Hur undvika att program på sekundärskärmen flyttas till primärskärmen när jag tabbar ut ur spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Hur undvika att program på sekundärskärmen flyttas till primärskärmen när jag tabbar ut ur spel?

Jag har två skärmar. När jag spelar vill jag oftast ha nåt annat på skärmen intill, t ex nån video på Youtube eller SVT Play, i en webbläsare.

Men, när jag spelar ett spel i fullskärmsläge på primärskärmen, och tabbar ur det för att byta video eller göra en sökning på nåt, så "blinkar" sekundärskärmen till och allt på den flyttas till primärskärmen. Väldigt irriterande att behöva flytta tillbaks hela tiden.

Det är inte heller så att alla spel orsakar exakt samma beteende. Vissa spel får inte saker att flytta sig om de inte är maximerade till skärmen. I de fallen kan jag få webbläsaren att ligga kvar på sekundärskärmen genom att "klicka ner" storleken från maximerat läge. För andra spel hjälper inget, utan allt flyttas direkt oavsett vad jag gör. Och ytterligare andra spel orsakar ingen flytt av program alls.

Hur ska jag lösa detta? Jag vill tvinga Windows att alltid ha kvar saker precis där de är, oavsett vad som händer på skärmen intill.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Finns det ingen variant av Windowed mode eller nåt i spelen?
Vilka spel är det?

Vissa spel har det inbyggt. Andra måste man sök efter hur man gör. Hur bra det är kan också varierar. Tex såg jag ett spel där man behövde ändra spels grafik och mus inställningar för att slippa tabba ur.

Använder du grafik tillverkarnas eller Windows motsvarande program för att ställa in grafik/bild?

När jag bara vill ha spelet på en skärm så bruka jag använda Windows bild inställnings program för jag tycker att den är lättare att förstå.