Lösning för att dela en skärm på två datorer

Permalänk
Medlem

Lösning för att dela en skärm på två datorer

Hej!

Jag använder idag en 16:10 skärm hemma. Kommer framöver att även använda jobbdatorn hemma och behöver därför en lösning för hur jag ska kunna hantera båda datorerna med en och samma skärm.

Tanken är att köpa en skärm i 16:9 format eftersom detta är vad jobbdatorn har och kräver. Frågan är bara vilken storlek jag kan skaffa. Helst vill jag ha en 27-tumsskärm, exempelvis denna vilket min hemdator klarar utan problem.

Min jobbdator däremot har en maximal upplösning på 1920x1080. Blir det dåligt att köra 1920x1080 på en 27-tumsskärm om man ska använda skärmen för arbete? Om enda konsekvensen blir att allt ser lite större ut på skärmen gör det inte mig så mycket. Men finns det några andra lösningar? Går det till exempel att få jobbdatorns bild att ”centrera” på min nuvarande 16:10-skärm (alltså med svarta kanter upp- och nedtill?

Visst kan jag skaffa en vanligt 24-tumsskärm med 1920x1080 men det känns ju inte direkt som någon uppgradering från vad jag har nu. Och det finns väl 27-tumsskärmar som klarar max 1920x1080 (istället för 2560 x 1440) men jag antar att bildupplevelsen inte blir bättre jämfört med att köpa en 27-tumsskärmar som klarar 2560 x 1440 men bara ställa in den på lägre upplösning.

Kärnfrågan är alltså: 1920x1080 på en 27-tumsskärm, bra eller dåligt för en arbetsdator?

Tacksam för alla förslag och idéer.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstår, men om du kopplar in en skärm till jobbdatorn (laptop gissar jag, med en inbyggd 1920x1080 skärm?) kommer den bli en till skärm bara.

Finns inget som kräver att en extra inkopplad skärm behöver vara lika den inbyggda på något sätt. När den andra skärmen är inkopplad kan du till och med stänga av den inbyggda skärmen och bara använda den externa.

Det är bara om du vill ’spegla’ skärmarna (visa exakt samma bild) som det kan spela roll, men detta finns det inget krav på om det inte är det du önskar göra.

Skärmporten kommer verkligen inte ha begränsningen 1920x1080 i alla fall, alla moderna portar stödjer många högre upplösningar och andra skärmformat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du fysiskt skall ansluta en skärm till jobb-datorn, och det är en Windows-maskin, så spelar upplösningen inte speciellt stor roll, såvida du inte använder analog signal (VGA), men det utgår vi ifrån att du inte gör.
Använder du DP/HDMI/DVI för att ansluta den nya skärmen så kommer Windows automatiskt identifiera den och ställa in lämplig inställning.

Om skärmen du då kopplar in har 1440p, så kommer jobbdatorn att ställ om upplösningen till detta, på denna skärm, såvida det inte är ett annat OS eller något jättespeciellt. I det fallet är jag lite osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kanske missförstår, men om du kopplar in en skärm till jobbdatorn (laptop gissar jag, med en inbyggd 1920x1080 skärm?) kommer den bli en till skärm bara.

Finns inget som kräver att en extra inkopplad skärm behöver vara lika den inbyggda på något sätt. När den andra skärmen är inkopplad kan du till och med stänga av den inbyggda skärmen och bara använda den externa.

Det är bara om du vill ’spegla’ skärmarna (visa exakt samma bild) som det kan spela roll, men detta finns det inget krav på om det inte är det du önskar göra.

Skärmporten kommer verkligen inte ha begränsningen 1920x1080 i alla fall, alla moderna portar stödjer många högre upplösningar och andra skärmformat

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det inte jobbdatorns (som är en laptop) grafikkort som begränsar maximal upplösning, oavsett om jag visar bilden på laptopens egen skärm eller på en extern skärm? Eller tänker jag fel? Min tanke är att jag vill spegla skärmarna (i och med att jag kommer ha laptopen stängd stående i en hylla medan jag arbetar).

Skrivet av Viita:

Om du fysiskt skall ansluta en skärm till jobb-datorn, och det är en Windows-maskin, så spelar upplösningen inte speciellt stor roll, såvida du inte använder analog signal (VGA), men det utgår vi ifrån att du inte gör.
Använder du DP/HDMI/DVI för att ansluta den nya skärmen så kommer Windows automatiskt identifiera den och ställa in lämplig inställning.

Om skärmen du då kopplar in har 1440p, så kommer jobbdatorn att ställ om upplösningen till detta, på denna skärm, såvida det inte är ett annat OS eller något jättespeciellt. I det fallet är jag lite osäker.

Jag kommer att ansluta jobbdatorn till den externa skärmen via HDMI.

Det låter alltså på er båda som att det inte skulle vara något problem att ställa in upplösningen till vad den externa skärmen klarar (2560x1440), det låter ju positivt i så fall.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett bra svar, skriv vad du har för datorer. Modell på laptop och modell på grafikkort i eventuell stationär dator.

Det finns faktiskt skitlaptopar som bara kan driva extern skärm i 1080p och då dessutom inte kan driva sin interna skärm. Men en normal laptop kan driva en extern skärm i högre upplösning och annan formfaktor än den interna skärmen samtidigt som den interna skärmen.

Hur bildkvaliteten blir om din jobbdator faktiskt bara kan driva en extern skärm i 1080p och du köper den föreslagna 1440p-skärmen vågar jag inte svara på, men jag hade varit skeptisk. Att byta mellan ingångar kopplade till två olika datorer direkt på skärmen brukar inte vara något problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa! Det kan inte bli speciellt tokigt. Byt inte skärm förrän du vet om det funkar.

Har du bara en extern skärm inkopplad till laptopen borde den vara smart nog att kunna ändra till rätt upplösning, alternativt får du göra det manuellt.

1920x1080 på en 27" blir väldigt stort. För vissa blir det bara irriterande, andra gillar det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Du vill inte spegla skärmarna om du inte ska använda den inbyggda skärmen, då ska bara den externa vara aktiv och den inbyggda helt avstängd. Då blir den externa skärmen ’primär’, dvs med startmeny och grejer. Om du kör en dator med extern skärm, mus och tangentbord så är det väldigt lite skillnad i upplevelse mellan laptop och stationär

Min gamla dator hade 1366x768 i upplösning, men jag körde min 4K tv (3840x2160) som extern skärm för filmer utan problem. Laptopens grafikkort är inte begränsat i upplösning, däremot är den inbyggda skärmen begränsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn är en Lenovo Thinkpad E580 med Windows 10:
https://www.komplett.se/product/991987#technical-details

När jag tänker efter känns det ju rimligt att det är skärmens kapacitet som sätter taket för upplösningen, inte datorn i sig (om inte det är en väldigt gammal dator kanske). Tror jag hakade upp mig på att högsta upplösningen som gick att välja i bildskärminställningarna var 1920x1080 men det beror såklart på att jobbdatorn idag är kopplad till en skärm som max klarar 1920x1080 (och så läste jag specifikationerna för E580 där det stod att maxupplösning var 1920x1080 men det gäller väl bara för den inbyggda skärmen).

Och ni har rätt i att jag inte ska spegla skärmarna, det är förstås den externa som ska vara primär (tror det kanske redan inställt så idag). Som det är nu har jag jobbdatorn på jobbet kopplad till en extern skärm (som jag förmodar klarar max 1920x1080) men tanken framöver är alltså att jag ska jobba hemifrån en del.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

När du kopplar in den externa skärmen och stänger locket på laptopen kommer den att justera bilden efter upplösningen och bildformatet som den externa skärmen har. Så du kan köpa vilken skärm du vill

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thobbs:

Jobbdatorn är en Lenovo Thinkpad E580 med Windows 10:
https://www.komplett.se/product/991987#technical-details

När jag tänker efter känns det ju rimligt att det är skärmens kapacitet som sätter taket för upplösningen, inte datorn i sig (om inte det är en väldigt gammal dator kanske). Tror jag hakade upp mig på att högsta upplösningen som gick att välja i bildskärminställningarna var 1920x1080 men det beror såklart på att jobbdatorn idag är kopplad till en skärm som max klarar 1920x1080 (och så läste jag specifikationerna för E580 där det stod att maxupplösning var 1920x1080 men det gäller väl bara för den inbyggda skärmen).

Och ni har rätt i att jag inte ska spegla skärmarna, det är förstås den externa som ska vara primär (tror det kanske redan inställt så idag). Som det är nu har jag jobbdatorn på jobbet kopplad till en extern skärm (som jag förmodar klarar max 1920x1080) men tanken framöver är alltså att jag ska jobba hemifrån en del.

Det bökigaste med att hoppa mellan 2 skärmar med olika upplösning kopplade till en arbetslaptop är att win flyttar om ikonerna på skrivbordet vilket gör det svårt att organisera dem på en bra position men det är inga tekniska problem att byta skärmar i sig och med så låg upplösning så lär inte datorn bråka utan interfacen klarar av det.
Ska du ha en arbetsskärm så fundera på om du inte ska ta nått i större storlek och 4k upplösning, det är väldigt mycket mer lättjobbat om man har mer yta och fler pixlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/124967/i...

Max 4096x2304. Köp en skärm du gillar, det kommer gå bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bökigaste med att hoppa mellan 2 skärmar med olika upplösning kopplade till en arbetslaptop är att win flyttar om ikonerna på skrivbordet vilket gör det svårt att organisera dem på en bra position men det är inga tekniska problem att byta skärmar i sig och med så låg upplösning så lär inte datorn bråka utan interfacen klarar av det.
Ska du ha en arbetsskärm så fundera på om du inte ska ta nått i större storlek och 4k upplösning, det är väldigt mycket mer lättjobbat om man har mer yta och fler pixlar.

Ja, helst skulle jag nog vilja ha en skärm i 21:9 format, blir ju många fönster man vill ha uppe samtidigt när man arbetar.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobbs:

Ja, helst skulle jag nog vilja ha en skärm i 21:9 format, blir ju många fönster man vill ha uppe samtidigt när man arbetar.

Det går bra att köra det, eller om din laptop har två bildutgångar kan du köra två skärmar för mer arbetsyta.

4k på 32” eller större ger extremt mycket arbetsyta och är inte så farligt dyrt idag

Skickades från m.sweclockers.com