Permalänk

BSOD de senaste dagarna

Har under de senaste dagarna upplevt en massa blue screens. Fått både felkoden "Kernel Security Check Failure" och "IRQL NOT LESS OR EQUAL".

Har testat en hel del för att få bort det. Har uppdaterat och ominstallerat en drös olika drivers. Har kollat temps och bytt kylpasta. Har kört memtest. Har resetat bios. Vet inte vad jag mer ska göra...

Någon som har några tips? Akut behov av hjälp, min distansundervisning blir lite knasig om det ska fortsätta såhär

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DenOndeElvispen:

Har under de senaste dagarna upplevt en massa blue screens. Fått både felkoden "Kernel Security Check Failure" och "IRQL NOT LESS OR EQUAL".

Har testat en hel del för att få bort det. Har uppdaterat och ominstallerat en drös olika drivers. Har kollat temps och bytt kylpasta. Har kört memtest. Har resetat bios. Vet inte vad jag mer ska göra...

Någon som har några tips? Akut behov av hjälp, min distansundervisning blir lite knasig om det ska fortsätta såhär

Har du haft möjlighet med att prova andra minnen? Jag vill "minnas" (hehe) att på en dator jag har så såg jag inget fel i MEMTEST men nog attans var det fel på minnena när jag bytte sedan. Prova även olika platser för minnena på moderkortet (parvis eller om du bara har en minnesmodul).

Jag är rätt säker på att det kan vara minnena som spökar. Mina minnen som spökade var ett par Corsair Vengeance.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Har du haft möjlighet med att prova andra minnen? Jag vill "minnas" (hehe) att på en dator jag har så såg jag inget fel i MEMTEST men nog attans var det fel på minnena när jag bytte sedan. Prova även olika platser för minnena på moderkortet (parvis eller om du bara har en minnesmodul).

Jag är rätt säker på att det kan vara minnena som spökar. Mina minnen som spökade var ett par Corsair Vengeance.

Har också vengeance så får väl helt enkelt ta och testa mig runt där. Så jädra jobbigt bara

Permalänk

Jag sänkte hastigheten på mina 3000 mhz minenn till 2866 vilket verkar ha löst problemet. Är det värt att prata med webhallen om det? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och låta minnena köra i den hastigheten?

Permalänk
Medlem

Sjukt nog så har jag fått BSOD's väldigt frekvent sen ca en vecka tillbaka, har exakt samma minnen som dig och vid ett tillfälle har jag fått UNEXPEXTED_KERNEL_MODE_TRAP samt PAGE_FAULT_IN_NONAREA vid BSOD. (Quincidence?) Men ofta bara fryser datorn och lämnar ingen bluescreen dump.

Vad jag förstår på dig så kommer ditt problem när du bara har datorn igång? För mig dyker det upp när jag spelar Starwars Battlefront II samt Apex Legends. Men aldrig sålänge bara windows är igång. Skönt att det löste sig för dig! Jag formaterade windows igår men den fryser och bluescreenar likt förbannat. Nu testade jag att ställa ner hastigheten på RAM från BIOS och disable:a det där X.M.P läget (har ASUS prime Z390-P som moderkort) istället så nu får vi se hur det funkar. Tack för tipset!

Mvh

Permalänk
Medlem

Japp, det var mina Ram-minnen som strulade, testade att låta dem byta slot med varandra och då funkade de det till slut.

Permalänk

@errkan13: Bytte också minnena vilket löste problemet