? Menar du Microsoft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fin för surf och lättare jobb, om jobbet skulle betala skulle man ju inte tacka nej

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När folk klagar på att något som Apple MBP, Dell XPS eller Microsoft Surface Laptop är "dyr", finns det ingen tanke på att två bärbara där man enbart jämför hur mycket RAM, diskutrymme och vilken skärmstorlek det handlar kan skilja sig enormt i andra väldigt kritiska områden?

En sak som verkar öka priset exponentiellt är när dessa tre parametrar närmar sig nivå hos toppmodeller: låg vikt, kompakt format och ändå vettig batterikapacitet. Saker som CPU och disk lär vara en rätt liten del av totala kostnaden i de mer exklusiva datorerna, tyvärr tar man rejäl betalt för RAM/disk-uppgradering i modeller där detta är fastlött...

Det finns 13" bärbara med 16 GB RAM som prismässigt matchar instegsmodellen SL3, men alla jag kunde hitta fick då göra avkall på flera andra saker: sämre skärm, tyngre, billigare materialval, direkt odugligt tangentbord (detta är tyvärr en av de vanligast sakerna "billighetsmärkena" gör avkall på, för mig blir då datorn en dyr brevpress och har inte längre några brev att pressa...).

Vem klagade på "baspriset"? Vilket är det som borde reflektera mycket av kostnader som ligger i att få en bra laptop utanför processor, ram och lagring. Att en bra laptop kostar 15k+ har varit fallet i många år nu, men problemet här, och med XPS13 är att man måste betala så mycket för att få 16GB RAM (25k här, och 22.5k för xp13).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Vem klagade på "baspriset"? Vilket är det som borde reflektera mycket av kostnader som ligger i att få en bra laptop utanför processor, ram och lagring. Att en bra laptop kostar 15k+ har varit fallet i många år nu, men problemet här, och med XPS13 är att man måste betala så mycket för att få 16GB RAM (25k här, och 22.5k för xp13).

Klagomålen är ju i stil med att "baspriset är OK om man fått 16 GB RAM och 0,5 TB SSD men det kostar ju 10 k till...".

Dels är det inte 10k, det är 8,5k. Är absolut mycket för +8 GB RAM och +0,25 TB disk, grejen är att man även måste uppgradera CPUn också. Och i det läget är det ganska exakt lika mycket som t.ex. Apple tar för motsvarande uppgradering. Gissar att det ligger ungefär där även för XPS13.

Hos Apple ser man ju precis påslaget för varje del. Är uppenbart att man inte drar sig för att ta rejält betalt för RAM/SSD då man vet att det inte kan uppgraderas på andra sätt. I Microsoft falls kan man klaga på att det inte går att enbart välja mer RAM och större SSD, utan man måste även lägga till i7.

För bärbara är i5 -> i7 något man i praktiken nog behöver tänka igenom, det är en uppgradering som bara är vettig inom rätt specifika användarfall. Själv råkar jag träffa ett sådant, i5 -> i7 för mig betyder 20-25 % högre single-core turbo som faktiskt ofta utnyttjas om man gör inkrementellkompilering av kod (d.v.s. normalfallet för en utvecklare i ett kompilerat språk). De som kör Cinebench 24/7 kommer se noll skillnad då flaskhalsen där kommer vara kylning/strömbudget i en fyrkärnig 15 W TDP CPU.

Vill man "försvara" datortillverkarna kan man ju peka på att 8 GB RAM och 256 GB SSD nog ändå täcker behovet för en klar majoritet (vi är på SweC, där majoriteten kör relativ high-end desktop medan världen i stort kör bärbara en bit från toppnivån). Så till viss del får man nog ett extra högt prispåslag p.g.a. låga volymer.

Om det inte räcker till kanske man ska kika lite på de modeller som är mer riktat till "företagsmarknaden/professionellt bruk" då dessa fortfarande har möjlighet till att uppgradera RAM/SSD i efterhand. Uppgradering av dessa vid köp är därför långt mer rimligt prissatt, bl.a. då ej fastlödda komponenter betyder att det är endast en datormodell per CPU-modell behöver tillverkas i fabrik. Konfiguration kan göras i efterhand efter behov.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Olegh: Tjockleken på skärmen kan innebära ett problem, många använder inte webbkamera så bortkastade pengar för dessa, begränsningar i bandbredd vid många tillfällen då man vill använda en kamera (exempelvis när man är på semester) OCH för de som har behov av en riktigt bra kamera är det enkelt att skaffa en extern. Är väl de förklaringar som jag ser. Vad som vi däremot ser är ju att många tillverkare stoppar in riktigt fina mikrofoner i sina bärbara datorer.

Sedan kan jag tycka att många användare är lata/okunniga också, du kan få även en ganska enkel kamera att ge riktigt fin bild bara du tänker du belysning, din placering etc.

Permalänk
Medlem

Om 10 år.
Microsoft går i Apples fotspår och gör Windows exklusivt för sin egen hårdvara.
Dell, HP[E], Lenovo m.fl. stänger sina fabriker....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Precis, 16gb ram och 512gb disk tycker man ju borde vara minimumkrav för en burk som kostar över 15 lax. Men intel tar altså nästan 10kkr för att uppgradera till baskraven.

@anon56869

Intel? Du menar Microsoft kanske då det är deras maskin.

Permalänk

Surface är mer intressant, det här är något som inte vet vad det vill vara. Tyvärr lider båda av "för tunn"-problemet. Jag har en laptop. Köper ingen ny som inte har batterilucka och bra tangentbord, det är bara dyrt slit- och slängskräp.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Spontanta intryck:

- Certifierad tekniker för att byta en M2:a?
- Synd att de inte övergick till USB Type C för laddningen.
- Synd på batteritiden...
- Återigen väldigt snålt med SSD-storlekar, uppenbart att man riktar sig mot mobila användare som sparar allting via molntjänster/nätverk.

Gillar formspråket som pyttemjuk har på sina produkter numera. Men personligen hade jag nog hellre valt en Surface med penna, det skapar fler användningsområden jämfört med en laptop som trots allt har ganska medioker prestanda för annat än vanligt kontorsarbete.

Vet inte hur det är med 13.3"-modellen, men min 15" laddar via USB Type C eller Surface Connect.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag laddar den via USB-C på jobbet (Dell-docka) och även hemma ibland så det funkar. Däremot går det troligtvis snabbare att ladda via den medföljande laddaren.

Jag har 15" "business"-varianten med i7, 16 GB och 256 GB SSD . Jag är utvecklare och när jag bytte jobb i slutet av november valde jag att låta dom köpa in en Surface Laptop 3 (kört med Mac Book Pro de senaste åren). Något jag valde den för var skärmen och dess 3:2-aspect-ratio och jag älskar det. Passar perfekt till när jag jobbar i PHPStorm eller annan IDE. Någon nämnde att den har större kanter runt än t ex Dell och det tänkte jag också på när jag valde denna men jag stör mig inget alls + att 3:2 är viktigare för mig. Jag har en 14" ASUS Zenbook Pro också (min privata) och när jag går tillbaka till den stör det mig att den inte är 3:2.

Överlag är jag supernöjd med den. Den är smidig och lätt. Jag har inga större klagomål på batteritiden. Jag gillar Windows Hello med inloggning via mitt ansikte.

256 GB är i minsta laget kanske men även med massor av projekt nerladdade, jobbfiler som synkas via Google, Photoshop och Lightroom installerade och en bunt andra saker så har jag 70-80 GB kvar. Däremot har jag fixat en Samsung T5 att ansluta via USB-C som ska användas för att lägga vissa större projekt på som jag sällan använder. Om detta inte var mitt jobbs dator skulle jag definitivt kolla efter guider om det ändå går att byta SSD själv.

Det enda jag är missnöjd med är nog att det bara är en USB-C och att den inte är Thunderbolt 3. Jag fick t ex inte igång min externa 4K-mini-skärm (https://www.kickstarter.com/projects/switch-con/c-force-cf015...) som jag har utan endast en 1080p. Problemet med den lilla 4K-skärmen är kanske att den kör bild + ström via USB-C medan 1080p-skärmen har separat strömförsörjning.

Det är dock ingen direkt spelmaskin. Har inte riktigt testat med mkt spel men den duger nog mest till enklare spel. Och då det inte är TB3 så funkar inte externa grafikkorts-dockor. Däremot har jag kört en del Google Stadia med den och det fungerar utmärkt. Så jag ser fram mot att testa lite Xbox-streaming på den också.

Jag kommer som sagt från ett jobb där jag hade en 38000 kr Mac Book Pro (15", 16 GB etc) men jag saknar den inte det minsta. Och min Surface laptop 3 kostade runt 17000 Kr ex moms så tycker det inte är så hemskt pris.

Mina plus:
+ Snygg
+ Lätt och smidig
+ 3:2-skärm
+ Gillar faktiskt touch-funktionaliteten, speciellt med pennan
+ Bra prestanda för det jag behöver den till (utveckling)
+ Skönt tangentbord
+ Bra touchpad
+ Tyst. Mkt tystare än den MBP som jag hade förut där fläkten gick igång oftare.

Mina minus:
- Bara en USB-C (och inte TB3)
- Ingen direkt speldator
- Microsoft har ingen USB-C-docka så man får gissa sig fram vilka som fungerar bra
- 256 Gb i minsta laget på min.
- Ska man verkligen inte kunna byta m.2-ssd själv?
- Lite problem med min lilla externa 4K-skärm (men inte vanliga 4K-skärmar)

Överlag är jag väldigt nöjd.

/B

Håller med på alla punkter, sitter på en 15" Enterprise Surface Laptop 3, dock med maxad spec 32Gb Ram, 1Tb Disk och I7-1065G7.
Förutom diskutrymme är det väl lite overkill.

Lite fler minus är att Mac har mycket bättre stöd för scaling när det kommer till olika upplösningar.
Windows 10 har blivit bättre på det, men fortfarande en del problem när man pluggar ur en extern skärm.
Fläkten går inte igång så ofta, men när det maxar så är den lite störande. (Oftast när Windows Update kör)

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

@H_Bozz

Intel? Du menar Microsoft kanske då det är deras maskin.

yes skrev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Vet inte hur det är med 13.3"-modellen, men min 15" laddar via USB Type C eller Surface Connect.

Så du kan använda Connect-porten som en vanlig USB Type C? Eller är det endast laddning den har stöd för den vägen? Om den är universellt användbar för mer än laddning hade jag missuppfattat specifikationerna, då har den ju i princip 2 USB Type C-portar trots allt.

Känns lite synd att det är så snålt med portar. Hade nog hellre sett en extra type C iställer för type A. Föredrar att ha en adapter för äldre utrustning men slippa det för nyare än vice versa (i den mån det ens är möjligt/användbart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Spontanta intryck:

- Certifierad tekniker för att byta en M2:a?
- Synd att de inte övergick till USB Type C för laddningen.
- Synd på batteritiden...
- Återigen väldigt snålt med SSD-storlekar, uppenbart att man riktar sig mot mobila användare som sparar allting via molntjänster/nätverk.

Gillar formspråket som pyttemjuk har på sina produkter numera. Men personligen hade jag nog hellre valt en Surface med penna, det skapar fler användningsområden jämfört med en laptop som trots allt har ganska medioker prestanda för annat än vanligt kontorsarbete.

Ja jämfört mot den tidigare versionen så går den här datorn faktiskt öppna utan att fördärva den.
https://www.ifixit.com/Teardown/Microsoft+Surface+Laptop+3++(...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Fast om de absolut vanligaste utbyteskomponenterna är fastlimmade och/eller gömda bakom metallskärmar som går sönder när man öppnar så har man ju inte kommit så långt på vägen...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Så du kan använda Connect-porten som en vanlig USB Type C? Eller är det endast laddning den har stöd för den vägen? Om den är universellt användbar för mer än laddning hade jag missuppfattat specifikationerna, då har den ju i princip 2 USB Type C-portar trots allt.

Känns lite synd att det är så snålt med portar. Hade nog hellre sett en extra type C iställer för type A. Föredrar att ha en adapter för äldre utrustning men slippa det för nyare än vice versa (i den mån det ens är möjligt/användbart).

Det stämmer att det går att omvandla Connect-porten till ännu en USB type-C via en adapter som säljs separat

Skrivet av Barak:

Ja jämfört mot den tidigare versionen så går den här datorn faktiskt öppna utan att fördärva den.
https://www.ifixit.com/Teardown/Microsoft+Surface+Laptop+3++(...

Som videon avslöjar är det inga konstigheter att öppna datorn. Man får dock räkna med att gummifötterna under datorn kommer att skadas då dessa sitter rejält fastlimmade. Eventuellt att det underlättar med lite värme från en värmepistol eller liknande.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599