Programmeringskontrakt - seriöst?

Permalänk
Avstängd

Programmeringskontrakt - seriöst?

Tjena! Jag har fått ett kontrakt som avser programmering som utförs av en uppdragstagare åt en uppdragsgivare. Jag undrar huruvida saker som pris, avtal om aktieägande, ansvarstagande från uppdragstagarens sida verkar rimligt, eller om det är något som verkar lurt i det hela.

Vad jag kan klargöra är att det är tänkt att det är inte 100% klarlagt exakt hur den omfattande hemsidan skall se ut i struktur, storlek. Mycket är inte fastställt ännu men ändå så kom ett kontrakt och ett nytt möte kommer inom kort. Allt gick så snabbt så jag börjar fundera...

Varning för rätt långt skriftligt avtal (ca 2st A4):

§1a Uppdragstagaren skall utföra programmeringstjänster åt uppdragsgivaren. Programmeringstjänster skall vara att utforma en hemsida som är automatiserad på Frontend och Backend. Uppdragstagaren ansvarar för underhåll av den utvecklade hemsidan under 12 månader från sista delleveransen. Uppdragstagaren kommer att leverera den automatiserade hemsida i fyra delleveranser.

§1b Uppdragstagaren skall utforma Backend på hemsidan i syfte att underlätta överblick utan manuell insats, om det inte är absolut nödvändigt, för uppdragsgivaren avseende bostadsuthyrare och kunder. Uppdragstagaren väljer fritt vilket webbhotell som den nya hemsidan skall placeras i som skall underlätta för uppdragstagarens personal att genomföra projektet med hög kvaité.

§1c Uppdragstagaren skall utforma Frontend på hemsidan i syfte att underlätta för bostadsuthyrare och kunder att hitta varandra. I detta inkluderar att utforma alternativt köpa in en elektronisk plattform där påskrift av kontrakt mellan bostadsägare och kunder kan äga rum utan manuell insats från uppdragsgivaren. Kund definieras som den juridisk eller fysisk person som önskar hyra en bostad.

§1d Uppdragstagaren ansvarar för att utforma ett nytt juridiskt bindande kontrakt för att undertecknande av avtal mellan bostadsägare och kund genom en elektronisk plattform möjliggör signering med E-legitimation.

§1e Uppdragstagaren ansvarar för att utveckla en applikation som automatiskt bekräftar att bostadsuthyraren folkbokförd i Sverige och till minst 51% äger den bostad som är tänkt att uthyras till en potentiell kund via uppdragsgivarens hemsida.

§1f Uppdragstagaren ansvarar för att utveckla betalningsplattform som möjliggör för uppdragsgivaren att få betalt från nationella kunder folkbokförda i Sverige utan manuell insats från uppdragsgivaren via hemsidan

§1g Uppdragstagaren ansvarar för att utveckla en betalningsplattform, med minimal manuell insats från uppdragsgivaren, som möjliggör för bostadsägare att få betalt från uppdragsgivaren avseende en uthyrd bostad till kund.

§1h Uppdragstagaren ansvarar för att utveckla betalningsplattform som möjliggör för uppdragsgivaren att få betalt från internationella kunder utan manuell insats från uppdragsgivaren via hemsidan.

§1i Uppdragstagaren ansvarar för att utveckla en chatbot som skall underlätta för bostadsägare och kunder att lägga upp en bostad respektive att hitta en bostad att hyra. Chatboten skall också kunna användas av uppdragsgivarens personal för att i realtid hjälpa

§ 2a Första delleveransen avser §1a-§1f med en tidsåtgång på minst 6 veckor men max 10 veckor från undertecknande av detta avtal. Kostnad för första delleveransen är 500 000 SEK exklusive moms

§ 2b Andra delleveransen avser §1g med en tidsåtgång på minst 6 men max 10 veckor från leveransen av punkt §2a Kostnad för andra delleveransen är 350 000 SEK exklusive moms.

§2c Tredje delleveransen avser §1h med en tidsåtgång på minst 6 men max 10 veckor från leveransen av punkt §2b, Kostnad för tredje delleveransen är 350 000 SEK exklusive moms

§2d Fjärde delleveransen avser § 1i med en tidsåtgång på minst 8 men max 12 veckor från leveransen av punkt §2 c. Kostnad för fjärde delleveransen är 450 000 SEK exklusive moms.

§3a Betalningsrutiner. Uppdragsgivaren har 45 dagar att inkomma med betalning avseende första delleveransen från undertecknande av detta avtal. Uppdragstagaren har rätt att överlämna fakturan till tredje part. Vid försenad eller utebliven betalning så tillkommer en årsränta på 7 %

§ 3b Uppdragsgivaren kan välja att betala från andra delleveransen och framåt med kontanta medel eller 50 % kontanta medel som kommer direkt från aktieägarna nuvarande eller kvarvarande när huvudavtalet undertecknades utan att det påverkar bolagets balansräkning och 11 % av aktier per delleverans i uppdragsgivarens bolag. Uppdragstagaren skall inte vara med och bekosta automatiseringen av hemsidan. Till den fjärde delleveransen kan uppdragsgivaren välja att betala uppdragstagaren så att det uppnår 33 % av aktierna i uppdragsgivarens bolag.

§3c Uppdragstagaren friskrivs från alla skulder som Uppdragsgivaren har ådragit sig innan undertecknandet av detta avtal. Uppdragstagaren vid betalning med aktier från uppdragsgivarens bolag har rätt att ta en plats i styrelsen med full rösträtt i proportion till aktieinnehavet.

§3d vid eventuell konkurs från uppdragsgivarens bolag som beror på brottslig handling från övrig styrelsemedlem/styrelsemedlemmar friskrivs uppdragstagaren all skadeståndsansvar och har rätt att bli utköpt av övriga aktieägarna till marknadsvärdet innan den brottsliga handlingen uppdagades. Pengarna skall utbetalas av resterande aktieägarna utan att det belastar bolagets balansräkning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@AplAy:
§1i avslutas inte i en korrekt mening.

Annars tror jag att en jurist kan vara vettig att anlita, framförallt för att värna om dina intressen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är ett knepigt upplägg med aktier skulle jag säga. Är du intresserad av 33% aktierna till att börja med? Den andra frågan är om du bedömer att företaget är värt 1 650 000kr och hur du har kommit fram till detta. Det finns också anledningar till att säljaren av aktierna stannat vid 33% då du som aktieägare fortfarande har väldigt lite att säga till om.

I en framtida situation kan det mycket väl bli så att ägarna känner sig nödgade att sätta in ett kapitaltillskott för att företaget dragit på sig för höga kostnader.

Jag skulle definitivt ta reda på vilka avtal som finns som ger omsättning och förhoppningsvis resultat. Min generella åsikt är att en ägare av företag erbjuder aktier för att de saknar likviditet att betala räkningarna. Att ägaren dessutom ska få bestämma själv hur betalningen ställs ut är ett orosmoment.

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Aktier?

David Choe målade en väggmålning åt ett företag 2005, blev erbjuden pengar ($60K) eller aktieoptioner. Han valde det senare. Sju år senare när företaget gick publikt var hans aktier värda $200M. Och, beroende på hur många han sålt sen dess, så kan det vara uppe i runt $900M nu.

(Vilket är varför alla nystartade företag trycker på att man skall välja aktier...)

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att det framkom av mig att det INTE är jag som skrivit kontraktet utan jag har fått det från en eventuell uppdragstagare/säljaren. Dvs., det är säljaren som kommit förslag på 1,65 milj. kr. eller 33% av aktierna. Innan kontraktet skickades till mig så var det tal om 900 000 kr i tre steg/delleveranser + moms.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

@MsSmith:

Aktier?

David Choe målade en väggmålning åt ett företag 2005, blev erbjuden pengar ($60K) eller aktieoptioner. Han valde det senare. Sju år senare när företaget gick publikt var hans aktier värda $200M. Och, beroende på hur många han sålt sen dess, så kan det vara uppe i runt $900M nu.

(Vilket är varför alla nystartade företag trycker på att man skall välja aktier...)

Och person A fick ett liknande erbjudande av ett annat nystartat företag och valde också aktier. Företaget lades ned 3 månader senare....

Permalänk
Medlem

Några kommentarer... Sutsats avhåller jag mig ifrån.

• Svenskan är inte bra. Särskilt den kritiska §3b är usel. Om personen kodar/gör affärer lika kasst som den skriver avtalstext så är det inget gott tecken på leveransförmåga. Jag hade tagit en extra titt på personens bakgrund. Brottslighet? Skatteskulder? Referenser från tidigare uppdrag?

• Inget hindrar uppdragstagaren från att ta den första betalningen och dra. Mer än avtalet då, ses i rätten!

• Som du själv säger, det finns inte mycket detaljer. Exempel: Kan den som ska hyra ut lägga upp bilder på sin lägenhet? Hur ser betalningsmodellen ut för den som hyr? Passerar hyran genom plattformen? Ett upplägg med en leverans noll innan första betalningen som klargör vad som ska levereras i senare leveranser och som blir en del av avtalet kanske är lämpligt? Man har inte brytt sig om att specificiera villkor för när något annat än när första betalningen ska ske. Beror det på att man ändå inte tror att man kommer att komma till en andra (eller första) leverans?

• Jag är mindre kategoriskt skeptisk till att avtalet är underprissatt nu än i din förra tråd, men jag tycker fortfarande det är tveksamt om det går att leverera något vettigt på den tiden (=pengarna) om man inte har mycket liggande från tidigare liknande uppdrag. Det känns uppenbart att det är proportioneligt mycket mer jobb för pengarna i början än i slutet, vad det nu beror på.

• Efter första leveransen, hur tar uppdragsgivaren emot leveransen i form av källkod etc? Rimligen vill uppdragstagaren då säkerställa att man kan drifta lösningen själv om det blir nödvändigt.

• Det finns antagligen någon lag om vem som äger upphovsrätten till koden som produceras under den här typen av avtal, men för att båda parter ska veta vad som gäller kanske det ska skrivas in? Vad händer om uppdragsgivaren visar sig ha använt kod som någon annan har upphovsrätt till? Inköp av mjukvara nämns i avtalet, vem betalar licenskostnader?

• Uppdragstagaren ska jobba gratis med underhåll i 12 månader. Måhända blir inte så mycket underhåll gjort då.

• "Uppdragstagaren skall inte vara med och bekosta automatiseringen av hemsidan." -- Nähä, var det inte en automatiserad hemsida som skulle byggas?

• Jag tolkar det som att det inte är 1,65 miljoner eller 33% av aktierna, utan 1,65 miljoner eller 500K +2x350K/2 + 450K/2 + 33% av aktierna

Permalänk
Skrivet av filbunke:

@MsSmith:

Aktier?

Ja man kan bli rik på triss också, är företaget ens publikt? annars får ditt namn i aktieboken och lycka till att göra något överhuvudtaget med dina aktier.

Jag kan inte avgöra hur seriöst avtalet är, för mig låter det luddigt och det är extremt dåligt skrivet, känns som en tonåring har författat det, jag fattar ingenting om delleveranserna men jag är ingen avtalsexpert. Jag skulle helt säga att det beror på företaget hur seriöst detta är och till vilken mån aktier är en bra ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

@MsSmith:

Aktier?

Det är det verkligen inte - om något är det dumt att sälja aktier om man bedömer att företaget blir så stort.
Åtta av tio nya företag går i konkurs innan de blivit två år gamla. I Sverige finns det 889 noterade bolag men 1,15 miljoner onoterade. Du förstår själv att komma så långt kräver en hel del tur, skicklighet och timing.
Bolag gör nyemissioner för att ta in externt kapital för investeringar man inte har råd med själv och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Några kommentarer... Sutsats avhåller jag mig ifrån.

• Jag tolkar det som att det inte är 1,65 miljoner eller 33% av aktierna, utan 1,65 miljoner eller 500K +2x350K/2 + 450K/2 + 33% av aktierna

Du har räknat helt rätt. Utan att veta hur man har räknat för att komma till ett sådant värde så är det helt klart värt att ifrågasätta.

Permalänk
Medlem

Tycket det är svårt att tolka delen med aktierna, men låter som du får aktieandelar. Om det är ett nytt företag så hänger det på om du tror på idén och folket som har kommit med idén. Annars är det bättre att ta det i pengar.

Sedan känns det som man borde ha en mer detaljerad kravspec som man hänvisar till. Som "KAD" säger i sin tredje punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Och person A fick ett liknande erbjudande av ett annat nystartat företag och valde också aktier. Företaget lades ned 3 månader senare....

Skrivet av Irregular Programming:

Ja man kan bli rik på triss också, är företaget ens publikt? annars får ditt namn i aktieboken och lycka till att göra något överhuvudtaget med dina aktier.

Jag kan inte avgöra hur seriöst avtalet är, för mig låter det luddigt och det är extremt dåligt skrivet, känns som en tonåring har författat det, jag fattar ingenting om delleveranserna men jag är ingen avtalsexpert. Jag skulle helt säga att det beror på företaget hur seriöst detta är och till vilken mån aktier är en bra ide.

Skrivet av MsSmith:

Det är det verkligen inte - om något är det dumt att sälja aktier om man bedömer att företaget blir så stort.
Åtta av tio nya företag går i konkurs innan de blivit två år gamla. I Sverige finns det 889 noterade bolag men 1,15 miljoner onoterade. Du förstår själv att komma så långt kräver en hel del tur, skicklighet och timing.
Bolag gör nyemissioner för att ta in externt kapital för investeringar man inte har råd med själv och inget annat.

Jag håller med, historien används för att få folk att välja aktier, då det är ju billigare för företaget i det skedet.

Alla företag blir inte facebook, vilket var företaget det gällande.

Skulle personligen vara väldigt misstänksam när det gäller aktier. Allt beroende på information om företaget och dess idé, och ens ekonomi och möjlighet att ta chanser.

Permalänk
Medlem

När det gäller kontraktsfrågor i miljonbelopp så frågar man en jurist, inte ett internetforum. Det är min personliga åsikt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Väldigt skeptisk till att en person hinner göra front och backend tillsammans med betallösningar på angiven tid.
Känns som det kommer kapas hörn något enormt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte lägga ut vilket faktiskt företag det är eftersom det vore oproffsigt. Samtidigt vore det ens plikt som "konsument" att varna om potentiellt oseriösa uppdragstagare inom teknikbranschen? Vad jag kan säga är att företaget saknar bokslut för 2019 och deras senaste omsättning låg på nästan 50 000 kr för 2018. Företaget registrerades samma år.

Det är möte nu på torsdag via Skype men affären kommer ej att gås igenom. Vad som kommer att argumenteras lite i form av en "diss" är att, "Om du är så säker på att vi kommer tjäna tillbaka pengarna på bara ett par månader efter sjösatt automatiserad hemsida så kan vi göra så här: Du gör jobbet så får du 5% av vinsterna vi gör i 24 månader därefter vilket bör uppgå mer än ditt föreslagna pris."

Liknande avtal brukar göras med copywriters som får 10% av alla ens försäljningar. Ja, det är inte samma sak. Men vad det handlar om är att ge personen perspektiv och inse att deras försäljningsknep inte går hem hos en. Personen ifråga har sagt att de har varit med att tagit fram betallösning för Klarna men det saknas någon tydlig referens om detta på deras officiella hemsida. Torde vara en sådan tung tidigare referens på hemsidan kan jag tycka?

Som sagt återigen och klargörande: avtalet kommer inte skrivas på. Det som kommer erbjudas, vilket uppdragstagaren garanterat kommer att neka till, är 5% av vinsterna under 24 månader mot att de gör allt arbete som kommer att krävas. Vad jag vet är att företaget har två fysiska kontor vilket innebär att de borde ha månadsvisa kostnader?

Deras programmerare som var med på föregående möten sägs ska ha programmerat sedan 1999 men kunde inte rada upp något tidigare uppdrag som utförts för att titta på tidigare konkreta programmeringsresultat. Inför första mötet kodade programmeraren ihop något i simpel php utan någon som helst css.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@AplAy: 2019 behöver inte vara inne hos Bolagsverket för ens 31a juli i år så det är inte så konstigt att du inte kan se det än. Det du kan fråga efter är BR och RR, fikonspråk för Balansrapport och Resultatrapport, även YtD - Year to date - om du är nyfiken på hur 2020 ser ut. En sjättedel av året har trots allt redan gått och de vill diskutera affärer värda nån miljon så det kan vara värt att värdera. En annan fråga du kan ställa är om de har sökt stöd från sitt lokala regionförbund - regionförbund kan gå in med vad som kallas för försumbart stöd vilket motsvarar 1,8 miljoner över en 36 månaders period eller upp till 50% av totalkostnaden vilket är ganska bra. De kan även hjälpa till med hårdvara och annat.

Tillägg: Hade jag varit i ett tidigt stadie idag och fått frågan om 5% av vinsten skulle gå som ersättning så hade jag sagt ja på stört. Det är inte samma sak som omsättning utan deras kostnader kommer först och om det blir några kronor över så får du 5% av dessa.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak:

Citat:

§3a Betalningsrutiner. Uppdragsgivaren har 45 dagar att inkomma med betalning avseende första delleveransen från undertecknande av detta avtal. Uppdragstagaren har rätt att överlämna fakturan till tredje part. Vid försenad eller utebliven betalning så tillkommer en årsränta på 7 %

Går tvärs emot att motta aktier som betalning - säg att du säljer fakturan till Fortnox, de kommer aldrig godta aktier som betalning från uppdragsgivare och enligt avtal har uppdragsgivaren rätt att bestämma hur betalningen ska gå till.

Permalänk
Avstängd

UPPDATERING I ett nyligt Skype-möte levererades följande information (applicerad censur för namn och företag):

Första är en bilaga till huvudavtalet (det första jag postade)
Bilaga till Huvudavtal första delleveransen
Processkarta

• En hemsida som är automatiserad på Frontend och Backend med undantag för
utländska kunder som kommer från länder utanför den Europeiska unionen. Viss
manuell handläggning kommer att krävas exempelvis på betalningsinstruktionerna att
kunden får betala in första två månadshyrorna så att man vet att kunden är seriös och
vill göra rätt för sig.
• Ett nytt juridiskt bindande kontrakt för att undertecknande av avtal mellan
bostadsägare och kund genom en elektronisk plattform möjliggör signering med E-
legitimation.
• Nationell betalningslösning för inrikes kunder men också kunder inom Europeiska
unionen som kan legitimera sig med den nationella E-legitimationssystemet för
respektive land.
• Utveckla betalningsplattform som möjliggör för uppdragsgivaren att få betalt från
nationella kunder folkbokförda i Sverige utan manuell insats från uppdragsgivaren via
hemsidan.
• Systemet genererar månatliga rapporter på vilka fastigheter som är uthyrda, vilka
hyror som ej är betalda och vilka kunder som önskar hyra bostad.
• System kopplad till Lantmäteriet och Skatteverket som bekräftar att uthyraren äger
bostaden.

Fråga: går det att skapa ett system som är kopplat till Lantmäteriet och Skatteverket på sådant vis som antyds? Jag är själv ingen programmerare och framförallt inte "programmeringsjurist", typ någon som kan både lag- (vad som fås och inte fås göra) och programmeringsbiten.

Det andra är ett mejl: (PROGRAMMERARE = personen tydligen skall programmerare allt. Personen som skrivit mejlet är endast säljare. FÖRETAG = företaget säljaren jobbar vid. ERT FÖRETAG = företaget som erbjuds huvudavtalet.
Efter att ha pratat med PROGRAMMERARE så har vi kommit fram att det absolut lägsta vi kan komma ned till är 430 000 SEK exklusive moms och ett två års serviceavtal om ni enbart väljer att betala utan aktier. Vi gör absolut ingen vinst på denna affär utan detta pris avseende första delleveransen är till självkostnadspris från vår sida så pass mycket tror vi på projektet. Fakturan har vi också valt att sätta till 90 dagar.

Jag bifogar PROGRAMMERARES CV innan han kom till FÖRETAG så att ni ser hans kompetens för det är han som kommer att ha ansvaret för utveckling av hemsidan. Vi kan leverera hemsidan på 6 veckor och då har ni ytterligare 6 veckor på er att se effekterna av hemsidan innan fakturan skall betalas för första delleveransen.

Hemsidan kommer att vara klar lagom till 27 april dvs innan första maj då enligt våra nätanalysverktyg avseende trafik är den månad flest kunder men också uthyrare börjar lägga ut fritidshus, lägenheter och villor för uthyrning till sommaren i Sverige. Ni har lägre priser än AirBnb och andra konkurrenter vilket kommer göra att ni kommer att få ökade intäkter och ökade marknadsintäkter.

Sen har ni också en ny målgrupp dvs att hyra till privatpersoner på 5 månaderskontrakt vilket inte airbnb har idag. Er edge kommer att vara med uppkoppling mot Lantmäteriet via hemsidan att ni kan garantera att den som verkligen äger bostaden är den som är uthyraren men också att uthyrare med yrkeskriminella kopplingar eller inrikes personer dömda för våldtäkt kan spärras i systemet så att de inte kan hyra en bostad genom ERT FÖRETAG. Inrikes kunder kommer att få ange deras fullständiga personnummer vilket man kan koppla upp mot Lexbase system. Detta är en trygghetsgaranti ingen idag kommer att kunna erbjuda vilket ERT FÖRETAG kommer att göra vilket i sin tur kommer att leda till fler kunder och ökade intäkter. Trygghet är A och O när det kommer till bostadsuthyrning vilket är vår fokus när det kommer till automatisera hela er hemsida.

FÖRETAG IT avdelning kan lösa svåra tekniska problem.

Vi kan presentera hur en koppling mot Lantmäteriet kan se ut nu på tisdag om ni vill det.

Fråga: låter detta ens rimligt för en kostnad på bara 430 000 SEK + moms?

I CV:t för programmerare framgår följande (namncensur applicerad)
PROGRAMMERARE är disputerad i datoriserad bildanalys, där han applicerade machine learning
och 3D visualisering och är en analytiker med en teknisk bakgrund, egenskaper
som används i hans dagliga arbete för att utveckla pålitliga system. Genom åren
har PROGRAMMERARE haft olika roller och ansvar inom förvaltning, systemutveckling,
systemdesign, kravhantering, koordinering och systemintegration.
PROGRAMMERARE är en skicklig apputvecklare för Android/iOS och PHP samt systemutvecklare
med mångårig erfarenhet som C/C++, C# och Java-utvecklare.
PROGRAMMERARE har stor erfarenhet av dokumentation av arbete och att utföra
presentationer och utbildningar. PROGRAMMERARE kan se såväl helhet i ett projekt som
detaljer och använda det för att skapa en bra arkitektur.

PROGRAMMERARE har erfarenhet från bland annat medicin, inbyggda system, IoT, bluetooth-
kommunikation med ett sug att ge sig på nya områden.

Roles
Advanced analytics and solution architect

KOMPETENS
 Maskininlärning (doktorsavhandling)
 DevOps
 Solution Architect
 Androidutveckling
 iOS-utveckling
 Databaser
 Application och systemutveckling
 Nyutveckling och förvaltning
 Kravhantering
 Användargränssnitt

METODER OCH VERKTYG
 .NET Core, Azure DevOps
 Azure ML Studio
 CVS, Subversion, Git
 SQL workbench
 Linux, Unix, Windows
 C, C++, Objective-C, Swift, C#
 Java, JavaScript, PHP
 MS SQL Server, My SQL, SqLite
 CouchDb, PouchDb, MongoDb
 Visual Basic
 PHP, ASP, CGI
 Delphi, Pascal, Fortran, Matlab
 HTML, XML, CSS, LESS, jQuery
 OpenGL
 Eclipse
 JIRA
 SCRUM

Fråga: är CV:t imponerande eller är det något som inte stämmer i och med priset som erbjudits för första delleveransen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@AplAy: Skulle inte säga att det är något fel på CVt men kanske begära att få se vad personen gjort tidigare? 430 000 ex moms kan nog stämma att det inte är någon vinstmaskin heller. Har programmeraren 60 000kr i brutto så kostar han arbetsgivaren 100 000kr per månad och övriga kostnader lär äta upp resten.

Däremot kommer inte programmeraren kunna leverera tjänsten som beskrivs.
Lantmäteriet har en demotjänst för ändamålet men det är just en demo och begränsad till fem slagningar per dag. Jag skulle vända på det om jag var utvecklare och kräva att den som hyr ut inkommer med material som styrker att denne äger fastigheten istället och att det sänds ut som ett komplement vid en kontraktsskrivning.