Ny stationär dator till pub på högskola

Permalänk
Medlem

Ny stationär dator till pub på högskola

Tjena, jag har fått i uppgift att lägga fram ett kostnadsförslag för att uppgradera vår dator i studentpuben. Datorn används endast för att spela upp musik och för att köra det program som styr ljuset i lokalen. Datorn har då främst 3st krav som jag ser det:

Prioritet:
Snabb - Datorn ska vara rapp och kunna startas och startas om snabbt.
Stabil - datorn kommer mest sitta still i en vrå och bara tugga på kväll efter kväll, vi vill undvika strul och instabilitet
Billig - jag har just nu en budget på max 6000kr, men gärna under detta om möjligt.

Övrigt:
ljudkort för två kanals ljud, helst intern om det går, annars är extern okej också.
Jag kan inte så mycket om ljud, men just nu går det en vanlig 3,5mm kabel från moderkortets inbyggda ljudkort till ett mixerbord.
Så jag gissar att ett bra ljudkort där emellan skulle åtminstone ha någon positiv effekt på ljudkvaliteten.
Men om det inte är någon större skillnad mellan ett ljudkort eller moderkortets uttag så kan detta skippas.

BILD PÅ GAMLA DATORN ----- BILD PÅ GAMLA DATORN NÄTAGGET

CPU
Jag är inte så insatt i datorkomponentsvärlden för tillfället men jag har preliminärt tänkt att en AMD ryzen 3 i 3000 serien kanske. Störst fokus för datorn är hastighet, så CPU och hårddisk bör vara prio, så det kan vara värt att spendera lite mer pengar här.

Chassi
Jag kan troligtvis återanvända det gamla chassit, men det är ett väldigt gammalt ATX chassi och det är möjligt att det blir mer problem än det är värt pengar att spara in. isåfall skulle det billigaste chassit som passar moderkortet fungera. (bra damm filter som är lätta att rengöra hade varit ett plus dock).

Moderkort
Spelar troligtvis inte så stor roll. beror på vilket chassi som kommer att användas, men bör ha en M2 plats och plats för ett eventuellt ljudkort.

RAM minne
8GB RAM lär räcka, billigaste som finns lär funka bra.

Nätagg
Som ni ser i bilden jag länkade ovanför så finns det ju ett nätagg i gamla datorn som jag ett tag funderade på att återanvända för att spara pengar. Men jag har svårt att utläsa exakt hur mycket kraft den orkar pumpa ut och den är nog gammal som den är. Så ett stabild och billigt nätagg bör funka.

Lagring
Just nu sitter det i en 150GB disk som är mekanisk. endast 50GB används. Det bästa vore väl att hitta en M2 disk på 100-250GB att stoppa på moderkortet.

Skulle annars en Intel NUC vara ett billigare och smidigare köp? Är väldigt okunnig på hur dom fungerar eller presterar.

Det här var vad jag slängde snabbt ihop på Inet, den är verkligen i det billigaste laget så jag tror att en uppgradering på CPU skulle vara smart och kanske en lite snabbare och större disk. Feedback och idéer skulle vara välkommet

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13430623

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Köp något begagnat och släng in en SSD om det behövs
https://shop.inrego.se/stationara/hp-8300-elite-tower + 120 GB SSD, billig och räcker för musik

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Köp något begagnat och släng in en SSD om det behövs
https://shop.inrego.se/stationara/hp-8300-elite-tower + 120 GB SSD, billig och räcker för musik

Tyvärr inte det jag är ute efter. Datorn vi har nu funkar ju tekniskt sett för att spela musik och hantera ljusprogrammet men den är otroligt långsam och jag vill undvika samma sak bara ett par år framöver med burken du länkade. Det skulle dock ha sparat in en fin slant annars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske räcker att slänga in en SSD i nuvarande datorn för att den ska kännas lite snabbare? En 150 GB mekanisk som den har nu lär ju vara riktigt seg i jämförelse.

Går ju alltid att köpa resten om det visar sig att bara en SSD inte gjorde så stor skillnad som ni hoppades.

Permalänk
Medlem

Låter bra. En pub öppnas efter coronakrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Kanske räcker att slänga in en SSD i nuvarande datorn för att den ska kännas lite snabbare? En 150 GB mekanisk som den har nu lär ju vara riktigt seg i jämförelse.

det är sant, kanske värt ett försök. Och visar det sig att den fortfarande är slö så kan man ju alltid bara använda SSd'n i ett nybygge.

Lite orelaterad fråga till det men det är en väldigt gammal dator och jag tvivlar på att det finns någon windows nyckel kvar någonstans jag kan hitta (det är dock win10 på den). Ligger nyckeln lagrad i BIOS eller kommer jag tappa licensen när jag byter disk och försöker installera win10 på den? Skulle en kloning av disken lösa detta problem isåfall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Vår pub öppnade 1996 men är tillfälligt stängd tillsvidare p.g.a corona. Perfekt tillfälle att uppgradera lite hårdvara då vi inte behöver ha öppet

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av wiloh:

Tyvärr inte det jag är ute efter. Datorn vi har nu funkar ju tekniskt sett för att spela musik och hantera ljusprogrammet men den är otroligt långsam och jag vill undvika samma sak bara ett par år framöver med burken du länkade. Det skulle dock ha sparat in en fin slant annars

Skrivet av Åsa-Nisse:

Går ju alltid att köpa resten om det visar sig att bara en SSD inte gjorde så stor skillnad som ni hoppades.

Så länge SSDn inte kappas av SATA 2 så ska det fungera bra. Satte en SATA SSD i farsans gamla dator med SATA 2 interface, var fortfarande långsam men vet inte om äldre hårdvara postade långsammare än dagens.

Skrivet av alfs:

Vad har du tänkt tillföra till tråden ens?

Skrivet av wiloh:

det är sant, kanske värt ett försök. Och visar det sig att den fortfarande är slö så kan man ju alltid bara använda SSd'n i ett nybygge.

Lite orelaterad fråga till det men det är en väldigt gammal dator och jag tvivlar på att det finns någon windows nyckel kvar någonstans jag kan hitta (det är dock win10 på den). Ligger nyckeln lagrad i BIOS eller kommer jag tappa licensen när jag byter disk och försöker installera win10 på den? Skulle en kloning av disken lösa detta problem isåfall?

Om det är ett onlinekonto kopplat till datorn och licensen så ska det gå att bara installera om och man behöver inte oroa sig över licensen. Klona över windows hade fungerat bra också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Så länge SSDn inte kappas av SATA 2 så ska det fungera bra. Satte en SATA SSD i farsans gamla dator med SATA 2 interface, var fortfarande långsam men vet inte om äldre hårdvara postade långsammare än dagens.

Vad har du tänkt tillföra till tråden ens?

Om det är ett onlinekonto kopplat till datorn och licensen så ska det gå att bara installera om och man behöver inte oroa sig över licensen. Klona över windows hade fungerat bra också.

Det är en ganska gammal burk, så inte omöjligt att det är SATA 2. Ser ut som att jag behövver HWiNFO för att ta reda på det. Jaja, jag ska till skolan imorgon oavsett så jag kan ju lika gärna ta en titt för att vara säker. Annars får jag läsa på om hur man klonar en disk

Tack för svar @Vzano

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Börja med att kolla vad som sitter i idag. Är det en i3/i5 så borde det duga. I sådana fall är det ju bara att köpa en SSD.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13435667

Skrivet av wiloh:

RAM minne
8GB RAM lär räcka, billigaste som finns lär funka bra.

Billigaste räcker, men byt från 2400MHz till 2666MHz för lika mycket pengar.

Skrivet av wiloh:

Lagring
Just nu sitter det i en 150GB disk som är mekanisk. endast 50GB används. Det bästa vore väl att hitta en M2 disk på 100-250GB att stoppa på moderkortet.

A400 är lite långsam. BX500 är inte lika smidig då den är SATA, men snabbare för lika mycket pengar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det sitter ju en Core 2 i den befintliga så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara otillräckligt att bara peta i en SSD.

I övrigt, för att jag hade tråkigt: bareboneförslag med tysk länk. Kompletteras med externt ljudkort om ni har ljudanläggning som förtjänar det.
https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Eller om man gillar småttingar ännu mer: https://www.mindfactory.de/product_info.php/Intel-NUC-Barebon...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Core 2 låter väldigt gammalt i mina öron, men jag är ganska okunnig om den generationens CPU och hur snabb dom är idag. men tack för alla tips, jag köper en SSD och återkommer med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@wiloh: Jag uppgraderade förra sommaren. Passar bra nu när man ska jobba hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Börja med att kolla vad som sitter i idag. Är det en i3/i5 så borde det duga. I sådana fall är det ju bara att köpa en SSD.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13435667https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13435667
Billigaste räcker, men byt från 2400MHz till 2666MHz för lika mycket pengar.
A400 är lite långsam. BX500 är inte lika smidig då den är SATA, men snabbare för lika mycket pengar.

Alright, snabb uppdatering. Datorn har tyvärr SATA 2 så att endast stoppa i en ny SSD kommer möjligen inte göra så mycket för att snabba upp burken som det lät. mitt uppgraderingspaket kanske är lite overkill för en dator som endast ska pela musik och hantera ljus men jag tänker som sagt att den ska förhoppningsvis kunna vara rapp och stabil mer än 5 år framöver.
Sen vet man ju aldrig, det kanske blir att datorn får fler arbetsuppgifter i framtiden, som att kopplas till vår projektor eller liknande.

Hur bra är en athlon 3000G? jag är liksom lite orolig för att snåla lite för mycket när jag ändå har en budget på 6k. Alla andra komponenter ser bra ut, men jag undrar om det inte är värt att lägga lite mer på en bra CPU som även orkar driva lite mer grafik också. Men tack för listan!

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wiloh:

Hur bra är en athlon 3000G? jag är liksom lite orolig för att snåla lite för mycket när jag ändå har en budget på 6k.

Den presterar bättre än en i3 NUC. Ungefär som en i5 3450 om man vill jämföra med begagnat.

Man skall komma ihåg att 3000G är en 2C/4T i 3,5GHz medan 3200G är en 4C/4T i 3,6GHz. Så ingen större skillnad.

Athlon 3000G VS Core 2 Duo

3200G Performance

Man hör många YouTubers säga att man skall skippa 3000G. Men i USA kostar 3200G $94 och 3000G $49 alltså inte ens det dubbla. Medan i Sverige kostar 3200G 1149 kronor och 3000G 549 kronor alltså mer än det dubbla.

3000G Value

Dual channel minne är en mer prisväd uppgradering än att gå upp till 3200G.

Skrivet av wiloh:

Jag undrar om det inte är värt att lägga lite mer på en bra CPU som även orkar driva lite mer grafik också.

Om du menar grafik i form av spel är ingen av dem bra. Köp ett begagnat GTX 770/780/960 för ~500 kronor om det skall spelas.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Den presterar bättre än en i3 NUC. Ungefär som en i5 3450 om man vill jämföra med begagnat.

Man skall komma ihåg att 3000G är en 2C/4T i 3,5GHz medan 3200G är en 4C/4T i 3,6GHz. Så ingen större skillnad.

Man hör många YouTubers säga att man skall skippa 3000G. Men i USA kostar 3200G $94 och 3000G $49 alltså inte ens det dubbla. Medan i Sverige kostar 3200G 1149 kronor och 3000G 549 kronor alltså mer än det dubbla.

Dual channel minne är en mer prisväd uppgradering än att gå upp till 3200G.
Om du menar grafik i form av spel är ingen av dem bra. Köp ett begagnat GTX 770/780/960 för ~500 kronor om det skall spelas.

Alright, allt detta låter ju rimligt. med grafik så menar jag inte spel precis, utan mer video. Men det är sant, behöver vi något sådant i framtiden så är det bara att köpa något begagnat.

Och vad menar du exakt med dual channel minne? altså bara att vi har två stickor med minne? 2x4GB typ?

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wiloh:

med grafik så menar jag mer video.

Athlon 3000G skall klara av 4K. 4K projektorer är galet dyra just nu så när pubben köper in en 8K projektor om över tio år kommer nog den här datorn också att vara utbytt.

Skrivet av wiloh:

Och vad menar du exakt med dual channel minne? altså bara att vi har två stickor med minne? 2x4GB typ?

Precis, 2x4GB. Lite snabbare än 1x8GB, vilket som kommer duga dock.
Eftersom Gigabyte B450M DS3H så kan man ju uppgradera till 4x4GB flera år in i framtiden om det skulle behövas då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Athlon 3000G skall klara av 4K. 4K projektorer är galet dyra just nu så när pubben köper in en 8K projektor om över tio år kommer nog den här datorn också att vara utbytt.
Precis, 2x4GB. Lite snabbare än 1x8GB, vilket som kommer duga dock.
Eftersom Gigabyte B450M DS3H så kan man ju uppgradera till 4x4GB flera år in i framtiden om det skulle behövas då.

Tusen tack för all hjälp! Nu bör jag ha ett förslag att lämna till styrelsen

Bonus fråga som du kanske har koll på, men om jag skulle klona den gamla HHD'n till den nya SSD'n, skulle det ställa till det med drivers och liknande från den gamla datorn?

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wiloh:

Bonus fråga som du kanske har koll på, men om jag skulle klona den gamla HHD'n till den nya SSD'n, skulle det ställa till det med drivers och liknande från den gamla datorn?

Gör inte det.
Licensnyckeln kommer ändå inte att funka eftersom den hör till moderkortet.
Är puben ett eget företag? I sådana fall kan man be Microsoft skicka över lite Windows licenser.
Annars köper ni Windows på ebay för en femtilapp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör inte det.
Licensnyckeln kommer ändå inte att funka eftersom den hör till moderkortet.
Är puben ett eget företag? I sådana fall kan man be Microsoft skicka över lite Windows licenser.
Annars köper ni Windows på ebay för en femtilapp.

Alright, ingen kloning isåfall.
Ja vi är ett företag, mycket möjligt att jag bara kan fråga någon på skolan så kan jag få en nyckel, men bästa vore om jag kunde återanvända den nuvarande. Skickar microsoft ut gratis licenser bara för att man är ett företag? 🤔

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av wiloh:

Ja vi är ett företag. Skickar microsoft ut gratis licenser bara för att man är ett företag? 🤔

I vissa fal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@wiloh: Skulle en linuxdist kunna fungera i stället för Windows? Till exempel Linux Mint vars gränssnitt är likt Windows.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

@wiloh: Skulle en linuxdist kunna fungera i stället för Windows? Till exempel Linux Mint vars gränssnitt är likt Windows.

I en perfekt värld ja, men jag tvivlar på att ljud programmet som vi använder funkar på linux och det är en dator som vem som helst ska kunna ha åtkomst till för att önska låtar m.m. Så användarvänlighet är ett stort prio också. Annars hade det varit ett trevligt och billigt alternativ.

Visa signatur