Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag har rätt i 90+ sidor tillbaka om vad som skulle/har hänt. Jag anser inte att Sveriges regering samt myndigheter är kapabla att utföra det vi valt dem för. Total panik. Tvätta händerna.

Tvätta händerna, precis, det är bland det viktigaste.

I was travelling in South Korea as the coronavirus struck, and I was amazed at how the country sprang into action

Notera alla uppmaningarna om att tvätta händer, hosta i armvecken, osv.

Men Sydkorea kanske gjorde fel?

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Första gången jag håller med Peter Wolodarski i något tror jag

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mina gissningar i ämnet:

* Tror att minst 50% av svenskarna kommer smittas inom 12 månader. Kan bli ännu fler, kan säkert bli uppemot 70-80%. Säg att ca 2% dör, då har vi 100 000 döda, minst.

* Tror att det inom 4 veckor kommer bli ännu mer tydligt hur överansträngd Sveriges sjukvård redan var innan denna sjukdom. Det kommer nog att bli totalt kaos. Vad jag förstår har Sverige det minsta antalet intensivvårdsplatser av alla länder inom EU, eller vi ligger alla fall ordentligt i bottenskiktet. När det gäller resurser, se bara på hur det redan börjar ta slut på viss skyddsutrustning i Stockholm.

* Min magkänsla är att våra politiker nu gör det bästa dom kan för att balansera på den tunna knivsegg vi står på, dåligt förberedda och undermåligt med resurser i beredskap. Dom säger det inte rakt ut, men dom vet att vi sitter i skiten. En positiv sak är att dom samarbetar med näringslivet, typ Getinge, och det tror jag kan ge bra resultat över tid.

* Vi ligger väl en 4 veckor efter Italien, så inom 2-3 veckor tror jag vi ser mer ordentliga nedstängningar och varianter på allmän karantän. I varje fall i Stockholm.

* Hoppas att detta inte kommer peaka förens i juni, helst sent juli. Det kan vi klara, i varje fall om vi klarar att hålla en disciplin i att jobba hemifrån om/när det går, inte resa i onödan etc. Så fram tills sommaren är det fortfarande en uppåtgående, förhoppningsvis långsam, kurva. Lyckas vi med det så kan nog sjukhusen ändå lyckas ta hand om de flesta som går att rädda. Kommer peaken för snabbt och därmed blir hög med många samtidiga kritiskt sjuka så blir det extremt tufft. Då kommer exempelvis unga personer med underliggande sjukdomar bli bortprioriterade och dö enbart p.g.a. resursbrist, såsom idag händer i Italien.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

@CubaCola: ja samma här. Blev lite förvånad när jag såg författaren.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag har rätt i 90+ sidor tillbaka om vad som skulle/har hänt. Jag anser inte att Sveriges regering samt myndigheter är kapabla att utföra det vi valt dem för. Total panik. Tvätta händerna.

Ingenting som hänt än är ju överraskande. Den 28 februari, 2 veckor sedan precis, skrev jag att man borde stänga Öresundsbron, stoppa nöjesflyg etc.

Fortfarande tipsar svenska UD via ambassaden i Iran hur man skulle kunna komma undan problemet att Transportstyrelsen på uppdrag av Folkhälsomyndigheten stoppat Iran Air att flyga till Sverige. Råden är att flyga via Spanien eller Frankrike exempelvis. Skitbra. Det mest smittade landet i världen just nu, sannolikt, ska få flyga hit via två av de värst drabbade europeiska länderna.

Jag är förvånad att de inte mellanlandar i Milano för säkerhets skull.

Samordning, någon? Det här är ju för dumt för att få vara sant! Jag har försökt ta reda på om det är "Fake News" men det verkar sant.

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/iran-tehera...
https://www.swedenabroad.se/link/2b5a319697cb4618bd13ec9f2e56...

Ja, svenskar i Iran bör få åka hem. På karantänplan i svensk regi.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Jag skulle råda alla Stockholmare som läser det här, Stockholm kommer att vara inom "lock down" inom ett par veckor, om du har ett landställe att åka till, gör det nu, annars förbered dig för en karantän.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Finns mycket åtgärder och upptrappning av befintliga innan man tar de sämsta tänkbara alternativen. Experterna är helt eniga om att ska man få ut rätt effekt så måste insatserna ha rätt timing. Samhället klarar av en lockdown några veckor innan effekterna blir så katastrofala så tillslut börjar jobb och välfärd totalt bryta ihop och tillslut tvingas samhället återgå på ett eller annat sätt - låter inte helt smart om det börjar ske när vi inte ens nått kulmen av virushärden.

Det vi ser nu runt om i världen så börja viruset bli politik. Hade det inte varit valår i USA så hade Trump aldrig stängt gränsen, samma sak om de är mitt i brinnande krig med tidigare presidenter, man får inte se svag ut om man ska bli omvald - så enkelt är det.

Danmarks statsminister gick ut med att de gör morgondagens åtgärder idag, ett uttalande som är enbart populisitiskt. Vad är vitsen med att göra sån signalpolitik förutom att framstå som stark och säga det folk vill höra? Därav regeringar som börja vika sig mot pöbeln. All heder åt svenska politiker som inte försöker plocka billiga politiska poäng utan gör det som behöver göras oavsett impopularitet. Sverige har gjort många åtgärder, man har lagt ner otroligt mycket resurser på smittspårning och gör det än idag. Man trappat hela tiden upp så fort ny fakta kommer.

Vi kommer få en ny våg av covid-19 när den första nu har lagt sig.

Ok, that makes sense. Jag får återkomma märker jag, orden flyter samma när jag skriver. så jag knappt kan läsa det själv (trött)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag skulle råda alla Stockholmare som läser det här, Stockholm kommer att vara inom "lock down" inom ett par veckor, om du har ett landställe att åka till, gör det nu, annars förbered dig för en karantän.

Jag bor i Stockholm och jag tror också det blir nån slags karantän snart. Har ett ställe att åka till, men om jag bara drar blir jag av med jobbet. Så det blir till att stanna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskb...

Man försöker alltså stoppa en smitta att ta sig in i landet utifrån fast smittan redan finns i landet och smittar helt på egen hand utan hjälp utifrån. Tegnell får stå ut för mycket skit för att ha rätt tyvärr. Bara läsa flashback över allt hat från hjonet. Tydlig att folk är mycket skärrade och rädda och har konat ur totalt.

Det är mycket tydligt att det är politiker som vill rädda sitt jobb och uppdrag i sina regeringar - kosta vad kosta vill. Mycket oroväckande att det är så många svaga och rädda individer som kräver att regeringarna börja handla irrationellt. Tegnell menar på att beslutet är helt politisk och ingen av hans utländska kollegor står bakom det. Ja, det är inte lätt att stå mot den livrädda pöbeln som står redo med sina käppar och högafflar. Folk får fan skärpa sig och börja tänka rationellt.

Permalänk
Medlem

Ryssland, som stoppade flyg, men inte allt, har idag, officiellt, 45 fall. Det är mer än dubbelt så många som de hade för två dagar sedan. Så sett till antal fall, om man nu vill tro på officiella siffror, så, jämfört med Sverige, så är de var vi var för mindre än två veckor sedan.

Så det är vad de vann genom att delvis stänga ner flyget. Tid som, mig veterligen, de inte använt särskilt produktivt.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte speciellt ångestfylld av corona även om det är allvarligt, men jag tar ändå och följer åtminstone ett av Röda Korsets tips om hur man hanterar sin corona-ångest:

https://www.rodakorset.se/vad-vi-gor/kris-och-katastrof/kriss...

Citat:

Slukas inte upp av nyhetsrapporteringen eller samtal om det som sker.

Vilket då innebär att jag checkar ut från denna tråd för kvällen och tittar på The Witcher istället

Ska bli intressant att läsa imorgon igen, förhoppnings många intressanta och högkvalitativa inlägg att ta sig igenom

Permalänk
Medlem

@sunnis: Eller så kan man inse att det kanske är Tegnell som har fel och försöker rädda sitt skinn.
Hela världen kan ju inte ha fel, och Tegnell ha rätt? Eller?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ryssland, som stoppade flyg, men inte allt, har idag, officiellt, 45 fall. Det är mer än dubbelt så många som de hade för två dagar sedan. Så sett till antal fall, om man nu vill tro på officiella siffror, så, jämfört med Sverige, så är de var vi var för mindre än två veckor sedan.

Så det är vad de vann genom att delvis stänga ner flyget. Tid som, mig veterligen, de inte använt särskilt produktivt.

Nu har Danskarna stängt igen helt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag skulle råda alla Stockholmare som läser det här, Stockholm kommer att vara inom "lock down" inom ett par veckor, om du har ett landställe att åka till, gör det nu, annars förbered dig för en karantän.

För första gången håller jag med dig...

Förmodligen en mycket klok ide för att få Stockholmarna att ta sig samman och fatta vad viruset är.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@sunnis: Eller så kan man inse att det kanske är Tegnell som har fel och försöker rädda sitt skinn.
Hela världen kan ju inte ha fel, och Tegnell ha rätt? Eller?

Nu är det inte hela världen mot Tegnell. Finns ingen anledning att överdriva. Tegnell lutar sig mot den forskning som finns på området vilket jag värderar högre än symbolisk handlingskraft från diverse politiker. Om det sedan är rätt väg eller ej är jag själv inte kunnig nog att säga, men det är ju därför vi har experter på dessa positioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Förmodligen en mycket klok ide för att få Stockholmarna att ta sig samman och fatta vad viruset är.

Jag är Stockholmare, iofs inflyttad men ändå. Du får gärna beskriva mer i detalj vad jag och mina grannar ska göra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Jag är Stockholmare, iofs inflyttad men ändå. Du får gärna beskriva mer i detalj vad jag och mina grannar ska göra.

Mycket enkelt... känner man sig minsta sjuk är man hemma. Gäller både privata bestyr som jobb.

Busenkelt!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Mycket enkelt... känner man sig minsta sjuk är man hemma. Gäller både privata bestyr som jobb.

Busenkelt!

Och det har inte vi fattat eller hur menar du? Eller vad är det vi behöver ta oss samman för?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jempa:

Nu är det inte hela världen mot Tegnell. Finns ingen anledning att överdriva. Tegnell lutar sig mot den forskning som finns på området vilket jag värderar högre än symbolisk handlingskraft från diverse politiker. Om det sedan är rätt väg eller ej är jag själv inte kunnig nog att säga, men det är ju därför vi har experter på dessa positioner.

Nej det stämmer inte. Många forskare och sakkunniga som inte delar Tegnells åsikt och tycker han agerar fel. Låt oss inte vrida det till något annat..det här snacket med att "pöbeln" står på en sida och experterna på en annan är oerhört märkligt.

Mångt fler sakkunniga har en annan linje en Sverige och Tegnell, vi får väl se vem som hade rätt. Det är en svår situation och det finns inga lätta lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@sunnis: Eller så kan man inse att det kanske är Tegnell som har fel och försöker rädda sitt skinn.
Hela världen kan ju inte ha fel, och Tegnell ha rätt? Eller?

Rädda sitt skinn?? haha Karln verkar ju uppenbarligen göra raka motsatsen till det. Snart är han Sverige mest hatade man PGA att han påstår att åtgärder saknar vetenskapligt stöd och inte kommer ge effekt. Tegner är fullt medveten om hatdrevet men ändå står emot. Det har varit mycket lätt att avgå och vika sig.

Jo, det vi ser nu är helt klart ett politiserat läge. Man behöver inte vara någon expert för se sambanden när en stor del av befolkningen hamnar i konen PGA rädsla och panik och politiker som utnyttjar läget. Se bara Danmark uttalande "Vi gör morgondagens åtgärder idag" Vad i helvete har det med ett virus som helt struntar i nationalitet och politik att göra? Jo det är för att plocka billiga politiska poäng utan att du och några till märker det. ¨

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@sunnis: Ja det hela handlar om att plocka politiska poäng.
Du får tänka om.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

President Quim Torra announces lockdown for the whole of Catalonia, with restrictions on entry and exit of the territory.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@jempa: och andra länder har inte pratat med experter när de har gjort sina val menar du?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Viktig fråga. Har inte sverige hjärnkapacitet och resurser att tillverkna egna test likt usa och sydkorea? Sydkorea har ju typ fått stopp på spridningen nu nästan med alla test?

Vi VET att sydkorealinjen fungerar.

Varför påtvinga alla svenskar sjukdomen a la "heard immunityp" linjen när det finns alternativ?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv

Viruset är här och kommer inte försvinna, de kommer fortsätta att spridas fram till i sommar då de blir lite lugnare och till hösten kommer de öka igen.
3 professor i virus smitta sa de i dagens lokaltidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@sunnis: Ja det hela handlar om att plocka politiska poäng.
Du får tänka om.

Ja, det är uppenbart att det är så. Det handlar inte längre om fakta och hur vi begränsar virushärden och vi sätter i rätt åtgärder för maximal effekt. Nu handlar det om politik, vem som kan göras sig mest populär.

Bra att du är tydlig med hur du resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nej det stämmer inte. Många forskare och sakkunniga som inte delar Tegnells åsikt och tycker han agerar fel. Låt oss inte vrida det till något annat..det här snacket med att "pöbeln" står på en sida och experterna på en annan är oerhört märkligt.

Mångt fler sakkunniga har en annan linje en Sverige och Tegnell, vi får väl se vem som hade rätt. Det är en svår situation och det finns inga lätta lösningar.

Det finns alltid personer med andra åsikter oavsett fråga. Och någon pöbel har jag inte nämnt så lägg vänligen inte ord i mun på mig. Det jag menar är att Tegnell och övriga experter på FHM har dragit sina slutsatser av den forskning som finns och menar att vissa andra populära åtgärder saknar vetenskapligt stöd. Danmarks senaste åtgärd t.ex. förefaller populistisk. Min andra poäng var att även andra länder gör samma bedömning som FHM, så detta handlar inte om att en individuell expert i Sverige gör en helt annan bedömning än resten av världen vilket inlägget jag besvarade ville göra gällande. Jag håller helt med dig att det inte finns några lätta lösningar.

Permalänk
Medlem

Det är som zombies vid 02:17 som stormar fram och roffar åt sig toapapper, hahaha!

https://www.youtube.com/watch?v=2OGEM63b30A
Panic Buying Compilation From Around The World! Empty Shelves In Major Cities Everywhere!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mistahh:

Det är som zombies vid 02:17 som stormar fram och roffar åt sig toapapper, hahaha!

https://www.youtube.com/watch?v=2OGEM63b30A
Panic Buying Compilation From Around The World! Empty Shelves In Major Cities Everywhere!

Förmodligen video ifrån black friday