Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd och mycket bra tips från alla!

Jag är en singelpappa. Har min son varannan vecka. Bor i ett hus ute på landet. Driftkostnaderna är väldigt bra, det enda som drar iväg lite är soppa till bilen. För att spara pengar har jag auto överföring till både Avanza och banken. ISK och fonder. Och även dreams kan jag rekommendera. Där kan man välja och vraka hur man vill lägga upp allt. Det är en bra app som för mig fungerar. Har satt ett mål inför sommarledigheten. X antal tusen ska då finnas tillgänglig för att göra roliga saker med sonen. Det går prima.

Jag har varit väldigt impulsgalen några år, sen jag separerade. "Köpa bara för att". Men i slutändan behöver jag det egentligen inte. Så, nu fokuserar jag på begagnat marknaden. Är väldigt aktiv på loppisar och kränger det mesta jag inte behöver. Jag har alltid varit väldigt miljömedveten, trodde jag. Iallafall med att "återvinna och lägga plast där plast ska vara". Men har aldrig förstått hur mycket man konsumerar. Det är fan äckligt. Men nu är det annat och det känns väldigt bra. Finns många barn inom familjen så tänker på deras framtid i första hand.

Så har lovat mig själv att 2020 ska jag inte handla en enda ny pryl. Det är väll ok om något pajar i huset, men jag tänker mer saker som är kul tex komponenter osv.

Försöker sluta snusa också. Det går ändå hyffsat 👍

En sak i taget (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

Ett tips är att handla mat mätt och belåten annars är det lätt (i alla fall för mig) att onödiga saker hamnar i matkorgen.

Ett annat tips är att sätta priser i relation... För (ungefär) samma summa som en sketen Big Mac & CO kan du (t.ex.) få en ryggbiff, Bearnaise (alt eget vitlökssmör) och klyftpotatis. Du kan alltså äta som en rik greve för samma summa och du slipper både stress och skvalmusik.

Ett tredje är att handla böcker på myrorna eller i antikvariat, både billigare och bättre utbud. (Personligen tycker jag att det är trevligare gynna ovanstående och bidra med en slant till en antikvariatägare som kan sin sak och som faktiskt bryr sig, än att ge pengar till en stor pengakoncern (Coop).

Permalänk
Medlem

@t0bbec: Sluta snusa tips: Köp lössnus, trappa ner mer och mer... Efter ungefär två veckor hade jag inte mer än ett "riskorn" under läppen för att ta udden av abstinensen. Pavlovs hundar: när den riktiga abstinensen har trappats ner bytt ut snuset mot nåt annat under läppen t.ex. tuggummi eller ingefära (har hört att ingefära ska funka). Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Ett tips är att handla mat mätt och belåten annars är det lätta (i alla fall för mig) att onödiga saker hamnar i matkorgen.

Ett annat tips är att sätta priser i relation... För (ungefär) samma summa som en sketen Big Mac & CO kan du (t.ex.) få en ryggbiff, Bearnaise (alt eget vitlökssmör) och klyftpotatis. Du kan alltså äta som en rik greve för samma summa och du slipper både stress och skvalmusik.

Ett tredje är att handla böcker på myrorna eller i antikvariat, både billigare och bättre utbud. (Personligen tycker jag att det är trevligare gynna ovanstående och bidra med en slant till en antikvariatägare som kan sin sak och faktiskt bryr sig, än att ge pengar till en stor pengakoncern (Coop).

Fast de enda gångerna jag köper på mcdonalds är när jag är under tidspress och att åka hem och laga mat är totalt uteslutet.

Köper man på kampanj på mcd så kan du få en meny för cirka 50 kr (eller lägre), då är det isf prismässigt svårt att slå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@t0bbec: Sluta snusa tips: Köp lössnus, trappa ner mer och mer... Efter ungefär två veckor hade jag inte mer än ett "riskorn" under läppen för att ta udden av abstinensen. Pavlovs hundar: när den riktiga abstinensen har trappats ner bytt ut snuset mot nåt annat under läppen t.ex. tuggummi eller ingefära (har hört att ingefära ska funka). Lycka till!

Inte dumt! Har införskaffat den enda nikotin och tobaksfria lössnusen som finns. Ifrån XQS. Känns bra under läppen. När man blir kvitt det ska jag gå över till dina tips om ingefära eller tuggummi. Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja det går, men är dock svårt att slå AP7 över tid så jag skulle inte rekommendera att man är där inne och pillar om man inte vet vad man gör.

Byta från SÅFA och generations fonder skulle jag starkt rekommendera. Avkastningen min mormor hade på 40-tals fonden var dryga 0%. AP7 aktiefond (https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/ , scrolla ner för att se innehav) ligger rätt investerad topp10, dock lite för snålt för min smak (vill helst ha 25-50% i topp10).

Alla bör logga in och kika sin premie-/tjänstepension så de är rätt investerade och inte ligger i döda fonder. Angående tjänstepensionen så kan den också investeras. De flesta bör kunna överföra sin tjänstepension till Avanza sen investera den som de vill, antingen i fonder/aktier eller andra papper. Fråga din arbetsgivare om detta.

Rekommenderar starkt att alla tar tag i sitt pensionssparande, som faktiskt inte är så tråkigt när man kommit igång.

Så rekommendationen "va inte där inne å pilla" är fel i mitt tycke. Ju mer du sätter dig in i det ju mer pengar kan du tjäna. Vore ju tråkigt om du går i pension å ser att ingenting hänt på fonderna förrän då.

https://www.pensionsmyndigheten.se/

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast de enda gångerna jag köper på mcdonalds är när jag är under tidspress och att åka hem och laga mat är totalt uteslutet.

Köper man på kampanj på mcd så kan du få en meny för cirka 50 kr (eller lägre), då är det isf prismässigt svårt att slå...

Skickades från m.sweclockers.com

Sant sant, är man inte en McD fantast eller ett barn så käkar man nog där för att man inte hinner eller orkar med. Men det kan inte skada att sätta pengar i relation. De gånger jag käkar på McD brukar jag ta 2 eller 3 hamburgare a 10kr och vatten, "massan" är nästan densamma som i ett meal.

Skrivet av t0bbec:

Inte dumt! Har införskaffat den enda nikotin och tobaksfria lössnusen som finns. Ifrån XQS. Känns bra under läppen. När man blir kvitt det ska jag gå över till dina tips om ingefära eller tuggummi. Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Tobaksfri lössnus låter ju ännu bättre än tuggummi/ ingefära, i början i alla fall! Om du snusar mycket så är det nog svårt att "go cold turkey" då hjälper det med ett riskorn lössnus i truten tillsammans med XQS prillan. Lycka till som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Byta från SÅFA och generations fonder skulle jag starkt rekommendera. Avkastningen min mormor hade på 40-tals fonden var dryga 0%. AP7 aktiefond (https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/ , scrolla ner för att se innehav) ligger rätt investerad topp10, dock lite för snålt för min smak (vill helst ha 25-50% i topp10).

Alla bör logga in och kika sin premie-/tjänstepension så de är rätt investerade och inte ligger i döda fonder. Angående tjänstepensionen så kan den också investeras. De flesta bör kunna överföra sin tjänstepension till Avanza sen investera den som de vill, antingen i fonder/aktier eller andra papper. Fråga din arbetsgivare om detta.

Rekommenderar starkt att alla tar tag i sitt pensionssparande, som faktiskt inte är så tråkigt när man kommit igång.

Så rekommendationen "va inte där inne å pilla" är fel i mitt tycke. Ju mer du sätter dig in i det ju mer pengar kan du tjäna. Vore ju tråkigt om du går i pension å ser att ingenting hänt på fonderna förrän då.

https://www.pensionsmyndigheten.se/

Såfa ser ju till att du hamnar i lågrisk-investeringar när man närmar sig pensionen så att man inte har otur att gå i pension och tajma exempelvis fem år av lågkunjunktur och vinklippt börs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag hade ap7 soffliggarfonden alla år. Det var lyckat. Sedan lät jag den tävla mot ryska fonder. Ap7 kom sist. Nu har jag gått all in på en rysk fond när det gäller PPM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Byta från SÅFA och generations fonder skulle jag starkt rekommendera. Avkastningen min mormor hade på 40-tals fonden var dryga 0%. AP7 aktiefond (https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/ , scrolla ner för att se innehav) ligger rätt investerad topp10, dock lite för snålt för min smak (vill helst ha 25-50% i topp10).

Alla bör logga in och kika sin premie-/tjänstepension så de är rätt investerade och inte ligger i döda fonder. Angående tjänstepensionen så kan den också investeras. De flesta bör kunna överföra sin tjänstepension till Avanza sen investera den som de vill, antingen i fonder/aktier eller andra papper. Fråga din arbetsgivare om detta.

Rekommenderar starkt att alla tar tag i sitt pensionssparande, som faktiskt inte är så tråkigt när man kommit igång.

Så rekommendationen "va inte där inne å pilla" är fel i mitt tycke. Ju mer du sätter dig in i det ju mer pengar kan du tjäna. Vore ju tråkigt om du går i pension å ser att ingenting hänt på fonderna förrän då.

https://www.pensionsmyndigheten.se/

Tror nog att rådet att inte vara inne och pilla vänder sig till sådana som inte har aktiemarknaden/-investeringar som hobby. Det är ju inte bara att sätta över i en högriskfond och sedan glömma bort det hela. Har man inte det intresset så har man inte, då är det bättre att låta sjunde AP-fonden jobba åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vore ju tråkigt om du går i pension å ser att ingenting hänt på fonderna förrän då.

AP7 aktiefond gick upp 35% under föregående året och 13,6% i medel senaste 5 åren vilket slår MSCI ACWI och är mycket bra relativt risken fonden tar. Att den dessutom kan belåna 25% för ökad hävstång är trevligt.

Självklart går det att slå AP7 ett enskilt år om man tar högre risk, men jag tror inte majoriteten av befolkningen med egna fondval skulle slå denna fond över 20år. Har man dock kunskap och tror man kan prestera bättre så är det ju bara dina egna pengar så kör på. Dock att rekommendera alla att går in och leker med sin pension för att lära sig låter farligt i mina öron. Så jag skulle starkt rekommendera att de flesta inte rör denna placering.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar där, "jobba åt en". Det är en fond som förvaltas.

Om du väljer att vara lite mer inriktad (tex mot teknologi/grön energi) och på det växa ditt pensionskapital lite snabbare än AP7:ans stora diversifiering gör ju inte ditt val sämre.

Sen kan man ju så klart äga både AP7 och andra fonder procentuellt samtidigt, men man bör iaf ta sig en titt vad det är för innehav då vi alla inte har valt samma från start, och antagligen inte hade så hög "bry sig om" faktor när det valdes som ung.

Hoppas det väcker intresse att gå in å kika iaf

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av adzer:

AP7 aktiefond gick upp 35% under föregående året och 13,6% i medel senaste 5 åren vilket slår MSCI ACWI och är mycket bra relativt risken fonden tar. Att den dessutom kan belåna 25% för ökad hävstång är trevligt.

Självklart går det att slå AP7 ett enskilt år om man tar högre risk, men jag tror inte majoriteten av befolkningen med egna fondval skulle slå denna fond över 20år. Har man dock kunskap och tror man kan prestera bättre så är det ju bara dina egna pengar så kör på. Dock att rekommendera alla att går in och leker med sin pension för att lära sig låter farligt i mina öron. Så jag skulle starkt rekommendera att de flesta inte rör denna placering.

AP7 är en utmärkt fond, jag hade lätt investerat i den privat om man kunnat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja hade man kunnat investera i den hade jag till och med börjat investera

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja det går, men är dock svårt att slå AP7 över tid så jag skulle inte rekommendera att man är där inne och pillar om man inte vet vad man gör.

Givetvis menar jag inte att nybörjare och amatörer skall in och pilla där, men värt att nämna att möjligheten finns. Det är pengar som alla andra man kan investera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Men om du alltid kan ta bort 1-3 varor ur vagnen som du ändå klarar dig utan.. kanske att du skulle fundera på vad du lägger i vagnen till att börja med?

T.ex. härom veckan tänkte jag att jag skulle köpa lönnsirap, för det är sjukt gott. Men när jag skulle gå till kassan tänkte jag att det är ju egentligen både onyttigt och dyrt så jag tog bort den. Tycker ändå det känns lättare än att ha bestämt det redan innan. Jag vet att det inte är helt rationellt...

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

T.ex. härom veckan tänkte jag att jag skulle köpa lönnsirap, för det är sjukt gott. Men när jag skulle gå till kassan tänkte jag att det är ju egentligen både onyttigt och dyrt så jag tog bort den. Tycker ändå det känns lättare än att ha bestämt det redan innan. Jag vet att det inte är helt rationellt...

Något jag har lärt mig med åren är att det här med självbehärskning och "att bestämma sig" är något som inte kommer naturligt för många.

Har ett bra exempel i närtid där jag helt enkelt bestämt mig för att jag ska börja löpträna för att få ett starkare och mer hälsosamt hjärta. Det är inte särskilt kul med löpträning och jag är inte särskilt duktig på det, men jag "bestämde mig" och då håller jag mig till det.

Min fru tycker precis likadant, om sig själv: Hon borde springa och hon vet att det vore bra för henne att komma ut och röra på sig mer. Det räcker dock inte. Hon behöver extern motivation (anmäla sig till något löplopp, träna med en kompis, osv) för att pallra sig ut.

Det du beskriver ovan tolkar jag som det första exemplet. Du klarar av att bara bestämma dig för att inte köpa något, men för många verkar detta inte fungera. Jag fattar inte varför.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det du beskriver ovan tolkar jag som det första exemplet. Du klarar av att bara bestämma dig för att inte köpa något, men för många verkar detta inte fungera. Jag fattar inte varför.

Motivation hänger mycket ihop med måendet och allmän energinivå. Om någon inte har tillräckligt mycket energi i sig själva behöver de någon som "kickar igång" dem tills de kommer igång själva. Ungefär som en startmotor.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

Man bör definitivt lägga krut på att sätta upp system för sig som gör att du klarar dig okej även om du tillfälligt saknar motivation. Såsom att lägga undan pengar i början av månaden istället för i slutet, eller automatiskt spara i säkra (men inte riktigt lika riskabla) indexfonder. Eller för den delen, köp inte hem godis och annat onyttigt för då är du inte lika benägen att småäta på det hemma

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Kör Toyota

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt en bra ide så länge man hoppa aygo Vi har båda toyota å bmw men toytan är det aldrig problem med :;) Sen kanske den är tråkig å man en omkörning är ett projekt men den går billigt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Faktiskt en bra ide så länge man hoppa aygo Vi har båda toyota å bmw men toytan är det aldrig problem med :;) Sen kanske den är tråkig å man en omkörning är ett projekt men den går billigt

Jag delar en Toyota Yaris med min mamma, kan rekommendera att dela bil om det går. Tror inte jag kan få billigare bilägande än jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Kör Toyota

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Supra FTW!

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Ingen som har problemet att finna något att spendera pengarna på? Antar att det är lite ovanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ingen som har problemet att finna något att spendera pengarna på? Antar att det är lite ovanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Resor, mat, teknik, boende. Det är inga problem att bränna cash. Hade jag haft gott om pengar hade jag skaffat en villa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ingen som har problemet att finna något att spendera pengarna på? Antar att det är lite ovanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har en enda molekyl av samvete i dig så kommer du inse att du naturligtvis ska donera pengar till behövande. Det finns enormt mycket lidande i världen och det hade kunnat upphöra på nolltid om folk som har mycket pengar ville det.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Om du har en enda molekyl av samvete i dig så kommer du inse att du naturligtvis ska donera pengar till behövande. Det finns enormt mycket lidande i världen och det hade kunnat upphöra på nolltid om folk som har mycket pengar ville det.

Tror du på det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag laddar hybriden på natten när elen är billigare.
Jag värmer varmvatten den billigaste timmen på natten (till 65 grader så räcker det hela dygnet).
Jag höjer värmen när elen är billig och sänker när elen är dyr (samma medeltemp men billigare).

Jag har timspotpris på elen och använder Home Assistant Core (med Bosch VP, Nordpool och Tibber integrationer) för att styra allt.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ingen som har problemet att finna något att spendera pengarna på? Antar att det är lite ovanligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och nej. Man kan alltid bränna pengar men jag tycker jag har svårt att hitta saker som faktiskt ger mig glädje så det är värt det. Sparar en hel del men jag vet inte riktigt varför jag sparar för det finns inget mål med sparandet egentligen. Vilket är varför mina pengar sitter fast på lönekontot till 0% ränta, ser inte anledningen att ta en risk och investera pengarna när jag inte har någon vision för vad jag skulle göra med mer pengar.

För att inte någon skall tro att jag är för dryg så kan jag säga att jag vet att det är en lyxig situation. Den kommer dock av att jag inte bryr mig ett jota om status med mera utan är i grunden nöjd bara jag kan vara hemma med frun och ha en dator så jag kan spela med vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag laddar hybriden på natten när elen är billigare.
Jag värmer varmvatten den billigaste timmen på natten (till 65 grader så räcker det hela dygnet).
Jag höjer värmen när elen är billig och sänker när elen är dyr (samma medeltemp men billigare).

Jag har timspotpris på elen och använder Home Assistant Core (med Bosch VP, Nordpool och Tibber integrationer) för att styra allt.

Du sliter på utrustningen på det sättet. Pannan expanderar/krymper med temperaturskiftningarna, bästa för pannan är konstant temperatur, så högst osäkert om du sparar något i längden på att spara någon krona på elförbrukningen.

Visa signatur

Apple