Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyhz:

Finns det offentligt test man kan utföra för att se om man har viruset?

Nej, du kommer inte att erbjudas test för att du är nyfiken. Det skrevs ett par inlägg upp att det inte längre finns tillräckligt med tester för att testa förkyld vårdpersonal. Patienter i behov av intensivvård testas.

Permalänk
Medlem

Apropå den ekonomiska delen av den här krisen så ser jag Trumps inreseförbud som "skottet i Sarajevo". Det var extremt tongivande för hur detta hanteras politiskt, åtminstone i alla västerländska ekonomier.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gabriel15:

För oss i Sverige så behöver nog ingen svälta så jag kan inte tänka mig något mer negativt än att man dör.

Att ekonomin inte klarar sig trots de stödåtgärder som vidtagits beror på hur illa vi misskött vår ekonomi och inte pga viruset.

Oklart, vi importerar fortfarande mycket. Och om resten av världen väljer att se till sitt eget först, kommer det ta längre tid att ställa om vår produktion till vad vi faktiskt behöver internt än våra dassiga nödlager räcker till, är jag rädd.
Och anledningen till den ekonomiska situationen är ju inte relevant i dagsläget, den är ändå som den är, och vi måste hantera den därefter. Efter allt detta är färdigt kan man dissikera minsta detalj och skylla på alla möjliga politiker och experter, men just nu handlar det bara om damage control.

Skrivet av deltascu:

Brytpunkten är aldrig, om du inte menar "total lock down", vilket förmodligen är ohållbart under någon längre tid. Utan åtgärder smittas kanske 60% av Sveriges befolkning, flera miljoner blir så sjuka samtidigt under några veckor att de inte kan arbeta, och kanske så många som 5% (istället för <1%), varav hälften i arbetsför ålder, dör därför att sjukvården blir överbelastad. 1 på 20! Det är mycket värre än de förvisso hemska scenarior du målar upp. Jag har gott hopp om att vi kommer klara oss betydligt bättre, även om det kommer blir svårt.

Jag menar tvärt om; släpp ALLT fritt. Alla ska stå i kö och hångla med folk som är verifierat smittade. 100% smittade inom en vecka.
Sen har vi en inkubationsperiod på några dagar till nån vecka, och sen sjukfrånvaro i ytterligare två. Sen är vi tillbaka på banan igen, minus de som dött eller fått plats på IVA och ligger kvar där. Tre veckors totalt stängt samhälle, förutom de som kan arbeta trots smittan (många blir ju som bekant inte särskilt sjuka) och eftersom ALLA är smittade behöver man inte hålla sig hemma annat än om man faktiskt är dålig.

Med nuvarande strategi har vi ÄNDÅ många företag som måste stänga, och under längre period än tre veckor.
Påverkan på samhället i stort riskerar, tror jag, att bli mycket större på lång sikt om vi fortsätter på inslagen väg. Speciellt när nuvarande åtgärder ändå har begränsad effekt över tid (max 500 pers? 499 är fine. Och after-ski tills nyligen, tydligen).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du kan ju inte plocka ut enstaka meningar ur inlägg och sen klaga på den biten ur ett annat sammanhang. Fult och barnsligt. Det om något är trolligt.

Det är tydligt vad sammanhanget var, och jag står för mitt klagomål på sättet du argumenterar. Men ok, då citerar jag hela din text:

Skrivet av Storage Jar:

Vi är Sverige i detta sammanhang. Jag förväntar mig att vi, Sverige fortsätter som vi gjort hittills och gör ingenting. Folk fortsätter resa, gå på krogen och festar. Och nu ska uteserveringarna få öppna tidigare. Det verkar vara väldigt få svenskar som tar viruset på allvar.

Du tycker inte att "Sverige fortsätter som vi gjort hittills och gör ingenting" är överdrivet? Har Sverige verkligen gjort ingenting? Hur förändrar kontexten den meningen, menar du? När du skriver sådana uppenbara överdrifter är det svårt att ta dig på allvar, och det stärker inte ditt argument. Det är vad jag menar.

Permalänk
Medlem

DKE-19 - en ny "sjukdom" sprids (Flatten the Curve of Armchair Epidemiology)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Om jag t e x ger ut ett citat i en uppsats så måste jag också kommentera det. Visst det finns enkla citat ordspråk som inte behöver kommenteras. T e x "grisen i säcken".

Att bara länka en skärmdump kan medföra att andra inte förstår vad du är ute efter. Interpretation/förståelse som det heter akademiskt inom teologi är inte lätt. D v s uttyda utdöda språk. Det är inte heller lätt att tyda en emo/Smiley från någon annan heller. Särskilt från främmande personer.

Förtydliga så mycket som det går, det är en bra grundregel alla tänker inte eller tolkar likadant.

Jag ger ännu ett exempel och ett förtydligande:

Ex.

Jag hittar en forskarartikel. Jag tar en skärmdump markerar vad jag vill fokuserar på med att markera eller citera. Ta alltid med källhänvisning.

Sen skiver jag till exempel: - Man har nu hittat stöd för den här teroin med fakta citat. Sen kan jag med detta stöd antingen ge "pro" eller "contra". Finner du motstöd ska det även citeras och källhänvisas. Ur ett akademiskt perspektiv.

Nu är inte den här tråden akademisk men använder du dig av akademisk fakta bör man försvara med källor. För att inte skapa förvirring.

Jag håller med om att man ska länka till källan, men medicin eller naturvetenskap är inte samma sak som teologi, och artiklarna skrivs inte på samma sätt. Vi som lekman kan inte tillföra någon tolkning av forskningsresultat inom dessa områden (utöver det som redan står i artiklarna), i allmänhet. Man behöver ha experter som tolkar forskningsresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag menar tvärt om; släpp ALLT fritt. Alla ska stå i kö och hångla med folk som är verifierat smittade. 100% smittade inom en vecka.

Jo, jag förstod det, och jag menar att det aldrig är ett bättre alternativ av anledningarna jag skrev, såvida du inte menar det som alternativ till "total lockdown" som säkert kan vara ett ännu sämre alternativ på lång sikt. Allting annat är säkert bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu har jag inte läst studien, men är den utförd i kliniskt lab likt den tidigare studie som presenterats ett antal sidor tillbaka?
Då ville man samtidigt framtona att det var just i kliniska lab och inte hade studerat hur väl det påverkas och överlever i samhället.

Något som vore högst intressant är hur mycket partiklar som krävs för att viruset ska sprida sig. Jag menar, att behöva noja sig för att någon kanske nyst 3km längre fram känns jobbigt, kanske inte ens är farligt om du står 200m bakom?

Nu finns det en rekommendation på att man ska hålla sig på någon/ett par meters avstånd från de som är sjuka och inte vara nära dom så länge. Det lär vara tillräckligt för att man inte ska löpa speciellt stor risk att bli smittad.

Det känns rimligt att exponeringsgrad över tid är det som avgör hur troligt det är att man blir smittad. Är man nära någon som är "aktivt" sjuk (hostar/nyser) så krävs det kortare tid för att bli smittad, är man längre bort från någon som är "passivt" sjuk (inte hostar/nyser) så tänker jag mig att det krävs betydligt mycket längre tid att bli smittad.

Oddsen att du blir smittad av något av dina ovanstående exempel lär vara på ungefär samma nivå som att du du blir träffad i huvudet av en meteorit. Man kan inte säga att det är helt omöjligt, men det lär vara högt osannolikt. Hade viruset smittat så lätt så hade hela världens befolkning varit smittat för flera månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bekräftat av CDC och färsk ny studie för ett par dagar sedan: CoVid-19 kan "leva" upp till ett par timmar och ett par dagar
Källa: https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/ (som i sin tur länkar till studien och övriga organ)

CoViD-19 "lever" cirka så här länge på följande vis:
- upp till 3 timmar i luften via partiklar som den "fastnat" i efter upphostning
- upp till 24 timmar på pappersförpackningar (rekommendation att vänta 1 dag när du fått ett paket i brevlådan)
- upp till 2-3 dagar på plast och rostfritt stål
(personligen skulle jag vilja veta hur länge det kan fastna på saker som kläder och oliika klädesmaterial så man vet hur man ska göra med kläder man vart ute med om man inte har möjlighet att tvätta dem direkt)

Första punkten är precis så skrämmande som det låter: hypotetiskt talat skulle någon kunna hosta någonstans och så kan viruset om det lyckas få grepp på partiklar direkt efter ut upphostningen färdas upp till 3 timmar innan det har brutits ned av omgivningen. Värsta exemplet skulle vara att du solar ute på din balkong och andas in detta som någon hostade upp för 3 timmar flera kilometer bort från dig.

@AplAy: Jag läste för några dagar sedan nåt "test" eller uppskattning av detta viruset, och någon slags expert (forskare, läkare eller liknande) sa att denne trodde inte viruset lever särskilt länge i till exempel personers hår eftersom viruset inte trivs på ytan/miljön i håret. Detsamma kanske gäller kläder, förutom att temperaturen är lägre i kläder som ligger i en garderob (Vissa tror viruset inte trivs över 30 grader celcius). Andra coronavirus verkar kunna leva flera dagar upp till flera år i frysen runt -20 celcius.

Angående att viruset kan leva länge i luften och färdas, så vad jag läst krävs det en viss mängd "partiklar" för att bli smittad, och denna mängd är nog ganska liten "långt bort" från där en smittad person hostat till exempel.
Man behöver nog inte vara akut orolig att bli smittad bara av att gå ut, men jag är lite orolig när man går i ett trångt trapphus till lägenheten. Ställen som mataffärer osv är nog också hög risk.

Jag har inte kvar källorna till detta, och ingen vet ju säkert än med deta virus. Men det kanske ger lite svar på frågorna.

Permalänk
Medlem

En reflektion är att det nog är många medlemmar under 25 i tråden som inte har några begrepp om ekonomisk kris. Jag är 10+ år äldre och kommer faktiskt ihåg 90-talskrisen. Vi klarade oss, men jag minns att mina föräldrar var oroliga. Min fars arbetsplats lade ned i den vevan, men han fick omedelbart ett nytt jobb. Min mors nya mans företag kursade och han fick sälja sitt nybyggda hus till förlust. Många bekanta som var i arbetsför ålder då vittnar om att det inte alls var särskilt roliga tider. Många känner någon som fick gå från hus och hem, många mådde väldigt dåligt.
IT-bubblan inträffade när jag gick på gymnasiet. Finanskrisen kom när jag gick ut högskolan. En lågkonjunktur är verkligen inget att tona ned i debatten. Är det hög arbetslöshet är det tungt överallt. De flesta arbeten är beroende av att det finns människor som spenderar pengar i sektorn eller företag att göra B2B-affärer med och att myndigheterna har en skatteintäkt att spendera. Ingen är på något sätt säker bara för att man jobbar som programmerare och inte på någon stålverksjätte eller pappersbruk. Någon måste ha råd att betala för ens arbete. Många verkar inte förstå hur fort det går nedåt.
Staten går in och hjälper företag, alltså går våra skattepengar indirekt till aktieutdelning. Så viktigt tycker regeringen att det är att hålla börsnoterade företag flytande, det säger något.
Om inte annat borde man fundera över vad ens barn får för arbetsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, ikväll ska vår statsminister hålla tal till nationen kl. 21:15, hur ofta händer det? På något vis så tror jag inte att det handlar enbart om några uppmuntrande ord till folket..

Det är för sent på dagen att säga att skolorna ska stängas på måndag, exempelvis. Det är väldigt sent faktiskt. Varför? Vi får väl se antar jag.

Jag har ett tag funderat på samlingsregering. Det skulle kunna vara aktuellt. Frågan är vilka partier. S+M är egentligen för små. Ska de dra in ett tredje parti, blir det då L? Kanske mer realistiskt med alla partier, förutom SD och möjligen V? SD kan få det svårt framöver, jag gissar att Sverige kommer att anamma SDs invandringspolitik, i stort, och vad ska SD då komma med? Repatriering? Det vinner man nog inte 30% av rösterna på.

Fast, djupare politikdiskussioner får vi nog ta annorstädes.

Det tycks som att Amazon, exempelvis, håller på att få lite problem med att hålla öppet eller leverera i Europa. Ska man köpa på sig något kan det vara läge att göra det snarast. Jag har skaffat sd-kort till switchen, och en del annat gunk. Ska inte behöva göra teknikinköp på säkert ett halvår egentligen, hade planer på ett PCI-E till IDE-kort, men det får vänta - jag har ju burkar som kan läsa IDE-hårddiskar (håller på med genomgång och backup av gamla grejor).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vi är Sverige i detta sammanhang. Jag förväntar mig att vi, Sverige fortsätter som vi gjort hittills och gör ingenting. Folk fortsätter resa, gå på krogen och festar. Och nu ska uteserveringarna få öppna tidigare. Det verkar vara väldigt få svenskar som tar viruset på allvar.

Det är bättre att folk håller sig på uteserveringarna än inne på fiket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Roligt skrivet men samtidigt sant.

Mitt favoritcitat:
"the recent outbreak indicates that severe DKE-19 primarily affects men ages 24–36 working in tech, for reasons unknown to scientists who are unaccountably also men."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Skitsida med personliga åsikter för att göra sin röst hörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Skitsida med personliga åsikter för att göra sin röst hörd.

Läste du artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det är bättre att folk håller sig på uteserveringarna än inne på fiket.

Kanske det men det lockar också dit folk som annars inte gått dit öht.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är tydligt vad sammanhanget var, och jag står för mitt klagomål på sättet du argumenterar. Men ok, då citerar jag hela din text:

Du tycker inte att "Sverige fortsätter som vi gjort hittills och gör ingenting" är överdrivet? Har Sverige verkligen gjort ingenting? Hur förändrar kontexten den meningen, menar du? När du skriver sådana uppenbara överdrifter är det svårt att ta dig på allvar, och det stärker inte ditt argument. Det är vad jag menar.

Du får tycka vad du vill men sluta kapa inlägg och trolla.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

EDIT:
Och om jag bara ser till mig själv (på västvärldens största egotripp, jag vet), så ser jag hellre att mina barn har en framtid att se fram emot än att vi räddar 1000 multisjuka pensionärer i ett extra halvår. Jag är hemskt ledsen, men så måste jag rationalisera som småbarnsförälder just nu.

Fullt förståeligt och det ska du självklart känna!! Följande är INTE riktat mot dig utan mest för att få skriva av mig min frustration!

Jag själv är på andra sidan staketet. Inga barn, ensam förutom farsgubben (vi bor i samma kåk) och han är snart 87, multisjuk men levnadsglad. Inte resor och sånt "skit" men att få titta på idrott i alla möjliga former på tv och filmer/serier, hans absoluta nummer ett är "Sopranos" som han vill se om igen. Han fnissar till när det är "rått våld". just nu är det Ray Donovan som gäller. Enda resorna han gillar är de till Stora Coop i Uppsala och få lalla runt med rullatorn och glo på saker han inte behöver. Han saknar byggavdelningen där då han kunde titta runt på saker han hade haft nytta av "idag" om han kunnat. Nu håller han sig hemma med mig och han håller på att bli tossig på att inte få åka på veckohandlingen....

Jag har två syskon, "halvsyskon" som min syster var tvungen att betona för mig ofta under min uppväxt. Inte han som är far till dem men han har aldrig gjort skillnad på oss. De hör just inte av sig. Brorsan har inte ringt en enda gång, syrran en gång under senaste månaderna. De bor relativt nära, jag ringer inte dem längre utan avvaktar för att se om/när de hör av sig.

Hans tre år äldre bror (multisjuk han med) sitter isolerad hemma mitt i centrala Uppsala i ett trygghetsboende, även han sportfantast (tv) och han gillar att spatsera ut med rullatorn och ta sin vända i centrala Uppsala men gör det inte längre. Han har tre barn runtom i Sverige.

Min (ingifta) moster, 84 år (inte multisjuk), sitter också och frivilligisolerar sig i Uppsala. Hon vill ta sina dagliga promenader men är rädd för att folk ska bli arga på henne för att hon är ute i friska luften (vilket jag talat om för henne att hon ska men att hon ska undvika "kontakt" med folk). Hon saknar att gå till biblioteket och aktiviteterna i kyrkan (hon är inte religiös men gillar det sociala). Hon har en son ganska nära, "men han jobbar ju så mycket att han inte hinner hjälp mig och jag vill inte störa honom.".

Alla tre är levnadsglada som isolerar sig frivilligt, min far har mig som en "tränad apa" som hjälper honom. Min farbror och moster håller på att gå under av ensamhet och isolering. De har ingen dator och de skulle inte kunna hantera en om så livet hängde på det. Det enda de har nu är att lyssna på "dunkadunka" på radion och titta ut genom fönstrena. "Finns inget att titta på på tv ändå."

Mitt inlägg är mest för min egen skull som har gamlingar runt om mig, som ser hur det här tar på dem. Rädslan över vad folk ska säga om de ens vågar gå ut, att de "tar platser på intensivvården för de som behöver platserna bättre" (inte sagt här men en som skrev så i twittertråd med ilska över att åldringar ens var ute). I mitt drömsamhälle så hade det inte ens funnits ett behov av att välja mellan att vårda yngre eller äldre. Äldre har ingen som talar för dem. Äldre som blir behandlade som barn (jo. Varit med farsgubben på läkarbesök och de pratar alltid med mig och inte med farsgubben, som om han vore svagbegåvad. Det blir man inte med åldern.).

Och så kommer då denna pandemi och vips så blev det på något sjukt sätt de äldre "skurkarna" i dramat. Inte skidresenärerna, inte de som fullt medvetet struntar i de skarpa råden att undvika folksamlingar utan Agnes 89 år, ensam. Inga barn eller släkt, som går till apoteket! Hon ska minsann inte få vård om/när hon blir sjuk för hon utsätter sig för risk med att vara ute!

Än en gång. En post för att beskriva lite hur de äldre, i min närhet, upplever detta. Moderera bort dem om ni vill...............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av kanskedet:

Jag håller med om att man ska länka till källan, men medicin eller naturvetenskap är inte samma sak som teologi, och artiklarna skrivs inte på samma sätt. Vi som lekman kan inte tillföra någon tolkning av forskningsresultat inom dessa områden (utöver det som redan står i artiklarna), i allmänhet. Man behöver ha experter som tolkar forskningsresultat.

Teologi var bara ett exempel på förståelse över en text: interpretation eller textanalyser är inte utifrån en teologisk diskurs. Det är inte samma sätt men språket på vetenskapliga artiklar kan vara t e x engelska el. svenska. o s v. Ur olika diskurser kan man hämta info ifrån medicinska artiklar för att styrka stöd för det ena eller det andra.

Syftet med det var att bevisa att även en enkel emo/smiley från en främmande människa kan lätt misstolkas. Lärare, journalister och psykologer m. fl. läser grundnivån med oss teologer, eller kulturvetare om man nu vill kalla det istället.

Och ja, lekman kan kanske inte tillföra något men man får gärna spekulera under ordnade former. Även åhörare på en disputation kan även ställa frågor.

5.2. Åhörarna vid disputationen har rätt att ställa frågor till respondenten i den ordning ordföranden bestämmer.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/cwtpjbI

Man ska inte lita på allt man ser på icke bekräftade källor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Läste du artikeln?

Tillräckligt mycket av det. Han ondgör sig över män i åldersspannet 24-36 år som inte är för att stänga samhället på obestämd tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du får tycka vad du vill men sluta kapa inlägg och trolla.

Ok, jag förstår inte vad du menar men om du inte vill förklara dig så har jag inget att tillägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Teologi var bara ett exempel på förståelse över en text: interpretation eller textanalyser är inte utifrån en teologisk diskurs. Det är inte samma sätt men språket på vetenskapliga artiklar kan vara t e x engelska el. svenska. o s v. Ur olika diskurser kan man hämta info ifrån medicinska artiklar för att styrka stöd för det ena eller det andra.

Syftet med det var att bevisa att även en enkel emo/smiley från en främmande människa kan lätt misstolkas. Lärare, journalister och psykologer m. fl. läser grundnivån med oss teologer, eller kulturvetare om man nu vill kalla det istället.

Och ja, lekman kan kanske inte tillföra något men man får gärna spekulera under ordnade former. Även åhörare på en disputation kan även ställa frågor.

5.2. Åhörarna vid disputationen har rätt att ställa frågor till respondenten i den ordning ordföranden bestämmer.

Jag tycker bara att det är märkligt att ni kräver att vi som lekmän ska spekulera över vetenskapliga resultat. Att disputationer är offentliga och att offentligheten har möjlighet att ställa frågor vid disputationer är inte samma sak som att man kräver alla åhörare ska tolka disputationer.

EDIT: Min poäng är att vi som lekmän inte kan tillföra något signifikant till forskningsresultat (i termer av publicerade artiklar) inom medicin och naturvetenskap, i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tillräckligt mycket av det. Han ondgör sig över män i åldersspannet 24-36 år som inte är för att stänga samhället på obestämd tid.

Du läste det således inte...

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är du helt ute och cyklar. Skilj på Tegnell som person och FHM. Tegnell förmedlar FHMs budskap. Om du tror att det är Tegnell som ensam analyserar läget och bestämmer FHMs arbete och verksamhet i detta så är du väldigt fel ute. Du har givetvis rätt till din åsikt, men fakta är att du, och sannolikt alla vi andra som diskuterar i denna tråd, varken har underlag och kompetens att göra dessa bedömningar så det kanske vore läge att vara lite mer ödmjuk i dina uttalanden.

Senaste studien påvisade att HIV behandlingen inte hade någon effekt på Covid-19, så detta kanske inte är något att hoppas på för tillfället. Se Medcram update #40: https://www.youtube.com/watch?v=dT6mHi_8V5E

Vad det gäller Malariamedicinen så är det något att hoppas på, men det krävs nog mer studier. T.ex. så är den Franska studien inte en dubbel-blindstudie, omfattar 36 personer och är inte peer-reviewed än. Jag har länkat till Medcrams info om det förr, men kan ta det igen. Rekommenderar starkt nedanstående videos:

Medcram update #39: https://www.youtube.com/watch?v=AToF8O5T86s
Medcram update #35: https://www.youtube.com/watch?v=vE4_LsftNKM
Medcram update #32: https://www.youtube.com/watch?v=Eeh054-Hx1U

Att skylla allt på Tegnell är nog kanske inte helt korrekt, det är nog hela FHM man borde skylla på, men kanske inte heller hela myndigheten utan bara majoriteten av myndighetens beslutsfattare? Myndigheten som har i ansvar att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot såg att på bara 2 veckor så har vi 30000 sjuka och 700 döda i Kina, det är ett nytt virus som vi troligen inte har någon immunitet mot, 1 vecka senare var det närmare 60.000 och 1500. Och dom valde ändå vänta och se taktiken.

Ja det var en Ebola (Remdesivir) och en Malariamedicin (Chloroquine) som visade positiva resultat.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av kanskedet:

Jag tycker bara att det är märkligt att ni kräver att vi som lekmän ska spekulera över vetenskapliga resultat. Att disputationer är offentliga och att offentligheten har möjlighet att ställa frågor vid disputationer är inte samma sak som att man kräver alla åhörare ska tolka disputationer.

Nu blev det fel här syftet med mitt inlägg var en person som postade en bild utan någon som helst text.
Det strider emot våra forumregler!

Nummer två den här tråden är ingen vetenskaplig diskurs även om fackman kan läsa den så finns det mer seriösa forum för det.

Vi diskuterar härinne på ett dataforum. Diskutera får alla göra så länge forumreglerna följs. Jag ber om ursäkt för ordet "spekulationer" och belyser att jag menar diskussion.

Att ge en hänvisning till en källa uppskattas alltid särskilt om den råkar vara vetenskaplig. På det sättet kan en lekman ge stöd för sin diskussion att hen är oroliga, glad etc. m.m.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Allvarlig fråga här:
När kommer brytpunkten där de negativa effekterna av en långsam smittspridning helt enkelt blir värre än om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?

Som det ser ut nu kommer många företag behöva ha stängt i flera månader, med risk för konkurser, massarbetslöshet, hemlöshet och depression som följd.
Alternativet hade varit att släppa viruset fritt (givet antagandet att man faktiskt blir immuniserad efter genomlevd sjukperiod) och stå ut med hög sjukfrånvaro i några veckor, SAMT det högre antalet dödsfall det skulle innebära på kort sikt.

När avgör vi vad som är "the lesser of two evil"? Jag förstår att sjukvården aldrig kommer hålla med om alternativ två, men politiskt och ekonomiskt bör det finnas en punkt där det får mindre långtgående effekter att faktiskt "ta smällen".

EDIT:
Och om jag bara ser till mig själv (på västvärldens största egotripp, jag vet), så ser jag hellre att mina barn har en framtid att se fram emot än att vi räddar 1000 multisjuka pensionärer i ett extra halvår. Jag är hemskt ledsen, men så måste jag rationalisera som småbarnsförälder just nu.

Håller med dig. Sett till antalet självmord, ökad psykisk ohälsa, familjer som förlorar allt etc. Så känns det som man bara förskjuter problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Att skylla allt på Tegnell är nog kanske inte helt korrekt, det är nog hela FHM man borde skylla på, men kanske inte heller hela myndigheten utan bara majoriteten av myndighetens beslutsfattare? Myndigheten som har i ansvar att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot såg att på bara 2 veckor så har vi 30000 sjuka och 700 döda i Kina, det är ett nytt virus som vi troligen inte har någon immunitet mot, 1 vecka senare var det närmare 60.000 och 1500. Och dom valde ändå vänta och se taktiken.

Ja det var en Ebola (Remdesivir) och en Malariamedicin (Chloroquine) som visade positiva resultat.

I slutändan är det regeringen och riksdagen som fattar beslut, således är de ansvariga för de besluten som fattas. Det är deras ansvar att lyssna på andra (exempelvis akademiker, läkare, osv) än bara Folkhälsomyndigheten, vilka jag tycker har varit hyfsade hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag uppfattar det nog snarare en sorts kåseri kring hur Dunning–Kruger-effekten blir uppenbar vid sådana här tillfällen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nu blir det fel här syftet med mitt inlägg var en person som postade en bild utan någon som helst text.
Det strider emot våra forumregler!

Nummer två den här tråden är ingen vetenskaplig diskurs även om fackman kan läsa den så finns det mer seriösa forum för det.

Vi diskuterar härinne på ett dataforum. Diskutera får alla göra så länge forumreglerna följs. Jag ber om ursäkt för ordet "spekulationer" och belyser att jag menar diskussion.

Att ge en hänvisning till en källa uppskattas alltid särskilt om den råkar vara vetenskaplig. På det sättet kan en lekman ge stöd för sin diskussion att hen är oroliga, glad etc. m.m.

Ok, bra