Cyberpunk 2077-försening beror på optimering mot spelkonsoler

Permalänk
Medlem

mindre än ett halvår är inte en lång försening, kolla på rymdbranchen där teleskop som skulle ha varit i rymden för många år sen fortfarande står i hangarer eller håller på att byggas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du menar att man ska ignorera en största marknaden för att vi PC spelare ska få något tidigare? Tyvärr fungerar inte företagsekonomi på det sättet utan det är alltid den större marknaden som får företräde.. som det sig borde vara.

Klart jag förstår varför, menar bara att det hade vart trevligt och speciellt med ett spel som detta där pc blir prio ett. Speciellt när det lär vara ENORM skillnad på upplevelse på respektive plattform.

Och som jag skrev i tidigare inlägg så förstår jag självklart att dom vill lansera på alla plattformar samtidigt och även varför konsollerna ofta prioriteras. Men man kan väll alltid få önska att de va skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Väntar gärna på färdiga spel men detta var nog den tråkigaste möjliga anledningen till en försening för PC folk.

För Rockstar spel får man vänta ett par år efter konsol släpp och för CDPR får vi istället vänta på optimeringar till gamla och otillräckliga konsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte för att va den men kan inte konsollerna för en gångs skull få vänta? Släpp till pc först sen kan konsollerna få de ett halvår senare juuh..

Sure förstår att det inte blir lika många som köper spelet då men lär ändå va en betyderligt sämre upplevelse på xbox/PS jämfört med pc oavsätt så.

Skickades från m.sweclockers.com

LOL, vet inte vilken värld du lever du i men något sånt kommer aldrig nånsin hända för spel av den här kalibern. Konsoler går före PC alla dar i veckan för företagen då det är där den stora cashen finns. Utvecklarna bry sig inte om vår PC-Master-Race upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Konsoler förstör allt, som vanligt.

Man kan ju hoppas på att alla kan slutar köpa spelkonsoler.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

LOL, vet inte vilken värld du lever du i men något sånt kommer aldrig nånsin hända för spel av den här kalibern. Konsoler går före PC alla dar i veckan för företagen då det är där den stora cashen finns. Utvecklarna bry sig inte om vår PC-Master-Race upplevelse.

Vadå lever i? Har skrivit flera gånger att jag är fullt medveten om varför de inte kommer ske, men man ska väll ändå kunna få uttrycka sig och önska något utan att folk är otrevliga mot en?

Sen handlar de nog inte om att dom inte bryr sig utan snarare om att dom lagt ner stora summor pengar som ska fås tillbaka. Liksom skulle dom släppa till pc först och konsoller säg 4 månader senare så kommer det att vara en betydelsefullt antal personer som inte köper spelet just för att dom redan sätt hela storyn på twitch och bara har konsoll hemma och väljer då att lägga deras 500-800kr på annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

dessa jäkla konsoller.. släpp spelet till PC tidigare då ? varför ska vi lida ? skit microsoft... deras konsoller är rena dyngan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

LOL, vet inte vilken värld du lever du i men något sånt kommer aldrig nånsin hända för spel av den här kalibern. Konsoler går före PC alla dar i veckan för företagen då det är där den stora cashen finns. Utvecklarna bry sig inte om vår PC-Master-Race upplevelse.

Nu vet jag inte vilka siffror du använder men "den stora cashen" finns uppenbarligen vid mobilspel eftersom Mobil innehar ca 50% av spelmarknaden. Pc har ca 25% och konsol har ca 25%. Varierar lite från år till år.

Permalänk
Medlem

Mao nu kikar de på vilka downgrades som behöver göras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mja,, vi får väl se. Känns ju lite tvivelsamt om det blir 9 månaders försening pga, en xbox som är för potatis för att köra spelet. Jag menar att den kommer ju fortfarande vara lika potatis om 9 månader. Det lär ju inte bara vara en xbox port som ligger bakom beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Jamen visst ska folk som sitter inomhus, i en skön stol utan risk öht att skadas få det ännu bättre samtidigt som man bajsar på folk som faktiskt har svåra, jobbiga och farliga arbeten. Suck.

Det är ingen tävling om vem som har det värst. Absolut har folk svårare arbeten än spelutvecklare, men varför ska man bajsa på att de har extremt mycket obetald övertid, kan bli avskedade med en månads varsel och för korta deadlines, något som är mer standard i AAA-industrin än undantaget.

Källa: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=-Z91W5l3TBo&f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Mhmm, sen sure dom lär tappa en hel del i försäljning av folk som istället kollar på streams istället för att köpa spelet men ändå ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt, jag har inte lagt i beräkningarna att folk spoilar bort sig och tittar när nån annan spelar hellre än spelar själv.
men jag antar att det är så det är nu för tiden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag hade ju egentligen hoppats att Cyberpunk 2077 hade varit en launch-title till PS5 och Project Scarlett, det hade varit riktigt ballt och det hade troligen inneburit väldigt lite kompromisser för PC versionen. Svårt att få ett spel som ska känna "next gen" att vara det på så gammal hårdvara som PS4 och XBONE, vädligt tveksamt om det ens kommer att köras i 60fps. Välkomna till framtiden... i 30 fps... snacka om antiklimax.

Min spontanta reaktion också. Förstår att man vill nå ut till maximalt antal spelare, men att anpassa ett stort "next gen" släpp för 6 år gamla konsoller samma år som både Sony och pyttemjuk släpper nya ger bara dåliga vibbar.

Jag gillar CDPR, men har svårt att inte känna oro inför all hype. Förhoppningsvis väntar de för att anpassa till nästa generation konsoler, det känns ändå försvarligt i sammanhanget.

Moddarna kan inte lösa alla problem.

Permalänk
Medlem

Tänk om, CP2077 optimeras för de nya spelkonsolererna.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Tänk om, CP2077 optimeras för de nya spelkonsolererna.

Blir det 60FPS+ då eller är dom nya konsolerna för dåliga redan från start?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Blir det 60FPS+ då eller är dom nya konsolerna för dåliga redan från start?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på upplösning MEN sett till specifikationerna så borde man iallafall kunna leverera 60 FPS @ 1080p.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Beror på upplösning MEN sett till specifikationerna så borde man iallafall kunna leverera 60 FPS @ 1080p.

Ok det är ju iaf positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Jamen visst ska folk som sitter inomhus, i en skön stol utan risk öht att skadas få det ännu bättre samtidigt som man bajsar på folk som faktiskt har svåra, jobbiga och farliga arbeten. Suck.

Jag förstår din poäng men trots det vill jag vara en besserwisser och säga att arbeten där man sitter ~8-10 timmar i en stol är farligare än de flesta andra yrken, i det långa loppet.

Skrivet av medbor:

mindre än ett halvår är inte en lång försening, kolla på rymdbranchen där teleskop som skulle ha varit i rymden för många år sen fortfarande står i hangarer eller håller på att byggas

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ska vi verkligen jämföra äpplen med päron? Annars kan jag ju jämföra med en aortaruptur och helt plötsligt blir en sex månaders lång väntetid en sjuhelvetes lång väntetid.

Skrivet av Michael1:

Nu vet jag inte vilka siffror du använder men "den stora cashen" finns uppenbarligen vid mobilspel eftersom Mobil innehar ca 50% av spelmarknaden. Pc har ca 25% och konsol har ca 25%. Varierar lite från år till år.

Att mobilspel av någon konstig anledning inbringar mer än ”riktiga” spel tvivlar jag tyvärr inte på, däremot tvivlar jag lite på att pc vs konsol inbringar ungefär lika mycket. Jag vill minnas att andelen sålda spel är ungefär lika många på pc och konsol men det behöver ju inte betyda att de tjänar lika mycket på pc och konsol. Jag kan t.ex. se på mig själv, jag kan inte minnas när jag sist köpte ett spel till fullpris, kanske var det Mass Effect Andromeda... Vi som spelar på pc har ju privilegiet att mer regelbundet köpa spel till ett märkbart nedsatt pris jämfört med konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För att dom nog redan har kontrakt på hur det ska släppas... Och det inkluderar nog att det ska komma samtidigt på xbox one som övriga platformar. Fattar inte hur man kan klaga på konsollerna, är väl upp till CD Projekt hur det ska fungera, dom är ju till och med både publisher och utvecklare.

Nu tvivilar jag starkt på att detta skulle vara den enda anledningen, om om det skulle vara så, ja jisses vad polerat det måste vara då har dom ju hur mycket tid som helst att polera om spelet annars skulle vart helt färdigt. Nu fick dom ju flera månader extra qa

Tycker nog som dig att det låter som en "ursäkt" och att det bakom kulisserna finns mer än så, men om det nu är så att de måste släppa till konsoller a.k.a medioker hårdvara, är det ju i avtalet problemet ligger.

Well, personligen hade jag kunnat vänta länge på spelet, jag har inte bråttom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att mobilspel av någon konstig anledning inbringar mer än ”riktiga” spel tvivlar jag tyvärr inte på, däremot tvivlar jag lite på att pc vs konsol inbringar ungefär lika mycket. Jag vill minnas att andelen sålda spel är ungefär lika många på pc och konsol men det behöver ju inte betyda att de tjänar lika mycket på pc och konsol. Jag kan t.ex. se på mig själv, jag kan inte minnas när jag sist köpte ett spel till fullpris, kanske var det Mass Effect Andromeda... Vi som spelar på pc har ju privilegiet att mer regelbundet köpa spel till ett märkbart nedsatt pris jämfört med konsol.

En anledning till att det är dyrare att köpa spel på konsol är ju "konsolavgiften" som tas ut av Sony/msoft/Nintendo. En annan är bristen på konkurrens när det kommer till försäljning av digitala spel. Men visst det är i regel mycket billigare med spel till PC men där har jag å andra sidan hundratals spel bara i Steam medan jag endast har en handfull spel till vardera konsol. Men det är svårt att få fram riktiga siffror då många företag inte redovisar dessa öppet utan man får gå på spekulationer från analytiker och bedömare.

Min ursprungliga kommentar var mest ett inlägg mot att idiotförklara medlemmar på forumet utan att ha läst på själv. Känns som att både konsol och PC tillsammans är viktiga inkomstkällor för bolagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Michael1:

En anledning till att det är dyrare att köpa spel på konsol är ju "konsolavgiften" som tas ut av Sony/msoft/Nintendo. En annan är bristen på konkurrens när det kommer till försäljning av digitala spel. Men visst det är i regel mycket billigare med spel till PC men där har jag å andra sidan hundratals spel bara i Steam medan jag endast har en handfull spel till vardera konsol. Men det är svårt att få fram riktiga siffror då många företag inte redovisar dessa öppet utan man får gå på spekulationer från analytiker och bedömare.

Min ursprungliga kommentar var mest ett inlägg mot att idiotförklara medlemmar på forumet utan att ha läst på själv. Känns som att både konsol och PC tillsammans är viktiga inkomstkällor för bolagen.

Jag vill bara påpeka att spel som säljs på exempelvis Steam belastas också med en avgift, 30% stoppar Valve i sin ficka. Vissa scenarion kan ge en lägre avgift dock.

CDPR skulle kunna sälja spelet enbart på GOG, deras egna speltjänst, men trots det kommer de sälja spelet på Steam där de bara får ut 70% av varje sålt spel. Främst pga alla steamboys som måste ha spelet på Steam men också för att deras egna experiment med deras Witcher kortspel som exklusiv GOG titel misslyckades. Nu fattade såklart inte polackerna att kortspel inte har samma attraktion som en tung titel som just Witcher 3 eller kommande Cyberpunk 2077.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag vill bara påpeka att spel som säljs på exempelvis Steam belastas också med en avgift, 30% stoppar Valve i sin ficka. Vissa scenarion kan ge en lägre avgift dock.

CDPR skulle kunna sälja spelet enbart på GOG, deras egna speltjänst, men trots det kommer de sälja spelet på Steam där de bara får ut 70% av varje sålt spel. Främst pga alla steamboys som måste ha spelet på Steam men också för att deras egna experiment med deras Witcher kortspel som exklusiv GOG titel misslyckades. Nu fattade såklart inte polackerna att kortspel inte har samma attraktion som en tung titel som just Witcher 3 eller kommande Cyberpunk 2077.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men en avgift till distributionsbolaget tillkommer även på konsol eller på övriga ställen man köper spel. Därför alla utvecklare vill ha sin egen klient nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag hade ju egentligen hoppats att Cyberpunk 2077 hade varit en launch-title till PS5 och Project Scarlett, det hade varit riktigt ballt och det hade troligen inneburit väldigt lite kompromisser för PC versionen. ...

Skrivet av serdyllon:

Min spontana reaktion också. ... att anpassa ett stort "next gen" släpp för 6 år gamla konsoler samma år som både Sony och pyttemjuk släpper nya ger bara dåliga vibbar.

Sett ur ett nulägesperspektiv är dessa tankegångar rimliga, men utvecklingen av Cyberpunk 2077 startade inte förra veckan.
SweC rapporterade 2016 att spelet skulle släppas någon gång 2017-2021. Känns inte rimligt att de skulle släppa ett spel till PS5 redan 2017.

Dock! Givet att det nu blivit så mycket strul och förseningar, och om det stämmer att det beror just på konsolanpassningen, skulle det kunna vara rimligt att hålla spelet några månader till och vänta in den nya generationen. Anpassningen till kommande konsoler borde tekniskt vara enklare, förutsatt att verktygen finns tillgängliga.

Situationen påminner mig om utvecklingen av Combat Mission: Barbarossa to Berlin som försenades när programmeraren (ja, han var ensam) en bit in i projektet bytte API från DX8.1 till DX9. Omställningen tog en del tid, men han bedömde att resten av arbetet skulle gå fortare efter bytet.

Permalänk
Medlem

Till alla som snackar omsättning i spelindustrin.

Länk om det!

PC verkar ligga på 23% och konsoler 32% enligt den källan de använder. Oklart vilken metod som används för att sammanställa det dock.

Att mobilspel ligger så satans högt är inte oväntat. Sedan jag blev farsa har jag insett att när en unge skriker efter underhållning så är vi svaga Gen X-föräldrar maktlösa. Antalet Youtube-views på klappusla barnkanaler som någon amatörmässigt satt ihop med mycket färger, eller alla Apple-människors förmåga att trycka upp en iPad i ansiktet på sitt barn med valfritt skitspel nyss inköpt på appstore... Detta fenomen bör inte underskattas.

Antalet småkids i världen är fler än seriösa gamers, kort sammanfattat.

Permalänk
Medlem

Synd, hade vart fint om det släppts till konsolerna senare bara och PC får det i april. Beror väl antingen på avtal eller att det blir bökigt att släppa det till PC, sen tvingas fixa buggar osv till det samtidigt som man optimerar konsolerna. Det kanske riskerar att försena konsolerna ytterligare liksom, när det krävs extra jobb för att undersöka och fixa buggarna som upptäcks på PC även till konsol innan de släpps.

Lägg till på det att PC kommer tvingas vänta längre på DLC än konsol om det släpps där tidigare, vilket knappast är optimalt för PC spelare. Bättre för alla om de gör klart alla versioner och sen går de vidare med utveckling av DLC och support/buggfix när alla versioner släpps på ett bräde.

Aja, exakt anledning lär väl läcka ut till sist. Det är synd men hade inte blivit mycket spel under sommaren iaf. Nu kommer det till höstrusket istället så det är trevligare att sitta framför datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Olle P:

Jag har följt flera nyhetskällor och i min mening har de som sagt att spelet skulle släppas innan 2019 alltid varit väldigt optimistiska och nästintill "clickbait". Jag tittade på andra projekt som CD Projekt RED gjorde, hur dom anställde folk och en del interviewer på youtube and min egen uppskattning för typ 3-4 år sedan var att spelet skulle släppas "Holiday 2019 eller någon gång under 2020". En åsikt som jag fick rätt mycket skit för då eftersom en massa fanboys ville att spelet skulle komma mycket tidigare, men det var helt enkelt inte rimligt eller realistiskt.

Och som spelutvecklare har du alltid rätt stor insyn i när nästa generations konsoller kommer, de får hårdvara och eller spec tidigt. Och både Sony och Microsoft hade nog älskat att ha Cyberpunk 2077 som en launch title så jag skulle blir förvånad om det inte hade börjat viskas om nya konsoller för minst 1-2 år sedan.

Säkert har det varit en intern schism inom CD Projekt RED också, som utvecklare hade de säkert velat satsa 100% på nya generationen. Men kanske som investerare så vill de fånga så mycket av den existerande marknaden som möjligt. Förhoppningsvis så kommer det dock en uppdaterad version för next gen senare. Så 30fps på nuvarande generation och 60fps med förbättrad grafik på next gen, det hade varit min gissning i dagsläget iaf.

Permalänk
Medlem

Känner mig inte speciellt upprörd, jag har med längtat lite efter spelet men det finns annat man kan göra så länge 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Till alla som snackar omsättning i spelindustrin.

Länk om det!

PC verkar ligga på 23% och konsoler 32% enligt den källan de använder. Oklart vilken metod som används för att sammanställa det dock.

Att mobilspel ligger så satans högt är inte oväntat. Sedan jag blev farsa har jag insett att när en unge skriker efter underhållning så är vi svaga Gen X-föräldrar maktlösa. Antalet Youtube-views på klappusla barnkanaler som någon amatörmässigt satt ihop med mycket färger, eller alla Apple-människors förmåga att trycka upp en iPad i ansiktet på sitt barn med valfritt skitspel nyss inköpt på appstore... Detta fenomen bör inte underskattas.

Antalet småkids i världen är fler än seriösa gamers, kort sammanfattat.

Jo surfplattor som barnvakt ska inte underskattas... Såg "studien" du länkar till innan men eftersom den inte har med Valve(steam) i sin statistik antar jag att den inte är helt träffsäker. Som jag var inne på tidigare tycks det vara svårt att få korrekta siffror då många företag vill vara så hemlighetsfulla med hur mycket de drar in på olika saker. Det enda som känns säkert är att mobilspelen är den största kassakon... Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Utgick från att det var AMDs skräpprocessor för surfplattor på 1.75ghz som var flaskhalsen.
Men Xbox one S har samma frekvens, skillnaden är att GPUn är något högre klockad och marginellt högre minneshastighet.
Helt sjukt att Xbox One med ddr3 minne plus 32mb ESRAM och en CPU för surfplattor på 1.75ghz kan driva något överhuvudtaget. Hade jag jobbat på MS hade jag bara skrattat, stängt dörren och ringt Nvidia och IBM.

Nästa generation konsoler måste vara rena drömmen att optimera för. Undrar hur många tiotusentals arbetstimmar det kommer att spara utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Jamen visst ska folk som sitter inomhus, i en skön stol utan risk öht att skadas få det ännu bättre samtidigt som man bajsar på folk som faktiskt har svåra, jobbiga och farliga arbeten. Suck.

Långvarig stress är mentalt skadligt i alla yrken. Sen så är det inte bra för kroppen att sitta i en stol framför datorn 12h om dagen. Inte 8h heller för den delen.