Uppdaterat Bios - Nytt ASUS moderkort - Ingen garanti

Permalänk
Medlem

Uppdaterat Bios - Nytt ASUS moderkort - Ingen garanti

Har uppdaterat min stationära med nytt moderkort, ram, processor och grafikkort.
Moderkortet var ASUS Prime B450 Plus.
Installerade Win10
Allt funkade, men jag var inte helt nöjd med ljudet och ville därför uppdatera drivrutinen, väl på Asus hemsida så såg jag att det fanns en hel del nyare drivrutiner, bla fanns det 3st nyare versioner på Bios än vad jag hade.

Nu var det nog 10 år sedan jag byggde min senaste stationära och jag kommer ihåg från den tiden att om datorn funkade så uppdaterar man inte Bios, men jag antog nu att utvecklingen har gått framåt och att det nu är mycket stabilare och mindre risk.
Därför gjorde jag uppdateringen av Bios genom den inbyggda EZ flash över internet. Installationen gick som det ska: "update successfully, system will reset"
Efter omstart så blir det helt svart på skärmen, kommer inte ens till valen F2/del.

Provat olika rekomendationer, reset CMOS, testat med bara ett ram minne mm, men nada.

Nu säger ASUS att garantin inte täcker uppdatering av Bios, vilket jag tycker är märkligt då det stod "update successfully".

Är nyfiken på om flera råkat ur för detta, eller uppdaterar ni aldrig Bios ?

Om det nu är så riskfyllt att uppdatera Bios, varför står det inget om detta I manualen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaleif:

Har uppdaterat min stationära med nytt moderkort, ram, processor och grafikkort.
Moderkortet var ASUS Prime B450 Plus.
Installerade Win10
Allt funkade, men jag var inte helt nöjd med ljudet och ville därför uppdatera drivrutinen, väl på Asus hemsida så såg jag att det fanns en hel del nyare drivrutiner, bla fanns det 3st nyare versioner på Bios än vad jag hade.

Nu var det nog 10 år sedan jag byggde min senaste stationära och jag kommer ihåg från den tiden att om datorn funkade så uppdaterar man inte Bios, men jag antog nu att utvecklingen har gått framåt och att det nu är mycket stabilare och mindre risk.
Därför gjorde jag uppdateringen av Bios genom den inbyggda EZ flash över internet. Installationen gick som det ska: "update successfully, system will reset"
Efter omstart så blir det helt svart på skärmen, kommer inte ens till valen F2/del.

Provat olika rekomendationer, reset CMOS, testat med bara ett ram minne mm, men nada.

Nu säger ASUS att garantin inte täcker uppdatering av Bios, vilket jag tycker är märkligt då det stod "update successfully".

Är nyfiken på om flera råkat ur för detta, eller uppdaterar ni aldrig Bios ?

Om det nu är så riskfyllt att uppdatera Bios, varför står det inget om detta I manualen?

Läs i din manual. Ska finnas någon sorts Recovery tool som fixar till det om bios uppgradering går snett.

Permalänk

Tjo. Testa att sätta bildskärmskabeln direkt på moderkortet. Har haft samma problem nångång.
Lycka till.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om du inte lyckas komma åt BIOS så kan man byta BIOS-chipet på moderkortet men då behöver du hitta ett chip som har BIOS för ditt moderkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@dalaleif:

Citat:

1.4 ASUS CrashFree BIOS 3
The ASUS CrashFree BIOS 3 is an auto recovery tool that allows you to restore the BIOS file
when it fails or gets corrupted during the updating process. You can restore a corrupted BIOS
file using the motherboard support DVD or a USB flash drive that contains the updated BIOS
file.
• Before using this utility, rename the BIOS file in the removable device.
• The BIOS file in the support DVD may not be the latest version. Download the latest
BIOS file from the ASUS website at www.asus.com.
Recovering the BIOS
To recover the BIOS:
1. Turn on the system.
2. Insert the support DVD to the optical drive or the USB flash drive that contains the
BIOS file to the USB port.
3. The utility automatically checks the devices for the BIOS file. When found, the utility
reads the BIOS file and enters ASUS EZ Flash 3 utility automatically.
4. The system requires you to enter BIOS Setup to recover BIOS settings. To ensure
system compatibility and stability, we recommend that you press <F5> to load default
BIOS values.
DO NOT shut down or reset the system while updating the BIOS! Doing so can cause
system boot failure!

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig? Sitter i samma sits med samma kort.

Permalänk
Medlem

@dalaleif: Vart bor du någonstans? Kanske kan hjälpa dig på plats Skicka PM isåfall.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@dalaleif: har du testat crash free bios enligt ovan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@dalaleif: Vart bor du någonstans? Kanske kan hjälpa dig på plats Skicka PM isåfall.

Mvh

Skrivet av medbor:

@dalaleif: har du testat crash free bios enligt ovan?

Skickades från m.sweclockers.com

2019-02-18 21:11 <---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

2019-02-18 21:11 <---

Bra där... låg under nytt i forumet och kollade inte så noga... gissar att det gick bra då

Skickades från m.sweclockers.com