Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

du låter verkligen inte övertygad.

Jodå, jag köper det här med att det är farligare att gå på krogen vs att handla mat på tex ICA Maxi eller Stora Coop. Det jag störde mig på är att vissa verkar kraftigt tona ner riskerna med att handla mat till en nästan ofarlig nivå. Jag håller helt enkelt inte med om den teorin.

Permalänk
Medlem

Hälsa och ekonomi hänger tätt ihop. Grafen till vänster visar per kapita GDP mot förväntad livslängd. Detta illustrerar att det finns ett tydligt samband medan de båda - det är en illusion att man kan välja bara det ena. Från Francois Balloux's twitterflöde.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Feber och torrhosta har ju var och varannan människa denna årstid, min son har hostat i snart 7 dagar, febern har gått över men torrhosta kan han göra i en vecka till om det vill sig, självklart ska inte alla gå och kola om de har Corona, är du sjuk stannar du hemma, när du är frisk går du tillbaka till jobbet, brukar du åka till sjukhuset annars när du har feber och hostar? Min son har ingen karantän, jag och min fru har jobbat växelvis och varit hemma med sonen de dagar han haft feber,

Feber och torrhosta är två av symtomen för just Corona och myndigheterna har vädjat i veckor på att folk ska stanna hemma om man får dessa symtom. Normalt hade jag jobbat om jag haft 39 graders feber, vilket jag gjort i alla år. Har inte varit sjukskriven på över 10 år, innan detta. Men för att följa myndigheternas uppmaningar, så stannar jag hemma.
Uppmaningen är att man är hemma till symtomen försvunnit och sedan två dagar till.

Anledningen till att jag ville testa mig, är att jag normalt har kontakt med många gamla människor då och då, både inom jobb och privat. Så om jag kunnat utesluta Corona, kunde jag fortsatt att jobba med en lättare feber och knappt noterbar hosta. Men valde att ta det säkra före det osäkra, då jag inte vet vad det är.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/nytt-test-på-ki-visar-om-d...

Ja, jag säger då det, befolkningen överreagerar verkligen totalt, total galenskap detta, lyssna på Johan Giesecke han tar det hela lungt och förståndigt. Ni som isolerar er hjälper ju ingen........

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dockland:

och alternativet vore? (med beräknings/kostnadskalkyl tack)

Under tiden så kanske du kan räkna vad 1600 extra döda per dag kostar? Med ökningen som varit varje dag hittills så är vi uppe i 3000 per dag innan slutet på nästa vecka, men du kanske kan räkna på 2000 iallafall så håller vi oss på den konservativa sidan. Sen vad kostar intensivvården som många personer kommer att behöva och vad är kostnaden av att 20-30% av dom kommer behöva långsiktig vård pga minskad lungkapacitet?

Skrivet av AplAy:

Är det Tegnells fel att svenskar fortsätter leva som vanligt och utsätter sina föräldrar och föräldrars föräldrar för en för tidig död? Det är som att klaga på läkaren att man är överviktig fast snubben gett en riktlinjer för hur man ska tappa sin vikt...

Tegnell har gett riktlinjer för detta med syftet att inte stänga ned hela samhället. Tanken är att folk skall vara tillräckligt mogna som vuxna individer att ta ansvar för sin egen hälsa som också denna gång påverkar många andra samtidigt.

Tydligen borde många svenskar fortsätta ett par år extra på dagis innan de beger sig ut i samhället...

Ja det är absolut hans fel, han har underspelat hur allvarligt det är sedan i mitten på Januari och först nu senaste veckorna börjat rekommendera mer än att tvätta händerna och gå inte och hosta på folk och endast om du har symptom ska du göra något annat än normalt. Självklart får folk som litat på experten panik när experten helt utan information om mörkertal tycker att vi borde vänta och se lite mer innan vi gör något samtidigt som vi ser vad som händer i Italien och nu Spanien. Först nu är det dags att göra stickprov på andra än folk som ligger inlagda för andningsproblem.

Han har haft redan sen i Januari att säga att ja detta kanske är något vi borde ha lite koll på. Sen i Februari när det spridit sig till 20+ länder och vi även har fall här så kanske vi kan rekommendera sjukvården att köpa in lite extra munskydd etc, folket kanske bör handla på sig lite extra mat och detdär som är så fantastiskt för rumpan. I värsta fall så använder vi ju dom sakerna senare ändå.

Skrivet av codegear:

År 2009 dog sammanlagt 280000 i svininfluensan. Det är över 23000 i månaden under 1 år. Hittills har 11000 dött av Corona och det är ungefär 5 månader som Corona har härjat vilket betyder 2200 döda per månad. Det är ganska långt kvar till 280000.

Viruset har varit känt sedan i slut på december men visst räknar vi hela december och att hela mars har gått så är det 4 månader.
80 Dagar in så hade covid19 dödat 8.951st Svininfluensan 1.923st. 7 mars var det 3600 nu 14 dagar senare så har vi 13000 döda.
30.000 döda ser ut att vara innan slutet på månaden med nuvarande mängd dagliga dödsfall och mest troligt så fortsätter siffrorna öka så det blir nog faktiskt värre än så. Jag har gärna fel om det och har jag det så grattis till oss alla.
https://www.youtube.com/watch?v=n4no04822NQ där har du lite grafer på hur det sprider sig mot andra smittor.

Vi har väldigt få dödsfall här i Sverige men ökningen verkar vara i samma takt som andra länder så dubblas var 3-4 dag även det blir en hög inom kort.
Det har dock visats en del studier på behandling med något som används på HIV och Malaria smittade personer, så det finns ljuspunkter, både Kineserna körde det och nyligen gjorde några Fransoser samma sak och fick samma resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

År 2009 dog sammanlagt 280000 i svininfluensan. Det är över 23000 i månaden under 1 år. Hittills har 11000 dött av Corona och det är ungefär 5 månader som Corona har härjat vilket betyder 2200 döda per månad. Det är ganska långt kvar till 280000.

Sant.

Till det, för statistiknörden, dör det ca 250 personer i Sverige var dag. ~90.000 per år plus minus några tusen. Det är ungefär 10-11 personer i timmen, eller med enkelt överslag en person var ~femte minut. 7 dagar i veckan, året om.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, jag säger då det, befolkningen överreagerar verkligen totalt, total galenskap detta, lyssna på Johan Giesecke han tar det hela lungt och förståndigt. Ni som isolerar er hjälper ju ingen........

Har du något som backar upp det? Är man sjuk så stannar man hemma, Johan själv sa ju det i klippet. Nu orkade jag inte titta på hela, men det har ju sagts gång på gång på gång i alla presskonferenser och artiklar som skrivits senaste tiden nästa.
Jag förstår att du vill jobba och kunna dra in pengar till familjen. Men någonstans måste man vara solidarisk och tänka på andra också.
Går galet mycket back på att stanna hemma, men jag tar den smällen, för att de jag träffar i jobbet, vänner och bekanta inte ska bli sjuka.
Att hjälpa till att stoppa smittspridningen är alltså att inte hjälpa någon. Ok, då vet jag.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Sant.

Till det, för statistiknörden, dör det ca 250 personer i Sverige var dag. ~90.000 per år plus minus några tusen. Det är ungefär 10-11 personer i timmen, eller med enkelt överslag en person var ~femte minut. 7 dagar i veckan, året om.

26 personer dog utav svininfluensa utbrottet 2009 i Sverige. Massvaccinering är bra grejjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

26 personer dog utav svininfluensa utbrottet 2009 i Sverige. Massvaccinering är bra grejjor.

Ja, men det hade sina baksidor också...

https://www.sydsvenskan.se/2019-03-24/vaccinet-som-forstorde-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Fantastiskt att man nu har ett immunitetstest, det kommer bli extremt användbart och kan verkligen hjälpa till att undvika Italien-situation. Bra intervju med Johan Giesecke som gav ett mycket sansat intryck. Men för de som inte sett intervjun är din sammanfattning lite vilseledande. Kontentan är att man inte måste låsa in sig hemma, utan det är helt ok att ta promenader utomhus. Minst en meters avstånd till medmänniskor är normalt tillräckligt för att undvika smitta. Men det är ju fortfarande hjälpsamt med isolering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Normalt hade jag jobbat om jag haft 39 graders feber, vilket jag gjort i alla år.

Det är ju faktiskt väldigt dumt gjort av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Ja det är absolut hans fel, han har underspelat hur allvarligt det är sedan i mitten på Januari och först nu senaste veckorna börjat rekommendera mer än att tvätta händerna och gå inte och hosta på folk och endast om du har symptom ska du göra något annat än normalt. Självklart får folk som litat på experten panik när experten helt utan information om mörkertal tycker att vi borde vänta och se lite mer innan vi gör något samtidigt som vi ser vad som händer i Italien och nu Spanien. Först nu är det dags att göra stickprov på andra än folk som ligger inlagda för andningsproblem.

Nu är du helt ute och cyklar. Skilj på Tegnell som person och FHM. Tegnell förmedlar FHMs budskap. Om du tror att det är Tegnell som ensam analyserar läget och bestämmer FHMs arbete och verksamhet i detta så är du väldigt fel ute. Du har givetvis rätt till din åsikt, men fakta är att du, och sannolikt alla vi andra som diskuterar i denna tråd, varken har underlag och kompetens att göra dessa bedömningar så det kanske vore läge att vara lite mer ödmjuk i dina uttalanden.

Skrivet av Sir Hitman:

Det har dock visats en del studier på behandling med något som används på HIV och Malaria smittade personer, så det finns ljuspunkter, både Kineserna körde det och nyligen gjorde några Fransoser samma sak och fick samma resultat.

Senaste studien påvisade att HIV behandlingen inte hade någon effekt på Covid-19, så detta kanske inte är något att hoppas på för tillfället. Se Medcram update #40: https://www.youtube.com/watch?v=dT6mHi_8V5E

Vad det gäller Malariamedicinen så är det något att hoppas på, men det krävs nog mer studier. T.ex. så är den Franska studien inte en dubbel-blindstudie, omfattar 36 personer och är inte peer-reviewed än. Jag har länkat till Medcrams info om det förr, men kan ta det igen. Rekommenderar starkt nedanstående videos:

Medcram update #39: https://www.youtube.com/watch?v=AToF8O5T86s
Medcram update #35: https://www.youtube.com/watch?v=vE4_LsftNKM
Medcram update #32: https://www.youtube.com/watch?v=Eeh054-Hx1U

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är ju faktiskt väldigt dumt gjort av dig.

Kan man tycka.. Men alla har inte ett skyddnät med folk som kan ta över sitt jobb om man går hem och därtill kunder som förväntar sig att du dyker upp och direkt väljer en annan leverantör om du inte gör det.
Spelar ingen roll vilket yrke jag haft, så har det förväntats att man ska jobba även om man har feber. Det är allt från städare, tidningsbud, tillverkningsindustri, olika jobb inom mediebranchen till nu som egen företagare. Brukar kort nämna att jag är förkyld, om jag inte nämnt det innan jag kommer dit och sedan håller jag också ett avstånd till andra.
Skillnaden nu, är som sagts att myndigheterna vädjar om att folk ska stanna hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Fantastiskt att man nu har ett immunitetstest, det kommer bli extremt användbart och kan verkligen hjälpa till att undvika Italien-situation. Bra intervju med Johan Giesecke som gav ett mycket sansat intryck.

Ja för fasiken, detta är kanonbra! Jag vill testa mig nu, men lär få hia mig lite...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den där förhandsbilden är exakt den moderna varianten av hur det såg ut på "sjukhus" under Spanska sjukan. Nog minsann finns det risk att det blir en Spanska sjukan 2. Personligen undrar jag hur nära vi kommer till dödstalet. Förhoppningsvis långt ifrån.

Ja det är otäckt, de första bilderna från rummet med kistorna och läkaren med skyddsutrustning påminner om Afrika och Ebolautbrott.

Permalänk
Skrivet av Sir Hitman:

Under tiden så kanske du kan räkna vad 1600 extra döda per dag kostar? Med ökningen som varit varje dag hittills så är vi uppe i 3000 per dag innan slutet på nästa vecka, men du kanske kan räkna på 2000 iallafall så håller vi oss på den konservativa sidan. Sen vad kostar intensivvården som många personer kommer att behöva och vad är kostnaden av att 20-30% av dom kommer behöva långsiktig vård pga minskad lungkapacitet?

Han har haft redan sen i Januari att säga att ja detta kanske är något vi borde ha lite koll på. Sen i Februari när det spridit sig till 20+ länder och vi även har fall här så kanske vi kan rekommendera sjukvården att köpa in lite extra munskydd etc, folket kanske bör handla på sig lite extra mat och detdär som är så fantastiskt för rumpan. I värsta fall så använder vi ju dom sakerna senare ändå.

Viruset har varit känt sedan i slut på december men visst räknar vi hela december och att hela mars har gått så är det 4 månader.
80 Dagar in så hade covid19 dödat 8.951st Svininfluensan 1.923st. 7 mars var det 3600 nu 14 dagar senare så har vi 13000 döda.
30.000 döda ser ut att vara innan slutet på månaden med nuvarande mängd dagliga dödsfall och mest troligt så fortsätter siffrorna öka så det blir nog faktiskt värre än så. Jag har gärna fel om det och har jag det så grattis till oss alla.
https://www.youtube.com/watch?v=n4no04822NQ där har du lite grafer på hur det sprider sig mot andra smittor.

Vi har väldigt få dödsfall här i Sverige men ökningen verkar vara i samma takt som andra länder så dubblas var 3-4 dag även det blir en hög inom kort.

Ville bara skriva att detta var det bästa inlägget jag sett.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Litet intressant läsning i ämnet. Siffrorna är en annan femma, men principerna som diskuteras är ändå läsvärda:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hälsa och ekonomi hänger tätt ihop. Grafen till vänster visar per kapita GDP mot förväntad livslängd. Detta illustrerar att det finns ett tydligt samband medan de båda - det är en illusion att man kan välja bara det ena. Från Francois Balloux's twitterflöde.

https://pbs.twimg.com/media/ETE62JMX0AYafk_?format=jpg&name=small

För att minska risken att man rör ihop der så är det här viktigt att påtala skillnaden mellan kausalitet och korrelation. Ser vi endast dessa plottar med tillhörande regressioner kan man inte säga att vi har ett orsakssamband, utan endast en korrelation.

Det kan mycket väl vara så att de båda effelterna beror av något tredje fenomen och att vi visst kan påverka hälsa och ekonomi oberoende av varandra. Jag tror fortfarande att Francois Balloux har rätt i att liv kommer att förloras i händelse av ekonomiska kollapser. Man får dock ha mer på fötterna om man skall dra en sån slutsats och utesluta det "uteslutna tredje".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Anders Tegnell & kollegor på FHM skulle ju ha fått sparken som börsmäklare efter 1 dag, då det skulle ingå i deras jobb som börsmäklare att analysera företagen, se vilka risker som finns med aktier och förutse dessa innan de inträffar och handla i rätt tid.
Nu är det som att han och kollegorna handlar aktier till företag som hela tiden går i konkurs utan att veta några siffror, och hans chef säger "Vem kunde ha anat utan facit i handen?" och låter de jobba kvar.

Sverige är en båt med ett hål i skrovet som sakta sjunker . Det regeringen har gjort är att låta några skyffla lite vatten och man har köpt in extra hinkar för att fylla med vatten, då det skulle ta 2 veckor att ta upp båten på land och reparera skrovet ordentligt (sätta i karantän).
Istället är det bättre att låta båten sjunka sakta med säkert under längre tid, och frågar någon om båten sjunker då de har vatten upp till halsen så säg nej, (vi vill ju inte skapa panik )

Möjligt att de tänker ta upp båten på land när de har vatten upp till munnen, men då är det nog redan helkört för det är för långt tillbaka till land.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Under tiden så kanske du kan räkna vad 1600 extra döda per dag kostar?

Hur många kronor kostar det? Samt vad kostar en alternativ plan? Kronor och ören tack.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Anders Tegnell & kollegor på FHM skulle ju ha fått sparken som börsmäklare efter 1 dag, då det skulle ingå i deras jobb som börsmäklare att analysera företagen, se vilka risker som finns med aktier och förutse dessa innan de inträffar och handla i rätt tid.
Nu är det som att han och kollegorna handlar aktier till företag som hela tiden går i konkurs utan att veta några siffror, och hans chef säger "Vem kunde ha anat utan facit i handen?" och låter de jobba kvar.

Med tanke på hur dåligt många aktivt förvaltade fonder presterar så har jag svårt att tro att de skulle få sparken efter en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sverige är en båt med ett hål i skrovet som sakta sjunker . Det regeringen har gjort är att låta några skyffla lite vatten och man har köpt in extra hinkar för att fylla med vatten, då det skulle ta 2 veckor att ta upp båten på land och reparera skrovet ordentligt (sätta i karantän).
Istället är det bättre att låta båten sjunka sakta med säkert under längre tid, och frågar någon om båten sjunker då de har vatten upp till halsen så säg nej, (vi vill ju inte skapa panik )

Möjligt att de tänker ta upp båten på land när de har vatten upp till munnen, men då är det nog redan helkört för det är för långt tillbaka till land.

Nu är det så fint ordnat i Sverige att de jobbar på Folkhälsomyndigheten och inte som mäklare. De jobbar där just för att de har den bästa kompetensen i dessa frågor och inte du eller jag.

Din båtanalologi tillför inget annat än att skapa en dramatiskt målande beskrivning av något man inte överblickar utan goda epidemiologiska och medicinska kunskaper.

Så sätt dig ner i båten och låt någon som kan sina grejer köra den (dvs folkhälsomyndigheten).

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om vilken status de som dött har haft, ålder, sjukdomar etc? Blir man immun om man har haft Corona eller muteras det som en vanlig influensa?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd

Det är inte nålen som är problemet utan bubblan.
Med hans tänk kan man lika gärna vädja till de som blir av med jobbet att ta SmS-lån för att kunna fortsätta att överkonsumera och äta ute varje dag.

Har aldrig läst om någon som kommit med det galna förslaget att börja ta något som helst ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag förstår att det är tufft ekonomiskt, man förlorar jobb eller företag, vilket är en katastrof. Men för mig finns det inget alternativ, gör vi inget utan lever på som vanligt, då blir det en ännu värre katastrof där ekonomin oavsett kollapsar samtidigt som många avlider..

Det är här det etiska dilemmat ligger, primärt dör pensionärer, en del yngre kommer dö p.g.a. underliggande sjukdomar och undanträngningseffekter (=man får inte vård i tid och dör av blindtarmsinflammation o.s.v. för att vården kollapsat). MEN eftersom det mest är redan pensionerade så innebär det ingen samhällsekonomisk kollaps.

Så gör vi inget, så dör en stor mängd människor, Gör vi för mycket så blir det ekonomisk katastrof, med en enormt djup lågkonjunktur till följd, med alla dess följdeffekter i form av självmord, hustru/barnmisshandel, hemlöshet, alkoholism o.s.v. o.s.v.

Rent krasst är vi ”between a rock and a hard place” för tillfället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Finns det någon information om vilken status de som dött har haft, ålder, sjukdomar etc? Blir man immun om man har haft Corona eller muteras det som en vanlig influensa?

Generellt sett är det människor som redan är nedsatta eller tillhör riskgrupper som drabbas mest av en svår influensa
Immunitet är ju svårt att sia om men du lär ju inte få covid 19 igen efter detta iaf då man troligtvis har arbetat fram ett effektivt vaccin.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är här det etiska dilemmat ligger, primärt dör pensionärer, en del yngre kommer dö p.g.a. underliggande sjukdomar och undanträngningseffekter (=man får inte vård i tid och dör av blindtarmsinflammation o.s.v. för att vården kollapsat). MEN eftersom det mest är redan pensionerade så innebär det ingen samhällsekonomisk kollaps.

Så gör vi inget, så dör en stor mängd människor, Gör vi för mycket så blir det ekonomisk katastrof, med en enormt djup lågkonjunktur till följd, med alla dess följdeffekter i form av självmord, hustru/barnmisshandel, hemlöshet, alkoholism o.s.v. o.s.v.

Rent krasst är vi ”between a rock and a hard place” för tillfället.

Jag, som tror på människans goda sidor trots många år på diverse forum, inbillar mig att vi efter den akuta krisen kommer att få ett samhälle (åtminstone för en tid) där ekonomiska klyftor minskar (fast de flesta får det sämre, förhoppningsvis inte värst för de fattigaste). Skatterna kommer att öka (i procent), men inte främst på arbete.
Vi får nog återkomma till det.

Men, även om det skulle vara så att man i dagsläget (i teorin) skulle tjäna på att låta några tiotusen icke-produktiva (inte alls mitt ord) medborgare kolavippa, oss andra till vinning, så tror jag att (i praktiken) den panik och totala samhällshaveri som skulle följa, under lång tid framöver skulle totalt grusa möjligheterna till den typ av solidariskt samarbete på nationell grund som kommer att krävas.

Om vi ska kunna arbeta oss igenom det här, och det tror jag vi kan, så krävs det att vi nu gör vad vi kan för att rädda liv, så fixar vi ekonomin senare. Prioriterar vi inte liv nu så kommer vi inte att klara ekonomin framöver. Jag är optimist. Det här löser vi, om vi jobbar tillsammans. (Svårare nu än förr, då vi är mer splittrade som nation, mer polariserade, mer individualistiska, osv, menmen)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det sägs att om man tillhör blodgrupp 0 så ska man vara mer resistant mot corona och andra sjukdomar. Kan man be och bli testad vilken blodgrupp man tillhör?

A, B och AB har större risk att bli sjuka. Jag brukar klara mig i vanliga fall klara mig bra mot sjukdomar. Dock har jag diabetes som kan ställa till det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare