Snart klar andra året data på KTH, men vill flytta hemifrån, börja om på LiTH?

Permalänk
Medlem

Snart klar andra året data på KTH, men vill flytta hemifrån, börja om på LiTH?

Innan jag började på KTH tog jag pappas råd om att "du borde bo kvar hemma, då kan du spara pengar!". Detta har jag hållit varmt om hjärtat och därav inte gått med i någon studentkö för bostäder i Stockholm - jag bor hemma och jag kommer göra det minst ett bra tag framöver.

Men jag står inte ut längre, jag måste flytta hemifrån och jag måste bo ensam.

Är jag helt pantad nu? Vill bara hoppa av KTH och söka nytt på LiTH sedan få kurser jag klarat tillgodoräknade då min kompis säger att det är bra mycket lättare att få ett ställe att bo där. Vad som helst, en pappkartong blir jag glad av.
Ja jag vet, jag borde prata med mitt universitet samt LiTH för att se om jag kan få kurser tillgodoräknade, men tänker att någon här kanske har en kommentar om detta åtminstone?

Har jag blivit galen? Är detta en smart idé? Jag orkar helt enkelt inte med mitt rum hos morsan längre...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hitta någon att flytta in hos!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hitta någon att flytta in hos!

Tyvärr jag måste bo ensam, får spader annars märker jag. Men en bra idé!
Redigerade första inlägget.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Nu har jag åtminstone ställt mig i studentkö i Linköping, ser redan nu studentbostäder som har 0 i väntetid. Blir ju bra sugen!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Tyvärr jag måste bo ensam, får spader annars märker jag. Men en bra idé!
Redigerade första inlägget.

Det är tufft, så jag säger det inte med lätthet. Och det var länge sedan jag var i dina skor, men. Det går fort! Ett år till eller två klarar du, och ett år efter du är klar, kommer du inte ihåg någon skit i alla fall. Men det första du måste göra är att prata med din mamma/ pappa om vad som gör dig galen. Och är det så att de inte lyssnar på dig så får du försöka förklara konsekvenserna av att du flyttar.
- Mamma, om du inte slutar störa mig när jag har kvinnligt besök på rummet, måste jag flytta. Det kommer att tära på min ekonomi så pass att jag kommer sluta upp som gatsopare resten av livet. Eller vad du nu vill få sagt.

Det viktiga är att ni faktiskt pratar och att du får ur dig vad du tycker är jobbigt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är tufft, så jag säger det inte med lätthet. Och det var länge sedan jag var i dina skor, men. Det går fort! Ett år till eller två klarar du, och ett år efter du är klar, kommer du inte ihåg någon skit i alla fall. Men det första du måste göra är att prata med din mamma/ pappa om vad som gör dig galen. Och är det så att de inte lyssnar på dig så får du försöka förklara konsekvenserna av att du flyttar.
- Mamma, om du inte slutar störa mig när jag har kvinnligt besök på rummet, måste jag flytta. Det kommer att tära på min ekonomi så pass att jag kommer sluta upp som gatsopare resten av livet. Eller vad du nu vill få sagt.

Det viktiga är att ni faktiskt pratar och att du får ur dig vad du tycker är jobbigt.

Mina problem sträcker sig så mycket djupare än det.

Jag vill inte gå för nära hjärtat, men i mycket känner jag mig redo att flytta hemifrån och allt agg jag hyser mot min mor är delvis cyniskt dömande av henne samt att hon konstant ska curla mig. Jag är 23 år gammal, jag vet för tionde miljonte jädra gången vart maten finns, jag fattar att det kan vara kallt ute och ja jag fattar att hon är min morsa och det är så morsor håller på. Jag orkar inte längre vara runt min mor i vardagen och jag tror distans skulle även hjälpa vår relation att andas.

Kvinnligt sällskap är inte problemet, så mycket håller hon sig borta.

Tänker mer liksom, är detta en smart idé?

Det verkar som jag kan få studentbostad väldigt enkelt, låt oss även säga att jag kan få mina kurser tillgodoräknade, då är det väl win-win? Dessutom är jag DJ och givet att LiTH har riktigt bra studentfester kommer jag väl ha det ännu roligare? Eller är det något jag glömmer? Kommer arbetsgivare i Stockholm (för tillfället känner jag att jag vill jobba i Stockholm) skratta åt min LiTH utbildning?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Måhända att det är enklare än Stockholm men bostad i Linköping kommer inte utan att man får kämpa. Det brukar lösa sig förr eller senare men det vill till att man är på hugget när det annonseras ut utan krav på köpoäng eller att man kan leva med att betala överpris.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt att få en (någorlunda billig) bostad i någon av våra större städer, även om det garanterat är lättare att få det i Linköping än i Stockholm.

Du måste dessutom komma in på vad det nu är för utbildning du vill läsa i Linköping. Hur lätt eller svårt det blir för dig kan jag inte bedöma.
Eftersom utbildningarna nästan säkert är olika upplagda mellan Linköping och Stockholm så kan du behöva läsa ikapp vissa kurser för att få nödvändiga förkunskaper till kommande kurser. Dessutom är det inte säkert att du kan tillgodoräkna dig precis alla poäng från Stockholm. Men det är frågor som bäst diskuteras med studievägledare på respektive lärosäten.

Från en strikt rationell synvinkel så är det korkat av dig att flytta, men man måste ju trivas någorlunda med sitt boende också.
Din plan är på inget vis vansinning eller omöjlig att genomföra, men den innebär en hel del onödigt jobb jämfört med att inte flytta.

Diskutera med studievägledare om exakt vad som gäller om att byta utbildning och tillgodoräkning av poäng innan du fattar några som helst beslut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Erik_T låter lite väl skeptisk. Du kommer nog kunna tillgodoräkna dig de flesta kurser du läst, de första 3 åren på civilingenjör utbildningar ser nästan likadana ut överallt. Nu gjorde jag ett antagande att de var civilingenjör?
Ett problem är dock att de är väldigt svårt att få boende i Linköping också. Det krävs ofta typ ett års köpoäng för att få ett korridorsrum eller dylikt på https://www.studentbostader.se/sv vilket nog är din bästa chans.

Dock till sommaren blir jättemycket folk klara med sin utbildning och då finns det en lucka på cirka 30-45 dagar då det blir otroligt mkt lägenheter lediga INNAN folk får sina antagningsbesked och det blir kaos. I den luckan kan man lyckas knipa sig lägenheter till relativt låga poäng.

För att förtydliga -> om du bestämmer dig för att byta sker det nog först i höst eftersom det är svårt att byta mitt i terminen. I och med detta få du ett enormt försteg innan kaoset börjar när alla får sitt antagningsbesked

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Jag kan bara kommentera på relationen till din mamma och längtan av att slippa "tjatet". jag har en väldigt lika relation till min Mamma som alltid ska komma med goda råd och ofta meningslösa synpunkter på saker och ting. Min mamma är min mamma och jag älskar och respekterar henne för den hon är och har gjort för mig men skulle aldrig klara av att bo under samma tak som henne igen.

MEN, hade jag varit i dina skor hade jag nog härdat ut. De åren går ganska fort och det sparar dig förmodligen massa annan jobbig skit som är betydligt värre att handskas med. Jag håller med föregående skrivare att försöka lätta lite på vardagen med dina föräldrar istället. Att prata om saker brukar vanligtvis ha väldigt bra effekt och vara hälsosamt för alla relationer. jag önskar att jag hade vart bättre på det själv.

Permalänk
Medlem

Risken är att du bara adderar en annan stress till ditt liv, istället för din morsa. Pengabekymmer kommer få en helt ny innebörd för dig när du ska bo ensam och sköta allting själv på en sketen csn-inkomst.

Jag har också haft en ytterst knackig relation med min morsa, men jag hade garanterat försökt härda ut hemma. Du behöver ju inte vara hemma så mycket? Sätt dig och plugga på skolan/biblioteket, häng med polare eller vad som. Sen bara hem och sova, sen sticka igen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det finns en aspekt som ingen tar upp hittills och det är att även om det rent pengamässigt och rent praktiskt kan vara dumt att flytta så missar han en viktig del i livet genom att bo hemma. Genom att flytta får han erfarenhet i att klara sig själv, få reda på alla saker som tidigare bara fungerat per automatik för att föräldrar gjort det, dvs en inblick i vuxenlivet. Jag ser ingen nackdel i att bryta sig loss och "bli vuxen", tvärt om tycker jag att det låter sunt! (sen får man ju sköta det snyggt gentemot föräldrarna)

Lycka till @Alexander7938

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Innan jag började på KTH tog jag pappas råd om att "du borde bo kvar hemma, då kan du spara pengar!". Detta har jag hållit varmt om hjärtat och därav inte gått med i någon studentkö för bostäder i Stockholm - jag bor hemma och jag kommer göra det minst ett bra tag framöver.

Men jag står inte ut längre, jag måste flytta hemifrån och jag måste bo ensam.

Är jag helt pantad nu? Vill bara hoppa av KTH och söka nytt på LiTH sedan få kurser jag klarat tillgodoräknade då min kompis säger att det är bra mycket lättare att få ett ställe att bo där. Vad som helst, en pappkartong blir jag glad av.
Ja jag vet, jag borde prata med mitt universitet samt LiTH för att se om jag kan få kurser tillgodoräknade, men tänker att någon här kanske har en kommentar om detta åtminstone?

Har jag blivit galen? Är detta en smart idé? Jag orkar helt enkelt inte med mitt rum hos morsan längre...

Flytt över brukar inte vara något problem, vet två i min klass från KTH som bytte dit efter första året. Första tre åren är extremt mycket samma oavsett vilken ingenjörslinje du går.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag lyckades få ett korridorsrum efter ungefär den här tiden första året på KTH - det måste inte ta så lång tid om du nöjer dig med ett lite mindre rum i t ex Jerum eller Lappis. Kan ju vara trevligt att ha föräldrarna nära vid behov, bara ibland. Beror väl också mycket på hur du känner med vänner från din utbildning? Är du aktiv i studentlivet på KTH, eller söker du något annat?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Mitt råd, flytta till eget boende. I sthlm eller Linköpingeller någon annan stad. Pengar är inte allt. Du kommer må så mycket bättre, din relation med föräldrarna kommer också bli bättre med tiden. Allt det här är värt kostnaden för en bostad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@sesam2k @LuhcForgh @Ferrat @ClubT @NisseG91 @kreekill @Robiban @firstofmay @Erik_T

Tusen tack för all er input!

Angående att få en studentkorridår i Linköping - min kompis fick det precis genom det kreekill beskrev. Så även om det kan bli väldigt stökigt, så är det något jag nästan "ser fram emot", det är något jag måste lösa själv och ett problem som är mitt!

Jag har varit på resande fot i Australien helt ensam, även rest i Asien, dessa tider av total ensamhet (givetvis som backpacker träffar man enormt mycket människor) har alltid gett mig någon slags erfarenhet och så.

Sen när det kommer till hur jag har det hemma för tillfället, jag är redan drivande när det gäller hushållssysslorna. Jag diskar, jag dammsuger och (om min mamma tillät mig) skulle jag också tvätta. Jag rensar avloppen när det behövs, jag går ut med sopor och källsorterar. Jag lagar mat för min familj (syrran bor hemma, men är typ alltid hos sin kille). Så jag känner mig faktiskt erfaren på den fronten och jag vill endast utöka den erfarenheten!

Definitivt kommer det lägga till en ny dimension till mitt liv, som kan verka både positivt och negativt till mitt välmående!

Jag känner bara att det är svårt att gå den där extra milen om jag bor hemma. Jag vill vakna väldigt tidigt på morgonen och starta min dag, men jag kan inte röra mig i mitt egna hem då morsan är så lättväckt. Jag vill laga riktigt mycket matlådor och köpa billig mat men jag kan inte för mamma packar kylskåpet och frysen med så mycket mat att det inte går. Jag vill göra mig av med alla onödiga prylar i mitt hem då jag inte tycker om att ha för mycket saker, men morsan är något av en samlare och på bättringsvägen så jag kan inte bara ta hennes saker och kasta ut dem. Dessutom angående alla matvaror, jag har försökt vid två gånger att laga upp all mat, säga till mamma att hon måste sluta köpa så mycket mat och invertera men efter bara en vecka så ser det likadant ut igen.

Jag har även ett stort intresse för att bygga eget; jag har byggt i stort sett hela mitt rum själv nu, från sängstommen som jag byggt högt så jag får plats med min (inte färdigbyggd än) egenbyggda bäddsoffa och TV samt playstation till alla hyllor som huserar mina få prylar. Mitt rum ser verkligen ut som jag vill att det ska, simpelt och sparsamt. Men längre än så kan jag tyvärr inte gå, för mamma har fortfarande problem med att någon håller på med hennes grejer så jag kan inte fixa om lägenheten hur mycket jag än skulle vilja...

Jag har saker jag skulle vilja göra vardagligen, planer för livet och extra dimensioner som jag skulle vilja självförverkliga, men att jag bor hemma känner jag är ett hinder för de.

Jag borde klara mig på CSN och kunna spara, jag vill verkligen testa att leva loppan och se om mina planer fungerar. Har jag tur blir jag DJ of Linköping liksom! Lite svårare att etablera sig i Stockholm dessvärre. Men tänker mest på om detta skulle förstöra mina studier totalt, har faktiskt inget problem att gå ett extra år, det är mitt välmående värt!

KTHs studentliv är helt okej, men efter att jag besökte min kompis som just pluggar på LiTH så blir man ju ganska ledsen att komma tillbaka till KTH. Det är väl inte riktigt studentlivet som är det viktigaste, men just att jag får forma min egen omgivning totalt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

KTH slår lite högre på pappret än LiTH om du orkar kämpa på med att bo hemma och slutföra KTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

KTH slår lite högre på pappret än LiTH om du orkar kämpa på med att bo hemma och slutföra KTH.

Det är något jag haft på känn, men som jag förstått det spelar det endast roll för det första jobbet? Min långsiktiga plan är att bli egenföretagare och endast jobba åt någon de första tre/fyra åren för arbetslivserfarenhet. Om du antar att jag är motiverad och duktig oavsett utbildning, tror du det kommer spela stor roll för mig i framtiden?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Mina problem sträcker sig så mycket djupare än det.

Jag vill inte gå för nära hjärtat, men i mycket känner jag mig redo att flytta hemifrån och allt agg jag hyser mot min mor är delvis cyniskt dömande av henne samt att hon konstant ska curla mig. Jag är 23 år gammal, jag vet för tionde miljonte jädra gången vart maten finns, jag fattar att det kan vara kallt ute och ja jag fattar att hon är min morsa och det är så morsor håller på. Jag orkar inte längre vara runt min mor i vardagen och jag tror distans skulle även hjälpa vår relation att andas.

Kvinnligt sällskap är inte problemet, så mycket håller hon sig borta.

Tänker mer liksom, är detta en smart idé?

Det verkar som jag kan få studentbostad väldigt enkelt, låt oss även säga att jag kan få mina kurser tillgodoräknade, då är det väl win-win? Dessutom är jag DJ och givet att LiTH har riktigt bra studentfester kommer jag väl ha det ännu roligare? Eller är det något jag glömmer? Kommer arbetsgivare i Stockholm (för tillfället känner jag att jag vill jobba i Stockholm) skratta åt min LiTH utbildning?

Beror helt och hållet på vad du definierar som smart.
Ekonomiskt smart? Absolut inte.
Hälsomässigt smart? Absolut.

Mitt motto har alltid varit att man ska göra det som är bäst för en själv och ens eget välmående. Att må psykiskt dåligt är aldrig en bra idé.

Och nej, ingen arbetsgivare kommer att skratta åt din utbildning från Linköping Tekniska.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Mina problem sträcker sig så mycket djupare än det.

Jag vill inte gå för nära hjärtat, men i mycket känner jag mig redo att flytta hemifrån och allt agg jag hyser mot min mor är delvis cyniskt dömande av henne samt att hon konstant ska curla mig. Jag är 23 år gammal, jag vet för tionde miljonte jädra gången vart maten finns, jag fattar att det kan vara kallt ute och ja jag fattar att hon är min morsa och det är så morsor håller på. Jag orkar inte längre vara runt min mor i vardagen och jag tror distans skulle även hjälpa vår relation att andas.

Kvinnligt sällskap är inte problemet, så mycket håller hon sig borta.

Tänker mer liksom, är detta en smart idé?

Det verkar som jag kan få studentbostad väldigt enkelt, låt oss även säga att jag kan få mina kurser tillgodoräknade, då är det väl win-win? Dessutom är jag DJ och givet att LiTH har riktigt bra studentfester kommer jag väl ha det ännu roligare? Eller är det något jag glömmer? Kommer arbetsgivare i Stockholm (för tillfället känner jag att jag vill jobba i Stockholm) skratta åt min LiTH utbildning?

Inget tvivel om att alla till slut vill flytta hemifrån. Jag bodde hemma länge också, men till slut når man en brytpunkt med päronen.

Ingen kommer tycka något negativt om din LTH-utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror helt och hållet på vad du definierar som smart.
Ekonomiskt smart? Absolut inte.
Hälsomässigt smart? Absolut.

Mitt motto har alltid varit att man ska göra det som är bäst för en själv och ens eget välmående. Att må psykiskt dåligt är aldrig en bra idé.

Och nej, ingen arbetsgivare kommer att skratta åt din utbildning från Linköping Tekniska.

Skrivet av Flygplanet:

Inget tvivel om att alla till slut vill flytta hemifrån. Jag bodde hemma länge också, men till slut når man en brytpunkt med päronen.

Ingen kommer tycka något negativt om din LTH-utbildning.

Ok skönt att höra! Tror ni (jag måste absolut prata med KTH samt LiTH) att jag kommer kunna kryssa de flesta av kurserna jag redan gjort? Så att jag "Typ" redan går tredje året. Faktiskt inte ett problem om det blir två år av tredje året eftersom då kanske jag kan etablera mig mer som DJ samt läsa fler roliga kurser om musik och företagande exempelvis!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Kör, den där magkänslan är ofta inte så tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok skönt att höra! Tror ni (jag måste absolut prata med KTH samt LiTH) att jag kommer kunna kryssa de flesta av kurserna jag redan gjort? Så att jag "Typ" redan går tredje året. Faktiskt inte ett problem om det blir två år av tredje året eftersom då kanske jag kan etablera mig mer som DJ samt läsa fler roliga kurser om musik och företagande exempelvis!

Ja det borde du kunna göra med de flesta, om inte alla kurser. Brukar vara 1-3 kurser som skiljer sig åt som du måste läsa om helt. Sedan kan det vara så att vissa kurser läses i åk 1-2 på LiTH som läses i åk3 på KTH, och då måste du läsa om den också. Men detta är aldrig några problem, sånt kan en vägledare lösa utan problem. I allra absolut värsta fall så kanske du måste lägga på ett extra år för att läsa om och läsa upp de kurser du missat. Det är inget att grubbla över dock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Jag tror TS gör helt rätt i sticka hemifrån. Msn skulle kunna tänka sig att bara aldrig vara hemma, att skaffa sig ett stambord på ett bra fik och sedan bara sova/duscha hos föräldrarna men det stadiet verkar vara passerat.

Billigt boende på (långt) pendlingsavstånd? Man bränner en massa tid på pendlandet men har man ingen familj kan man sitta och läsa på tåget/bussen lika gärna som hemma på kammaren.

Sett utifrån, en som gick CTH, ingen skillnad på KTH och LiTH. Skit samma ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja det borde du kunna göra med de flesta, om inte alla kurser. Brukar vara 1-3 kurser som skiljer sig åt som du måste läsa om helt. Sedan kan det vara så att vissa kurser läses i åk 1-2 på LiTH som läses i åk3 på KTH, och då måste du läsa om den också. Men detta är aldrig några problem, sånt kan en vägledare lösa utan problem. I allra absolut värsta fall så kanske du måste lägga på ett extra år för att läsa om och läsa upp de kurser du missat. Det är inget att grubbla över dock.

Ok det låter bra, ska kolla till helgen när de har sina kurser (tentaperiod atm) och sedan skicka iväg ett mejl till min studievägledare och prata med henne, tusen tack för din input!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tror TS gör helt rätt i sticka hemifrån. Msn skulle kunna tänka sig att bara aldrig vara hemma, att skaffa sig ett stambord på ett bra fik och sedan bara sova/duscha hos föräldrarna men det stadiet verkar vara passerat.

Billigt boende på (långt) pendlingsavstånd? Man bränner en massa tid på pendlandet men har man ingen familj kan man sitta och läsa på tåget/bussen lika gärna som hemma på kammaren.

Sett utifrån, en som gick CTH, ingen skillnad på KTH och LiTH. Skit samma ...

Det som är nice med LiTH är att typ alla studentbostäder är riktigt nära campus. Min kompis bor sju minuter med cykel från campus och det är då Ryd - det största området för studentbostäder!

Tror jag bestämt mig nu, det blir LiTH!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Det som är nice med LiTH är att typ alla studentbostäder är riktigt nära campus. Min kompis bor sju minuter med cykel från campus och det är då Ryd - det största området för studentbostäder!

Tror jag bestämt mig nu, det blir LiTH!

Kör hårt, Linköping är en attans trevlig stad. Bodde där själv ett par år.

Ett litet tillägg, tro aldrig att du kan uppfostra morsan. Jag är 65, min är 95, hon tjatar fortfarande om att jag skall ha reflexer på mig på vintern. En morsa är och förblir en morsa, du kommer alltid att vara hennes lilla gulleplutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kör hårt, Linköping är en attans trevlig stad. Bodde där själv ett par år.

Ett litet tillägg, tro aldrig att du kan uppfostra morsan. Jag är 65, hon är 95, hon tjatar fortfarande om att jag skall ha reflexer på mig på vintern. En morsa är och förblir en morsa, du kommer alltid att vara hennes lilla gulleplutt.

Haha tack för tipset, som du säger hon kommer alltid vara min morsa, får väl acceptera att jag inte vet att det finns mat i kylen Tror jag inte skulle störa mig på det så mycket ifall jag fick flytta hemifrån. Då blir ju curlingen en gudagåva helt plötsligt!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Haha tack för tipset, som du säger hon kommer alltid vara min morsa, får väl acceptera att jag inte vet att det finns mat i kylen Tror jag inte skulle störa mig på det så mycket ifall jag fick flytta hemifrån. Då blir ju curlingen en gudagåva helt plötsligt!

Exakt. Det är många som flyttar hemifrån och snabbt börjar uppskatta sina föräldrar mycket bättre. När du hälsar på, se till att göra det med tom mage och full tvättkorg så hon verkligen får utlopp för sin modersinstinkt. Win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det är något jag haft på känn, men som jag förstått det spelar det endast roll för det första jobbet? Min långsiktiga plan är att bli egenföretagare och endast jobba åt någon de första tre/fyra åren för arbetslivserfarenhet. Om du antar att jag är motiverad och duktig oavsett utbildning, tror du det kommer spela stor roll för mig i framtiden?

KTHs högre anseende spelar roll i två situationer:

1) Du vill jobba på ett internationellt företag i en välavlönad roll, då är vart man tagit examen ganska ofta (men inte alltid) viktigt.
2) Den som anställer har själv gått på KTH (och fler har gått på KTH genom åren än LiTH), du får alltid en extra boost i ögonen på den som fattar beslut om anställningen om ni gått på samma skola men större och mer "prestigefyllda" skolor gör effekten mer påtaglig.

Utöver det spelar det ingen roll alls i Sverige iaf, men jag säger detta som Chalmerist, dock inte haft lättare eller svårare än kompisen som gick LiTH.