Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hur tränar ni utan gym?

För snart två år sedan började jag gå upp mycket tidigare för att hinna gymma innan jobbet och fick in en väldigt bra rutin med flera pass per vecka. Nu har dock flera gym meddelat att alla gym i norden stängs en tid framöver och blir då utan träning i två veckor, men det går ju att köra hemma istället.

Jag har personligen väldigt svårt att lyckas träna hemma och "ger upp" ganska snabbt, mest för att det är bekvämt. Kommer inte in i samma tankesätt som när man faktiskt är på gymmet och redo att pressa. Har ni några tips på övningar som inte kräver massa utrustning, eller bara hur man kommer igång med träningen hemifrån?

Permalänk
Medlem

https://fmtk.forsvarsmakten.se/

Den brukar jag köra under semester, kräver inga redskap.

Permalänk
Medlem

Roddmaskin. 5x10 minuter varannan dag.

Väldigt enkel att ställa undan och var inte särskilt dyr (ca 4000:- ny). Och min rygg tackar mig.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Föredetting

Nu har jag ett gym i föreningen som ingen någonsin använder (förutom som lekplats för sina ungar), men vädret börjar tillåta aktiviteter utomhus igen.

Förutom att det snöar exakt precis just nu är det bara att dra ut och springa eller cykla.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Kör den här några gånger i veckan. Funkar bra!

Permalänk
Medlem

@Kenneth: personligen kör jag bionicgym för cardio, gött att sitta och spela samtidigt som man tränar, (funkar väldigt bra)
är det mest för utseende dvs musklerna behöver inte vara stenhårda för tex fight, då kör tapout väldigt bra program du kör framför tv:n.
det tog frugan och ungarna några veckor att får tydliga rutor. MEN vi sysslar med fullkontakt så det var ingen bra för dom, efter kört ett par kurser med landslagets fys expert har vi nu kört få och tunga övningar för att skapa starka muskler. detta har get bra resultat men musklerna är som sagt inte alls synliga på samma sätt som när du kör tex tapout med endast kroppen som vikt, men dom är sjukt hårda.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

@kenneth Aldrig fel att ha en eller flera kettlebells hemma. Tveksam till att mitt gym kommer att stänga, men min nödplan är väl typ:

Överkropp: Armhävningar, rodd med kettlebells, chins och kanske goodmornings med kettlebells och nån random magträning.
Underkropp: Goblet squats med vikt, kettlebellswinger, utfall och kanske börja springa lite (the horror).
Styrkelabbet har förresten precis släppt sitt Corona-träningsprogram ifall man behöver lite inspiration.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Kenneth: personligen kör jag bionicgym för cardio, gött att sitta och spela samtidigt som man tränar, (funkar väldigt bra)
är det mest för utseende dvs musklerna behöver inte vara stenhårda för tex fight, då kör tapout väldigt bra program du kör framför tv:n.
det tog frugan och ungarna några veckor att får tydliga rutor. MEN vi sysslar med fullkontakt så det var ingen bra för dom, efter kört ett par kurser med landslagets fys expert har vi nu kört få och tunga övningar för att skapa starka muskler. detta har get bra resultat men musklerna är som sagt inte alls synliga på samma sätt som när du kör tex tapout med endast kroppen som vikt, men dom är sjukt hårda.

Cardio? Om du kör bionicgym så kan du väl inte få upp flåset något särskilt, eller? Kan typiskt lite om detta!

Permalänk
Medlem

Springa i skogen fungerar fint, även armhävningar och dylikt.

Annars är väl detta ett bra tillfälle att investera i lite VR och t ex Beat Saber.

Permalänk
Medlem

Ett bra löpband, en träningsbänk och ett par hantlar räcker för det mesta. En värd investering kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd

IKEA-Kasse-Rodd såklart!

Permalänk
Administrativ avgift

@Kenneth: Skaffa ett VR headset

Jag kör mycket BoxVR , beatsaber osv tillsammans med standardövningar som armhävningar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Baxtex:

Springa i skogen fungerar fint, även armhävningar och dylikt.

Annars är väl detta ett bra tillfälle att investera i lite VR och t ex Beat Saber.

Skrivet av andra94:

@Kenneth: Skaffa ett VR headset

Jag kör mycket BoxVR , beatsaber osv tillsammans med standardövningar som armhävningar

Nja, då kan jag lika gärna spela på mina trummor istället. Måste förvisso åka iväg för att göra det, men har samtidigt inte plats eller lust för VR heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För snart två år sedan började jag gå upp mycket tidigare för att hinna gymma innan jobbet och fick in en väldigt bra rutin med flera pass per vecka. Nu har dock flera gym meddelat att alla gym i norden stängs en tid framöver och blir då utan träning i två veckor, men det går ju att köra hemma istället.

Jag har personligen väldigt svårt att lyckas träna hemma och "ger upp" ganska snabbt, mest för att det är bekvämt. Kommer inte in i samma tankesätt som när man faktiskt är på gymmet och redo att pressa. Har ni några tips på övningar som inte kräver massa utrustning, eller bara hur man kommer igång med träningen hemifrån?

Köpte en enkel motionscykel till att börja med + att jag har lösvikter sen gammalt sen hjälper det väldgt mycket att gå minst en timma om dan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Enligt ett råd från Socialstyrelsen så tycker dom, har man inte kroppsarbete så räcker det om man duschar varannan dag. Så det gör jag. Men för att det ska vara riktigt meningsfullt att duscha så tar jag en löparvända först. I dag vart det 8 Km. på smågator. Snart kan jag springa i skogen. Det är trevligare. Beroende på väder och tid så fuskar jag ibland. Gym har jag aldrig kunnat med. Det är för tråkigt. Så mera kraft i armarna skulle behövas. Dåligt med snöskottning i vinter. Sedan plockar jag skräp (ploggar) på min löparrunda. Blir så ledsen att se skräpet. Men håller bara rent där jag rör mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Cardio? Om du kör bionicgym så kan du väl inte få upp flåset något särskilt, eller? Kan typiskt lite om detta!

det är ju det som är det tuffa med bionicgym, du kan välja att köra promenad,tex när man spelar, löpning när man kollar film eller står och jobbar, och snabb/hård träning, fast kör man hårt är det jävligt svårt att göra något annat än att flåsa som en dåre med puls runt 200 och svetten sprutar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Ett hopprep är ett underskattat men effektivt redskap!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För snart två år sedan började jag gå upp mycket tidigare för att hinna gymma innan jobbet och fick in en väldigt bra rutin med flera pass per vecka. Nu har dock flera gym meddelat att alla gym i norden stängs en tid framöver och blir då utan träning i två veckor, men det går ju att köra hemma istället.

Jag har personligen väldigt svårt att lyckas träna hemma och "ger upp" ganska snabbt, mest för att det är bekvämt. Kommer inte in i samma tankesätt som när man faktiskt är på gymmet och redo att pressa. Har ni några tips på övningar som inte kräver massa utrustning, eller bara hur man kommer igång med träningen hemifrån?

Samma sits här, kommer köra löpning på morgonen nu istället. Gött att få lite frisk luft, bara hoppas att väderguden är lite snällare än den varit hittills i år 😉
Kanske dags att plocka fram MTBn också ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Kettlebell övningar. Köpte en mjuk 12kgs vikt och den kan jag göra mycket med! Utöver det springer jag en sväng på morgonen när vädret tillåter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För snart två år sedan började jag gå upp mycket tidigare för att hinna gymma innan jobbet och fick in en väldigt bra rutin med flera pass per vecka. Nu har dock flera gym meddelat att alla gym i norden stängs en tid framöver och blir då utan träning i två veckor, men det går ju att köra hemma istället.

Jag har personligen väldigt svårt att lyckas träna hemma och "ger upp" ganska snabbt, mest för att det är bekvämt. Kommer inte in i samma tankesätt som när man faktiskt är på gymmet och redo att pressa. Har ni några tips på övningar som inte kräver massa utrustning, eller bara hur man kommer igång med träningen hemifrån?

Vilka andra gym då? Detta rör väl endast Sats?

Vh Fiklm

Permalänk
Medlem

Yoga, vinyasa för att vara specifik. Kanske inget för bodybuilders, men annars väldigt bra träning all-around.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

På med dojjorna o ut o löp. Bra för både kropp o sinne (skippa musiken).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kent:

@kenneth Aldrig fel att ha en eller flera kettlebells hemma. Tveksam till att mitt gym kommer att stänga, men min nödplan är väl typ:

Överkropp: Armhävningar, rodd med kettlebells, chins och kanske goodmornings med kettlebells och nån random magträning.
Underkropp: Goblet squats med vikt, kettlebellswinger, utfall och kanske börja springa lite (the horror).
Styrkelabbet har förresten precis släppt sitt Corona-träningsprogram ifall man behöver lite inspiration.

Skrivet av trattgunnar:

Kettlebell övningar. Köpte en mjuk 12kgs vikt och den kan jag göra mycket med! Utöver det springer jag en sväng på morgonen när vädret tillåter.

Ja, Kettlebells är nog ingen dum idé. Kan lätt träna varje muskelgrupp på ett eller annat sätt med en sån.

Permalänk
Medlem

Relevant tråd då nog fler och fler gym kommer stänga ned inom de närmaste veckorna p.g.a. COVID, tyvärr.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

TRX band för rygg, armhävningar med ungarna på ryggen, situps med pilatesboll. Har inga vikter hemma så ben blir utfallsgång, benböj och vad-curls i trappan. Motivationen att träna hemma är dock lägre...

Permalänk
Medlem

Funtar på att köpa en stång till dörrkarmen för chins.

Permalänk
Medlem

Börjar med Thrill of the fight
Sen Pistol whip, tar lite mer på benen
Sen avrunda med lite Beat saber för att runda av
Allt med Oculus Quest

Ja jag spelar VR man blir svettig som faen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag funderar om det inte vore en bra idé att köpa två kettlebells och bära hem dem de 5 km det är eller så.

Permalänk
Master of Overkill

Kroppsövningar bodyweight och elastiska band.
Och dessa.

https://www.youtube.com/user/Calisthenicmovement

Svinbra youtubekanal för träning.
Sen är jag gymnast så behöver inte redskapen men det är svårt träna deep dips och vissa rygg muskler utan p-bars tycker jag.
@Kenneth

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240