Styr klimatet i hemmet med Tados smarta termostater

Permalänk
Melding Plague

Styr klimatet i hemmet med Tados smarta termostater

Tados termostater ger smidig kontroll över inomhustemperaturen och kan hjälpa dig spara energi. Vi guidar genom installationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul läsning, hade varit en nice lösning hemma. bara synd att man har 14 element hemma 😒

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur länge är det uppskattat att batterierna håller ?
trist om det skulle bli att en gång i veckan byta batterier.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ser supernice ut, men hur är prisnivån? Skummade bara recensionen så kanske missade det

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Kul och intressant läsning! Älskar såna här prylar som underlättar vardagen. Inte ens 300 kr per år för att få det automatiserat var ju inte farligt.

Frågan är kommer det bli som med allt annat och smyghöjas successivt också med abonnemanget?

Men jag skulle inte ens ha råd att köpa in termostaterna. 2800 för ett 4-pack. Skulle behöva 5 paket till huset.

Tillägg
Permalänk
Avstängd

Jag har kört elektroniska termostater i drygt fyra år men då från Danfoss och de har funkat kalas. Kan inte säga att jag sparat pengar på uppvärmningen men fått mycket bättre inomhusklimat med jämnare och bättre värme.
Har drygt 20 element och har för mig att hela systemet kostade mig drygt 15 tkr med centralenhet, golvvärmetermostater och ett par rumstermostater då det är fler element i samma rum.

Värt varje krona för mig plus att jag kan styra varje rum för sig och även ändra allt via nätverk. Får byta batterier ca varannat år.
Ska tilläggas att de termostater som satt var 50 år gamla och hade gjort sitt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam

@Stefflo:
Så att byta ut fungerande är kanske inte prisvärt, men som nyinstallation är det en annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

@Stefflo:
Så att byta ut fungerande är kanske inte prisvärt, men som nyinstallation är det en annan femma.

Inte i mitt fall men komforten i rummen är värda en hel del. Men som du säger så är det nog inte värt att byta om man har termostater som redan är ok.
En nackdel med Danfoss system är att centralpanelen är lite småseg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

hur länge är det uppskattat att batterierna håller ?
trist om det skulle bli att en gång i veckan byta batterier.

Tror de officiella är 1-2 år. Har kört mina smart radiators i kanske 4 månader och ännu rapporterar dom ingen nedgång... Har då dessutom haft problem med ventilerna bakom som inte öppnat och stängt helt korrekt i någon månad vilket gjorde att dom försökte justera lite väl ofta.

Permalänk
Medlem

Intressant helt klart, men surt att dom tagit bort gratisfunktioner från v3 versionen och gjort det till prenumerationsfunktioner i v3+.
(Som jag förstått det från vad jag läst på andra sidor)

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Batteritiden måste upp och priset ned för att jag ska hoppa på tåget. Men det är helt klart intressanta produkter.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Gotlänning 🏝

@Toivo83: upp till två år lite beroende på hur de används ska de 2 AA-batterierna räcka.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Gotlänning 🏝

@MrMadMax: Jo startkostnaden blir hög (förhoppningsvis sparar man ju in rätt mycket pengar i värmekostnader så det betalar sig på sikt), helt "vanliga termostater" verkar ju kosta från typ 200 kronor och uppåt styck. Tar upp det för att jag fått höra via bostadsrättsföreningen jag bor i att våra termostater börjar bli för gamla och snart ska bytas ut. Tänk om de skulle ta och köpa in massor av Tado till alla, det vore nått!

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem

Finns inga som testat och fått lite siffror på hur mycket watt man sparar över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idalin:

@MrMadMax: Jo startkostnaden blir hög (förhoppningsvis sparar man ju in rätt mycket pengar i värmekostnader så det betalar sig på sikt), helt "vanliga termostater" verkar ju kosta från typ 200 kronor och uppåt styck. Tar upp det för att jag fått höra via bostadsrättsföreningen jag bor i att våra termostater börjar bli för gamla och snart ska bytas ut. Tänk om de skulle ta och köpa in massor av Tado till alla, det vore nått!

Ja då blir det klart lite skillnad, behöver man byta pga åldern ändå så känns det inte lika mycket som att byta ut något som funkar.
Gillar idén med att kunna säga till Google att ändra temperatur alternativt höra hur varmt/kallt det är i ett rum.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av justabit:

Finns inga som testat och fått lite siffror på hur mycket watt man sparar över tid?

Se mitt inlägg en bit upp. Jag räknar på noll besparing men bättre inomhusklimat och möjligheterna att styra varje rum för sig. Det är en klar vinst i sig tycker jag.

En liten extra bonus som Danfoss har på sina är att de varje torsdag runt lunch motionerar alla ventiler genom att öppna och stänga en eller två gånger. De har även vädringsfunktion så om de känner av en snabb sänkning av temperaturen som att du öppnar fönstret så stänger den av värmen.

Att bara byta ut termostaterna för kul är ingen vinst men har de som sitter börjat ge upp så skulle jag säga att detta är rätt val.
Har ej testat dessa utan kör på liknande från Danfoss.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag hade behövt till 4 element. Ser att de finns ett 4 pack. Räcker det att man köper den? Ser inte ut som att packetet innehåller någon Hub, behövs de? Det ända jag vill kunna göra är att ha dom på scheman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Intressant! Jag hade behövt till 4 element. Ser att de finns ett 4 pack. Räcker det att man köper den? Ser inte ut som att packetet innehåller någon Hub, behövs de? Det ända jag vill kunna göra är att ha dom på scheman.

Du behöver ett startkit initialt, dessa säljs i dagsläget med en smart radiator eller smart thermostat och då ingår dem så kallade bryggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Du behöver ett startkit initialt, dessa säljs i dagsläget med en smart radiator eller smart thermostat och då ingår dem så kallade bryggan.

Tack. Blir nog lite väl dyrt i såfall för att vara värt ;d

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt borde man kunna spara pengar. Tänker på att man kan programmera en nattsänkning och när man är på jobbet. Likadant när man reser iväg att man enkelt kan sänka temperaturen istället för att springa runt i huset. Jag tror man hade hoppat över det om man hade fått göra det manuellt. Likaså om man bor själv och jobbar borta periodvis. Då är det dumt att elda för kråkorna.

Men frågan är om man sparar inte termostaternas kostnad under deras livslängd. Om Tado stänger ner sin molntjänst, eller kräver att man köper en ny hub och parar om sina termostater. Eller om de går sönder mycket tidigare än traditionella termostater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Se mitt inlägg en bit upp. Jag räknar på noll besparing men bättre inomhusklimat och möjligheterna att styra varje rum för sig. Det är en klar vinst i sig tycker jag.

En liten extra bonus som Danfoss har på sina är att de varje torsdag runt lunch motionerar alla ventiler genom att öppna och stänga en eller två gånger. De har även vädringsfunktion så om de känner av en snabb sänkning av temperaturen som att du öppnar fönstret så stänger den av värmen.

Att bara byta ut termostaterna för kul är ingen vinst men har de som sitter börjat ge upp så skulle jag säga att detta är rätt val.
Har ej testat dessa utan kör på liknande från Danfoss.

Har du el eller vatten radiatorer?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

@justabit: Nu kör jag inte tado utan Ngenic som styr fjärrvärmen och där har jag gått ner en tariff sen jag installerade det samt så håller sig inomhustemperaturen på +- 0,5 grader för det mesta. Så bara på att gå ner en tariff så har jag sparat 1311,22 i fast årsavgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe-2k:

Har du el eller vatten radiatorer?

Jag har fjärrvärme så det är vattenburen värme i hela huset förutom en del i köket som är elektrisk golvvärme.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam

Kör med värmepump luft till luft, räcker oftast, men kalla dagar kompletterar jag med elvärme, pumpen är gammal och ger bara värme ned till -5 grader.
Har Adax Wifi, som fick ersätta ett par uråldriga elelement.
Praktiskt att kunna slå av och på via Wifi, länkas till en app i smartfånen den länkas i tur till Google Home.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Styr klimatet i hemmet med Tados smarta termostater
Dessa enheter styr klimatet?

Med klimat menas de genomsnittliga fysiska förhållandena i atmosfären, temperatur, luftfuktighet, lufttryck, vind, nederbörd, atmosfäriska partiklar och flera olika meteorologiska element på en given ort eller region över längre tidsperioder.

Vad jag ser kan denna endast styra uppvärmingen av temperatur.

Aftonbladet är igång igen.

Vad det gäller större besparingar är jag tveksam.
Nattstäkning av temperatur kan ge besparingar men det är svårt att få till bra samt att det kan också kosta en väldigt massa då man behöver boostervärma fastigheten på natten för att ha rätt temperatur på morgonen.
Hus är ofta väldigt sega i regleringen. Dvs man måste stänga av värmen långt innan man beräknas få en temperatur sänkning precis som man behöver starta värmen långt tidigare.

Vill man spara pengar på värmen och har tex vattenradiatorer är det bättre att börja med att reglera in sitt värmesystem från botten.
Dvs se till att vad det än är som skickar ut värme till elementen gör det med så låg framledningstemperatur som möjligt med så öppna ventiler som möjligt för att kunna varva ner cirkulationspumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har fjärrvärme så det är vattenburen värme i hela huset förutom en del i köket som är elektrisk golvvärme.

Har ni någon central inomhusgivare till fjärrvärmeväxlaren eller kör ni på utomhus plus givarna i elementen, och hur är samspelet isf. Mellan dessa?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe-2k:

Har ni någon central inomhusgivare till fjärrvärmeväxlaren eller kör ni på utomhus plus givarna i elementen, och hur är samspelet isf. Mellan dessa?

Den körs centralt från mälarenergi och sen har jag ett vred med +- skala om jag vill ha högre eller lägre temp på inkommande.
Den mäter sen tempen på returvattnet och räknar ut mängden värme man plockat ut. Samspelet funkar lysande men kanske finns bättre system som jag inte hittat bara.
Har en Danfoss ECL 100M i växlaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

@mangethegamer: Nu kör jag inte tado utan Ngenic som styr fjärrvärmen och där har jag gått ner en tariff sen jag installerade det samt så håller sig inomhustemperaturen på +- 0,5 grader för det mesta. Så bara på att gå ner en tariff så har jag sparat 1311,22 i fast årsavgift.

Är du nöjd? Jag har en frånluftsvärmepump i huset som är 10-15 år - den har noll i inbyggda fjärrstyrningsmöjligheter. Har tittat på Ngenic främst för att kunna fjärrstyra semesterläget, jag har svårt för att bestämma mig hur länge jag ska vara borta så det hade varit gött att kunna stänga av semesterläget lagomt till att jag börjar rulla hemåt igen.

Det känns vanskligt att köra med en skrälldus fjärrstyrda termostater dels i inköpskostnad, men jag har också förstått att det är ineffektivt för pannan att strypa vattenflödet.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Jag är supernöjd, alltid konstant inomhustemperatur samt så har jag dessutom gått ner en tariff så jag har snart sparat in kostnaden för ngenic tune.
Förut så kunde temperaturen skifta från 18-28 grader nu ligger den konstant inom 0.5 grader.
Värst var på hösten/våren då solen värmer men kallt i skuggan så kom man hem till en bastu för att fjärrvärmen gasar på men det händer inte numera. Har 2 kollegor som även dom köpt efter att jag tipsat dom och dom är sjukt nöjda dom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

[b]....sega i regleringen. Dvs man måste stänga av värmen långt innan man beräknas få en temperatur sänkning precis som man behöver starta värmen långt tidigare.

Vill man spara pengar på värmen och har tex vattenradiatorer...

Har upptäckt samma sak, men jag blir inte klok på min fjärrvärmecentral :/
Ska någon gång ta tag i att komplettera med inomhustempsensor, får justera effektkurvan beroende på väder nu

Visa signatur