Vilken kabel för att göra egna kablar i lägenheten

Permalänk
Medlem

Vilken kabel för att göra egna kablar i lägenheten

Jag behöver dra kablar från en kamera, AP och inkommande lina och allt ska via en router.
Har köpt en tång / kit för kontakter från ebay.

Men nu behöver jag kabel och tänkte köpa en 100meters rulle men vilken ska man ha?

https://tinyurl.com/uhbkwhv

och dessa kontakter?
https://www.webhallen.com/se/product/252483-Deltaco-RJ45-Cat6...

Kommer dra ca 20 meter som max, på ett ställe kommer den ligga nära en utanpåliggande kabel till tvättmaskin som ej är inkopplad.

Permalänk
Vila i frid

Det enda du inte ska fundera på är att använda flerkardelig kabel - för det ska du inte. Fundera på om du ska köra framtidssäkrat 10GBASE-T eller nöjer dig med 1 Gbe. Det valet påverkar även RJ45-kontakten.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska använda vägguttag vid fast installation, krimpa hanar gör man på patchkabel så tång och hanar ska du inte använda för nåt som sitter fast.
Du bör använda en cat6 installationskabel https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/n%C3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska använda vägguttag vid fast installation, krimpa hanar gör man på patchkabel så tång och hanar ska du inte använda för nåt som sitter fast.
Du bör använda en cat6 installationskabel https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/n%C3...

Jag har unifi AP och det är ett runt tefat, jag vill inte ha ett uttag där utan dra fram kabel och sätta kontakter. Jag har ett uttag där mitt bredband inkommer och därifrån vill jag dra en kabel.

Va skulle för delen med vägguttag vara i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det enda du inte ska fundera på är att använda flerkardelig kabel - för det ska du inte. Fundera på om du ska köra framtidssäkrat 10GBASE-T eller nöjer dig med 1 Gbe. Det valet påverkar även RJ45-kontakten.

1Gbe räcker från inkommande och från switch till ap, men är det inte mycket dyrare att göra för 10gbe så gör jag hellre det.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av jan-banan:

Jag har unifi AP och det är ett runt tefat, jag vill inte ha ett uttag där utan dra fram kabel och sätta kontakter. Jag har ett uttag där mitt bredband inkommer och därifrån vill jag dra en kabel.

Va skulle för delen med vägguttag vara i detta fall?

till dessa hade jag använt patchkabel, med dina egna RJ45or

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Lånar tråden med liknande fråga. Nätverksuttaget in i lägenheten sitter på dumt ställe. Vill dra vidare från nuvarande uttag med utanpåliggande kabel in i en vägg för att sätta infällt uttag längre bort i rummet på andra sidan. Vad köper jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaazu:

Lånar tråden med liknande fråga. Nätverksuttaget in i lägenheten sitter på dumt ställe. Vill dra vidare från nuvarande uttag med utanpåliggande kabel in i en vägg för att sätta infällt uttag längre bort i rummet på andra sidan. Vad köper jag?

Ska du sätta upp väguttag bör du använda installationskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Zaazu:
Köp ett utanpåliggande uttag som du monterar bredvid ditt inkommande uttag, så drar du installationskabel från ditt nya utanpåliggande till ditt infällda. Därefter en liten patchkabel mellan bef. uttag och nytt uttag, blir en godkänd "skarv".

Det lite snyggare alternativet är att byta ut ditt bef uttag till ett dubbelt utanpåliggande, men det medför ju åverkan som du ev inte "får" göra.
Installationskabeln förläggs med fördel i kabelkanal/kabellist fram till där den ska ner i vägg.
Tänk på att ta en list som täcker det hål du behöver göra för att fiska ner kabeln i väggen.

Inköpslista
*Installationskabel
*Utanpåliggande enkelt uttag
*Infällt enkelt uttag
*Rot/senil-dosa (om gipsvägg)
*Hålsåg 70mm
*VP-rör 16mm
*Patchkabel ~10-15cm

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

@Zaazu:
Köp ett utanpåliggande uttag som du monterar bredvid ditt inkommande uttag, så drar du installationskabel från ditt nya utanpåliggande till ditt infällda. Därefter en liten patchkabel mellan bef. uttag och nytt uttag, blir en godkänd "skarv".

Det lite snyggare alternativet är att byta ut ditt bef uttag till ett dubbelt utanpåliggande, men det medför ju åverkan som du ev inte "får" göra.
Installationskabeln förläggs med fördel i kabelkanal/kabellist fram till där den ska ner i vägg.
Tänk på att ta en list som täcker det hål du behöver göra för att fiska ner kabeln i väggen.

Inköpslista
*Installationskabel
*Utanpåliggande enkelt uttag
*Infällt enkelt uttag
*Rot/senil-dosa (om gipsvägg)
*Hålsåg 70mm
*VP-rör 16mm
*Patchkabel ~10-15cm

Finns det nåt som hindrar mig från att koppla direkt från inkommande och sen enligt din eminenta instruktion? Jag kan inte köpa "vilken-patchkabel-som-helst", klippa ena sidan för att koppla i det infällda uttaget? Apparatdosa och övrigt är klart men på nätverkskopplandet ligger kunskapen lågt!

Permalänk
Medlem

@Zaazu:
Klart att man kan göra så, men generellt ska man väl inte ha patchkabel med flera kardeler som installationskabel.
Om du ändå lägger ner arbetet med att fälla in och dra kabeln ordentligt, dra en ordentlig kabel också
Det är klurigt att kontaktera en patchkabel i ett nätverksjack avsedd för installtionskabel, och få lika bra resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gamerouge
Taget. Men kan jag gå direkt från nuvarande uttag eller vad är fördelen/kravet med att sätta ett utanpåliggande bredvid?
Har du länk för lämplig installationskabel samt hankontakt att kontaktera? Lite som referens för vad jag ska leta efter

Permalänk
Medlem

@Zaazu:
Jag vet inte hur jag ska förklara, men man kan säga att om du sätter en hankontakt och stoppar in den i ditt befintliga uttag så är hela din installation bakom RJ45-pluggen bara en inbyggd patchkabel i väggen.
Nu är jag lite arbetsskadad, du gör ju såklart hur du vill

Länk till modularjack lexcom
Utanpåliggande ram eljo
Kompletta enkla eljouttag inkl. lexom cat5E modularjack
Cat6 kabel avsedd för installation

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gamerouge
Okok, det kan jag förstå. Hela installationen kommer mer eller mindre bli dold bakom platsbyggd säng (dock åtkomlig) så ska fundera över om det blir extra uttag eller ej då
Vad jag förstått så innehåller Schneiders uttag själva kontaktdelen för uttaget och kan monteras utan speciella verktyg? Så behöver isf bara han-kontakt för andra änden. Finns även det utan att man behöver verktyg?