SweClockers frågar Telenor om 5G-lansering i Sverige under 2020

Permalänk
Melding Plague

SweClockers frågar Telenor om 5G-lansering i Sverige under 2020

Telenors svar på SweClockers frågor om 5G berör allt från dem försenade utrullningen till tankar om ny modell för datamängder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanlig användare som använder mobilen för att surfa på SC, DN, youtube och liknande, vad tjänar jag egentligen på att byta till 5G?

Youtube behöver inte buffra i 4G så varför skulle jag behöva 5G? Jag vet potentialen för industrier som t.ex. bilar som kan kommunicera med varandra men jag tänker på svenssons.

Permalänk
Medlem

200GB? Det klarar jag av att dra iväg på 4G under 3 dagar. Vad har dom gjort? Slösurfat på Google?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Som vanlig användare som använder mobilen för att surfa på SC, DN, youtube och liknande, vad tjänar jag egentligen på att byta till 5G?

Youtube behöver inte buffra i 4G så varför skulle jag behöva 5G? Jag vet potentialen för industrier som t.ex. bilar som kan kommunicera med varandra men jag tänker på svenssons.

Ingenting förutom kanske sämre batteri och bättre hastigheter i början när det är få användare. Mindre latency om du (gud förbjude) spelar med mobilt bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

200GB? Det klarar jag av att dra iväg på 4G under 3 dagar. Vad har dom gjort? Slösurfat på Google?

Om din mobil drar 200 GB efter en månad av att ha "slösurfat på Google" så bör du undersöka din telefon närmare för att se till att den inte tuggar malware

Permalänk
Medlem

Fråga Telenor om IPv6 och när det kommer gå att ringa med HD Voice till andra operatörer? Hur ser dem på samarbetet med Huawei när deras core-nät består främst av deras utrustning? Hitintills verkar de vara långsammast på att införa nya funktioner generellt, så 5G kommer nog dröja...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@Soir: ha.. ha.. ha.. förstår du inte poängen jag försökte få fram? Att deras piloter snittade 200GB per månad, är ju knappast siffror att höja till skyarna. Tonåringar hade varit perfekta piloterna. Kör 4g mobilt till en Xbox, och där går det TB/månad med Netflix, uppdateringar osv. På en Xbox.. så vad ska 200GB räcka till med dagens krav på bandbredd för att hålla sig aktuell?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Soir: ha.. ha.. ha.. förstår du inte poängen jag försökte få fram? Att deras piloter snittade 200GB per månad, är ju knappast siffror att höja till skyarna. Tonåringar hade varit perfekta piloterna. Kör 4g mobilt till en Xbox, och där går det TB/månad med Netflix, uppdateringar osv. På en Xbox.. så vad ska 200GB räcka till med dagens krav på bandbredd för att hålla sig aktuell?

Öh, nej. Man har fått ut att snittanvändaren förbrukade 200GB data. Ska du basera ett helt nät på en liten del av befolkningen som har ett helt annat beteende? Jag tror främst man ser till användandet från mobiltelefoner, men jag kan ha fel förstås. Det är en testutrullning för att se hur det används, vad man kan förvänta sig. Att bara testa en liten grupp med ett mer säreget beteende är helt idiotiskt om det nu inte är ett stresstest man är ute efter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

hur vänder dom sig till forskingen som visar att 5G orsakar minskat antal spermier, större mutationer på spermierna när män har mobilen i fickan. Ökad mängd patienter med hjärntumörer på samma sida man har sin mobil..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

hur vänder dom sig till forskingen som visar att 5G orsakar minskat antal spermier, större mutationer på spermierna när män har mobilen i fickan. Ökad mängd patienter med hjärntumörer på samma sida man har sin mobil..

Rysk propaganda...dessa studier du hänvisar till är fejkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: För kunder som idag sitter på mobilt 4G och får dåliga hastigheter kommer ju inte taxa 5G så mycket det går när det blir aktuellt? När en mobil anslutning kan matcha hastigheten hos fiber (även om kanske ma teoretiskt 100mbit) så finns kunder som går över till mobil anslutning. Många delar wifi via mobilen idag redan.
Därför, 200GB på 5G? Låga siffror är vad det är, för 5G kommer bli poppis. Folk kan äntligen dela sitt 4K material osv i sociala medier osv.. ja du förstår ju vart jag vill komma. Men vi får väl vara överens att vi är oöverens om inte annat.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

5g verkar ju värdelöst om man ser tester på nätet.. behöver sitta master överallt för att man ska få täckning, tror det kan fungera på vissa ställen men inte i hela landet.. 4g räcker gott å väl för mobilbruk, även 3g räcker då den fortfarande är snabbare än 4g på vissa ställen..

Permalänk
Medlem

Det här är bra, det är så mycket insekter på sommaren, lite 5g insekts grillning som man sett på klipp vore perfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Rysk propaganda...dessa studier du hänvisar till är fejkade.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.tele.soumu.go.jp/resource/j/equ/mra/pdf/30/e/12.p... - Teknisk Beskrivning på 5G

https://itis.swiss/news-events/news/publications/2018-papers/... - Dokumenterad effekt av mobilstrålning (Betalvägg)

https://www.youtube.com/watch?v=EzgTvz91Fj4 mycket bra sammanfattning och förklaring av ovanstående fakta för er som inte är insatta eller vet hur man tolkar datan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

https://www.youtube.com/watch?v=EzgTvz91Fj4 mycket bra sammanfattning och förklaring av ovanstående fakta för er som inte är insatta eller vet hur man tolkar datan.

Väldigt mycket flum i den där föreläsningen. "Jag vet inte", konspirationer och "elöverkänsliga".

Ungefär samma skitsnack som för 20 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Väldigt mycket flum i den där föreläsningen. "Jag vet inte", konspirationer och "elöverkänsliga".

Ungefär samma skitsnack som för 20 år sedan.

om du har suttit på en föreläsning där föreläsaren besitter ALL kunskap så får du gärna höra av dig... människor är tyvärr inte perfekta varelser och man glömmer saker ibland samtidigt som man inte föds med kunskapen. Att säga "jag vet inte" är ordagrant varför man forskar om saker och ting. Konspirationer?? vilka?.
Elöverkänsliga är alla, beror helt och hållet på hur mycket du utsätts för. vissa är känsligare än andra... andra kan leda ström utan problem/smärta genom kroppen.

föreläsningen håller hög trovärdighet och sättet han förklarar för gemenemann är acceptabel också.. så vilket skitsnack han håller på med vet jag inte...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

https://www.tele.soumu.go.jp/resource/j/equ/mra/pdf/30/e/12.p... - Teknisk Beskrivning på 5G

https://itis.swiss/news-events/news/publications/2018-papers/... - Dokumenterad effekt av mobilstrålning (Betalvägg)

https://www.youtube.com/watch?v=EzgTvz91Fj4 mycket bra sammanfattning och förklaring av ovanstående fakta för er som inte är insatta eller vet hur man tolkar datan.

https://journals.lww.com/health-physics/Citation/2019/07000/C...
Klarar ej peer review, som sagt, rysksponsrad propaganda du sväljer med hull och hår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

https://journals.lww.com/health-physics/Citation/2019/07000/C...
Klarar ej peer review, som sagt, rysksponsrad propaganda du sväljer med hull och hår.

Skickades från m.sweclockers.com

klarar inte pappret du eller jag länka peer review?
läst igenom länken, han svarar bara på att svettkörtlarna blir till antenner och orsakar en minimal temp-ökning. Det är inte vad hela pappret/arikeln handlar om som Lennart Hardell föreläser om på YT, eller pappret jag länkade.

verkar som du bara vill se det du vill se och ignorera resten av pappret och sedan skylla på rysksponsrad propaganda.. med hull och hår dvs.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

@Moriquende: På 80-talet under kemikalieboomen fanns det folk som började få något man kan kalla "kemikalieöverkänslighet", men kemikalierna var väl helt ofarliga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

klarar inte pappret du eller jag länka peer review?
läst igenom länken, han svarar bara på att svettkörtlarna blir till antenner och orsakar en minimal temp-ökning. Det är inte vad hela pappret/arikeln handlar om som Lennart Hardell föreläser om på YT, eller pappret jag länkade.

verkar som du bara vill se det du vill se och ignorera resten av pappret och sedan skylla på rysksponsrad propaganda.. med hull och hår dvs.

Så varför håller alla (förutom rysk betalda) experter med om att 5G är ofarligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om du har suttit på en föreläsning där föreläsaren besitter ALL kunskap så får du gärna höra av dig... människor är tyvärr inte perfekta varelser och man glömmer saker ibland samtidigt som man inte föds med kunskapen. Att säga "jag vet inte" är ordagrant varför man forskar om saker och ting. Konspirationer?? vilka?.
Elöverkänsliga är alla, beror helt och hållet på hur mycket du utsätts för. vissa är känsligare än andra... andra kan leda ström utan problem/smärta genom kroppen.

föreläsningen håller hög trovärdighet och sättet han förklarar för gemenemann är acceptabel också.. så vilket skitsnack han håller på med vet jag inte...

Problemet är ju att du själv inte kan någonting om ämnet du pratar om och enbart lyssnar på forskning som bekräftar dina egna åsikter.

Detta är hela anledningen till att den vetenskapliga modellen existerar, för att det är välkänt att "confirmation bias" är ett jättestort med människor i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Problemet är ju att du själv inte kan någonting om ämnet du pratar om och enbart lyssnar på forskning som bekräftar dina egna åsikter.

Detta är hela anledningen till att den vetenskapliga modellen existerar, för att det är välkänt att "confirmation bias" är ett jättestort med människor i allmänhet.

ojdå, jag verkar ha missförstått artikeln isåfall. Kan herr/fru onkolog förklara mer ingående för oss okunniga om varför artikeln och datan är felaktig?.

ps. Jag är inte av uppfattningen av att 5G är farligt, om datan visar något annat däremot så innebär det att jag ändrar mig efter faktan. Jag anpassar inte verkligheten efter vad jag tycker utan tvärtom.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

ojdå, jag verkar ha missförstått artikeln isåfall. Kan herr/fru onkolog förklara mer ingående för oss okunniga om varför artikeln och datan är felaktig?.

ps. Jag är inte av uppfattningen av att 5G är farligt, om datan visar något annat däremot så innebär det att jag ändrar mig efter faktan. Jag anpassar inte verkligheten efter vad jag tycker utan tvärtom.

En studie är inte tillräckligt underlag för att säga något om hur verkligheten ser ut. Det krävs fler oberoende studier som bekräftar resultaten för att trovärdigheten ska öka, och dessa lyser med sin frånvaro här. Hur många artiklar som skrivits om samma studie har inte heller något bevisvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

ps. Jag är inte av uppfattningen av att 5G är farligt, om datan visar något annat däremot så innebär det att jag ändrar mig efter faktan. Jag anpassar inte verkligheten efter vad jag tycker utan tvärtom.

Skrivet av Selmalagerlöf:

hur vänder dom sig till forskingen som visar att 5G orsakar minskat antal spermier, större mutationer på spermierna när män har mobilen i fickan. Ökad mängd patienter med hjärntumörer på samma sida man har sin mobil..

Vi har kanske olika uppfattning om hjärntumörer etc. men enligt mig är de farliga...

"Scientists say that the most important criterion about whether any particular RFR is dangerous is whether it falls into the category of ionizing or non-ionizing radiation. Simply put, any radiation that’s non-ionizing is too weak to break chemical bonds. That includes ultraviolet, visible light, infrared, and everything with a lower frequency, like radio waves. Everyday technologies like power lines, FM radio, and Wi-Fi also fall into this range. (Microwaves are the lone exception: non-ionizing but able to damage tissue, they’re precisely and intentionally tuned to resonate with water molecules.) Frequencies above UV, like x-rays and gamma rays, are ionizing."

Hittade även lite grann om det här med hjärntumörer som jag förstår kan vara lätt att missuppfatta om man slutar läsa så fort man fått sin egen uppfattning bekräftad. Så jag kommer markera texten som jag tycker är viktig att du läser.

Så om man bara läser detta förstår jag att man lätt kan se de negativa effekterna:

"Of course, just because there’s no known mechanism for non-ionizing radiation to have a biological effect, that doesn’t’ mean it’s safe or that no effect exists. Indeed, researchers continue to conduct studies. One recent study was released by the National Toxicology Program (NTP), an agency run by the Department of Health and Human Services. In this widely quoted study about cell phone radio frequency radiation, scientists found that high exposure to 3G RFR led to some cases of cancerous heart tumors, brain tumors, and tumors in the adrenal glands of male rats."

Men om man sedan läser även detta stycke så lugnar man nog ner sig:

"The study is a good object lesson in how hard it is to do science like this. As RealClearScience points out, the number of tumors detected were so small that they statistically could have occurred by chance (which may be more likely since they were only detected in male subjects). Moreover, the level and duration of the RFR exposure were well in excess of what any actual human would ever be exposed to, and in fact, the irradiated test rats lived longer than the unexposed control rats. Says Dr. Novella, “Experienced researchers look at a study like that and say that doesn’t really tell us anything.""

Källa: HTG(Jag vet att det här är en sammanfattning av andra källor men orkar inte vara mer specifik)

Jag beklagar om jag verkar osedvanligt dryg men jag är, precis som många andra här verkar vara, trött på att folk bara läser sensationsrubriker och sedan letar fakta som styrker detta ifrån sidor som t ex "Strålskyddsstiftelsen".
Strålskyddsstiftelsen är ingen myndighet utan de har en väldigt tydlig agenda.

Min personliga gissning är att det är ordet "strålning" som förvirrar folk. Folk blandar ihop strålning och strålning.
Bara ni går ut i dagsljus så badas ni i mångfalt högre doser av strålning i samma spektra som dessa FARLIGA antenner.

MEN, det finns alltid ett men, jag säger inte att det inte skulle kunna finnas bieffekter över lång tid utan bara att det inte finns några VETENSKAPLIGA studier som tyder på det IDAG.

Mvh SuperOlle, tidigare telekommontör som byggt 4G stationer runt om i landet och lever än idag trots att jag praktiskt taget suttit gränsle över antennerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hur vänder dom sig till forskingen som visar att 5G orsakar minskat antal spermier, större mutationer på spermierna när män har mobilen i fickan. Ökad mängd patienter med hjärntumörer på samma sida man har sin mobil..

Det löser dom ju med chemtrails....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt i tråden, detta tar ju kål på insekterna i all fall!
Annars fullständigt meningslös teknik för gemene man och dessutom hälsovådligt på lång sikt.

Permalänk
Medlem

@scara: Källa på det tack? Gärna en med vetenskaplig uppbackning och helst inte ifrån sida som heter något i stil med "elctrosmog" "stop5g" "5g-appeal".

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Superolle:

Mvh SuperOlle, tidigare telekommontör som byggt 4G stationer runt om i landet och lever än idag trots att jag praktiskt taget suttit gränsle över antennerna...

https://i.imgur.com/Im7uHin.jpg

Jag måste bara fråga! Tog du den bilden för en speciell anledning, eller var det en "Den här bilden kommer jag ha användning för någon dag"-bild?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scara:

Som tidigare sagt i tråden, detta tar ju kål på insekterna i all fall!
Annars fullständigt meningslös teknik för gemene man och dessutom hälsovådligt på lång sikt.

Huruvida det här sker i någon relevant utsträckning eller ej vet jag inte.
Men utifrån strålningsmängden så kan det här hända även med vanliga glödlampor.
Det där är helt enkelt en fråga om total effektmängd snarare än frekvens.
Effetkmängden avgör förmågan att hetta upp vävnaden.

En 60w 5Gantenn som är riktad ger väl samma strålningstätethet som en 400w glödlampa ger i strålming 360 grader.
En 400w glödlampa kan också ha ihjäl insekter.
Så med det här exemplet kan man konstatera att 5G kan vara lika farligt som våra glödlampor.

Det här är värt att fundera en väda extra kring. För flera fungerar insektsexemplet som en form av bevis för hur farligt 5G är. Men egentligen kan det alltså handla om missförstånd och bristande kunskaper som skrämmer en i onödan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag måste bara fråga! Tog du den bilden för en speciell anledning, eller var det en "Den här bilden kommer jag ha användning för någon dag"-bild?

Jag använde den i någon Swec-tävling för snart 4år sedan men tänkte att den kunde vara passande nu 😅