Vilka moderkort med bra IPMI?

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort med bra IPMI?

Hej

Är på jakt efter ett moderkort med bra inbyggd IPMI då jag inte kommer har någon skärm till datorn och den kommer stå lite gömd i en garderob hemma. Jag har har idag ett ASUS p9D-i men deras iKVM är helt värdelöst då den är ett JAVA-applet i webbläsare och alla har slutat supportat det. Asus har legat på beta för deras kvm senaste 2 åren typ och inte gjort något åt det. Så är riktigt less på detta.

Så vilka företag har bra kvm och inte slutar uppdaterar det och det är inte så jag uppdaterar server varje år utan den får gå några.

Permalänk
Medlem

Supermicro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Supermicro

Vet du hur deras system fungerar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag menade hur deras klient är? Är den bra? Hur är den byggd java eller något annat?

Har ingen möjlighet att testa den då jag inte äger ett sådant kort.

Permalänk
Avstängd

Även Supermicro slutar uppdatera beroende på om plattformen har lagts ner p.g.a. t.ex. ålder.

Beroende på hur gammalt/nytt moderkortet är så är det ett fristående Java program(IPMIView), Java böna som får köras lokalt(laddas ner från webbservern som körs inne i IPMI) eller HTML5 som gäller(tror inte att diskett/CD/DVD/ISO mappning fungerar i HTML5 men kan inte svära på det).

Alla mina kort hemma är X8 och då är det IPMIView som gäller för min del även om det går att köra KVM delen via webbläsare. Har stött på ett X10 kort ute och då var just KVM delen enbart tillgänglig via IPMI-serverns webbsida och det var en java fil som laddades ner och fick köras lokalt på klientdatorn(en Windows 7 som stått stilla i sina uppdateringar sedan år 2012 då där inte finns något Internet på det nätet). Om datorn kanske var modernare eller i alla fall webbläsaren så hade kanske IPMI erbjudit mig HTML5, men det gjorde den inte.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om de slutar uppdatera och så länge det fungerar så är det väl okej. Fast är den html5 känns det säkrare är en javaspplet i webbläsare

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så hade jag i dagsläget enbart försökt skaffa mig något med iKVM/HTML5.

Ursäkta ordspråket men "åt helvete med alla dessa halvfunktionabla, sårbara Java-lösningar!"

Usch!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Billig Dell server kanske kan vara nått? föredrar deras IDRAC lösning mot HP's iLo som är totalt skit och supermicro som är ganska basic. Dock säljs det väl inte lösa dell moderkort som med supermicro.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600