Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Då kan man ju fråga sig varför äggen ligger med spetsiga sidan uppåt när man köper ägg i förpackning :/

Det här är det vi borde reda ut i första hand, varför gör svenska myndigheter ingenting åt det?!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Såg en twitter post förra veckan om en en person som trodde sig kunna ha Corona så dem åkte in och testade sig, visade sig att dem inte hade det men en fin räkning på ca 3750$ kom i brevlådan ändå Edit: Det var tydligen bara 3270$!

Det verkar som att det var "kringkostnader" för vården som det exemplet betalade för, inte covid-19-testet (som aldrig utfördes eftersom han hade vanlig influensa).

Amerikanska CDC tar inte betalt för att utföra testet.

Skrivet av AplAy:

Det är helt sinnessjukt vad som pågår just nu i det landet: Läkemedelsbolagen tar bokstavligen talat DÖDLIGA ockerpriser bara för att de kan. Jag är högst tveksam att tester kostar så mycket att producera att de bör säljas för $3000+ per styck.

De räknar väl med att staten kommer vara tvungen att betala i slutändan oavsett. Men jo, det låter mycket. Bygger din uppgift på priset från ovanstående exempel, eller har du fått $3000+ någon annanstans ifrån? Någon som vet vad priset för ett covid-19-test är i Sverige? (jag menar inte vad patienten betalar utan kostnaden för testet)

Skrivet av AplAy:

Kaosteorin säger fjärilseffekten. Jag säger hångla-med-en-fladdermuseffekten.

Haha, den var ganska rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:
Skrivet av tBiorrith:

Då kan man ju fråga sig varför äggen ligger med spetsiga sidan uppåt när man köper ägg i förpackning :/

Det här är det vi borde reda ut i första hand, varför gör svenska myndigheter ingenting åt det?!

De behöver inte, eftersom äggen som redan påpekats ligger med spetsiga änden nedåt när man köper dem. Gå till kylskåpet och titta efter själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kontrollerad/okontrollerad spridning handlar inte om myndigheter/etc har kontroll över situationen, det handlar om man kan spåra de fall man identifierar. Går alla fall att spåra till en källa så är det kontrollerad spridning.

Edit: Italien har allt annat än kontroll över smittan. Vilket är varför man inför total karantän....

Okej, så kontroll har inget med kontroll att göra👌 jag förstår precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

om det inte finns så mycket ren fakta varför måla fan på väggen? glas halvfullt Vs glas halvt tomt?

Vet inte om jag kan hålla med om att vi skulle bekämpa detta virus med filosofi, det skulle nog kunna gå riktigt illa.

Skrivet av Oegat:

De drastiska åtgärderna gäller dock mest länder där spridningen är okontrollerad. Det tror jag vi kommer att ha i Sverige inom kort (baserat på läget i övriga Europa), om vi inte gick över tröskeln ikväll. Då har vi förhoppningsvis en fördel av att ha kunnat fördröja smittspridningen så långt som vi har, så att det finns erfarenheter från andra att utgå från.

Visst gör det, tycker själv att man inte har gjort tillräckligt. Att anordna Mello var exempelvis rätt idiotiskt i detta skede när andra länder redan innan förbjöd folksamlingar 1000ppl+ osv, istället så samlar vi ca, 90 000 (inkl. repen på dagen) från hela Sverige på en plats. Tycker att myndigheterna har varit lite fega och vågar inte ta hårda beslut. Men det är ju mina personliga åsikter.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Okej, så kontroll har inget med kontroll att göra👌 jag förstår precis

Kontroll kan betyda olika saker, därför är det viktigt att man definierar vad man menar. T.ex. skulle man med kontroll kunna mena att man aktivt styr situationen. En myndighet som har kontroll över viruset skulle då bestämma vilka som ska bli smittade och vilka inte, vilket ju ter sig lite absurt utanför de allra mest konspiratoriska kretsarna.

Kontroll kan också betyda inspektion. En pilot som kontrollerar ett flygplan är t.ex. inte detsamma som en inspektör som kontrollerar ett flyplan. Osv, det finns som sagt många betydelser, så nej, "kontroll" i en mening behöver inte ha med "kontroll" i en annan mening att göra.

Permalänk
Avstängd

Ja benämningen "kontrollerad/okontrollerad" spridning är ju lite galen imo.

Dock har vi nu enligt WHO/FHM definition okontrollerad spridning i Sverige :

Citat:

Två coronasmittade personer i Sverige har varken befunnit sig utomlands eller haft kontakt med andra konstaterat smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Corona-testet är gratis i USA, det han råkade ut för var att han fick betala för en massa annat när han var på sjukhuset.
Dessutom hade mannen försäkring, så summan blev 1400$ tror jag, men att ja det är pengar det med.

Så kan det mycket väl vara.
Personligen så hade jag aldrig gått och testat mig om det fanns en risk för en sån räkning

Skrivet av deltascu:

Det verkar som att det var "kringkostnader" för vården som det exemplet betalade för, inte covid-19-testet (som aldrig utfördes eftersom han hade vanlig influensa).

Amerikanska CDC tar inte betalt för att utföra testet.

De räknar väl med att staten kommer vara tvungen att betala i slutändan oavsett. Men jo, det låter mycket. Bygger din uppgift på priset från ovanstående exempel, eller har du fått $3000+ någon annanstans ifrån? Någon som vet vad priset för ett covid-19-test är i Sverige? (jag menar inte vad patienten betalar utan kostnaden för testet)

Haha, den var ganska rolig.

Ja det verkar vara gratis som försäkrad beroende på dina villkor i försäkringen då. Men de 27 miljonerna utan försäkring då?
Och det verkar bara gälla CDC om jag förstår det rätt?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sen har vi den här kommentarer under samma post

"I recently had a 5 day stay in hospital for a collapsed lung due to metastatic cancer
The portion of the bill NOT COVERED by my health insurance
Is over $70,000"

Personen har alltså försäkring som dem gissningsvis betalar en bra jävla summa för årligen.

F**cking tragiskt alltså... I samma veva som jag bröt handen (Allting täckt av högkostnadsskydd) satt jag och googla och hittade en reddit post från någon med exakt samma benbrott, operation etc. Notan för hen hamnade på 27000 dollar. Greatest country in the world mhm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

[Varför äggen ligger med spetsiga sidan uppåt] är det vi borde reda ut i första hand, varför gör svenska myndigheter ingenting åt det?!

Svenska myndigheter är nöjda med att de har s.k. "kontrollerad äggriktning" i landet, d.v.s. att de vet vilka ägg som är riktade åt fel håll.

Permalänk
Medlem

Nu gör faktiskt regeringen något. Lastar in mer stålar i vårdappartaten. Bra, blir skattehöjningar nästa år antar jag. Bra det med.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lite goda nyheter 7 av 10 friska i Kina

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

ja men allt du skriver är ju enbart och enbart din tolkning på situationen, helt utan fakta eller källor så det väger inte jätte tungt i min bok.

Sen vet jag inte vad som gör dig mer kvalificerad att bedöma situationen än de som faktiskt blivit tilldelade uppdraget pga sina kvalifikationer?

Vad är det ens för fråga? utgår du att människor ska ha rätt kvalifikationer för att kunna diskutera? då borde ju alla politiker får sparken så fort dom öppnar munnen enligt dig då?

Det är väl underförstått att jag är tyckande i frågan. Jag ser vilka åtgärder dom gjort i andra länder, vi kan väl ta lärdom utav det och applicera nånting innan vi fått stor spridningen här.
Men FHM vill ju vänta på att vi får en större spridningen innan kan sätta in andra åtgärder, det säger dom ju själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En arbetare vid kassan på mataffären snöt sig precis innan jag skulle ställa mig i kön. Bytte kassa direkt. Sjukt osmakligt. För sjutton böveln, att hantera matvaror som folk kmr vara intima med (röra i, tillaga, äta(!)) ska inte sitta och hålla på att snyta sig. De skall hålla sig hemma och bli friska. Samtidigt förstår jag att de ändå kmr bli sjuka igen pga. alla sjuka människor som går in och handlar konstant...

Jag handlade igår på en mindre Hemköp, hade precis betalat, hastat undan från kassan pga kassörens rödglansiga ögon, börjat stoppa ner varorna (och stod ett par meter bort) när kassören attacknös över mitt kvitto (som jag vänligt viftade bort) och kunden efters matvaror.
Den herren blev, med rätta, inte glad, och en diskussion utbröt.

Hade det hänt mig hade jag bara vänt på klacken och gått, lämnat varorna på bandet. Mina varor nös han ju inte på direkt, men han hanterade dem. Nu får påsen med det eventuellt pestsmittade godset stå i garaget ett tag, det var sånt som klarar sig veckovis, vilket var tur.

Hursomhelst, den personen borde inte stått i kassan. Så, där brast det egna ansvaret, han borde varit hemma. Han bedyrade sig vara just vanligt förkyld, vilket till 99.9% säkert var fallet, men är man så förkyld har man inget i en mataffär att göra.

Och, även butikens ansvar brast. De ska inte ha sjuka medarbetare där, speciellt inte nu.

Många i affärer och serviceyrken har kassa anställningar, får betalt endast när de är där, osv. Rejäl grogrund till att sjuka arbetar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag handlade igår på en mindre Hemköp, hade precis betalat, hastat undan från kassan pga kassörens rödglansiga ögon, börjat stoppa ner varorna (och stod ett par meter bort) när kassören attacknös över mitt kvitto (som jag vänligt viftade bort) och kunden efters matvaror.
Den herren blev, med rätta, inte glad, och en diskussion utbröt.

Hade det hänt mig hade jag bara vänt på klacken och gått, lämnat varorna på bandet. Mina varor nös han ju inte på direkt, men han hanterade dem. Nu får påsen med det eventuellt pestsmittade godset stå i garaget ett tag, det var sånt som klarar sig veckovis, vilket var tur.

Hursomhelst, den personen borde inte stått i kassan. Så, där brast det egna ansvaret, han borde varit hemma. Han bedyrade sig vara just vanligt förkyld, vilket till 99.9% säkert var fallet, men är man så förkyld har man inget i en mataffär att göra.

Och, även butikens ansvar brast. De ska inte ha sjuka medarbetare där, speciellt inte nu.

Många i affärer och serviceyrken har kassa anställningar, får betalt endast när de är där, osv. Rejäl grogrund till att sjuka arbetar.

Fråga butiken i fråga och se vad de svarar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Låter som ett äkta göteborgsskämt xD

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Och statstjänstemän flockades för att utföra testerna om det verkligen var Corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Nämen fann man det i butiken, whaaaaat?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag har hittat en väldigt intressant studie från ett begränsat utbrott: Diamond Princess
https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/9417-covid-dp-fe-0...

Den är väldigt bra att använda som referens om man vill se någorlunda bra uträckning av CFR. Det landar på ca 0,86% av alla som var/är infekterade. Nu till det tråkiga ca 50% av de smittade uppvisade inga eller mycket små symptom utom att just vara infekterade på testerna.
Tar man hänsyn till det ter sig Sveriges metod med smittspårning som nästintill meningslös för varje detekterat fall går en oupptäckt (väldigt förenklat).
Förbered er för en ostoppbar smitta som endast en total isolering kan stoppa vilket Kina har visat.

Läs rapporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En arbetare vid kassan på mataffären snöt sig precis innan jag skulle ställa mig i kön. Bytte kassa direkt. Sjukt osmakligt. För sjutton böveln, att hantera matvaror som folk kmr vara intima med (röra i, tillaga, äta(!)) ska inte sitta och hålla på att snyta sig. De skall hålla sig hemma och bli friska. Samtidigt förstår jag att de ändå kmr bli sjuka igen pga. alla sjuka människor som går in och handlar konstant...

Visst kan man tycka det var osmakligt men samtidigt vet du ingenting om varför hen snöt sig. Rinnande näsa kan man ha av många orsaker, t.ex. allergi. Jag snöt mig igår trots att jag är frisk, ska jag sätta mig själv i karantän menar du?

Skrivet av Dredd:

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Jag stödköpte faktiskt två corona sist jag var på bolaget, jänkarna köper ju förre sådana numera av någon konstig anledning. Inte den allra godaste ölen men den slinker ner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Ett systembolag i Mariestad har stängts efter det att de hittat Corona i butiken.

Genialt! Storflin på den ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Enligt franska BFMTV, så söker ett laboratorium i London försökspersoner till att testa ett vaccin mot corona. Det är alltså inte smittade personer det rör sig om – tvärtom så söker de personer som kan tänka sig att bli smittade av en lite mildare version för att hjälpa till i processen att hitta ett vaccin.
Enligt sajten MyLondon så får försökspersonerna en ersättning på närmare 40 000 kronor.

40 000 kronor någon? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

40 000 kronor någon? xD

Taget!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

40 000 kronor någon? xD

Slutar bara med att på vägen till London så nyser någon på en och så är man redan infekterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja benämningen "kontrollerad/okontrollerad" spridning är ju lite galen imo.

Dock har vi nu enligt WHO/FHM definition okontrollerad spridning i Sverige :

...är ju f.ö. "intresssant" att FHM mässar att vi inte har okontrollerad spridning i sverige än,
HUR vet dom det, de enda som testas är ju de som kommer ifrån vissa angivna länder och de med svår lunginflammation. ...man skulle kanske kunna tänka sig att göra lite stickprovstestning utan att de varit i specifika länder för att tidigare upptäcka när det blir okontrollerad spridning. ...men testet kanske är för dyrt/komplicerat?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Fråga butiken i fråga och se vad de svarar?

Har kontaktat Hemköp Sverige, den aktuella butiken utpekad. Tror det tar bättre skruv än att jag själv hör av mig.

Jag har själv jobbat sjuk, vem har inte det, men jag skulle inte göra det nu. Innan jul hade jag feber (inte hela tiden), hosta och rejält halsont i nära en månad, läkarna tyckte - virus, kanske influensa, du är ung och frisk, inget att göra, ät Alvedon om det behövs. Ingen sjukskrivning såklart. Tur jag inte har den skiten nu, då hade jag varit nojjig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag handlade igår på en mindre Hemköp, hade precis betalat, hastat undan från kassan pga kassörens rödglansiga ögon, börjat stoppa ner varorna (och stod ett par meter bort) när kassören attacknös över mitt kvitto (som jag vänligt viftade bort) och kunden efters matvaror.
Den herren blev, med rätta, inte glad, och en diskussion utbröt.

Hade det hänt mig hade jag bara vänt på klacken och gått, lämnat varorna på bandet. Mina varor nös han ju inte på direkt, men han hanterade dem. Nu får påsen med det eventuellt pestsmittade godset stå i garaget ett tag, det var sånt som klarar sig veckovis, vilket var tur.

Hursomhelst, den personen borde inte stått i kassan. Så, där brast det egna ansvaret, han borde varit hemma. Han bedyrade sig vara just vanligt förkyld, vilket till 99.9% säkert var fallet, men är man så förkyld har man inget i en mataffär att göra.

Och, även butikens ansvar brast. De ska inte ha sjuka medarbetare där, speciellt inte nu.

Många i affärer och serviceyrken har kassa anställningar, får betalt endast när de är där, osv. Rejäl grogrund till att sjuka arbetar.

Hela vårt sjukförsäkringssystem med karensdagar och begränsad ersättning är ju uppbyggt för att människor skall ta två ipren och ta sig till jobbet. I en sån här situation har det naturligtvis ett pris, man får inse att många människor inte bara kan välja bort tusenlappar för att de är förkylda. I det här fallet påverkar det också de bättre besuttna, men mitt hjärta blöder kanske inte för dem när de lite yrvaket upptäcker verkligheten andra lever i, och är arga för att mindre bemedlade inte agerar som om de hade like mycket pengar som de själva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

...är ju f.ö. "intresssant" att FHM mässar att vi inte har okontrollerad spridning i sverige än,
HUR vet dom det, de enda som testas är ju de som kommer ifrån vissa angivna länder och de med svår lunginflammation. ...man skulle kanske kunna tänka sig att göra lite stickprovstestning utan att de varit i specifika länder för att tidigare upptäcka när det blir okontrollerad spridning. ...men testet kanske är för dyrt/komplicerat?

Nää. Det lär väl göras stickprov redan. Även om du inte hört/läst om det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det lär väl göras stickprov redan. Även om du inte hört/läst om det.

Citat:

Den person som vårdas för covid-19 på Kungälvs sjukhus testades av en ren slump, rapporterar Dagens Nyheter.

Personen är det andra fallet av coronasmitta där patienten varken rest utomlands i närtid, eller som varit i kontakt med någon smittad person.

Samtidigt rapporterar Region Skåne att ytterligare tre nya fall bekräftats på tisdagen.

Källa Expressen.

Läste även igår om två turister som blev annhållna för misshandel, där de misstänkte att de hade Covid efter de blivit arresterade, de blev tydligen testade.