Permalänk

Ska bygga en studio/hemmadator

Hejsan, jag tänkte bygga en stationär dator för framförallt ljudhantering, mixning och eventuellt inspelning. Inget spelande av stora titlar eller krävande grafik kommer krävas. Utan den ska främst användas för hemmabruk, hantering av stora ljudfiler och redigering i olika program.

Kikade lite runt på komplett och liknande men jag det känns som att så mycket är "anpassat" för gaming.

Ska försöka göra något förslag på komponentkoll, har en budget på ca 12.000kr, mer eller mindre.
Tar gärna emot förslag!

Fridens!

Permalänk
Medlem

Kanske något åt det här hållet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13275514

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13275632

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv

Är det traditionell inspelning med instrument, preampar och mickar så kan du nog köpa en beggad på Blocket mycket billigare. Har fortfarande gamla med en Q6600 processor som jag har gjort mycket musik med en jäkla massa spår i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Hejsan, jag tänkte bygga en stationär dator för framförallt ljudhantering, mixning och eventuellt inspelning. Inget spelande av stora titlar eller krävande grafik kommer krävas. Utan den ska främst användas för hemmabruk, hantering av stora ljudfiler och redigering i olika program.

Kikade lite runt på komplett och liknande men jag det känns som att så mycket är "anpassat" för gaming.

Ska försöka göra något förslag på komponentkoll, har en budget på ca 12.000kr, mer eller mindre.
Tar gärna emot förslag!

Fridens!

Beroende på vad du har för krav för din studiomiljö kan din budget vara mer eller mindre ett lustigt skämt prismässigt.
Behöver du att datorn är helt tyst till exempel? Om svaret är ja är din budget väldigt mycket i lägsta laget. Om du inte behöver det rekommenderar jag att du lämnar lite plats i budgeten för en Noctua NH-D15. Ska man mixa ljud vill man inte ha en processorfläkt som surrar mer än nödvändigt.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Skrivet av mickeko:

Beroende på vad du har för krav för din studiomiljö kan din budget vara mer eller mindre ett lustigt skämt prismässigt.
Behöver du att datorn är helt tyst till exempel? Om svaret är ja är din budget väldigt mycket i lägsta laget. Om du inte behöver det rekommenderar jag att du lämnar lite plats i budgeten för en Noctua NH-D15. Ska man mixa ljud vill man inte ha en processorfläkt som surrar mer än nödvändigt.

Noctua NH-D15 må vara ett monster till kylare men helt klart värt sitt pris.
Jag såg att det fanns Svarta fläktar till den på noctua:s hemsida. Dom snurrar 1500rpm vid 100% jämfört med 1200rpm vid 100%.
Jag märkte ingen skillnad på ljudnivån men jag märkte en skillnad på temperaturen på CPU:n.
Jag mailade Webbhallen och frågade helt enkelt om dom kunde ta in dessa fläktar vilket dom kunde.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Noctua NH-D15 må vara ett monster till kylare men helt klart värt sitt pris.
Jag såg att det fanns Svarta fläktar till den på noctua:s hemsida. Dom snurrar 1500rpm vid 100% jämfört med 1200rpm vid 100%.
Jag märkte ingen skillnad på ljudnivån men jag märkte en skillnad på temperaturen på CPU:n.
Jag mailade Webbhallen och frågade helt enkelt om dom kunde ta in dessa fläktar vilket dom kunde.

Definitivt så. Jag menade den som alternativ för en musikstudiodator som ska vara tyst men inte behöver vara *helt* tyst (som i passivt kyld, och då rusar kostnaderna).

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk

Tack för svaren!

Såhär; Det är inte i en aktiv studiomiljö, det är mer en administrativ dator för översikt och hantering av typ överföring, mixdowns och allmän pre/post CPU krävande inspelningar

Tänkte ett fractal design R6 Usb-C som chassi, inget glas. Den mängden ljuddämpning fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mickeko:

Definitivt så. Jag menade den som alternativ för en musikstudiodator som ska vara tyst men inte behöver vara *helt* tyst (som i passivt kyld, och då rusar kostnaderna).

Jag ville sätta in en tredje fläkt på kylaren men läste i diverse forum att dom inte skickar ut några fästen till att kunna montera en tredje fläkt på kylaren.
Men jag chansade och mailade dom och påstod att en vän hade lyckats att förstöra ett fäste till en fäkt så jag hade bara möjligheten att använda en fläkt istället för 2.
Det tog inte många timmar innan jag fick svar ifrån dom där dom frågade efter min adress och en kopia på kvittot där jag hade köpt kylaren. Nån vecka senare så låg det nya fästen för fläktar. Dom skickade alltså 2 par med fästen, så jag hade 4 par fästen till kylaren.
Efter en hel del testande så visade det sig att 3 fläkt konfigurationen med 1500 rpm fläktarna blev både tystare och svalare.

Skrivet av Asupertramp:

Tack för svaren!

Såhär; Det är inte i en aktiv studiomiljö, det är mer en administrativ dator för översikt och hantering av typ överföring, mixdowns och allmän pre/post CPU krävande inspelningar

Tänkte ett fractal design R6 Usb-C som chassi, inget glas. Den mängden ljuddämpning fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Noctua D-15 skulle jag absolut köra på. Den är tyst och väldigt effektiv. men kolla först att den får plats i chassit. Det är ingen liten kylare precis.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Inaktiv

Som sagt efter en ca 10 år Av inspelning med en uppsjö av prylar, instrument och programvara så kan jag nog lugnt säga att en beggad äldre ger mera prestanda än motsvarande kostnad för en ny. Angående datorer och oljud i inspelningssamanhang så är det struntprat om man inte spelar spel samtidigt med hög fps och upplösning och grafikfläktarna går på högvarv så standard funkar där också. Jag har gjort många låtar utan sidoplåtarna monterade till och med och det hörs inte överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com