Permalänk
Medlem

Jo, de har väl inte haft tid eller resurser att testa folk med milda symptom eller de som redan dött.
Det verkar dock inte påverkat trenden på det stora hela dock -
det positiva om det finns ett större antal dolt smittade är att andelen som blir allvarligt sjuka är färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nu hände det grejjer i Kina, nästan en dubbling av döda på ett dygn? Sen har de ändrat sättet att räkna smittade på, så officiella siffran hoppade upp till 60k..

Har det här med att göra med WHO´s besök i landet tro?

Man har ändrat i kriterierna för vem som räknas som smittad.

+ 107 inrapporterade dödsfall av personer som inte tidigare fått diagnos. (dött hemma?)

https://www.worldometers.info/coronavirus/

"
-Surge in number of cases and deaths is due for the most part to the adoption of a new diagnosis classification.

-In conformity with other provinces, starting with Feb. 12 counts,
Hubei Province will include the number of clinically diagnosed cases into the number of confirmed cases.

-Of the 14,840 cases added, 13,332 are due to the new classification while 1,508 are new cases.
There were 242 new deaths (including 135 clinically diagnosed cases).

"

EDIT:
Ja, nya internationella riktlinjer kan mycket väl ha samband med WHO:s besök...
(Men det behöver inte betyda att det funnits någon form av konspiration)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jaha, då har morsan fått feber, och klart som fan att jag får "skulden" från hennes intelligensbefriade vänner, för att jag har kommit på besök från Japan, helt utan att ha varit sjuk själv.. Jävlar om de lär sig att min flickvän är kines också, då är det väl game over. Kan lika gärna krypa ner i graven med en gång. Sak samma om hon inte varit i Kina på många år.

Om något är det väl jag som bör vara orolig. Vill inte gärna flyga tillbaka med sådana symptom och hamna i karantän för en vanlig jävla förkylning.

Jag tycker nog vi alla kan chilla lite grann.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Folk flydde en vagn på Öresundståget i dag med motiveringen coronavirus. Jag såg inte vad som hände innan, men misstänker att någon i vagnen nös.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Folk flydde en vagn på Öresundståget i dag med motiveringen coronavirus. Jag såg inte vad som hände innan, men misstänker att någon i vagnen nös.

Okej? Visste inte att viruset härjade fritt här i Sverige ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, då hade väl tågen gått lika tomma som i spökstäderna i Kina eller inte alls. Detta var ett fullsatt tåg och många hade ingen sittplats utan fick stå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Nej, då hade väl tågen gått lika tomma som i spökstäderna i Kina eller inte alls. Detta var ett fullsatt tåg och många hade ingen sittplats utan fick stå.

Uhh hur kunde de börja misstänka Corona Virus och fly en hel vagn? Var det nån som spydde eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Folk är så dumma i huvudet. Men media får dock ta stor skuld då dom varit med och piska upp denna panikstämningen

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Uhh hur kunde de börja misstänka Corona Virus och fly en hel vagn? Var det nån som spydde eller?

Nej, det tror jag inte, jag kunde inte se någon spya på golvet i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna bild visats tidigare. En katt med skyddsmask.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Jag hoppas att det är lägre och att i stort sett alla som dött har någonting som gjort dom mer sårbara. Men det ser mörkt ut.

20% dödlighet är det dock inte. Det hade varit mycket tydligare.

Det ser mycket bättre ut idag, nästan 10,000 friskförklarade och 1,671 döda ger bättre förhållande på 14%..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det ser mycket bättre ut idag, nästan 10,000 friskförklarade och 1,671 döda ger bättre förhållande på 14%..

Och det kommer att fortsätta nedåt ju längre fram i sjukdomsutbrottet vi kommer tills dess att alla som smittats är avlidna eller friskförklarade. Först då kommer vi ha den aktuella siffran.

Permalänk
Avstängd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgLWvo/tre-misstankta-co...

Undrar vad storyn är bakom det där? tre misstänkta Corona fall i Stockholm, hämtade i ambulans imorse, det måste väll ändå vara en och samma familj? Kan ju inte vara tre helt fristående fall? vad skulle sannolikeheten för det vara att 3 stycken separata fall plötsligt blir hämtade på samma gång när det har varit så lugnt så länge?

Permalänk
Medlem

Nu är det uppe i sex personer. Ingen anledning till oro, säger smittskyddsläkaren.
Jag gissar på studenter, som varit hemma i Kina och firat nyåret med familjen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgLWvo/sex-misstankta-coronafall-i-stockholm

Permalänk
Medlem

Något som är otäckt är att många har visat negativt för viruset men senare visat positivt.

Hoppas de "som kände sig sjuka" håller sig lugna med kontakt till andra människor.

Det sägs också att viruset smittar via samtal. Någon smittade sina kollegor över bordet under en lunch.

Jag har köpt 20 masker för säkerhets skull.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hur menar du @herr kantarell? Än så länge har inget sånt hänt i Sverige? Eller har jag missat en stor nyhet :/

Folk reser runt jorden varje dag, bara en tidsfråga innan något virus sprids över världen. Kanske dags att stänga ner alla flygplatser och stänga alla gränser så att ingen kan sprida sjukdomar över landsgränserna! (Ja, jag skämtar)

Permalänk
Avstängd

Tycker att detta är ett ytterst ojämt Virus, ena timmen rapporteras det spaltmeter med STORA domedagsrubriker och andra timmen så hittar man inga artiklar alls om det här i media, typ inte ens om man bläddrar längst ner på siterna.

Känns som Media har lite beslutsångest om hur de ska hantera det här. Själv håller jag samma "stance" som innan, dvs om det inte blir ett utbrott i Thailand så kommer det att vara hellugnt här på hemmaplan, och Thailand ligger ju stadigt på 30-talet fall nu vecka efter vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tycker att detta är ett ytterst ojämt Virus, ena timmen rapporteras det spaltmeter med STORA domedagsrubriker och andra timmen så hittar man inga artiklar alls om det här i media, typ inte ens om man bläddrar längst ner på siterna.

Känns som Media har lite beslutsångest om hur de ska hantera det här. Själv håller jag samma "stance" som innan, dvs om det inte blir ett utbrott i Thailand så kommer det att vara hellugnt här på hemmaplan, och Thailand ligger ju stadigt på 30-talet fall nu vecka efter vecka.

Media är bara intresserade av antalet sålda lösnummer eller antalet klick. Nu har folk själva börjat inse att detta inte är fullt så farligt som media vill blåsa upp det till och då minskar antalet klick och media behöver blåsa upp andra saker istället. Att det är ett allvarligt läge i Kina och hemskt det som händer räcker inte för att tex vi i Sverige ska intressera oss särskilt mycket. Det krävs rubriker som "Dödsviruset sprids över världen" och liknande för att folk ska bli intresserade. Sitter bara och skrattar över aftonbladets rubriker nuförtiden, det är ett jävla skämt till tidning. Som med senaste stormen. Rubriken var "Monsterstorm med skräckregn"

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Kan ju vara så att Thailand lever på turism och inte tjänar något på att uppge några nya smittofall. En thailändare arbetar dessutom tills de faller ihop, då de inte har någon sjukkassa att falla tillbaka på. Är du hemma och sjuk kanske ditt jobb görs av någon annan när du kommer tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Något som är otäckt är att många har visat negativt för viruset men senare visat positivt.

Hoppas de "som kände sig sjuka" håller sig lugna med kontakt till andra människor.

Det sägs också att viruset smittar via samtal. Någon smittade sina kollegor över bordet under en lunch.

Jag har köpt 20 masker för säkerhets skull.

Du vet att skyddsmasker är till för att sjuka människor inte ska smitta andra?

De är inte till för friska människor. Då måste du köra helkroppsdräkter eller skyddsmasker som omsluter hela ansiktet med separat luftförsörjning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Hur menar du @herr kantarell? Än så länge har inget sånt hänt i Sverige? Eller har jag missat en stor nyhet :/

Folk reser runt jorden varje dag, bara en tidsfråga innan något virus sprids över världen. Kanske dags att stänga ner alla flygplatser och stänga alla gränser så att ingen kan sprida sjukdomar över landsgränserna! (Ja, jag skämtar)

Ryssland, USA, Nordkorea och Australien har redan stängt sina gränser till Kina.
Finnair och SAS och många andra bolag flyger inte till Kina.

Det kommer ju ca 200 pers från Kina nästan varje dag med Airchina.

Eftersom detta virus är så jävligt vad gäller symptom och smitta kan folk som upplever sig friska smitta långt senare.

Många som testats har ju också visat negativt först (trots symptom) men positivt långt senare.

Visst 80% får endast lindriga symptom men onödigt om det kommer och sprids i Sverige.

Sen är Sverige ett betydligt mindre tätbefolkat land så det skulle antagligen inte spridas lika snabbt.

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du vet att skyddsmasker är till för att sjuka människor inte ska smitta andra?

De är inte till för friska människor. Då måste du köra helkroppsdräkter eller skyddsmasker som omsluter hela ansiktet med separat luftförsörjning.

Masker skyddar mot virus och bakterier som sitter på salivdroppar.

Så de skyddar om någon sjuk utan mask hostar, nyser, harklar m.m. i närheten.

Sen så stoppar de salivbaserade virus och bakterier från en sjuk person.

Free roaming influensa virus t.ex. skyddar de inte mot. Alltså t.ex. ett luftburet influensa virus som inte är bundet till en saliv/slem/vatten droppe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Masker skyddar mot virus och bakterier som sitter på salivdroppar.

Så de skyddar om någon sjuk utan mask hostar, nyser, harklar m.m. i närheten.

Sen så stoppar de salivbaserade virus och bakterier från en sjuk person.

Free roaming influensa virus t.ex. skyddar de inte mot. Alltså t.ex. ett luftburet influensa virus som inte är bundet till en saliv/slem/vatten droppe.

Absolut.

Men du blir sällan sjuk att någon nyser dig i ansiktet.

Du blir sjuk för att sagda virusbärande droppar finns på handtag eller andra ytor som du tar på och sen "smittar dig själv", till exempel genom att röra ansiktet vilket alla normala människor gör konstant utan att tänka på det.

En skyddsmask bidrar dessutom till större risk att du tar dig själv i ansiktet för att rätta till masken, vilket då innebär att den ökar risken för att bli smittad.

Men du är självklart välkommen att bära skyddsmask om du vill.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut.

Du blir sjuk för att sagda virusbärande droppar finns på handtag eller andra ytor som du tar på och sen "smittar dig själv", till exempel genom att röra ansiktet vilket alla normala människor gör konstant utan att tänka på det.

En skyddsmask bidrar dessutom till större risk att du tar dig själv i ansiktet för att rätta till masken, vilket då innebär att den ökar risken för att bli smittad.

Jag håller nog till stor del med om det här, självklart är det BÄTTRE att ha mask än INTE ha mask, det är som att säga att det är ingen ide att ha säkerhetsbälte på för om du frontar med en långtradare så är du död iaf.

Men jag har de senaste veckorna insett hur jag körd jag skulle vara om Viruset spreds i Stockholm då jag åker kommunalt både med Tunnelbana och Buss varje dag, folk hostar och nyser HELA tiden, tycker mig hela tiden sitta bredvid nån som hostar eller nyser och då är jag inte paranoid utan att jag förstår att det är samma scenario för alla som reser.

Senast igår var det en tant som nös i Tunnelbanan, när jag tittar på henne så fullkomligt hänger det snor ner för näsan, det var bara resa på sig och byta plats, men oj vad körd man skulle vara.

Om inte tala på alla räcken, handtag och knappar man trycker på. Man förstår varför de har sånt problem i Kina med spridningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag håller nog till stor del med om det här, självklart är det BÄTTRE att ha mask än INTE ha mask, det är som att säga att det är ingen ide att ha säkerhetsbälte på för om du frontar med en långtradare så är du död iaf.

Men jag har de senaste veckorna insett hur jag körd jag skulle vara om Viruset spreds i Stockholm då jag åker kommunalt både med Tunnelbana och Buss varje dag, folk hostar och nyser HELA tiden, tycker mig hela tiden sitta bredvid nån som hostar eller nyser och då är jag inte paranoid utan att jag förstår att det är samma scenario för alla som reser.

Senast igår var det en tant som nös i Tunnelbanan, när jag tittar på henne så fullkomligt hänger det snor ner för näsan, det var bara resa på sig och byta plats, men oj vad körd man skulle vara.

Om inte tala på alla räcken, handtag och knappar man trycker på. Man förstår varför de har sånt problem i Kina med spridningen.

Det var lite det som var min poäng, det är absolut inte en självklarhet att det är bättre MED mask än utan. Av exakt de anledningar jag skrev

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-ok...

Finns bara två saker att göra, ta inte dig själv i ansiktet (rätta till hår, glasögon, klia etc) och tvätta/sprita händerna ofta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut.

Man blir ofta sjuk för att nån nyser eller hostar och många små fina salivdroppar flyger ut.
En del fastnar på ytor en del andas in och fastnar i hals, näsgång och lungor. Små partiklar och lätta droppar kan sväva ca nån timme i luften.
Detta är den primära smittvägen för förkylning och influensa kanske 95% och resterande 5% är att man via händer för in viruset i munnen.

Hittar viruset rätt värd börjar det öppna cell-membranet till cellen och injicerar sin RNA. Cellen tillverkar massa virus och dör på kuppen och smittar andra celler i närheten. Efter ett tag bildas ett sår som bakterier kan fästa sig i.
Att få ett virus på skinnet i ansiktet är helt ofarligt, där finns inte rätt förutsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man blir ofta sjuk för att nån nyser eller hostar och många små fina salivdroppar flyger ut.
En del fastnar på ytor en del andas in och fastnar i hals, näsgång och lungor. Små partiklar och lätta droppar kan sväva ca nån timme i luften.
Detta är den primära smittvägen för förkylning och influensa kanske 95% och resterande 5% är att man via händer för in viruset i munnen.

Hittar viruset rätt värd börjar det öppna cell-membranet till cellen och injicerar sin RNA. Cellen tillverkar massa virus och dör på kuppen och smittar andra celler i närheten. Efter ett tag bildas ett sår som bakterier kan fästa sig i.
Att få ett virus på skinnet i ansiktet är helt ofarligt, där finns inte rätt förutsättningar.

Antar att du har bättre koll än "Anders Tegnell som är ansvarig för övervakning av smittsamma sjukdomar" då

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Antar att du har bättre koll än "Anders Tegnell som är ansvarig för övervakning av smittsamma sjukdomar" då

Man kan nog se Anders Tegnell som en sorts Bagdad Bob, att de rekomenderar att inte använda masker i princip hela EU är för att man inte vill att befolkningen ska sprida panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har inte speciellt högt förtroende för honom om jag ska vara ärlig. Såg nån frågepanel SR har med honom där han ger en del direkt felaktiga svar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Man kan nog se Anders Tegnell som en sorts Bagdad Bob, att de rekomenderar att inte använda masker i princip hela EU är för att man inte vill att befolkningen ska sprida panik.

Foliehatt på. Hoppas den skyddar lika bra som skyddsmaskerna.

Det är underhållande med alla hobbyvirologer som kan bättre än alla som jobbar inom ett yrke där det faktiskt är rimligt att de har koll på ämnet i fråga.

Jag antar att jag kan fylla sweclockers med 100 länkar om varför vanliga skyddsmasker inte är ett bra skydd mot virus.

https://www.livescience.com/face-mask-new-coronavirus.html

Visa signatur

Mr. Scriptman