Har uppdaterat min stationära med nytt moderkort, ram, processor och grafikkort.
Moderkortet var ASUS Prime B450 Plus.
Installerade Win10
Allt funkade, men jag var inte helt nöjd med ljudet och ville därför uppdatera drivrutinen, väl på Asus hemsida så såg jag att det fanns en hel del nyare drivrutiner, bla fanns det 3st nyare versioner på Bios än vad jag hade.
Nu var det nog 10 år sedan jag byggde min senaste stationära och jag kommer ihåg från den tiden att om datorn funkade så uppdaterar man inte Bios, men jag antog nu att utvecklingen har gått framåt och att det nu är mycket stabilare och mindre risk.
Därför gjorde jag uppdateringen av Bios genom den inbyggda EZ flash över internet. Installationen gick som det ska: "update successfully, system will reset"
Efter omstart så blir det helt svart på skärmen, kommer inte ens till valen F2/del.
Provat olika rekomendationer, reset CMOS, testat med bara ett ram minne mm, men nada.
Nu säger ASUS att garantin inte täcker uppdatering av Bios, vilket jag tycker är märkligt då det stod "update successfully".
Är nyfiken på om flera råkat ur för detta, eller uppdaterar ni aldrig Bios ?
Om det nu är så riskfyllt att uppdatera Bios, varför står det inget om detta I manualen?