Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av AplAy:

Jovars. Ett annat nätforum jag är med på så har de exempelvis i sina regler att, "Påstående om produkters säkerhet kopplat till ens hälsa måste ha rigorösa underlag eller kan leda till varning eller bannlysning."

Det är en intressant fråga i stort, där man förenklat sett har två alternativ:

* Anse att en produkt är säker tills det genom vetenskapliga undersökningar bevisats att den är skadlig
* Anse att nya produkter har obestämd säkerhetsstatus tills de är testade, helst under lång tid, då det är först då de har utvärderas ordentligt.

Det finns många exempel i historien på hur nya produkter marknadsförs som "helt säkra och ofarliga" fastän det några år senare upptäcktes att de inte alls var säkra utan skadliga, och redan orsakat skada. Ett exempel är ämnet PCB som användes som fogmassa i massa massa byggnader, exempelvis de stora miljonprogramprojekten under 60-talet eftersom det påstods vara säkert och ofarligt, men idag är ämnet totaltförbjudet pga att man sett att ämnet är en cancerogen och dessa byggnader måste saneras vilket är en både kostsam och arbetsam process.

Bevisbördan bör alltså ligga på de som tar fram en ny produkt, att visa hur grundligt testad den är innan den anses säker. En produkt kan alltså inte anses säker endast för att "det ännu inte upptäckts några skador".

Detta var ett sidospår, men det är en intressant fråga så ville kommentera det.

Skrivet av AplAy:

Snarare bör sådana här trådar inte få finnas för det är långt ifrån forumets fokus och ödslar massa tid av moderatorerna i många fall.

Fast redan nu krävs det ju uppenbarligen extra tid från moderatorerna för den här tråden, och uppenbarligen har swec tagit ett beslut att det är okej för dem eftersom tråden är kvar. Så enda skillnaden med andra krav skulle vara att tråden skulle göras mer användbar och informativ, istället för kaotisk som nu.

Skrivet av AplAy:

Flashback finns alltid för de som vill "prata om det som inte får pratas om här". Om det är något jag har lärt mig är att många kommer aldrig att bli fria från sitt konspirationstänkande när de väl drabbats av det, lite som att ha fått "mental herpes".

Förvisso finns ett forum som flashback, men jag är i alla fall inte så intresserad av att diskutera med drogmissbrukare och andra galningar som hänger där. Och jag tycker heller inte det är rätt att förvisa folk dit, där de snarast riskerar att bli ännu mer fanatiska i vad de redan tycker. Bättre att då att ha ett modererat forum där genom krav på vetenskaplighet folk har möjlighet att lära sig något nytt istället.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Finns endel "konspirationsteorier" som visat sig vara sanna.
https://youtu.be/wO5oJM8GjWA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av eXtranj3rO:

Finns endel "konspirationsteorier" som visat sig vara sanna.
https://youtu.be/wO5oJM8GjWA

Dramatisk musik och utan angivna spårbara källor i ett videoklipp är inte sanna bara för att videotiteln säger så.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Elektroman:

Det är en intressant fråga i stort, där man förenklat sett har två alternativ:

* Anse att en produkt är säker tills det genom vetenskapliga undersökningar bevisats att den är skadlig
* Anse att nya produkter har obestämd säkerhetsstatus tills de är testade, helst under lång tid, då det är först då de har utvärderas ordentligt.

Det finns många exempel i historien på hur nya produkter marknadsförs som "helt säkra och ofarliga" fastän det några år senare upptäcktes att de inte alls var säkra utan skadliga, och redan orsakat skada. Ett exempel är ämnet PCB som användes som fogmassa i massa massa byggnader, exempelvis de stora miljonprogramprojekten under 60-talet eftersom det påstods vara säkert och ofarligt, men idag är ämnet totaltförbjudet pga att man sett att ämnet är en cancerogen och dessa byggnader måste saneras vilket är en både kostsam och arbetsam process.

Bevisbördan bör alltså ligga på de som tar fram en ny produkt, att visa hur grundligt testad den är innan den anses säker. En produkt kan alltså inte anses säker endast för att "det ännu inte upptäckts några skador".

Detta var ett sidospår, men det är en intressant fråga så ville kommentera det.

Fast redan nu krävs det ju uppenbarligen extra tid från moderatorerna för den här tråden, och uppenbarligen har swec tagit ett beslut att det är okej för dem eftersom tråden är kvar. Så enda skillnaden med andra krav skulle vara att tråden skulle göras mer användbar och informativ, istället för kaotisk som nu.

Förvisso finns ett forum som flashback, men jag är i alla fall inte så intresserad av att diskutera med drogmissbrukare och andra galningar som hänger där
. Och jag tycker heller inte det är rätt att förvisa folk dit, där de snarast riskerar att bli ännu mer fanatiska i vad de redan tycker. Bättre att då att ha ett modererat forum där genom krav på vetenskaplighet folk har möjlighet att lära sig något nytt istället.

Haha touché angående det fetmärkta! Jag hänger inte heller där av samma orsak. En annan regel på det andra forumet (som dock är nischat och tillåter egentligen inga "allmänna ämnen") är att dina fem första inlägg måste godkännas av moderatorer vilket gör att det finns i princip inga troll på forumet för trollen orkar inte vänta på godkända meddelanden för att senare bokstavligen talat och pun intended trolla bort sina konton och behöva börja om på kula ett igen. Det fanns ett troll som blev bannat, som hade varit medlem rätt länge innan, och som inte har kommit tillbaka ännu.

Det sistnämnda tycker jag att fler nätforum borde implementera även om det kräver en hel del dagligt arbete. Men det kommer att höja kvalitén på lång sikt för många kommer inte att orka med att råka bannlysa sig själva för att fick för sig att trolla i vissa trådar. Jag är förbluffad över att så få andra nätforum kör med detta. Forumet jag är med på handlar om "vuxenleksaker" så nog om det.

Ja, jag misstänker att det finns mycket större krav på produkttester numera jämfört med flera decennier sedan?

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** inlägg raderade ***

Personangrepp tollereras inte och istället för att besvara sådana inlägg ska de anmälas.

/KimTjik
Moderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av AplAy:

Ja, jag misstänker att det finns mycket större krav på produkttester numera jämfört med flera decennier sedan?

Man önskar att det vore så, men kollar man exempelvis inom läkemedelsindustrin stämmer det tyvärr inte. Många läkemedelsföretag som betalat läkare för att skriva ut mediciner i överdrivna mängder och samtidigt hemlighållit skadeverkningar.

Sedan finns det förstås enormt mycket mygel som har sin grund i lobbyverksamhet inom alla möjliga branscher, där företag kunnat undgå varningstexter, fått produkter godkända på ostadiga grunder m.m. genom att sponsra "rätt" personer. Vanligare i USA, men förekommer även inom EU.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004

Att Kineserna släppt ut Coronaviruset medvetet från en BSL4 anläggning i Wuhan för att skapa distraktion från Free Hong-Kong rörelsen.

Om det är nån som skulle få för sig nåt sånt så är det kanske Kina? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Citera för svar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av RetarDeD:

Att Kineserna släppt ut Coronaviruset medvetet från en BSL4 anläggning i Wuhan för att skapa distraktion från Free Hong-Kong rörelsen.

Om det är nån som skulle få för sig nåt sånt så är det kanske Kina? 😉

Ja, för det bästa sättet att expandera här i världen är att göra den obeboelig och ha ihjäl människorna som bidrar till att stärka ens egen ekonomi... Varför har inte Ryssland gjort detta redan???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av AplAy:

Ja, för det bästa sättet att expandera här i världen är att göra den obeboelig och ha ihjäl människorna som bidrar till att stärka ens egen ekonomi... Varför har inte Ryssland gjort detta redan???

Haha lugn lugn..
Det nya viruset har lägre dödlighet-ratio än de sista som spreds från djur. Några dödsfall mot att behålla Hong-Kong tycker nog kommunisterna är en bra deal.
Rent ekonomiskt så har de säkert rätt också.

De ska inte expandera, de ska behålla det som är deras.
Vet inte riktigt vad Ryssland har med detta att göra, men det kan ju vara så att de har en gnutta mer samvete än Kina.

Citera för svar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av RetarDeD:

Haha lugn lugn..
Det nya viruset har lägre dödlighet-ratio än de sista som spreds från djur. Några dödsfall mot att behålla Hong-Kong tycker nog kommunisterna är en bra deal.
Rent ekonomiskt så har de säkert rätt också.

De ska inte expandera, de ska behålla det som är deras.
Vet inte riktigt vad Ryssland har med detta att göra, men det kan ju vara så att de har en gnutta mer samvete än Kina.

Jag menade att ha ihjäl människor i andra länder som ett sätt att expandera eftersom rådande konspirationsteori är att Kina ville använda "detta biovapen" mot andra. Och hur är att ha ihjäl sina egna journalister, vilket Ryssland gör att behålla sin propaganda, "en gnutta mer samvete" än Kina?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av AplAy:

Jag menade att ha ihjäl människor i andra länder som ett sätt att expandera eftersom rådande konspirationsteori är att Kina ville använda "detta biovapen" mot andra. Och hur är att ha ihjäl sina egna journalister, vilket Ryssland gör att behålla sin propaganda, "en gnutta mer samvete" än Kina?

Ptja lite förluster för andra länders medborgare tror jag inte de bryr sig så mycket om. Och de uppnår ju målet på det viset, media skriver ju knappt om nåt annat än viruset och protesterna i Hong-Kong har väl ebbat ut med tanke på att folk inte vill bli smittade i stora grupper.
Kina, win-win.

Är väl ändå en mer gnutta samvete att ta kål på några väl valda individer än att släppa lös ett virus som man inte har nån kontroll på som tar kål på folk med nedsatt immunförsvar?
Fortfarande förkastligt såklart, men om man ska nu ska välja det ena framför det andra..

Citera för svar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av RetarDeD:

Ptja lite förluster för andra länders medborgare tror jag inte de bryr sig så mycket om. Och de uppnår ju målet på det viset, media skriver ju knappt om nåt annat än viruset och protesterna i Hong-Kong har väl ebbat ut med tanke på att folk inte vill bli smittade i stora grupper.
Kina, win-win.

Är väl ändå en mer gnutta samvete att ta kål på några väl valda individer än att släppa lös ett virus som man inte har nån kontroll på som tar kål på folk med nedsatt immunförsvar?
Fortfarande förkastligt såklart, men om man ska nu ska välja det ena framför det andra..

Vill du indirekt antyda om att den kinesiska befolkningen skulle på något vis vara okej med detta (att många av deras föräldrar, föräldrars föräldrar och andra äldre dör) bara för att HK-protesterna skall upphöra tills vidare?

Hur blir Kina en intressant investeringsplats med ett virus som mer eller mindre löper amok? Mer sannolikt är det att "Loket" Olsson ligger bakom det hela. Han ligger hemma på soffan nu och frågar, "VA GÖR DUUUU".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av AplAy:

Vill du indirekt antyda om att den kinesiska befolkningen skulle på något vis vara okej med detta (att många av deras föräldrar, föräldrars föräldrar och andra äldre dör) bara för att HK-protesterna skall upphöra tills vidare?

Hur blir Kina en intressant investeringsplats med ett virus som mer eller mindre löper amok? Mer sannolikt är det att "Loket" Olsson ligger bakom det hela. Han ligger hemma på soffan nu och frågar, "VA GÖR DUUUU".

Har väl aldrig påstått att befolkningen tycker att det är en bra plan. Med tanke på att Kina inte ens är en demokrati så kan man verkligen inte säga att folket styr.
Så om man överlåter makten till idioter ska du nog få se att det tas en del dåliga beslut.
Det gör det i och för sig i demokratier också.. Men då ska de ju vara transparent.

Investeringsplats? Har väl aldrig sagt att det har nåt med saken att göra... Men jag gillar ditt engagemang.

Citera för svar..