Kinesiska telefonjättar förbereder konkurrent till Google Play Store

Permalänk
Medlem

Om Googles tjänster är förbjudna i Kina så borde detta vara förbjudet i den civiliserade världen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Detta kommer slå hårt mot svenska pensionssparare som satsar på USA-företagen via soffliggarfonden ap7 mm!

Varken Google eller Apple kommer påverkas av detta. Alternativa appbutiker är skitvanligt i öst, och detta är mer ett sätt att förenkla det hela för dem där borta snarare än att konkurrera mot västerländska företag som Google och Apple på deras hemmaplan. Oppo, Xiaomi och Vivo kommer att fortsätta sälja sina telefoner med Google Play här i västvärlden. Skulle de inte göra det så skulle inte någon köpa deras produkter, precis som med Huawei. Så soffliggarna kan lugnt ligga bekvämt i soffan och fortsätta få mycket högre avkastning än den genomsnittliga privatspararen som tror sig bli börsmäklare av att läsa finanstidningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om Googles tjänster är förbjudna i Kina så borde detta vara förbjudet i den civiliserade världen.

En variant för den utländska marknaden skulle givetvis följa relevanta lagar i de marknader där den är aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En variant för den utländska marknaden skulle givetvis följa relevanta lagar i de marknader där den är aktuell.

En egen app butik är inget jag vill se ifrån Kina även om det "följer" våra lagar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

En egen app butik är inget jag vill se ifrån Kina även om det "följer" våra lagar.

Finns redan ett gäng. Detta handlar bara om att standardisera ett gäng saker så att apparna fungerar över flera butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag vet att USA har massvis med bakdörrar i allt mjukvara vi använder men finns det verkligen något konkret bevis att att kineserna gör samma sak?

Vet du? Du har källa på att "all mjukvara vi använder har USA-bakdörrar"? Det som NSA har är okända buggar som de utnyttjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fan låter intressant.. varför vara svinrädd för kinesiska staten när USA redan har bakdörrar på samma sätt till vår integritet.

Inte på samma sätt än, går du mot röd gubbe i en AI uppkopplad stad i Kina, blir du ansiktesprofilerad och din bild kommer visas på en skärm. Vill du ta ett banklån så kommer de granska över 5000 metrix om dig, typ hur ofta du laddar mobilen, om din mobil ofta är urladdad så har du mindre chans för att ta ut ett lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Detta kommer slå hårt mot svenska pensionssparare som satsar på USA-företagen via soffliggarfonden ap7 mm!

Så har man satsat i egen regi på USA-företagen så är det lugnt menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så har man satsat i egen regi på USA-företagen så är det lugnt menar du?

Nej. Jag tror Trump gjorde en stor tabbe när han tog strid med Kina. USA-börsen har gått extremt bra till nu, men vad händer om jag och miljarder ryssar, indier och kineser vänder Google och Apple ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Nej. Jag tror Trump gjorde en stor tabbe när han tog strid med Kina. USA-börsen har gått extremt bra till nu, men vad händer om jag och miljarder ryssar, indier och kineser vänder Google och Apple ryggen.

Problemet är mest att USA gör detta för att de är förlorare på teknikområdet. T.ex. kommer de ut med förslag (öppna kommentarer) nu om att köpa Ericsson. Ericsson konkurrerade ut USAs egna nätverksbolag, men de har samtidigt minst 20 % av FoU-styrkan i Kina, där de kinesiska dotterbolagen följer samma lagar som Huawei som alla säkerhetsforskare (som hakat på USAs samtalspunkter) säger är anledningen till att vi verkligen inte kan lita på Huawei.

Mer statlig inblandning är inte lösningen, att USA manipulerar marknader är ju själva grundorsaken till varför många bolag därifrån inte kan konkurrera med att investera i USA.

Permalänk
Medlem

Detta var rätt väntat, nu får man hoppas att dom öppnar en app butik i EU och saken är klar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Inte konstigt med dessa handelsblockader som tvingar fram detta.

Sedan vill jag som många ha en öppen plattform, många försök har gjorts som nämnts firefox, ubuntu etc. Ett problem har dock varit en extrem snabb utveckling av mobiltelefoner, där man t.o.m kan se vilken årsmodell en mobil har på specifikationerna utan att använda google.
Detta leder till att dessa öppna konkurrenter ofta blir en telefon med dålig specifikation men till ett väldigt högt pris. Då det är svårt att få till ett nytt os på en flagskepp telefon.

Så när mobilutvecklingen stannar av tror jag möjligheterna för andra OS kan bli bättre. Samma sak gäller dessa modulbaserade telefoner som har floppat. Tanken är god med en mobil där man kan byta ut varje modul, men när utvecklingen går så himla fort. Så blev resultatet att man fick en modulbaserad mobil som låg flera generationer efter till ett pris av de allra senaste mobilerna.

Angående Google VS Apple, ja det är ungefär samma skit båda två. Enda skillnaden är att Google inte är lika extrem. Man köper en Android telefon av en drös olika tillverkare, de bloatar dem lite olika. Det finns då en konkurrens som driver på utvecklingen.
Hos Apple, ja allt där handlar om Apple. Det enda är att man kan besöka ej Apple godkända webbsidor och man kan ladda hem Appar som visserligen är godkända av Apple, men någon annan utvecklare har gjort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hoppas det blir en internationell satsning.

Varför? Så du kan få tillgång till kinesiska appar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

har inte mycket kunskap kring android men jag finner det intressant att efter 2-3 år så blir mobilen så seg att den knappt går att använda detta trotts att man aldrig installerat en ända app förutom de påtvingade uppdateringarna... känns som man pushar ut updates som gör gammal hårdvara seg med flit för att pusha försäljning.

Och det är ju absolut inte så att iphone gör exakt detta och har blivit "busted" om det också. Jag vill bara påstå att jag haft oneplus i väldigt många år och dom går lika bra som när dom var nya Kan dock hålla med om att Samsung telefoner har ett rykte att bli sjukt sega efter något år bara.

Har även några kompisar som haft oneplus gen 1 & 2 sen dom släpptes och har inte bytt förrän oneplus 7 kom ut. Deras gamla telefoner fungerade fortfarande förvånansvärt bra för att vara 6-7 år gamla

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Och det är ju absolut inte så att iphone gör exakt detta och har blivit "busted" om det också. Jag vill bara påstå att jag haft oneplus i väldigt många år och dom går lika bra som när dom var nya Kan dock hålla med om att Samsung telefoner har ett rykte att bli sjukt sega efter något år bara.

Har även några kompisar som haft oneplus gen 1 & 2 sen dom släpptes och har inte bytt förrän oneplus 7 kom ut. Deras gamla telefoner fungerade fortfarande förvånansvärt bra för att vara 6-7 år gamla

Källor??

Känns inte som ett problem du beskriver som es iphones 6s från 2015 har.
https://youtu.be/hTkDAnqLJl4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Källor??

Känns inte som ett problem du beskriver som es iphones 6s från 2015 har.
https://youtu.be/hTkDAnqLJl4

Skickades från m.sweclockers.com

Klocka ner cpu för alla med slitna batterier etc, var ju värsta grejen för nått år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är mest att USA gör detta för att de är förlorare på teknikområdet. T.ex. kommer de ut med förslag (öppna kommentarer) nu om att köpa Ericsson. Ericsson konkurrerade ut USAs egna nätverksbolag, men de har samtidigt minst 20 % av FoU-styrkan i Kina, där de kinesiska dotterbolagen följer samma lagar som Huawei som alla säkerhetsforskare (som hakat på USAs samtalspunkter) säger är anledningen till att vi verkligen inte kan lita på Huawei.

Mer statlig inblandning är inte lösningen, att USA manipulerar marknader är ju själva grundorsaken till varför många bolag därifrån inte kan konkurrera med att investera i USA.

Jag ångrar att jag hade valt Trump... Synd amerikanerna är lika lättlurade som jag...

Permalänk
Medlem

Kina-appstore? Haha, nej du.

Jag håller mig till F-Droid!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Källor??

Känns inte som ett problem du beskriver som es iphones 6s från 2015 har.
https://youtu.be/hTkDAnqLJl4

Skickades från m.sweclockers.com

Som inlägget under ditt sa, Dom sänker CPU prestandan för att "förlänga batteritiden". Ofrivilligt i en iOS uppdatering.

Detta är väl känt och det är bara att dra en liten "iPhone performance downgrade" googling så hittar du allt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför? Så du kan få tillgång till kinesiska appar eller?

Nej för att kunna få ett bra alternativ till Google.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

har inte mycket kunskap kring android men jag finner det intressant att efter 2-3 år så blir mobilen så seg att den knappt går att använda detta trotts att man aldrig installerat en ända app förutom de påtvingade uppdateringarna... känns som man pushar ut updates som gör gammal hårdvara seg med flit för att pusha försäljning.

Då får jag sticka ut från mängden som haft en Samsung sedan april -15 och den rullar på lika fint idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mer statlig inblandning är inte lösningen

För Kina är det det. Där är i princip inget oreglerat.

CCP har sina händer i nästan allt.

Men annars, så som den kapitalist jag är, så håller jag med dig om ditt ideal.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För Kina är det det. Där är i princip inget oreglerat.

CCP har sina händer i nästan allt.

Men annars, så som den kapitalist jag är, så håller jag med dig om ditt ideal.

I Fastlandskina är det inte mer lönsamt att investera sitt kapital utanför Kina än i Kina som regel. Bolag som Ericsson och Nokia har heller inte blivit utestängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bolag som Ericsson och Nokia har heller inte blivit utestängda.

Många regleringar och restriktioner (och handelshinder) emot utländska bilag i Kina.

Även många tjänster som blivit utestängda. Tex. Facebook, Twitter, YouTube, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Många regleringar och restriktioner (och handelshinder) emot utländska bilag i Kina.

Kina köper nog glatt utrustning från Ericsson oavsett om det är tillverkat i Nanjing eller Talinn. Ett USA-ägt Ericsson skulle för den delen fortsätta tillverka i Nanjing.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Har du bevis för vad du säger

Permalänk
Medlem

Addera stöd för fler OS som Sailfish och Lineage, det finns ju telefoner på marknaden med dessa idag till butiken så blir det ju lättare för dessa tillverkare att byta OS framöver när USA blir sura igen.

https://www.fxtec.com/pro1/

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av mrqaffe:

Hoppas det blir en internationell satsning.

Verkligen! Google behöver känna att de ej kan ta världsdominans för givet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

0% intresse.

Håller med. Butiker som styr av CCP går fetbort bort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kina köper nog glatt utrustning från Ericsson oavsett om det är tillverkat i Nanjing eller Talinn. Ett USA-ägt Ericsson skulle för den delen fortsätta tillverka i Nanjing.

De köper utrustning och tjänster om de kan få kontroll över data, avlyssning och filtrering av användarna.

Se exempel på Apples servrar och tjänster i Kina.

Kina är en smart och effektiv (tyvärr) diktatur.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/