Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det kan väl även vara så att staten vill få ner människors löner eftersom det nu inväntas en mängd långtidssjuksrivningar i detta land?
Det kommer ju skilja rätt bra i sjukpenning om de ska dra ner lönen med 6000kr.

det går väl på senast taxearade inkomst? Alltså 2019 års lön?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Vet inte vad ni bor i för bubblor. Men alla som åker kollektivt i Stockholm kan ju räkna med att bli sjuka inom en månad.

För inte tror ni att SL fortfarande gör rent i sina fordon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vet inte vad ni bor i för bubblor. Men alla som åker kollektivt i Stockholm kan ju räkna med att bli sjuka inom en månad.

Jag tror inte man skall slicka på sätena.

Använd handsprit.

Undvik att stoppa fingrar i munnen eller klia ögonen.

Permalänk
Avstängd

Vitamin D kanske kan användas i förebyggande syfte mot virus, inklusive detta, då det påverkar våra kroppars immunförsvar positivt genom att minska den inflammatoriska responsen som i sin tur kan leda till SARS (dvs., andningsproblemet, inte det viruset)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Använd handsprit.

Det fastnar ju på dina kläder, som du sedan kommer hem med, tar av dig, kanske petar på, sedan vips någon gång för att du är hemma och du har tvättat händerna så petar du i kläderna och sedan i ansiktet och vips så är du drabbad.

Bättre om folk kunde lära sig promenera eller åtminstone cykla på trehjulingar såhär under vintertider. Jag är ingen doktor men motion är bra för dig. Bor du 3 km från jobbet kan du lika gärna promenera, tar ca 30 minuter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det fastnar ju på dina kläder, som du sedan kommer hem med, tar av dig, kanske petar på, sedan vips någon gång för att du är hemma och du har tvättat händerna så petar du i kläderna och sedan i ansiktet och vips så är du drabbad.

Bättre om folk kunde lära sig promenera eller åtminstone cykla på trehjulingar såhär under vintertider. Jag är ingen doktor men motion är bra för dig. Bor du 3 km från jobbet kan du lika gärna promenera, tar ca 30 minuter.

Detsamma gäller väl alla arbetsplatser i så fall, dagis, skola, affärer, museum, konserter, pubar, restauranger m.m. Inte bara kollektivtrafik.

Edit: Du tar i en kundvagn, korg, ledstång, dörrhantag, papperskorg, toalettsits, petar på varor/förpackningar i butik.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Använd handsprit.

Syftade mer på att redan innan corona såg sätena ut som hemlösa heroinisters bajamajor. Innnan corona drog man sig för att sitta eller röra inredningen.
Smutsigt uland 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag har hela tiden vart lugn angående själva viruset som jag skrivit många ggr innan. Först för att det var koncentrerat till Kina och nu för att det kommer mer och fler rapporter om att viruset är ganska "milt". Även om situationen är allvarlig förstås och man oroar sig för nära och kära som är äldre eller har sjukdomar som gör det värre. Men en sak som jag inte vet hur jag ska hantera är all denna prepping folk verkar hålla på med.

Jag köper helt att man ska ha lite extra mat hemma ifall man själv blir sjuk eller liknande men när människor som jag anser är normala börjar köpa spritkök och grejer då vet jag inte hur jag ska reagera.......Det är ju ingen zombieapokalyps vi står inför.......

Hearhear! Är rätt fascinerande att följa folks överreaktioner. Ha ett förråd hemma, visst men att precis alla just nu blev preppers. Som farsgubben som brukar gilla fiskbullar, köttsoppa och burkskinka emellanåt (nepp. Inget med corona att göra) och när jag skulle köpa det åt honom så var det slut på skinkan och köttsoppan. Hade tur och fick tag på fyra av de stackars fiskbullarna som var kvar. Drabbades själv av hysteri och köpte fyra så han har ett tag för det lär bli svårt för honom att få tag på sen. Folk borde väl fyllt på sina lager nu så man kan handla normalt igen......

Skrivet av Dredd:

När det gäller spridning av viruset i Sverige så tyckar jag att det ser lite mörkt ut just nu, media rapporterar flera fall nu som får en att undra lite över det hela. Menar inte på något sätt att det är domedag eller liknande, men just spridning i Sverige.. Det ser bra mörkt ut nu...

Köper att man kan bli orolig. Media "överrapporterar" kan jag tycka. Hur många blir "normalförkylda" i jämförelse med coronasmittade t.ex? Borde väl vara rapportering varje år om "förkylningspandemin" som sveper över Sverige och världen.

Skrivet av CubaCola:

Tycker vi kan börja låta barnen stanna hemma ifrån Skolan, och få lektioner via datorn istället.
Likt sjukt att vi på jobbet kör skypemöten, medans barnen måste gå till skolsalen.

Det är ju ändå år 2020.

De som inte har dator hemma, borde få låna hem en av skolans datorer under rådande förutsättningar.
Wifi borde man få låna av grannar om man inte har internet, alternativt få låna något 4g-modem.

Sedan att man börjar självisolera sig lite. Man kanske inte ska träffas efter jobbet på en fika på stan, eller gå på biografbesök.
Givetvis kommer viruset spridas ändå, men inte lika stor risk.

Det är ju bra för de som kan stanna hemma med barnen men sjukvårdspersonal? Renhållningsarbetare? Butikspersonal?

Skrivet av anon291473:

Kan man inte hänga knäveck genom rutorna och dörrarna på bussarna i Stockholm?

Skrivet av AplAy:

Vitamin D kanske kan användas i förebyggande syfte mot virus, inklusive detta, då det påverkar våra kroppars immunförsvar positivt genom att minska den inflammatoriska responsen som i sin tur kan leda till SARS (dvs., andningsproblemet, inte det viruset)
https://www.youtube.com/watch?v=gmqgGwT6bw0

Vetenskapligt bevisat? Eller är det på nivå med att "man kan bli mer resistent mot corona med att ha två sockerbitar uppkörda i näsan"? (Påhitt av mig ofc men kanske ska "TM"a det ifall att det kan bli lönsamt koncept!?)

Skrivet av AplAy:

Eller så gör man som jag. Har kläder när jag är ute och rör på mig. Hem, strippa av mig kläderna, tvätta händer och på myskläderna hemma.

Ja. Jag tycker det är överreaktioner så det visslar om det. Påhejade av media, som vanligt när "EPIDEMIER", "PANDEMIER", eller "ARMAGEDDOEN" kan användas i rubrikform.

Däremot! För folk som använder mediciner, handsprit etc är det ett rent h-e nu.

Hjälper min multisjuka far hemma, han är snart 87. Hans 90åriga bror har svårt att få tag på sin Alvedon på recept till och med på apoteken. Handsprit kan de glömma. Ja, de tvättar händerna men använder även handsprit emellanåt då det är vingligt för dem att stå vid handfaten och tvätta händerna varje gång de "måste".

Jag handspritar en del innan jag hjälper farsgubben ska jag ärligt säga. Är smidigare att ta en gnutta av det istället för att tvätta händerna om och om igen.

Har suttit med näsan i datorn och försökt få tag på handsprit snudd på oavbrutet sedan i måndags. Nä, inte för coronanoja utan för att köpa hem åt de två som vanligt.

Ser samtidigt numer annonser på Tradera där skithuvuden ska sko sig på hysterin med att sälja handsprit och ytdesinfektion till hutlösa summor! 770kr för fem 600ml såg jag igår. Ser nu en 600ml för 359kr med "Apotea"tejpen kvar på pipen. Fick veta av Apotea"#hen" jag pratade med att folk köper "i hundratal per beställning. Det tar slut på någon minut när vi lagt upp!". Fy fan.

Lyckades beställa 10 flaskor av Apoteket Hjärtats handsprit. Fick ryck när det gick att beställa och tog i för att gubbarna ska ha ett tag. Igår ringde de från Hjärtat och nekade min beställning för de hade en begränsning på max fem flaskor och det gällde även när jag beställde fick jag veta. Fick alternativet att annulera ordern eller asänka till fem. Valde fem. Skärmdumpade samtidigt då det ännu i går inte framgick någonstans att det var en begränsning. Idag gör det det. Fick även en snygg "pik" av den som ringde upp om att "många som storbeställer lägger upp det till försäljning själva sen!". Snygg anklagelse.

Kan folk sansa sig snart?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Viruset var väl endast luftburet (droppsmitta) eller smittar via direkt kontakt mellan människor? Vad jag vet smittar det alltså inte vid kontakt med föremål (som tex säten på bussar osv).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Viruset var väl endast luftburet (droppsmitta) eller smittar via direkt kontakt mellan människor? Vad jag vet smittar det alltså inte vid kontakt med föremål (som tex säten på bussar osv).

Helt rätt! Detta är den primärasmittovägen. Men om nån nyser så blir det en aerosol (moln av små droppar) dessa hamnar ju på andra ställen där man lätt tar med händerna och sen tar sig i ansiktet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Helt rätt! Detta är den primärasmittovägen. Men om nån nyser så blir det en aerosol (moln av små droppar) dessa hamnar ju på andra ställen där man lätt tar med händerna och sen tar sig i ansiktet.

Kunde inte hitta konkret information om hur länge det överlever på andra ställen. Vet du?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hearhear! Är rätt fascinerande att följa folks överreaktioner. Ha ett förråd hemma, visst men att precis alla just nu blev preppers. Som farsgubben som brukar gilla fiskbullar, köttsoppa och burkskinka emellanåt (nepp. Inget med corona att göra) och när jag skulle köpa det åt honom så var det slut på skinkan och köttsoppan. Hade tur och fick tag på fyra av de stackars fiskbullarna som var kvar. Drabbades själv av hysteri och köpte fyra så han har ett tag för det lär bli svårt för honom att få tag på sen. Folk borde väl fyllt på sina lager nu så man kan handla normalt igen......

Köper att man kan bli orolig. Media "överrapporterar" kan jag tycka. Hur många blir "normalförkylda" i jämförelse med coronasmittade t.ex? Borde väl vara rapportering varje år om "förkylningspandemin" som sveper över Sverige och världen.

Det är ju bra för de som kan stanna hemma med barnen men sjukvårdspersonal? Renhållningsarbetare? Butikspersonal?

Kan man inte hänga knäveck genom rutorna och dörrarna på bussarna i Stockholm?

Vetenskapligt bevisat? Eller är det på nivå med att "man kan bli mer resistent mot corona med att ha två sockerbitar uppkörda i näsan"? (Påhitt av mig ofc men kanske ska "TM"a det ifall att det kan bli lönsamt koncept!?)

Eller så gör man som jag. Har kläder när jag är ute och rör på mig. Hem, strippa av mig kläderna, tvätta händer och på myskläderna hemma.

Ja. Jag tycker det är överreaktioner så det visslar om det. Påhejade av media, som vanligt när "EPIDEMIER", "PANDEMIER", eller "ARMAGEDDOEN" kan användas i rubrikform.

Däremot! För folk som använder mediciner, handsprit etc är det ett rent h-e nu.

Hjälper min multisjuka far hemma, han är snart 87. Hans 90åriga bror har svårt att få tag på sin Alvedon på recept till och med på apoteken. Handsprit kan de glömma. Ja, de tvättar händerna men använder även handsprit emellanåt då det är vingligt för dem att stå vid handfaten och tvätta händerna varje gång de "måste".

Jag handspritar en del innan jag hjälper farsgubben ska jag ärligt säga. Är smidigare att ta en gnutta av det istället för att tvätta händerna om och om igen.

Har suttit med näsan i datorn och försökt få tag på handsprit snudd på oavbrutet sedan i måndags. Nä, inte för coronanoja utan för att köpa hem åt de två som vanligt.

Ser samtidigt numer annonser på Tradera där skithuvuden ska sko sig på hysterin med att sälja handsprit och ytdesinfektion till hutlösa summor! 770kr för fem 600ml såg jag igår. Ser nu en 600ml för 359kr med "Apotea"tejpen kvar på pipen. Fick veta av Apotea"#hen" jag pratade med att folk köper "i hundratal per beställning. Det tar slut på någon minut när vi lagt upp!". Fy fan.

Lyckades beställa 10 flaskor av Apoteket Hjärtats handsprit. Fick ryck när det gick att beställa och tog i för att gubbarna ska ha ett tag. Igår ringde de från Hjärtat och nekade min beställning för de hade en begränsning på max fem flaskor och det gällde även när jag beställde fick jag veta. Fick alternativet att annulera ordern eller asänka till fem. Valde fem. Skärmdumpade samtidigt då det ännu i går inte framgick någonstans att det var en begränsning. Idag gör det det. Fick även en snygg "pik" av den som ringde upp om att "många som storbeställer lägger upp det till försäljning själva sen!". Snygg anklagelse.

Kan folk sansa sig snart?

Ja jag tycker det är skrämmande att se hur lite det krävs för att många människor ska tappa det. Solidaritet finns bara i dagens samhälle sålänge man själv har det tryggt och bra. Minsta lilla rubbning så finns det inte ett uns solidaritet kvar hos många.

Jag tycker också att hela den här situationen är obehaglig. Men det är långt mer obehagligt med hur folk reagerar på det. Plötsligt är alla virusexperter och smittskyddsläkare. Dom har minsann läst en studie på internet eller läst något på flashback så det är klart att dom vet bättre än både myndigheter och experter.

Men sålänge det finns sidor med liveuppdateringar på antal smittade, dödsfall med mera så kommer denna hysterin hålla i sig. Folk verkar följa det slaviskt och även om informationen givetvis många ggr är bra för att få reda på hur man ska agera så blir det bara för mycket. I stort sett all information ifrågasätts och sågas av de självutnämnda internetexperterna ändå.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

[...] Ha ett förråd hemma, visst men att precis alla just nu blev preppers.
[...] Hade tur och fick tag på fyra av de stackars fiskbullarna som var kvar.
[...] Lyckades beställa 10 flaskor av Apoteket Hjärtats handsprit.

Du ser inte alls ironin i det du sitter och säger? Rationalisera det hur du vill, men du gör exakt samma sak som alla andra.

Precis som med toapappret här i Japan är det 1% som är i panik över covid19, 1% som försöker göra vinst, och 98% som tänker welp, bäst att skaffa lite TP innan det tar slut.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

TP for my Bunghole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Du ser inte alls ironin i det du sitter och säger? Rationalisera det hur du vill, men du gör exakt samma sak som alla andra.

Precis som med toapappret här i Japan är det 1% som är i panik över covid19, 1% som försöker göra vinst, och 98% som tänker welp, bäst att skaffa lite TP innan det tar slut.

Är det samma fokus på det i Japan som det är i resten av världen? Du kanske inte kan japanska men är det det enda dom pratar om på nyheterna, internet och i tidningar?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Mycket information är bra. Statistik är bra. Studier är bra. Uppdateringar ang. vad myndigheter gör åt saken är bra. Det som svider är mängden skit-rapportering i stil med "Patient i HK återhämtade sig och fick åka hem, dog några dagar senare." Det finns inget av värde för mängden av oss att ta ifrån en sån historia och det öppnar upp för all möjlig typ av baslös spekulering.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Viruset överlever från 2 timmar till 9 dagar beroende på yta. (det var en tysk studie som även aftonblaskan och andra uppmärksammade.)

Klor och sprit dödar viruset.

Jag rengör mobil och handtag med sprit och golvet i hallen med klor.

Kommer undvika lokaltrafik helt just nu. Och om jag måste kommer jag bära mask.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är det samma fokus på det i Japan som det är i resten av världen? Du kanske inte kan japanska men är det det enda dom pratar om på nyheterna, internet och i tidningar?

Givetvis, med Diamond Princess och ett högt antal smittade genom hela landet etc.. Klart det täcks mycket av media. Över lag känns det inte så panik-artat dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Det är troligen en marginell skillnad Men när man pratar siffror och sådant i sådana här ämnen så känns det viktigt att vara så korrekt som möjligt. Är så känsligt ämne. Cheers!

Permalänk
Medlem

Ær oavsett eventuell pandemi eller inte, rekommenderat att ha førnødenheter och alternativa energikællor før att "øverleva" och klara sig i 72 timmar. Att folk æntligen fått upp øgonen før det ær væl bara positivt tænker jag?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kunde inte hitta konkret information om hur länge det överlever på andra ställen. Vet du?

Viruset överlever från 2 timmar till 9 dagar beroende på yta. (det var en tysk studie som även aftonblaskan och andra uppmärksammade.)

Klor och sprit dödar viruset.

Jag gissar att det var denna studien (hittade den via nån kvällstidning vid googling på engelska):

https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701...

Som jag förstår den så har de inte testat det virus som ligger bakom nuvarande utbrottet, utan de sammanställer vad vi vet från tidigare kända coronavirus. Tydligen varierar livstiden på döda ytor rätt mycket beroende på virus, vilket tyder på att det är svårt att ännu dra säkra slutsatser om det nya viruset. Men att rengöringsmedel dödar det kan vi nog lita på.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag tycker också att hela den här situationen är obehaglig. Men det är långt mer obehagligt med hur folk reagerar på det. Plötsligt är alla virusexperter och smittskyddsläkare. Dom har minsann läst en studie på internet eller läst något på flashback så det är klart att dom vet bättre än både myndigheter och experter.

Men sålänge det finns sidor med liveuppdateringar på antal smittade, dödsfall med mera så kommer denna hysterin hålla i sig. Folk verkar följa det slaviskt och även om informationen givetvis många ggr är bra för att få reda på hur man ska agera så blir det bara för mycket. I stort sett all information ifrågasätts och sågas av de självutnämnda internetexperterna ändå.

Internet är inte verkligheten, det är "några högljudda" och vi hamnar i våra filterbubblor. Nackdelen med detta utbrott, visst internet var välutvecklat även när svininfluensan kom, men det har accelererat sen dess med mycket mer social-media, youtubers, influencers o.s.v. som ska synas och höras. När hong kong influensan kom i slutet av 60-talet hade vi inte internet, inte heller under asiaten.

Att få sekundsnabba nyheter från världens alla hörn är nog inte särskilt bra för människors psyken, jorden är stor, vi är små och vi är fortfarande "grottmänniskor" som försöker analysera hot för att försvara oss emot (som i "kommer den där tigern i busken se mig, hinner jag smyga undan eller ska jag slåss"). Tror på ett sätt att människan skulle må bättre om hen bara fick nyheter ifrån sitt absoluta närområde, säg dit man hinner åka med bil över dagen som lagom "zon".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@Jaxione: Det är troligen en marginell skillnad Men när man pratar siffror och sådant i sådana här ämnen så känns det viktigt att vara så korrekt som möjligt. Är så känsligt ämne. Cheers!

Vilken av mina poster var detta ett svar på? Kanske är puckad men fattar inte riktigt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

https://www.expressen.se/nyheter/expert-att-sprida-corona-kan...

Citat:

Att sprida corona kan vara ett allvarligt brott
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSET Publicerad 5 mar 2020 kl 06.57

Mårten Schultz, professor i civilrätt.
Foto: STOCKHOLMS UNIVERSITET

Om du har smittats av coronaviruset och smittar andra genom oaktsamhet riskerar du att ha gjort dig skyldig till en brottslig handling.

I extrema fall kan du ställas inför rätta för grov misshandel eller vållande till annans död.

Om du har smittats av coronaviruset och smittar andra genom oaktsamhet riskerar du att ha gjort dig skyldig till en brottslig handling.

– Det här kan vara allvarliga brott. Karantänbeslut är inte en option, det är en plikt, säger Mårten Schultz, professor i civilrätt.

I extrema fall kan du ställas inför rätta för grov misshandel eller vållande till annans död.

Mårten Schultz skrev först i Svenska Dagbladet om de rättsliga aspekterna kring coronavirusets spridning. Coronaviruset har som en av fyra smittrisker (tillsammans med ebola, sars och smittkoppor) kategoriserats som både allmänfarligt och samhällsfarligt.

Det finns olika brott som kan aktualiseras om man faktiskt blir smittad och de olika brotten hänger ihop med om smittspridningen påverkar en enskild människa eller om det är farligt för samhället. Det faller i två olika kategorier, dels personbrott och dels allmänfarliga brott. Vad maxstraffet kan bli beror på vilken typ av brott det handlar om. Den som smittar någon kan till exempel göra sig skyldig till misshandel eller grov misshandel i vissa fall.

– Om det faller i första kategorin så beror det på vad som har hänt. Om någon faktiskt dör så kan det vara vållande till annans död eller, i extrema fall, mord om man har likgiltigt utsatt andra människor för risken att smittas och dö, men det är naturligtvis osannolikt. Det är ju vanligtvis väldigt svårt att visa att någon struntar i att andra människor skulle kunna dö, men det finns på kartan. Möjligheten finns, säger Schultz och fortsätter:

– Den andra kategorin av brott är mer trolig att den kan aktualiseras. Spridandet av gift och smitta är en brottsrubricering som väldigt sällan används, men det har aktualiserats tidigare vid risk för spridande av hiv. Där finns – i grova fall – till och med livstidsstraff i straffskalan så det är ett väldigt allvarligt brott.

Att hävda okunskap är aldrig ett försvar
Att kunna bevisa att en person brustit mot smittskyddslagen är en annan femma.

– Då måste man ju visa att det finns en person som faktiskt varit medveten om risken för smittspridning och att man ändå har tagit risken för att det kan ske och ändå har gått ut och hostat på Hemköp, säger Schultz.

Att hävda okunskap är aldrig ett försvar eftersom alla har en skyldighet att känna till vad reglerna innebär.

– Dessutom är det ju så i smittskyddssammanhang att man har en ganska långtgående allmän skyldighet att försöka begränsa risken för spridning av smitta. Så okunskap är ett dåligt försvar, säger Schultz.

Det är Folkhälsomyndigheten som har det övergripande ansvaret för smittskyddet i Sverige. Schultz anser att den information som finns om hur privatpersoner ska bete sig är förhållandevis god.

– Jag har sett att flera läkare har reagerat mot att Folkhälsomyndighetens information är ganska dålig och att man borde kunna veta mer. Men jag tycker att Folkhälsomyndighetens information ur mitt juridiska perspektiv inte är så dålig utan att smittskyddslagstiftningen är tydligt återgiven, säger Schultz.

”Karantänbeslut är inte en option, det är en plikt”
Han tycker att dock att det finns skäl att tydliggöra de risker för straffrättsligt ansvar som ändå finns. Enligt smittskyddslagen har alla en skyldighet att ”genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder” förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. Om man vet eller tror att man är smittad av någon sådan sjukdom så måste man därför vidta åtgärder för att skydda andra från att smittas.

– Det kanske finns människor som har återvänt från resor i alperna i norra Italien och tycker ”jag mår ganska bra även om jag hostar lite så jag går ändå till jobbet och låter mina barn gå i skolan” och så tycker man att det inte är något större problem med det. Den typen av beteende tycker jag att det kan finnas skäl för att informera om att det finns straffrättsliga ansvarsrisker som är ganska långtgående. Det här kan vara allvarliga brott att gå och hosta på SL-bussen eller arbetsplatsen när man har kommit hem från Toscana efter sportlovet. Karantänbeslut är inte en option, det är en plikt, säger Mårten Schultz.

Tycker att artikeln ovan var bra.

Permalänk
Medlem

Så här gör man för att undvika coronaviruset.

BBC: The 'Wuhan shake' or the elbow bump?

How people around the world are avoiding shaking hands because of coronavirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Så här gör man för att undvika coronaviruset.

BBC: The 'Wuhan shake' or the elbow bump?

How people around the world are avoiding shaking hands because of coronavirus.

Härligt att se, avdramatiserar det hela litegrann iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att sprida smitta lär i normalfallet inte vara olagligt, däremot att bryta mot ett Karantänbeslut lär kunna vara det beroende på förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Bunkra typ handsprit och sälja för ockerpriser borde väl vara olagligt? Eller fallerar lagen för att det är fred? I krig torde det väl finnas lagar som stoppar sånt här?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nu har Japan bestämt sig för att sätta alla som kommer från Sydkorea och Kina i 14 dagar karantän.

Sverige hade kunnat lära sig en del från Japanerna.
Precis som jag skrev tidigare i tråden (och på andra forum) så borde Sverige ha kontroll på alla som varit i Iran och Italien och tvinga dem i karantän.

Blev ju tyvärr nedröstad med argumentet att det är
Totalt omöjligt samt rasistiskt att göra så.

Källa:
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Japan-to-quaran...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bunkra typ handsprit och sälja för ockerpriser borde väl vara olagligt? Eller fallerar lagen för att det är fred? I krig torde det väl finnas lagar som stoppar sånt här?

Frankrike införde just en övre prisgräns (till slutkund i butiken) på 3eur för 100ml handsprit. Vet ej vilket slags lagstöd de gjorde detta med.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX