Stabil laptop för 3D-modellering, ArchiCAD, photoshop mm.

Permalänk
Medlem

Stabil laptop för 3D-modellering, ArchiCAD, photoshop mm.

Hej,

Tar gärna emot tips på prisvärda laptops som mestadels kommer användas till fotoredigering, photoshop, CAD, programmering och liknande grejer.

Vad ska jag främst kolla på för att utföra dessa uppgifter? CPU & RAM-minne?

Helst liknande specs, men prisvärdhet går ändå först så det är inte ett måste.
- 14" skärm (Jag hade tänkt mig en mindre dator eftersom jag vill ha en lätt och smidig laptop.)
- 512 GB SSD
- 16 GB RAM

Pris hade jag tänkt max ca 11 000kr, men det viktigaste är att den är prisvärd så överstiger den 11k kan det lösas.

Jag har kollat in denna, är den något att ha?
https://www.webhallen.com/se/product/312316-Lenovo-Ideapad-S5...

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Hej,

Tar gärna emot tips på prisvärda laptops som mestadels kommer användas till fotoredigering, photoshop, CAD, programmering och liknande grejer.

Vad ska jag främst kolla på för att utföra dessa uppgifter? CPU & RAM-minne?

Helst liknande specs, men prisvärdhet går ändå först så det är inte ett måste.
- 14" skärm (Jag hade tänkt mig en mindre dator eftersom jag vill ha en lätt och smidig laptop.)
- 512 GB SSD
- 16 GB RAM

Pris hade jag tänkt max ca 11 000kr, men det viktigaste är att den är prisvärd så överstiger den 11k kan det lösas.

Jag har kollat in denna, är den något att ha?
https://www.webhallen.com/se/product/312316-Lenovo-Ideapad-S5...

När du säger CAD, vilken programvara syftar du på? Menar du AutoCAD? AutoCAD är ju extremt tungrott och mycket svårt att använda på så små skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

När du säger CAD, vilken programvara syftar du på? Menar du AutoCAD? AutoCAD är ju extremt tungrott och mycket svårt att använda på så små skärmar.

Jag tänker på ArchiCAD och liknande. Ja, du har nog rätt i det. I dessa lägen är det tänkt att använda extern skärm. Men hade du rekommenderat runt 15" skärm åtminstone?

Det funkar som sagt bara den är prisvärd och relativt smidig, dvs inte för tung att bära runt på.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kommer du skriva ut dina bilder eller är allt digitalt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kommer du skriva ut dina bilder eller är allt digitalt?

Mestadels digitalt.
Men det är främst andra Photoshop-jobb och ArchiCAD den kommer användas till. Kanske borde fokusera om topic.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Behöver jag tänka på ett bra grafikkort för ArchiCAD och 3D-modellering eller fungerar det bra med det inbyggda?

Bör jag främst kolla på CPU & minne?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

En begagnad HP Z Book G3.
Brukar vara utrustade med en I7:a, 32gb ram, quadro kort, samt ssd. En bättre begagnad får du ge runt 10-12 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Mestadels digitalt.
Men det är främst andra Photoshop-jobb och ArchiCAD den kommer användas till. Kanske borde fokusera om topic.

Archicad använder OpenGL
https://helpcenter.graphisoft.com/knowledgebase/87338/
Så Quadrokort...
Billigaste jag hittar
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5262916

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Visst kan det vara så och kanske duger ett vanligt gamer gfx, men fördelen med Quadro kort är ju bättre pixel precision, bättre drivrutiner med längre/utökad support, 10 bitars färgdjup i Photoshop m.m.