Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag konstaterade det precis motsatta, haha.
https://twitter.com/emilakered/status/1241306864933122048?s=1...

Tycker som sagt det känns helt tvärt om här. Alla har lugnat ned sig ett par snäpp, butikerna har det mesta, hetsen har lagt sig. Det tror jag är bra.

Skönt. Då kanske jag bara lyckades pricka in en tid då ALLA andra också tyckte det var en bra idé att handla. Får bli en tur in till stan imorgon och försöka fixa resten där.

Permalänk
Medlem

Historiska kriser (lågkonjunkturer) under min livstid

Oljekrisen 1973 - 1974
Bankkrisen i USA 1980 - 1983
Börskraschen i USA 1987
Japans finans- och fastighetskris 1990 - 1992 (och efterföljande deflationskris 1992 - 2005)
Sveriges finans- och fastighetskris 1990 - 1992 (och efterföljande depression 1992 - 1996)
De asiatiska tigrarnas finanskriser 1997 - 1998
Internetbubblan med efterföljande recession 2000 - 2003
Den amerikanska huskrisen 2007-2010
Den amerikanska finanskrisen 2008 - 2010
De stora skuldkriserna 2008 - 2010
Corona-krisen 2020 - ?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Skulle detta vara normal övervikt?
https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-51978164
Tror faktiskt inte att 50% av Sveriges befolkning ser ut så.

Edit: Jag har en hyfsad övervikt (1.80, 96kg) men ser inte ut sådär på lååååånga vägar).
En bekant som gjorde sleeve-operation låg på 180kg, denne person liknade några av dem på familjenbilden).

Lite fler bilder:

https://www.google.se/amp/s/www.today.com/today/amp/tdna17634...

De som dött här i familjen vet jag inte om man kan säga 180 kilos vikt om dock.

Däremot är det en stor familj. Mycket chips och kakor har ätits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det tycks, baserat på vad FHM (även dess norska motsvarighet) och andra säger, som om det ska vara säkert att handla mat, bara man håller avstånd. Inte blir hostad i ansiktet. Mat påstås inte kunna sprida smitta, då viruset inte infekterar genom matsmältningssystemet.

Jag personligen tror ju att man kan, även om risken kanske är liten, bli sjuk av förkylningsvirus (Corona är ingen vanlig förkylning såklart, men har likheter) som man får in i munnen, då det finns vägar till luftstrupe/näsa från svalget, men just matvaror är nog inte främsta smittkällan. Jag skulle vara mer bekymrad att ta bussen till affären, bland alla hostande marodörer utan folkvett.

Synd om dem med kol, kronisk bronkit, osv, som känner sig utpekade, men det går inte att hosta bland folk nu, sorry.

Aha, vilken idiot har sagt att det är säkert att handla mat? Man träffar väl massvis med människor på ICA Maxi eller Coop stormarknad i Stockholm men man vet alltså med säkerhet att ingen av dem som handlar bär på Corona eller någon av kassörerna/kassörskorna?

Det är ingen smittospridningsrisk i mataffärerna, vad skönt nu kan jag äntligen slappna av.

Isolera er, stäng ner hela j-vla samhället men handla mat är helt ofarligt? Själv tycker jag att det saknas logik här eller annars är det bara jag själv som är totalt korkad.

Experterna/politikerna får f-n sansa sig i så fall. Stänger ner hela j-vla samhället, förstör världsekonomin, gör folk arbetslösa men hävdar med bestämdhet att det är säkert att gå och handla mat där man möter en sjuhelvetes massa människor (varje fall i Stockholm).

Really?

Permalänk
Medlem

@justabit: Kan ge dig rådet att handla precis när butikerna öppnar eller när de precis ska stänga. Har en butik öppet till 22.00 så brukar det vara väldigt tomt vid 20.00 tiden redan. Om du vill undvika att vara i närheten av folk alltså.

Permalänk

POSITIVA NYHETER.

Loven skall sammarbeta med sydkoreas president. NU FINNS DET HOPP.
Äntligen händer något positivt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För att bromsa smittan handlar det extremt mycket om individuellt ansvar, och det är mycket effektivare om man kan få människor att självmant begränsa sina sociala kontakter än att svetsa in dem i sina lägenheter och patrullera med militär på stadens gator.

Fast folk är ju dumma i huvudet och sitter och hostar och nyser på pendeltåget och tunnelbanan. Köar precis efter varandra vid kassan i mataffären. Sätter sig precis bredvid någon annan på tåget. Stolt säger på jobbet att de inte är rädda för någon smitta och inte vidtar några åtgärder, just hemkommen från Italien där resan påbörjades flera veckor efter att epidemin tog fart.

Alla gamlingar tycker de är friska och att sitta inne är ett öde värre än dödet (fast de inte tänker på att de kan smitta andra och belasta sjukvården ännu mer).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Nej, vi ligger 7 dagar efter Italien.

Det var ju bra att veta...vad baserar du det påstående på? Att bara säga en sak utan att motivera vad man baserar den uppfattningen på är inte speciellt konstruktivt. Ge oss en chans att kontrollera om det du säger är baserat på något vettigt eller om det bara är plockat ur luften

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

POSITIVA NYHETER.

Loven skall sammarbeta med sydkoreas president. NU FINNS DET HOPP.
Äntligen händer något positivt.

Jag vet att du är sur för att han inte valde att samarbeta med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast folk är ju dumma i huvudet och sitter och hostar och nyser på pendeltåget och tunnelbanan. Köar precis efter varandra vid kassan i mataffären. Sätter sig precis bredvid någon annan på tåget. Stolt säger på jobbet att de inte är rädda för någon smitta och inte vidtar några åtgärder, just hemkommen från Italien där resan påbörjades flera veckor efter att epidemin tog fart.

Alla gamlingar tycker de är friska och att sitta inne är ett öde värre än dödet (fast de inte tänker på att de kan smitta andra och belasta sjukvården ännu mer).

Självutrensning med andra ord?

Permalänk
Medlem

Men det är ju ärligt talat ett jävla läge vi hamnat i när det inte finns jäst på hyllorna.

Jag som ville baka. Damn you China.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Självutrensning med andra ord?

De smittar ju oss andra också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vi offrar precis allt annat, kanske världsekonomin för en generation framåt eller mer för att rädda ett svårbedömt antal multisjuka äldre som redan är i dåligt skick fysiskt, är det så? Någon läste jag gjorde en jämförelse med prislappen man sätter på att förlänga livet på en cancerpatient, här är det helt andra kostnader man tycker det är värt att förlänga livet ett par år för någon, kanske flera miljarder per person.

Hoppas verkligen jag missförstår dig nu!? "Förlänga livet med några år för någon, kanske flera miljarder per person."?? Kostar det "flera miljarder" att "förlänga livet några år" på en multisjuk person? Vill mer än någonsin ha en länk till vad som helst som bekräftar det?

Juste syn på äldre och multisjuka! Som sagt, hoppas jag missförstått dig eller ska vi börja sortera folk? Gamlingar som blir/blivit sjuka på grund av fräckheten att vara multisjuka OCH att de går ut för att handla mat/mediciner, lås in fanskapen? Men visst ska friskt ungt folk dra till Åre för att skida runt och mingla runt på After-ski´s.........

Skrivet av justabit:

Var och handlade förut på min lilla ort utanför Norrköping i förmiddags. Börjar bli väldigt tomt på hyllorna(sjukt mycket p-folk också, så det här med social distansering verkar ju inte fungera). Förut var det enstaka varor som saknades men nu fick jag stryka halva min (normalstora) inköpslista för att saker inte fanns. Känns konstigt då jag flera gånger läst att det inte ska vara någon matvarubrist brist men nu verkar det uppenbarligen vara det, iallafall här.

Är det likadant på andra platser?

"P-folk"? Pensionärer antar jag? Jo, men grejen är att de äter de också och har de ingen släkt nära eller som hjälper dem, vad ska de göra?

Min första rant följer nu:

Vad fan är det med folk och hamstrandet? Var in till Uppsala igår för att handla åt mig och farsgubben (multisjuk snart 87åring som stannade hemma av egen vilja trots att enda "nöjet" han har numer är veckotrippen att åka och handla för att avsluta på Ikearestaurangen) och det var snudd på tomt på allt han ville ha hem. Till och med falukorven var slut? Färdiga köttbullar, *pppfffffffftt*. Hårt bröd, *pffftttt*. Pasta i alla former *pffffft*. Dass/hushållspapper *pfffft* för att nämna några saker. Konservburkar med ravioli eller fiskbullar som gubben vill ha någon gång per vecka är ju bara att glömma.

Kille som jobbar i affären viskade att "nu ser man egoismen hos folk". Folk tokköper det de kommer över utan en tanke på att det är just de som bidrar till "krisen, bristen" på varor.

Ha ett mindre lager hemma, fint, men köp inte upp allt som om Fallout håller på att bli verklighet. Som en annan sa i butiken, "varor finns men folk har fått masspsykos så vi hinner inte få hem och ut i butik med varor!" samtidigt som hen höll på att sätta upp prisskyltar över en ny pall med tonfiskburkar som folk under den korta konversationen var och plockade konserver från som om livet hängde på att få hem fem-sex burkar innan pallen ens hamnat på rätt ställe.

Min nästa rant blr:

Ge fan i att hänga ut åldringar som någon form av landsförrädare! Ja, de bör och ska avstå från "sociala" träffar men många av dem är ensamma och de måste ha mediciner och mat de med och inte alla har möjlighet att få hjälp av släkt eller grannar! Dessutom så är de inte förbjudna att gå ut. Tvärtom, de rekommenderas att gå ut på promenader men att de om möjligt ska undvika folk.

Läst flertalet inlägg om avskyn på sociala medier, twitter/Fb, mot åldringar som vågar visa sig ute men inga onda ord om "skidresenärer" t.ex eller som nu kommit fram om politiker som drar på semester mitt i skiten till Spanien https://www.expressen.se/nyheter/politikerna-semestrar-i-kris... (Ursäkta länken men vill ha med den som ett exempel som det just inte gnälls om)

Blir förvånad själv att inte fler blir förbannade över de som inte kan låta bli att resa till fjällen nu till lovet t.ex. Eller de som jag själv upplevde i affären igår, medelålders folk som hostar rätt ut fast folk står relativt nära. I dessa tider kan man ju tänka sig för.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Aha, vilken idiot har sagt att det är säkert att handla mat? Man träffar väl massvis med människor på ICA Maxi eller Coop stormarknad i Stockholm men man vet alltså med säkerhet att ingen av dem som handlar bär på Corona eller någon av kassörerna/kassörskorna?

Det är ingen smittospridningsrisk i mataffärerna, vad skönt nu kan jag äntligen slappna av.

Isolera er, stäng ner hela j-vla samhället men handla mat är helt ofarligt? Själv tycker jag att det saknas logik här eller annars är det bara jag själv som är totalt korkad.

Ja, jag har ju mina reservationer, och spritar före och efter, självskannar för att slippa band och kassör - som verkligen har ett utsatt jobb, mycket mer än lärare etc. Tar lång omväg kring hostmarodörer. Blippar hellre än slår in kod. Skaffade Carpay istället för att hålla på med kort vid bensinautomaten (som jag dock ser som lågrisk, pga utomhus och lätt att sprita händer omedelbart efteråt), osv. Men om man håller avstånd är jag inte så nojig just för affärer. Låter gärna maten stå över natten i bilen, det är ju så kallt ute att det inte är några problem. Undviker mozarella, italienska äpplen och hissen

Jag skulle vilja ha mer information, eller gissningar, om hämtmat/take-away. En restaurang, typ Kalles Korv (jag kommer inte ihåg namnet, och vill inte göra reklam), lämnar massvis med take-away-mat till akuten här i stan, som gåva. Jättebra. Men är det verkligen säkert? Tänk om Kalle slickar på fingrarna varje gång han öppnar påsen som han lägger ner maten i. Inte helt ovanligt. Är det säkert? Säkert? Vore illa om halva akuten blev smittad av godhjärtade Kalle.

Skrivet av Beginner:

Blir förvånad själv att inte fler blir förbannade över de som inte kan låta bli att resa till fjällen nu till lovet t.ex. Eller de som jag själv upplevde i affären igår, medelålders folk som hostar rätt ut fast folk står relativt nära. I dessa tider kan man ju tänka sig för.

Jag tycker mig ha sett rätt mycket kritik mot dem som drar till fjället och går på 499-pers-party. Förstår att företag är desperata, det kan hänga både företag och bostad på det här, men att folk NÖJESRESER på detta sätt...suck. Som andra sagt, det är helt ok att åka till fjällen, gå ut i naturen, osv. Men inte trängas på hotell, speciellt inte i lokaler där alkohol flödar. Men det gäller ju även krogar i städerna.

Jag tror f.ö att jag inte haft Corona, inte har Corona. Jag har därför, och detta är sedan länge, byggt på mitt lager hemmavid av sånt jag behöver om jag eller barnen måste isoleras i typ 3 veckor om jag skulle få Corona eller liknande symptom. Jag vill ju absolut inte smitta någon annan, det är främst därför jag försöker handla så få gånger som möjligt och i god tid.
Handla för 3 månader tycker jag är illa, men handla för 2-3 veckor kan jag inte se som fel i sig. Synd bara att alla verkar göra det samtidigt. Jag har inte köpt handsprit, inga handskar, vi har köpt 1 paket extra tvål. Har aldrig köpt mer än 1 paket dasspapper per handling. Tror, utan att veta, att Göteborg har så mycket kapacitet på affärsfronten att det nog inte märks lika fort här som på en mindre ort. Kan tänka mig att Konsum och Ica i Hålträsk som jag växte upp i har ont om dasspapper nu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

På ICA Maxi i Kungsbacka var det gott om varor 09:30 idag (öppnar 07:00), inte minst så fanns det toapapper(!) och de hade de flesta pastasorter på lager. Så värsta hamstringen har nog avstannat här.

Visst var jag där rätt tidigt, men många helghandlar ju redan på fredagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Aha, vilken idiot har sagt att det är säkert att handla mat? Man träffar väl massvis med människor på ICA Maxi eller Coop stormarknad i Stockholm men man vet alltså med säkerhet att ingen av dem som handlar bär på Corona eller någon av kassörerna/kassörskorna?

Det är ingen smittospridningsrisk i mataffärerna, vad skönt nu kan jag äntligen slappna av.

Isolera er, stäng ner hela j-vla samhället men handla mat är helt ofarligt? Själv tycker jag att det saknas logik här eller annars är det bara jag själv som är totalt korkad.

Experterna/politikerna får f-n sansa sig i så fall. Stänger ner hela j-vla samhället, förstör världsekonomin, gör folk arbetslösa men hävdar med bestämdhet att det är säkert att gå och handla mat där man möter en sjuhelvetes massa människor (varje fall i Stockholm).

Really?

Det är väl samma idiot som sa att det var säkert att åka på skidsemester i norra Italien

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

"Other countries can learn important lessons from Italy, says Dr. Giuseppe Remuzzi, co-author of a recent paper in The Lancet about the country's dire situation. The takeaways include how to swiftly convert a general hospital into a coronavirus care unit with specially trained doctors and nurses.

"We had dermatologists, eye doctors, pathologists, learning how to assist a person with a ventilator," Remuzzi says.

Some question why Italy was caught off guard when the virus outbreak was revealed on Feb. 21.

Remuzzi says he is now hearing information about it from general practitioners. "They remember having seen very strange pneumonia, very severe, particularly in old people in December and even November," he says. "This means that the virus was circulating, at least in [the northern region of] Lombardy and before we were aware of this outbreak occurring in China."

He says it was impossible to combat something you didn't know existed."

https://www.npr.org/2020/03/19/817974987/every-single-individ...

Spekulation från en italiensk läkare att allvarliga fall av lunginflammation i Lombardy i November och December kunde ha varit Covid-19. Om vi nu har en värld med massa resande inom och mellan länder där smitta kan spridas snabbt så gynnar det alla länder att investera mera i sjukvård så att man kan upptäcka nästa sjukdom tidigare och förhindra att det här händer igen.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av makatech:

Jag vet att du är sur för att han inte valde att samarbeta med dig.

Absolut inte. Sydkorealinjen är det jag snackat om sedan dag ett. Kanske har löven börjat inse att fhvm inte riktigt har eller har haft koll. Vänder sig nu till någon med erfarenhet. )
Epic!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

lite tankar ang. corona..

- Kinas siffror går väl aldrig att lita på? detta hörde man i början i media, alla tvivlade på antalet drabbade där, men just nu snackar man istället om att Kina endast har importfall, typ hur bra det har gått för dem, hur duktiga de har hanterat krisen,, och att Italien nu istället är värst drabbade,,

- länder som ex. Thailand och Jordanien har bl.a infört obligatoriskt utegångsförbud *0 döda i dessa länder, stängt skolor/köpcentrum etc. medan i Sverige har man efter ett par veckors med "ett febrilt arbete i riksdag och regering..." spikat "nu kan vi stänga skolor "vid behov" men det är inte aktuellt just nu..."
vad jag vet har Finland stängt skolor med undantag för barn vars föräldrar med samhällsviktiga jobb som ska ha barnomsorg, de fixade detta redan för två veckor sedan.

ogillar att kritisera regeringen och myndigheter hela tiden särskilt under dessa tider men allt de kommer med är ju bara .. uppmana, avråda, rekommendera... t.o.m det sena beslutet om inreseförbud till Sverige sa dem ganska blygt "inreseförbud till Sverige... bara tillfälligt ... förlåt oss!"

- Vet inte varför man inte kritiserar Kina längre, titta hur det har blivit ute världen just nu bara för att någon jävel i Wuhan var sugen på en fladdermus-soppa till middag, om Kina verkligen ligger bakom viruset tycker jag att världen bör ta ställning till det, varför inte kräva en kompensation till alla drabbade, förbjuda kinesiska turister och göra det svårare för kinesiska företag eller åtminstone kräva en ursäkt.
istället snackar man om hur duktiga de har hanterat situationen och titta... inga nya corona fall i Kina wow applådera

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spikfavoriten:

Absolut inte. Sydkorealinjen är det jag snackat om sedan dag ett.

Hummmm.... hur definierar du ”dag ett”?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Aha, vilken idiot har sagt att det är säkert att handla mat? Man träffar väl massvis med människor på ICA Maxi eller Coop stormarknad i Stockholm men man vet alltså med säkerhet att ingen av dem som handlar bär på Corona eller någon av kassörerna/kassörskorna?

Så länge man iaktar försiktighet och inte frotterar sig med uppenbart sjuka ska det inte vara något problem att handla mat eller göra andra normala saker. Ja, det är bra att minska på sina sociala kontakter så mycket som möjligt, men vi måste också förbereda oss på att behöva uthärda i det långa loppet (något vi måste vara beredda på att behöva), och då kan vi inte bara stänga ner livet helt. Någon gång måste vi ju handla mat t.ex., alla kan inte få leveranser hem. Om man är sjuk, ja det är klart då ska man absolut inte ta sig ut och smitta andra, men är man frisk så finns det inte andra alternativ i längden. Bättre att passa på att handla medan man är frisk, så att man inte behöver när man blir sjuk.

Skrivet av mfm:

Fast folk är ju dumma i huvudet och sitter och hostar och nyser på pendeltåget och tunnelbanan.

Ja, det är precis sådana som gör att det är omöjligt att utrota viruset utan vaccin, och att inbromsningen av smittspridningen inte går lika snabbt som man skulle önska. Tyvärr är det väldigt svårt att göra något åt saken i praktiken, annat än att försöka övertyga dem att sluta upp med sitt riskbeteende genom informationskampanjer av olika slag.

Men situationen är inte så tröstlös som man kanske kan uppleva den. Alla behöver nämligen inte uppföra sig exemplariskt för att få en signifikant bromsad spridningseffekt - det räcker att tillfäckligt många sköter sig. Ju fler desto bättre, men det är inte så att det blir meningslöst bara för att en del missköter sig.

Det man försöker reducera är antalet en smittad smittar i sin tur, i snitt, något man kallar R0. För covid-19 verkar R0 vara nära 2,5. Om man sänker R0 till, säg 1,5, så att man i snitt smittar en mindre innan man själv blir smittfri, så får det en otrolig stark effekt på den exponentiella tillväxten. Och får man ner R0 till under 1, ja då kommer utbrottet självdö så småningom. Det är det man påstås ha lyckats med i Kina genom extrema isoleringsåtgärder.

Observera att det är i stort sett omöjligt att utrota viruset helt, det kommer alltid finnas någon undagömd ficka med virussmittade någonstans, man kommer ha importfall etc, så att så fort man lättar på åtgärderna som sänker R0 så kommer smittan snabbt att öka exponenitellt igen. Så det gäller ha tålamod och hålla R0 lågt under lång tid.

Skrivet av Storage Jar:

Det är väl samma idiot som sa att det var säkert att åka på skidsemester i norra Italien

Beorende på när man åkte så visste man inte nödvändigtvis att det var ett högriskområde. Det är väldigt lätt att vara efterklok.

Skrivet av AdAm25:

- Kinas siffror går väl aldrig att lita på? detta hörde man i början i media, alla tvivlade på antalet drabbade där, men just nu snackar man istället om att Kina endast har importfall, typ hur bra det har gått för dem, hur duktiga de har hanterat krisen,, och att Italien nu istället är värst drabbade,,

Du har rätt i att man ska vara försiktig med att tolka data från Kina, men man får vara pragmatisk också. Om de far med uppenbar lögn kommer det att visa sig förr eller senare. De försökte ju initialt tysta utbrottet, vilket misslyckades kapitalt eftersom de underskattat svårigheten i begränsa smittspridningen. Nu har de världens ögon på sig, får inspektioner från WHO etc. Ett ytterligare stort covid-19-utbrott i Kina nu skulle nog vara svårt att dölja till och med för Kina.

Skrivet av AdAm25:

- Vet inte varför man inte kritiserar Kina längre

Frågan är väl vad man skulle uppnå med det. Det är nog i det här läget viktigare att försöka lösa problemet än att peka finger. Det kanske man kan återgå till när krisen är över.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att för de som har vett nog att distansera sig så utgör mataffärerna kanske den största risken. Nästan alla går dit och även om man bunkrar lite så man klarar sig ett tag så måste man dit förr eller senare. Mataffärerna skulle kanske ha löpande desinficering av ytor som människor rör vid, typ handtag till frysdisken, matkorgshandtagen, kortterminalen etc? Eller så kunde staten gå in och betala tillfälliga städare i de offentliga rummen.

Hur som helst, viruset klarar sig tyvärr längre än man skulle tro utanför kroppen, särskilt på metall och plast:
"The scientists found that severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) was detectable in aerosols for up to three hours, up to four hours on copper, up to 24 hours on cardboard and up to two to three days on plastic and stainless steel."
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/new-coronavirus...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men det är ju ärligt talat ett jävla läge vi hamnat i när det inte finns jäst på hyllorna.

Jag som ville baka. Damn you China.

Du får köra med torrjäst, brukar vara lättare att hitta.

Hade precis samma problem för ca en vecka sedan, var inne i 5 affärer, det var kört med jäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag håller med om att för de som har vett nog att distansera sig så utgör mataffärerna kanske den största risken. Nästan alla går dit och även om man bunkrar lite så man klarar sig ett tag så måste man dit förr eller senare.

Tack, jag blir nästan gråtfärdig, äntligen åtminstone en annan person här som delar min åsikt. Det är skrattretande att läsa vissa naiva teorier om att just det skulle vara ofarligt i just mataffärer. ICA Maxi, Coop stormarknad etc, det är enorma affärer med hur mycket människor i som helst.

Jag fattar vi behöver mat men att hävda att det är ofarligt i just mataffärer är helt enkelt en lögn, så lättlurad är varje fall inte jag. Folk kan vara hur malliga och dryga som helst över hur de isolerar sig och minsann är korrekta, tänker på de äldre samt övriga riskgrupper men i så fall vill jag veta hur de sköter matinköp och annat också, hur fixar de lunchen på dagarna? Ett problem nu är väl att vissa hemkörningstjänster har långa väntetider?

Permalänk
Medlem

Jag bakar bröd en gång i veckan och har gjort så i ett par år nu. Man kan spara en degklump från ena veckan till nästa och skippa ny jäst om man vill. Det tar lite längre tid för jästen att föröka upp sig, så det blir ett heldagsprojekt, men det fungerar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tack, jag blir nästan gråtfärdig, äntligen åtminstone en annan person här som delar min åsikt. Det är skrattretande att läsa vissa naiva teorier om att just det skulle vara ofarligt i just mataffärer. ICA Maxi, Coop stormarknad etc, det är enorma affärer med hur mycket människor i som helst.

Jag fattar vi behöver mat men att hävda att det är ofarligt i just mataffärer är helt enkelt en lögn, så lättlurad är varje fall inte jag. Folk kan vara hur malliga och dryga som helst över hur de isolerar sig och minsann är korrekta, tänker på de äldre samt övriga riskgrupper men i så fall vill jag veta hur de sköter matinköp och annat också, hur fixar de lunchen på dagarna? Ett problem nu är väl att vissa hemkörningstjänster har långa väntetider?

Inget är ofarligt, inte ens att sitta hemma. Men det är självklart bättre att bara gå till ICA Maxi än att gå till ICA Maxi plus allt annat man brukar göra. Håll avstånd, var hemma om du varit eller är sjuk, använd handsprit precis innan och efter du varit i en butik, använd självutcheckningen osv.

Efter 19.30 brukar det vara väldigt lite folk i butikerna och det är nästan helt dött. Gå dit då istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Inget är ofarligt, inte ens att sitta hemma. Men det är självklart bättre att bara gå till ICA Maxi än att gå till ICA Maxi plus allt annat man brukar göra. Håll avstånd, var hemma om du varit eller är sjuk, använd handsprit precis innan och efter du varit i en butik, använd självutcheckningen osv.

Efter 19.30 brukar det vara väldigt lite folk i butikerna och det är nästan helt dött. Gå dit då istället.

Jag fattar att det sannolikt är bättre att gå till små matbutiker eller på tider då det är mindre folk men tack på tipset, alla kanske inte visste det.

Tyckte bara det var provocerande att det förekommer information eller rykten om att det skulle vara ofarligt att gå till just mataffärer, hur j-kla dum får man vara om man går på det?

Sedan stör jag mig på kaxiga personer som tycker att de minsann är så försiktiga, isolerar sig, gör rätt, tänker på andra, spyr galla över "oförsiktiga personer" trots att väldigt många av dessa personer också utsätter sig och andra för risker. Man förbannar folk som går på krogen och kommer samtidigt ut med desinformation om att det är ofarligt att handla mat, ok...

Tvivlar helt enkelt starkt på att folk verkligen isolerar sig lika bra som de fått för sig. Det finns säkert folk som verkligen gör det men de är sannolikt inte särskilt många?

Permalänk
Inaktiv

här har man kortat ner öppetiderna i köpcentret med 4timmar om ´dagen som har resulterat i att det är ännu mer folk där under öppetiderna..............

Permalänk
Medlem