Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Jag fick uppgifterna från Handelsbankens ekonomi tv efn.se !

Skickades från m.sweclockers.com

Hur sjutton räknar de då?

Yes-ultra-super-premium brukar kosta ungefär 99kr för ett 90-pack eller hur många det nu är. Udda antal som tusan.

Räknar vi högt att man kör en maskin per dag och person och 1,20kr/dag så har vi 438kr per år. Normal livslängd är cirka 80 år vilket ger en totalkostnad på drygt 35000kr på ett helt liv, förutsatt att man köper sitt diskmedel själv och sköter disken från dagen man föds.

En baklängesräkning på mer realistiska siffror, dvs man diskar en maskin varannan dag (stämde bra när jag bodde själv) i 55 års tid ger 10000 diskmedelstabeltter. Då får man köpa bra dyrt diskmedel för att kunna spara så mycket pengar under ett helt liv. Kanske dags att byta butik och märke helt enkelt?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Mina vänner, vi har nu äntligen nått urfrågan och ärke-ekvationen: hur man ska diska mest sparsamt med diskmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag sparar hundratals kronor (nu överdriver jag inte) på att återanvända kaffefilter. När jag bryggt kaffe sköljer jag filtret noggrant, vartefter det får torka. Det är bara bra för avloppet och det blir inga sopor. Filtret håller ca en vecka och smaken blir inte sämre, snarare tvärtom eftersom papperssmaken försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sparar hundratals kronor (nu överdriver jag inte) på att återanvända kaffefilter. När jag bryggt kaffe sköljer jag filtret noggrant, vartefter det får torka. Det är bara bra för avloppet och det blir inga sopor. Filtret håller ca en vecka och smaken blir inte sämre, snarare tvärtom eftersom papperssmaken försvinner.

Det finns ju även kaffefilter i "guld" man kan använda.
https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/guldfilte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag fick uppgifterna från Handelsbankens ekonomi tv efn.se !

Skickades från m.sweclockers.com

Och du tar det som fakta utan att reflektera över om siffrorna är rimliga eller inte? ;D

Permalänk
Medlem

@EwlSpirit: Kanske överdriven besparing. Men små bäckar blir till en stor å...
@Dhanjel: Bra förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sparar hundratals kronor (nu överdriver jag inte) på att återanvända kaffefilter. När jag bryggt kaffe sköljer jag filtret noggrant, vartefter det får torka. Det är bara bra för avloppet och det blir inga sopor. Filtret håller ca en vecka och smaken blir inte sämre, snarare tvärtom eftersom papperssmaken försvinner.

Nej du sparar inte pengar på att skölja kaffefilter. Du arbetar för en lön som hade fått en textilfärgare i bangladesh att skratta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag sparar hundratals kronor (nu överdriver jag inte) på att återanvända kaffefilter. När jag bryggt kaffe sköljer jag filtret noggrant, vartefter det får torka. Det är bara bra för avloppet och det blir inga sopor. Filtret håller ca en vecka och smaken blir inte sämre, snarare tvärtom eftersom papperssmaken försvinner.

Kaffe är fett så det är definitivt inte bra för avloppet.
Kompostera istället om du vill göra nytta med sumpen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kaffe är fett så det är definitivt inte bra för avloppet.
Kompostera istället om du vill göra nytta med sumpen.

Där har du fel. Återstoden drar med sig fett som fastnad. Jag lärde mig detta av en expert på området. Även kompostkvarnar är väldigt bra för miljön eftersom avfallet blir gas och till gödning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Där har du fel. Återstoden drar med sig fett som fastnad. Jag lärde mig detta av en expert på området. Även kompostkvarnar är väldigt bra för miljön eftersom avfallet blir gas och till gödning.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.xn--propplsare-jcb.se/saker-man-aldrig-ska-slanga-i-vasken-rormokare-varnar

SLÄNG INTE SKIT I VASKEN SOM INTE SKA VARA DÄR

Det blir stopp vettu

"Vissa kanske har hört att kaffesump ska ha en förlösande effekt på röret och därmed rensa dem från olika typer av beläggningar. Detta är dock bara en myt, menar rörmokare. Istället kan man använda kaffesumpen som näring till rosorna, slänga den i komposten, eller helt enkelt bara kasta sumpen i papperskorgen."

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ovanstående hann före

Den där experten får nog ta och läsa på lite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Där har du fel. Återstoden drar med sig fett som fastnad. Jag lärde mig detta av en expert på området. Även kompostkvarnar är väldigt bra för miljön eftersom avfallet blir gas och till gödning.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut mycket bättre att slänga avfallet i en kompostkvarn istället för avloppet. Det kostar en slant att få ut spolbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du placerat i som ger dig 8% varje år?

Enligt min fondportfölj på https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/ högst upp.

Självklart kan man inte säga vad avkastningen kommer att bli 5, 10, 15 eller 25 år fram. Jag har bara utgått från vad börsen gjort historiskt senaste 10 -15 åren, då ca 8,5 %

Men lika lite som jag kan säga att det kommer ligga på 8 % kan du säga att det kommer vara lägre, för ingen vet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Enligt min fondportfölj på https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/ högst upp.

Självklart kan man inte säga vad avkastningen kommer att bli 5, 10, 15 eller 25 år fram. Jag har bara utgått från vad börsen gjort historiskt senaste 10 -15 åren, då ca 8,5 %

Men lika lite som jag kan säga att det kommer ligga på 8 % kan du säga att det kommer vara lägre, för ingen vet.

Jag såg inget högst upp som liknande en fondportfölj.

Jag vet inte heller om det gåt upp eller ner, därav mitt intresse att lära mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag såg inget högst upp som liknande en fondportfölj.

Jag vet inte heller om det gåt upp eller ner, därav mitt intresse att lära mig.

jasså? Högst upp i en av de runda-inläggen? Syns det inte?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jasså? Högst upp i en av de runda-inläggen? Syns det inte?

Nu såg jag. Jag gick vilse lite i layouten. Dock krävs det inloggning till instagram så det föll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Jag bor själv så det med mat kan bli en riktig bov ibland. Det är ibland rätt svårt att handla mat med mycket variation och sedan hinna tillaga det innan det blir dåligt. Grönsaker går för det mesta inte att frysa, och ofta när man köper kött så är det i större förpackningar, eller mindre förpackningar till högre pris/kg.

Något som är smidigt är att kolla vad alla butiker har för erbjudanden på Söndagen eller Måndagen varje vecka. Har de billig kycklingfilé så kan det vara värt att köpa det och planera efter det, t.ex. en gryta ena dagen, ugnsgrillad andra dagen, så kan man ha det i åtanke när man gör grytan vilka grönsaker man vill ha i och tänker om de även passar bra till den ugnsgrillade kycklingfilén, för just grönsaker blir det lätt mycket över av för min del. En purjolök räcker till ganska många portioner.

Sen är viss mat rätt dyrt att laga, som t.ex. hamburgare, ska du göra en hyfsad hamburgare så hamnar de på ungefär 30 spänn styck och äter du då två så blir det en del, en grytportion kan du laga för 15kr om du minskar lite på köttet och ökar mer på grönsakerna. Sedan handlar det mycket om vad man har för krav på råvarorna, nöjer du dig med en ost från Eldorado (om det ens finns) eller vill du ha någon som smakar mer fast för dubbla priset?

Mycket handlar nog över vad man har för krav på olika saker, har du cykelavstånd till jobbet och gångavstånd till en matbutik så kanske det inte är värt att ha bil, räkna på hur mycket bilen kostar (ev lån, skatter, bränsle och försäkring) i månaden och dela det med antal mil du kört under en månad.

Kläder går att köpa billigt om man inte känner att man behöver märkeskläder, håll utkik efter reor i större butiker som t.ex. sportshopen eller liknande. Kolla begagnatmarknaden, det finns rätt gott om kläder som inte ens är använda, just oanvända skor är något man kan göra stora fynd i på begagnatmarknaden.

Något annat som slukar mycket pengar är alla dumma småköp man gör, t.ex. köper en kaffe under rasten, godis eller äter pizza eller annan lunch ute. Ett tag gick jag till Espressohouse nästan varje vardag och tog en kaffe, det är 1000 spänn i månaden. Och försök sluta röka och snusa, just cigaretter är vansinnigt dyrt och onödigt, ett paket om dagen i ett år kan du byta ut mot två veckor i Thailand istället.

Kött går dock utmärkt att frysa. Grönsaker kan vara värre men då kan man köpa frysta från början. Frysta funkar bra att steka/rosta eller ha i grytor. Jag köper mycket haricots verse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Att gå så långt som att bli självplågare är väl lite väl att ta i?

Visst är det bra att spara pengar och inte slänga ut allt man har på vansinnigheter men det verkar som att många triggas av att spara så mycket som möjligt och lever för att spara. När skall de sparade pengarna användas? Är inte risken att om man lever för att spara så kommer man aldrig att börja spendera heller? Skall göra det och det när jag har tillräckligt mycket, alternativt blir pensionär etcetera. Frågan är om det blir barnen (eller allmänna arvsfonden) som istället får det tunga uppdraget att spendera pengarna.

Aja, gneta på ni bara

Man sparar givetvis för att konsumera senare.

Permalänk
Medlem

Har börjat dra ner på min livsstil av lyxkonsumtion, ska antagligen sälja både min bosrad och den nya bilen när ekonomin vänder uppåt igen samt börjat sälja av allt onödigt.

Målet är inga skulder och en halv miljon på kontot om 1 år ungefär

Helt enkelt en nystart av livet och kanske karriärsbyte eftersom jag idag kör 3-skift inom industrin med bara gymnasieutbildning och det tar på mig både fysiskt och psykiskt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag har nu tagit ut mer än 300kr från refunder (https://www.refunder.se/) vilket är mer än 5% av min totala köpeskilling, riktigt bra för att bara ha en app installerad. Apoteket specifikt har riktigt bra cashback, även om den är lite sämre nu var 8% ett tag. Webbhallen har också 1.5% tror jag och då har jag på det också 0.5 - 1% på kreditkortet.

Kan verkligen rekommendera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Att gå så långt som att bli självplågare är väl lite väl att ta i?

Visst är det bra att spara pengar och inte slänga ut allt man har på vansinnigheter men det verkar som att många triggas av att spara så mycket som möjligt och lever för att spara. När skall de sparade pengarna användas? Är inte risken att om man lever för att spara så kommer man aldrig att börja spendera heller? Skall göra det och det när jag har tillräckligt mycket, alternativt blir pensionär etcetera. Frågan är om det blir barnen (eller allmänna arvsfonden) som istället får det tunga uppdraget att spendera pengarna.

Aja, gneta på ni bara

Så är tyvärr fallet för många, man dör med miljoner på bankkontot. Ingen arvtagare eller plan för hur pengarna ska användas. Förra året fick allmänna arvsfonden över 1 miljard trots att det var rekordfå som trillade av pinnen. Tänk på det nästa gång ni ser ett fult offentligt konstverk eller nyanlända på golfkurs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@Aphex: Mina sparade pengar ska användas till att ge mig en trygg avkastning som jag kan leva livet ut på.

Så nej, jag planerar inte att använda en större del av mina sparade pengar men förhoppningsvis kan dessa i slutändan användas till något bra i alla fall.

Kanske något riktigt fult offentligt konstverk som hämnd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så är tyvärr fallet för många, man dör med miljoner på bankkontot. Ingen arvtagare eller plan för hur pengarna ska användas. Förra året fick allmänna arvsfonden över 1 miljard trots att det var rekordfå som trillade av pinnen. Tänk på det nästa gång ni ser ett fult offentligt konstverk eller golfkurs för nyanlända.

Det krävs ett hyffsat stort belopp för att få en bra avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så är tyvärr fallet för många, man dör med miljoner på bankkontot. Ingen arvtagare eller plan för hur pengarna ska användas. Förra året fick allmänna arvsfonden över 1 miljard trots att det var rekordfå som trillade av pinnen. Tänk på det nästa gång ni ser ett fult offentligt konstverk eller nyanlända på golfkurs.

Lite det som är min tanke med sparande också, pengarna jag sparar nu ska jag ju använda sen någon gång. Det är väl också det som satt käppar i hjulen för att investera allt också, jag vet ju inte när jag vill köpa något för pengarna.

Nu sist blev det att nalla en del av sparpengarna för större bostad och allt som kommer av det (renovering, möbler osv). Men nästa gång vet jag inte, kanske ännu mer renovering eller byta bil eller nått. I värsta fall får jag köpa en riktigt maffig sportbil när jag är 40...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Lite det som är min tanke med sparande också, pengarna jag sparar nu ska jag ju använda sen någon gång. Det är väl också det som satt käppar i hjulen för att investera allt också, jag vet ju inte när jag vill köpa något för pengarna.

Nu sist blev det att nalla en del av sparpengarna för större bostad och allt som kommer av det (renovering, möbler osv). Men nästa gång vet jag inte, kanske ännu mer renovering eller byta bil eller nått. I värsta fall får jag köpa en riktigt maffig sportbil när jag är 40...

Ha ha, funderar dock skarpt på att köpa en Tesla före sommaren här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ha ha, funderar dock skarpt på att köpa en Tesla före sommaren här.

Gört! Jag är inne på min andra och det är riktigt trevliga bilar, det sparar ju pengar genom att man slipper betala bränsle ;).

Permalänk
Medlem

@Exxovion: 1000 kr i månaden ger dig någonstans kring 2 miljoner i handen efter ett arbetsliv. De flesta borde kunna avvara denna summa.

Rent generellt på besparningsfronten så är väl bil och äta ute som är "lätta" att göra något åt. Cyklar själv till jobbet, ger dessutom motion vilket inte är fel. Kan duscha på jobbet, annars blir detta givetvis svårare. Äta ute gör jag gärna dock då maten är bättre och mer varierad än om jag själv hade gjort den.

Den enkla andledningen för mitt sparande är dock att jag ändå tycker jag har allt jag behöver. Att dränka sig själv i prylar ger ingen direkt lycka. En resa och utforska ny länder / platser är kan väl vara trevligt. Vad andra "icke-prylar" köper ni?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Gört! Jag är inne på min andra och det är riktigt trevliga bilar, det sparar ju pengar genom att man slipper betala bränsle ;).

Tror nog försäkringspremien blir högre än mina bensinpengar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Gört! Jag är inne på min andra och det är riktigt trevliga bilar, det sparar ju pengar genom att man slipper betala bränsle ;).

Behöver man inte betala för laddningen?

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Behöver man inte betala för laddningen?

El-priset om man laddar hemma, jag kommer nog mestadels ladda vid köpcenter. Sedan finns det ju publika laddare man betalar för också, dessa är dock bra mycket billigare än bensin.

Tesla har ju också egna laddare som är gratis under en period, samt billigare än andras. Fast dessa finns bara för långresor.