Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Det är mycket tydligt att det är politiker som vill rädda sitt jobb och uppdrag i sina regeringar - kosta vad kosta vill. Mycket oroväckande att det är så många svaga och rädda individer som kräver att regeringarna börja handla irrationellt. Tegnell menar på att beslutet är helt politisk och ingen av hans utländska kollegor står bakom det. Ja, det är inte lätt att stå mot den livrädda pöbeln som står redo med sina käppar och högafflar. Folk får fan skärpa sig och börja tänka rationellt.

Det bästa inlägget i den här tråden, det är sjukt hur en del beter sig. Kollar man kommentarsfälten på Facebook så sprider högafflarna sin skit hela tiden. Är det verkligen så svårt att tänka till.. Bara lite?

Permalänk
Medlem

@Dredd: Jag tänkte nått liknande om första klippet när de stormar in i butiken men Aldi är en matbutik så de har troligen inte sales på BF.
Sedan så finns det dessa kända klipp om bråk om toapapper

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd

Ok, jag är glad att jag "stocka upp" i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@jempa: och andra länder har inte pratat med experter när de har gjort sina val menar du?

Det får jag verkligen hoppas att de har gjort. Men det betyder inte automatiskt att våra svenska experter har fel eller är inkompetenta. Det finns kanske inget helt rätt svar eller helt fel svar på hur man skall agera. Olika åtgärder kan också passa olika länder olika bra av olika anledningar. FHM kanske har fullständigt fel, men jag tror att det blir en mer givande diskussion om man utgår från att de faktiskt vet vad de sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ok, jag är glad att jag "stocka upp" i tid.

Yes jag med. Troligen så är jag också smittad nu så jag håller mig inomhus hela helgen och början av nästa. :/
Lagret fullt med TP, mat, chips mm och jag har Netflix så ingen fara.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jempa:

Det får jag verkligen hoppas att de har gjort. Men det betyder inte automatiskt att våra svenska experter har fel eller är inkompetenta. Det finns kanske inget helt rätt svar eller helt fel svar på hur man skall agera. Olika åtgärder kan också passa olika länder olika bra av olika anledningar. FHM kanske har fullständigt fel, men jag tror att det blir en mer givande diskussion om man utgår från att de faktiskt vet vad de sysslar med.

Vad menar du med vad experterna säger och sedan att medborgarna inte lyssnar?

Nä stäng Stockholm!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Viktig fråga. Har inte sverige hjärnkapacitet och resurser att tillverkna egna test likt usa och sydkorea? Sydkorea har ju typ fått stopp på spridningen nu nästan med alla test?

Vi VET att sydkorealinjen fungerar.

Varför påtvinga alla svenskar sjukdomen a la "heard immunityp" linjen när det finns alternativ?

Vi har inte resurserna som krävs för att köra "Sydkorealinjen", Sydkorea ligger numer långt före oss.

Tror heller inte befolkningen i Sverige har samma disciplin. Det är folket i Sydkorea som tillsammans med de styrande gjort det möjligt eftersom dom lyder och beter sig rätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får ändå säga att jag är imponerad av hur Sverige skött det här senaste tiden.

Politikerna har inte gjort det här till en pajkastningstävling. Den delen tackar vi för! Vi hade kunnat hamna där, men det har vi alltså sluppit. Istället har partier hjälpts åt med lösningsförslag.

Regeringen har inte själva försökt ta rodret och agerat utifrån känslor eller rädsla utan de lyssnar på experterna - de myndigheterna som kan området bäst.

Det verkar som att myndigheter hållt huvudet kallt och agerat rimligt och agerat utifrån att det också finns konsekvenser av de insatser man tar till. Viktat det mot hotbilden.
Och de har inte fallit för pöbelns rop på "den som gör mest är bäst". Dessa rop grundas i mångt och mycket på rädsla snarare än expertis på området så det är rimligt att inte blint följa lekmännens orosrop i alla lägen. Även om det också leder till att det kastas skit på de som tar dessa tuffa beslut.

Jag känner helt klart en tillit till myndigheterna som sköter det här i Sverige.

Facit på hur det går kommer komma långt senare. Men jag får en bra känsla av läget iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Tankeställande, trots att det är humor..

Permalänk

@jempa: ofta behövs bara sunt förnuft och ett uns logiskt tänk.

Exempel på sunt förnuft som det inte finns vetenskapliga artiklar.

1 . "Barn smittar inte" ('nu har han ändrat sig)
2. "'fler test spelar ingen roll" ('nehe kolla sydkorea?)
3. I jan/feb autokarantän för alla flygresenärer till eu?
4. Melodifestivalen? (Ingen fara enligt fmh)
5. Smittar bara efter symptom (smittar som MEST precis innan, och när symptom uppstår)

Ect ect ect. Bara fel efter fel efter fel.

Och detta stödjer sig Regeringen på? Mummel.

Italien linjen eller sydkorealinjen?
Mer test behövs.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag får ändå säga att jag är imponerad av hur Sverige skött det här senaste tiden.

Politikerna har inte gjort det här till en pajkastningstävling. Den delen tackar vi för! Vi hade kunnat hamna där, men det har vi alltså sluppit. Istället har partier hjälpts åt med lösningsförslag.

Regeringen har inte själva försökt ta rodret och agerat utifrån känslor eller rädsla utan de lyssnar på experterna - de myndigheterna som kan området bäst.

Det verkar som att myndigheter hållt huvudet kallt och agerat rimligt och agerat utifrån att det också finns konsekvenser av de insatser man tar till. Viktat det mot hotbilden.
Och de har inte fallit för pöbelns rop på "den som gör mest är bäst". Dessa rop grundas i mångt och mycket på rädsla snarare än expertis på området så det är rimligt att inte blint följa lekmännens orosrop i alla lägen. Även om det också leder till att det kastas skit på de som tar dessa tuffa beslut.

Jag känner helt klart en tillit till myndigheterna som sköter det här i Sverige.

Facit på hur det går kommer komma långt senare. Men jag får en bra känsla av läget iaf.

Håller med dig. Tror dom gör det absolut bästa av situationen. Däremot, när allt är klart och dammet har lagt sig tror jag att det är läge att prata ALLVAR om Sveriges nedmonterade beredskap.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi har inte resurserna som krävs för att köra "Sydkorealinjen", Sydkorea ligger numer långt före oss.

Tror heller inte befolkningen i Sverige har samma disciplin. Det är folket i Sydkorea som tillsammans med de styrande gjort det möjligt eftersom dom lyder och beter sig rätt.

Jodå, underskatta inte Svenskar. Känns som att vi behöver förstå allvaret först, det är fortfarande många som tror att "äsch det är bara en ny förkylning". Men med rätt åtgärder och beslut så tror jag att vi kan prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Jodå, underskatta inte Svenskar. Känns som att vi behöver förstå allvaret först, det är fortfarande många som tror att "äsch det är bara en ny förkylning". Men med rätt åtgärder och beslut så tror jag att vi kan prestera.

Jag hoppas verkligen att du har rätt. Gör folket rätt så klarar vi detta så mycket bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Börjar se mindre bra ut igen, mycket har hänt på 24 timmar.

En tänkvärd sak, är faktiskt, mat.

Skämten åsido, vi har ett "7 dagars" leveranssystem av mat i Sverige, ingen ligger på överlager utav något längre.. Civilförsvarets förråd nedmonterades ju, de är borta, MOB förråd är det bara gamla gubbar i hemvärnet numera som vet vart de finns.

Kul om vi får leverans problem med.

På sin höjd kan vi leverera lite mjölk, ägg och fläskkött isf. Dasspapper kan vi tydligen fixa med.

Hoppas vi lär oss något av denna pandemi, så vi slipper stå med byxorna nere igen, nästa gång.

Permalänk

Tanke expriment. Borde inte all frisk sjukvårdspersonal då snarast infekteras då? I kontrollerade omgångar. Om det nu är helt ofarligt och man blir immun efteråt? Iom det saknas rymddräkter och material?

Om sverige vill ta herd immunity linjen vilket de verkar vilja ta? Då är sjukpersonal kry när resten av oss blir sjuka om 2-3 veckor?

Linjen enl regeringen är ju att vi alla blir sjuka ändå (tyvvär)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Det är en intressant tanke helt klart. Kan tänka mig att det finns vissa etiska problem med det, särskilt iom att komplikationer alltid kan uppstå. Men det kanske finns frivilliga?

Permalänk
Medlem

Här finns en väldigt bra summering från gårdagens nyheter av Stefan Gisecke

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/experten-d%C3%A5-kan-coron...

Permalänk

@jempa: ja , frivilliga sure. Men det måste göras nu isf. Kan någon framföra detta till her tegnell så dom iaf känner till möjligheten.

(För det tror jag inte dom tänkt på)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Om toalettpapper är framtidens valuta kommer Sverige iallafall bli stenrikt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Sover ni kompisar, vakna

Repris!

Stockholm och karantän eftersom så många inte fattar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6be634d200310011ad6...

https://www.expressen.se/nyheter/stockholmsregionen-kan-hamna...
Suck!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Börjar se mindre bra ut igen, mycket har hänt på 24 timmar.

En tänkvärd sak, är faktiskt, mat.

Skämten åsido, vi har ett "7 dagars" leveranssystem av mat i Sverige, ingen ligger på överlager utav något längre.. Civilförsvarets förråd nedmonterades ju, de är borta, MOB förråd är det bara gamla gubbar i hemvärnet numera som vet vart de finns.

Kul om vi får leverans problem med.

På sin höjd kan vi leverera lite mjölk, ägg och fläskkött isf. Dasspapper kan vi tydligen fixa med.

Hoppas vi lär oss något av denna pandemi, så vi slipper stå med byxorna nere igen, nästa gång.

Varför skulle maten ta slut? Inga karantäner rörande Corona gäller leveranser av varor utan bara personer. Så det kommer finnas gott om mat precis som vanligt, undantaget är diverse obskyra konserver som bara brukar säljas i små volymer men som nu blivit märkligt populära. Jag ska veckohandla imorgon på Ica Maxi, och jag är helt säker på att jag kommer kunna hitta det jag behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Varför skulle maten ta slut? Inga karantäner rörande Corona gäller leveranser av varor utan bara personer. Så det kommer finnas gott om mat precis som vanligt, undantaget är diverse obskyra konserver som bara brukar säljas i små volymer men som nu blivit märkligt populära. Jag ska veckohandla imorgon på Ica Maxi, och jag är helt säker på att jag kommer kunna hitta det jag behöver.

Du kommer hitta det du behöver, men kanske inte det du brukar handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Varför skulle maten ta slut? Inga karantäner rörande Corona gäller leveranser av varor utan bara personer. Så det kommer finnas gott om mat precis som vanligt, undantaget är diverse obskyra konserver som bara brukar säljas i små volymer men som nu blivit märkligt populära. Jag ska veckohandla imorgon på Ica Maxi, och jag är helt säker på att jag kommer kunna hitta det jag behöver.

Jag handlade idag, ingen skillnad mot när jag handlar i vanliga fall. Plockade till och med hem en påse smågodis så nu dör jag väl enligt vissa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teejee:

Varför skulle maten ta slut? Inga karantäner rörande Corona gäller leveranser av varor utan bara personer. Så det kommer finnas gott om mat precis som vanligt, undantaget är diverse obskyra konserver som bara brukar säljas i små volymer men som nu blivit märkligt populära. Jag ska veckohandla imorgon på Ica Maxi, och jag är helt säker på att jag kommer kunna hitta det jag behöver.

Inte nu, men vid leveransstopp har vi sju dagars mat i Sverige. Tänkvärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Mina gissningar i ämnet:

* Tror att minst 50% av svenskarna kommer smittas inom 12 månader. Kan bli ännu fler, kan säkert bli uppemot 70-80%. Säg att ca 2% dör, då har vi 100 000 döda, minst.

* Tror att det inom 4 veckor kommer bli ännu mer tydligt hur överansträngd Sveriges sjukvård redan var innan denna sjukdom. Det kommer nog att bli totalt kaos. Vad jag förstår har Sverige det minsta antalet intensivvårdsplatser av alla länder inom EU, eller vi ligger alla fall ordentligt i bottenskiktet. När det gäller resurser, se bara på hur det redan börjar ta slut på viss skyddsutrustning i Stockholm.

* Min magkänsla är att våra politiker nu gör det bästa dom kan för att balansera på den tunna knivsegg vi står på, dåligt förberedda och undermåligt med resurser i beredskap. Dom säger det inte rakt ut, men dom vet att vi sitter i skiten. En positiv sak är att dom samarbetar med näringslivet, typ Getinge, och det tror jag kan ge bra resultat över tid.

* Vi ligger väl en 4 veckor efter Italien, så inom 2-3 veckor tror jag vi ser mer ordentliga nedstängningar och varianter på allmän karantän. I varje fall i Stockholm.

* Hoppas att detta inte kommer peaka förens i juni, helst sent juli. Det kan vi klara, i varje fall om vi klarar att hålla en disciplin i att jobba hemifrån om/när det går, inte resa i onödan etc. Så fram tills sommaren är det fortfarande en uppåtgående, förhoppningsvis långsam, kurva. Lyckas vi med det så kan nog sjukhusen ändå lyckas ta hand om de flesta som går att rädda. Kommer peaken för snabbt och därmed blir hög med många samtidiga kritiskt sjuka så blir det extremt tufft. Då kommer exempelvis unga personer med underliggande sjukdomar bli bortprioriterade och dö enbart p.g.a. resursbrist, såsom idag händer i Italien.

Fantasisiffror att 2% skulle dö.

Källa på att skyddsutrustning börjar ta slut?

Vi sitter inte i skiten, än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Inte nu, men vid leveransstopp har vi sju dagars mat i Sverige. Tänkvärt.

Den mesta mat jag köper står sig inte mkt mer än 7 dagar så det hade ju varit konstigt om det lagrades i flera veckor. Och Corona kommer inte stoppa vare sig matproduktion eller matleveranser.
Men pratar vi krig och liknande omständigheter så kan det nog snabbt bli problem såklart, vi är nog inte självförsörjande på särskilt mkt i matväg. Men det är effekter av Corona som jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fantasisiffror att 2% skulle dö.

Källa på att skyddsutrustning börjar ta slut?

Vi sitter inte i skiten, än så länge.

Ja, vi får se hur det går med procenten, jag hoppas att det blir lågt och att siffrorna från Italien är fel och dom från Sydkorea är korrekta.

Att skyddsutrustningen börjar ta slut har bekräftats senast idag av Socialstyrelsen på Folkhälsomyndighetens dagliga presskonferens. Det nämns flera gånger men du kan kolla från 38:10 ca. https://www.youtube.com/watch?v=5MFp_Olwu5E

Såhär skriver norrahalland.se:
Johanna Stenwall, krisberedskapschef, socialstyrelsen varnade under presskonferensen för att den personliga skyddsutrustningen till sjukhuspersonal troligtvis kommer att ta slut. Även testkit för corona.
– Vi har sett detta länge. Vi gör vad vi kan och har regelbunden kontakt med regionerna och försöker samverka behoven. Det kommer att bli en bristvara, alla regioner ligger på gränsen.
Hon säger att det kommer att göra vården sämre.

Håller med, vi sitter inte i skiten, än så länge.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Mina gissningar i ämnet:

* Tror att minst 50% av svenskarna kommer smittas inom 12 månader. Kan bli ännu fler, kan säkert bli uppemot 70-80%. Säg att ca 2% dör, då har vi 100 000 döda, minst.

* Tror att det inom 4 veckor kommer bli ännu mer tydligt hur överansträngd Sveriges sjukvård redan var innan denna sjukdom. Det kommer nog att bli totalt kaos. Vad jag förstår har Sverige det minsta antalet intensivvårdsplatser av alla länder inom EU, eller vi ligger alla fall ordentligt i bottenskiktet. När det gäller resurser, se bara på hur det redan börjar ta slut på viss skyddsutrustning i Stockholm.

* Min magkänsla är att våra politiker nu gör det bästa dom kan för att balansera på den tunna knivsegg vi står på, dåligt förberedda och undermåligt med resurser i beredskap. Dom säger det inte rakt ut, men dom vet att vi sitter i skiten. En positiv sak är att dom samarbetar med näringslivet, typ Getinge, och det tror jag kan ge bra resultat över tid.

* Vi ligger väl en 4 veckor efter Italien, så inom 2-3 veckor tror jag vi ser mer ordentliga nedstängningar och varianter på allmän karantän. I varje fall i Stockholm.

* Hoppas att detta inte kommer peaka förens i juni, helst sent juli. Det kan vi klara, i varje fall om vi klarar att hålla en disciplin i att jobba hemifrån om/när det går, inte resa i onödan etc. Så fram tills sommaren är det fortfarande en uppåtgående, förhoppningsvis långsam, kurva. Lyckas vi med det så kan nog sjukhusen ändå lyckas ta hand om de flesta som går att rädda. Kommer peaken för snabbt och därmed blir hög med många samtidiga kritiskt sjuka så blir det extremt tufft. Då kommer exempelvis unga personer med underliggande sjukdomar bli bortprioriterade och dö enbart p.g.a. resursbrist, såsom idag händer i Italien.

Ändå fett tvek på att 100.000 personer skulle dö.... Kina har haft 81.000 registrerade fall. 64200 återhämtade, 3100 döda och de senaste dagarna har de knappt haft 10 injukna/dag men i Sverige ska alltså fler folk dö än ett land som Kina, där folk bor på varandra, ha som smittade?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håller med dig. Tror dom gör det absolut bästa av situationen. Däremot, när allt är klart och dammet har lagt sig tror jag att det är läge att prata ALLVAR om Sveriges nedmonterade beredskap.

Det kommer att bli helt andra bullar framöver.
Med tanke på det stora arbetskraftsöverskottet kan man tänka sig diverse obligatoriska beredskapsutbildningar för arbetslösa (och på sikt alla, tänk värnplikt light med fokus på civilsamhälle) etc, men det kommer säkert att bli möjligheter att diskutera sådant i andra trådar.

Samhället kommer att stå pall, i meningen att det mesta kommer att rulla på när värsta sjukperioden har lagt sig (jag förutsätter här att immunitet uppstår) eftersom förhoppningsvis >99% i arbetsför ålder kommer att klara sig, men tilliten får vi se var den ligger. Antingen har Sverige klarat sig bättre än de flesta andra jämförbara länder, i den mån sådana finns, eller så har vi klarat oss sämre. Vi får dra lärdomar, oavsett.

Om ett år hoppas jag att vi kan se tillbaks på den här tråden och tänka "FHM gjorde ganska mycket rätt ändå...synd att de inte gjorde fler rätt tidigare..." eller något i den stilen.

Skrivet av spikfavoriten:

@jempa: ja , frivilliga sure. Men det måste göras nu isf. Kan någon framföra detta till her tegnell så dom iaf känner till möjligheten.

(För det tror jag inte dom tänkt på)

Jag tror ändå de räknar med att all sjukvårdspersonal kommer att smittas, och ju förr desto bättre. Kan inte tänka mig annat. Men jag tror inte de skulle kommunicera det. Fast, fan vet. (Det viktiga är att smittan under tiden inte sprids från personal till äldre sjuka som inte har Corona)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Typiskt, man är några timmar offline så är det redan en drös frågor som behöver besvaras och ställas...:

Skrivet av CubaCola:

Jag hör mycket snack om att man kan inte stänga skolor för att då skulle vården förlora alla sin personal typ som måste ta hand om sina barn. Var är källkritiken till detta?

Du menar, varför tror man så? Det är FHMs uppgift att känna till sådana saker. Deras expertis är inte bara att förstå smittspridning, den är också att uppskatta konsekvenserna av olika åtgärder. Det verkar vara den delen som är svårast att förstå. Att t.ex. vara smittskyddsläkare betyder inte att du har koll på olika åtgärders effekt på samhället. Om du nu inte litar på FHM så är det också vad WHO och den tidigare länkade intervjun med Michael Osterholm nämner (vid 9.35, men jag rekommenderar att du tar dig tid till att se hela klippet eftersom du verkar vara intresserad av corona-virusets framfart).

Skrivet av Zyriak:

Fast nu är det ju inte så att alla experter säger att det bästa är att fortsätta ha skolorna öppna. Tvärtom så menar många experter både i Sverige och utomlands är det är ett viktigt steg att ta, exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvX6j/virus-professorer...

Folkhälsomyndigheten är ganska ensamma om den här åsikten..

Nej, de är inte ensamma om att ha den åsikten, se ovan. De som faktiskt har expertis på området, vet att det är en avvägning man måste göra.

Skrivet av jeffan97:

Själv lever jag mitt liv som om viruset inte ens existerade. Lägger inte en extra tanke om det alls, däremot så är det omöjligt att inte se det på så sätt då det dyker upp i media precis hela tiden.

Det är nog ett misstag, vare sig du vill eller inte kommer det påverka ditt liv. Och hur du beter dig påverkar andras liv, så jag föreslår att du åtminstone försöker låta bli att både bli smittad och att smitta andra.

Skrivet av TimeCommando:

Kina och Sydkorea verkar ha fått stopp på spridningen helt. Förstår inte varför man tar och kör exakt samma åtgärder som de gjorde. Titta inte på Italien och hur de agerar, de har tappat kontrollen helt.

Därför att vi inte kan; vi har t.ex. inte tillgång till det antal testkit som skulle krävas för att följa Sydkoreas strategi. Vi började med rigorös smittspårning men fick ändra strategi när fallen blev överväldigande. Sen stämmer det inte att de har fått stopp på spridningen, de har fått stopp på ökningen av spridningen. Så fort de lättar på sina mycket stringenta åtgärder så kommer spridningen ta fart igen. Och detta kan ta mycket lång tid, kanske uppemot år.

Skrivet av TimeCommando:

Tänker om det verkligen blir så allvarligt läge. Måste man inte ta de åtgärderna ändå till slut? Och isåfall är det väl bättre att införa drastiska åtgärder tidigare? Gjorde Sydkorea samma sak? De hann stoppa det hyfsat snabbt

Instinkten säger att det är bäst att göra saker så snabbt som möjligt, men det stämmer inte alltid. Det finns en bästa tidpunkt för att sätta in åtrgärder som inte behöver vara så "snart som möjligt". Det har inte bara med att rädda ekonomin att göra; det vore bara dumt, eftersom ekonomin tar större skada i det långa loppet av att inte hindra en epidemi än att ta till drakoniska åtgärder nu som hindrar epidemin. Nej, det handlar om att inte handikappa samhället helt, för att kunna hantera epidemin långsiktigt. Det är, återigen, en avvägning. Nyckeln till att förstå detta är nog att vi kan inte stoppa viruset. Inte nu, inte utan vaccin. Det vi måste fokusera på är att handla så att samhällsskadan minimeras. Det gör man inte genom att ignorera virusets framfart. Inte heller genom att gå in i panik-lockdown. Det är en avvägning.

Skrivet av anon190792:

Vi borde vända på debatten här i forumet, ni som tycker allt är lugnt och detta enbart innebär stora kostnader. Varför införa åtgärder överhuvudtaget?
Allting är ju lugnt, bara några % av dom äldre som dör om vi ska stirra på siffror. Finns det några argument från er som sitter lugnt att behöva införa några åtgärder alls?

Jag förstår frustrationen, men det hjälper inte att bli uppgiven. Det finns mycket vi kan göra för att mildra effekterna av epidemin. Att veta precis vilka åtgärder som ska sättas in är verkligen ingen lätt uppgift, det är därför vi har FHM. De är experterna, de har träningen och kunnandet. Det betyder inte att de är felfria, på samma sätt som meteorologerna inte alltid ger korrekta väderprognoser. Det bästa vi kan göra är att följa FHMs råd och inte underminera deras arbete.

Skrivet av TimeCommando:

Och om nu Kina har fått stopp på det helt.

Det har de som sagt inte, och de måste vara mycket noga för överskådlig framtid för att hålla smittan i fortsatt schack.

Skrivet av Esseboy:

Dags att köpa toapapper!

Haha, ja, det är verkligen en udda sak att känna att man måste bunkra. Jag tror att det började i Australien efter ett rykte om att det skulle bli toalettpappersbrist som orsak av smittan i Kina, eftersom ryktet trodde att majoriteten av toapappersimporten från Kina skulle stoppas, vilket skulle leda till brist. Det gjorde att folk började bunkra toapapper som tokar och vips blev det förstås en bristvara. Trots att 90% av toappapersproduktionen, visade det sig, är inhemsk och inte berördes av importstoppet. När sedan folk i USA började bli nervösa för corona-viruset såg de från Australien att toapapper verkar vara något som tar slut snabbt, så då började man bunkra där också, tills det blev en bristvara. Och nu har jag sett samma tendenser här i Sverige, även om det ännu verkar finnas gott om toapapper så har jag sett ovanligt många som kånkar på stora säckar med toapapper... snacka om självuppfyllande profetia!

Skrivet av Dredd:

Det alla borde förstå är att Anders Tegnell inte tycker att det här är ett nödläge

Skrivet av Dredd:

Sverige gjorde allt för att förhindra det här, vi la oss på rygg som vanligt

Sådana här kommentarer låter bara bittra och bidrar inte till diskussionen. Du kan bättre.

Skrivet av Dredd:

Jag skulle råda alla Stockholmare som läser det här, Stockholm kommer att vara inom "lock down" inom ett par veckor, om du har ett landställe att åka till, gör det nu, annars förbered dig för en karantän.

Jag skulle gissa att Stockholmare föredrar att sitta i karantän i Stockholm än på landet

Skrivet av Frispel:

Ska bli intressant att läsa imorgon igen, förhoppnings många intressanta och högkvalitativa inlägg att ta sig igenom

Jag skulle inte hålla andan...

Skrivet av CubaCola:

Hela världen kan ju inte ha fel, och Tegnell ha rätt? Eller?

Hela världen kan ju inte ha fel, och du ha rätt? Eller?

Nej, det är inte du mot hela världen, det finns många som tycker som du. Och de som har den typ av expertis som krävs för att göra de avvägningar som FHM gör, tenderar att vara mer ödmjuka i hur de bedömer olika åtgärder och deras konsekvenser.

Skrivet av spikfavoriten:

Exempel på sunt förnuft som det inte finns vetenskapliga artiklar.
1 . "Barn smittar inte" ('nu har han ändrat sig)
2. "'fler test spelar ingen roll" ('nehe kolla sydkorea?)
3. I jan/feb autokarantän för alla flygresenärer till eu?
4. Melodifestivalen? (Ingen fara enligt fmh)
5. Smittar bara efter symptom (smittar som MEST precis innan, och när symptom uppstår)

1. Det är inte en fråga om barn smittar eller inte. Det är en fråga om hur mycket barn smittar. Enligt studier verkar de smitta betydligt mindre än vuxna, och få mindre symptom.
2. Det blir mer begripligt om man ser det i sitt sammanhang. Tester spelar visst roll, men att testa som man gjorde under fas 1 har förlorat i betydelse eftersom man inte har resurser för att testa så mycket som man skulle behöva för att det skulle ha betydelse.
3. Det kanske hade varit bra, men inte säkert att det hade varit tillräckligt.
4. Stora tillfälliga samlingar människor blir riskabla först när smittan blir mer utbredd, som nu.
5. Det du skriver går tvärtemot vad jag läst. Var har du fått ifrån att covid-19 smittar som mest innan symptom uppstår? Du kanske blandat ihop med någon annan sjukdom eller missförstått något?

Skrivet av spikfavoriten:

Mer test behövs.

Vi verkar tyvärr inte kunna få fram tillräckligt många test för att köra Sydkorea-stilen.

Skrivet av spikfavoriten:

Tanke expriment. Borde inte all frisk sjukvårdspersonal då snarast infekteras då? I kontrollerade omgångar. Om det nu är helt ofarligt och man blir immun efteråt? Iom det saknas rymddräkter och material?

Mycket bra fråga! Det kanske är en etisk fråga. Sen så finns det sjukvårdspersonal som blir sjuka i alla fall, de borde kunna komma tillbaka med stärkt immunförsvar.

Skrivet av spikfavoriten:

Om sverige vill ta herd immunity linjen vilket de verkar vilja ta? Då är sjukpersonal kry när resten av oss blir sjuka om 2-3 veckor? Linjen enl regeringen är ju att vi alla blir sjuka ändå (tyvvär)

Ja, tyvärr finns det ingenting vi kan göra åt den saken. Viruset kommer finnas bland oss för lång tid framöver, förmodligen år.

Skrivet av plunn:

Jag kollar just nu på Trumps alla gäster och jag blir klart imponerad av uppställningen!!
jmf med kommunisten Tegnell...

Tyvärr är Trump väldigt duktig på att ignorera sina rådgivare och köra på sin intuition istället. Coronaviruset kommer vara en katastrof för USA, mer så än för andra länder, sanna mina ord.