Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fiber i hela huset - mesh?

Permalänk
Medlem

Fiber i hela huset - mesh?

Det är så att vi äntligen fått fiber installerat i vårt hus. Nackdelen att bo på landet.

Vi bor i ett ganska stort hus, över 500 kvadrat med tre våningar och jag undrar hur folk här har löst att få vettig anslutning i deras hus utan att behöva dra kablar kors och tvärs i hela huset från anslutningen i väggen.

Där skon klämmer är att jag spelar en hel del och nu har även äldsta sonen börjat spela när han fick en egen pc i julklapp. Andra sonen kommer troligtvis även han att börja. För egen del har jag min pc ganska nära fiberdosan men äldsta sonen har sitt rum på våningen över så vi har dragit en nätverkskabel genom hela huset och som jag sa får vi göra detsamma minst en gång till då ena sonen ska ha sin dator och vi väntar dessutom ett tredje till sommaren. Men strunt samma.

Jag har kikat lite på mesh-nätverk och även att installera nätverksuttag i väggarna. Men det sistnämnda kostar en del. Är mesh ett bra alternativ?

Så jag undrar hur ni har löst det hemma? Måste vara fler som har det som oss.

Permalänk
Medlem

Till så stort hus är nog enda vettiga lösningen att dra kabel, och montera några accesspunkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med kabel och uttag. Finns vissa halvvettiga meshlösningar, men om ni ska spela och grejer tycker jag det är mer värt med kabel.

Skickades från m.sweclockers.com