Ena bakljuset på bilen mycket svagare än det andra?

Permalänk
Hedersmedlem

Ena bakljuset på bilen mycket svagare än det andra?

Chansar på om det finns någon här som är bra på bilars elsystem eller el generellt.

Bilen är en Ford Focus från 2010. Parkeringsljusen bak är ljusdioder och nu har det uppmärksammats att högersidan lyser mycket svagare än vänstersidan. I dagsljus syns de i stort sett inte alls. Jag har även funderat på om vänstersidan lyser starkare än den ska och vad den har gjort innan (kanske som en konsekvens av vad som är fel?) fast jag har inget att jämföra med så jag vet inte.

Övrigt ljus i insatserna består av glödlampor och dessa fungerar som vanligt i båda ljusen. Byter vi plats på insatserna följer felet med, högersidan lyser alltså svagare även om den är inkopplad på vänster sida.

Vi tror att det är någon elektrisk komponent på kretskortet som har gett sig men det kanske finns någon elektriker här som kan förklara detta? Kan det lagas? Är det värt att försöka laga?

Permalänk
Medlem

Det är inte dimljuset? Då lyser bara ena sidan.

Permalänk
Medlem

Man kan slå på höger eller vänster sida på parkeringsljusen... annars tyder det på vatten, smuts eller annat generellt elfel. Väldigt svårt att veta om man inte löst samma fel själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut när du bromsar?

Det är även intressant att se hur det ser ut med blinkers höger respektive vänster.

Och slutligen dimbakljus på/av.

Allt detta ger ledtrådar till vad som kan vara fel - annat än att det är en Ford.

Permalänk
Medlem

Vanligaste felet enligt (min erfarenhet)är dåligt jord då det brukar vara olika jordpunkter på vänster och höger sida, näst vanligast ärgad kontaktstycke i armaturen eller skarv i kabelstam. Dessa fel är ganska enkla att felsöka med en vanlig multimeter
På nyare bilar så är det PWM signal till belysningen så det behöver inte vara 12v men du kan alltid mäta och jämföra båda sidorna 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Har under de senaste veckorna uppmärksammat att det är väldigt vanligt med dåliga bakljus på nyare bilar. I synnerhet nyare Volvo-modeller har jag sett åker runt med ena bakljuset släckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har under de senaste veckorna uppmärksammat att det är väldigt vanligt med dåliga bakljus på nyare bilar. I synnerhet nyare Volvo-modeller har jag sett åker runt med ena bakljuset släckt.

Över 10% av framljusen här i uppland på kvällarna, tror inte märket spelar roll dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulan75:

Vanligaste felet enligt (min erfarenhet)är dåligt jord då det brukar vara olika jordpunkter på vänster och höger sida, näst vanligast ärgad kontaktstycke i armaturen eller skarv i kabelstam. Dessa fel är ganska enkla att felsöka med en vanlig multimeter
På nyare bilar så är det PWM signal till belysningen så det behöver inte vara 12v men du kan alltid mäta och jämföra båda sidorna 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm intressant. Ska se om det är något vi lyckas felsöka själva. Tack för förslaget. Stämmer det dock med tanke på att felet följer med insatsen? Just att de lyser svagare och inte är helt döda är något som gör mig fundersam.

Skrivet av Exxovion:

Har under de senaste veckorna uppmärksammat att det är väldigt vanligt med dåliga bakljus på nyare bilar. I synnerhet nyare Volvo-modeller har jag sett åker runt med ena bakljuset släckt.

Jag har också noterat specifikt nya Volvos där delar av bakljusen verkar trasiga.

Permalänk
Medlem

Ännu vanligare är bilar helt utan bakljus i mörkret och bara varselljus framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ännu vanligare är bilar helt utan bakljus i mörkret och bara varselljus framåt.

Ja, tydligen så slutar skymningsautomatiken fungera ganska så fort på moderna bilar.

Jag avaktiverade detta så bakljusen ALLTID är tända, men DRL är aktiva framtill.

Ser inte någon mening med att ha bakljusen släckta, vilken j-a idiot tyckte det var en bra idé?

Permalänk
Medlem

En anledning till att ljuset ofta är trasigt på nyare bilar är för att man oftast behöver åka in till verkstaden och få det fixat. Innan räckte det ju med lampor från biltema för 30kr men numera behövs ju hela led kassetten bytas ibland vilket är rätt dyrt och kräver verktyg. Inget för gemene man alltså och då skiter man nog I att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Vanligaste felet enligt (min erfarenhet)är dåligt jord då det brukar vara olika jordpunkter på vänster och höger sida, näst vanligast ärgad kontaktstycke i armaturen eller skarv i kabelstam. Dessa fel är ganska enkla att felsöka med en vanlig multimeter
På nyare bilar så är det PWM signal till belysningen så det behöver inte vara 12v men du kan alltid mäta och jämföra båda sidorna 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar också på att det är nån kontakt som ärgat och gör att det lyser svagare. Hade samma problem på min ena bil, min daily driver/shitbox. Peugeot 206 Gti och höger baklykta både lyste svagt samt glappade så varje gång jag skulle åka fick jag banka till på det så det tändes.
Efter en liten koll så såg jag att det hade ärgat nåt jäkligt, fixade det och nu är det som det ska vara.

Off topic sidenote, ovanligt att det är så på en någorlunda ny bil och sen i mitt fall; franska bilar... När jag tog loss ena baklyktan på OK för att köpa ny, flyttade bilen, drog ur nyckeln och släppte upp kopplingen = bilen tog ett skutt framåt. Tydligen så kopplar dom tändningen via baklyktorna eller nåt så när lampan var ur så var motorn igång trots nyckel i handen.
Man lär sig nåt nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En anledning till att ljuset ofta är trasigt på nyare bilar är för att man oftast behöver åka in till verkstaden och få det fixat. Innan räckte det ju med lampor från biltema för 30kr men numera behövs ju hela led kassetten bytas ibland vilket är rätt dyrt och kräver verktyg. Inget för gemene man alltså och då skiter man nog I att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle våga påstå att den som klarar av att byta glödlampan själv också klarar att byta hela insatsen själv. Det är inte speciellt svårt. Men jag håller med om att det är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Skulle våga påstå att den som klarar av att byta glödlampan själv också klarar att byta hela insatsen själv. Det är inte speciellt svårt. Men jag håller med om att det är dyrt.

Kanske, har inte gjort det själv, bara läst att det är krångligare.

Skickades från m.sweclockers.com