AMD: "Källkoden för Xbox Series X stulen"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Källkoden för Xbox Series X stulen"

I december 2019 stals källkod för såväl kommande grafikkretsar som grafikdelen i Xbox One X från AMD, bekräftar bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"don't you just hate when that happens ?"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom får tag i denna persom som stal den och ger hen kicken..

Permalänk
Medlem

Om till exempel Huawei eller Samsung plötsligt tar ikapp 20-30 års grafikutveckling på några veckor så kan vi gissa hur det kommer sig. Jag är givetvis emot sådan IP-stöld, men det hade varit trevligt om nästa Kirin SoC hade Xbox grafikprestanda.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Om till exempel Huawei eller Samsung plötsligt tar ikapp 20-30 års grafikutveckling på några veckor så kan vi gissa hur det kommer sig. Jag är givetvis emot sådan IP-stöld, men det hade varit trevligt om nästa Kirin SoC hade Xbox grafikprestanda.

Med inbyggd vattenkylning och 3 minuters batteritid då?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om till exempel Huawei eller Samsung plötsligt tar ikapp 20-30 års grafikutveckling på några veckor så kan vi gissa hur det kommer sig. Jag är givetvis emot sådan IP-stöld, men det hade varit trevligt om nästa Kirin SoC hade Xbox grafikprestanda.

Huawei tillverkar väl kirin hos tsmc 7nm så varför skulle de lyckas få en RDNA2 kopia att fungera i en telefon när AMDs egna behöver stora kylflänsar ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Notera att Microsoft äger Github

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Rekordmedlem

När blir den chippad ? I samband med lanseringen vore ju unikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När blir den chippad ? I samband med lanseringen vore ju unikt.

Det får mig att tänka på första konsolen där jag hade kamrater som hade köpt såna och använt dem dagligen hur länge som helst. Där de mer eller mindre blev helt paffa när de fick höra att det även hade lagts till stöd för att kunna köra stora spel på xboxen.
Tänk er själv chocken över att ha en låda under tvn, sedan kommer en polare hem och stoppar in en skiva och ett spel startas och man aldrig har vetat om att detta hade gått.

Skillnaden då runt 2002-2005 och idag var att det fanns inte så många bra mediacenter att koppla till tvn. Idag finns det mängder som säkerligen utklassar både nästa xbox och ps5 då detta. -Att vara tystlåten vid film är viktigt.

Så jag tror att det lagliga behovet av att modda nästa konsol inte kommer vara lika stor.

*edit*
Samma chock tror jag många ungdomar har för deras mobiltelefoner om någon berättar att de även nu har fått stöd för att ringa folk med. Hade ungdomarna vetat detta så hade antalet trådar inom konsumenträtt minskas där svaret de får är ring butiken och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om till exempel Huawei eller Samsung plötsligt tar ikapp 20-30 års grafikutveckling på några veckor så kan vi gissa hur det kommer sig. Jag är givetvis emot sådan IP-stöld, men det hade varit trevligt om nästa Kirin SoC hade Xbox grafikprestanda.

Allt utom kinesisk tillverkare känns osannolikt. Antingen säljer de till kineser eller troligtvis ingen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stackars amd de har alltid uppförsbacke. Bättre om de drabbat Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på första konsolen där jag hade kamrater som hade köpt såna och använt dem dagligen hur länge som helst. Där de mer eller mindre blev helt paffa när de fick höra att det även hade lagts till stöd för att kunna köra stora spel på xboxen.
Tänk er själv chocken över att ha en låda under tvn, sedan kommer en polare hem och stoppar in en skiva och ett spel startas och man aldrig har vetat om att detta hade gått.

Skillnaden då runt 2002-2005 och idag var att det fanns inte så många bra mediacenter att koppla till tvn. Idag finns det mängder som säkerligen utklassar både nästa xbox och ps5 då detta. -Att vara tystlåten vid film är viktigt.

Så jag tror att det lagliga behovet av att modda nästa konsol inte kommer vara lika stor.

*edit*
Samma chock tror jag många ungdomar har för deras mobiltelefoner om någon berättar att de även nu har fått stöd för att ringa folk med. Hade ungdomarna vetat detta så hade antalet trådar inom konsumenträtt minskas där svaret de får är ring butiken och fråga.

Det kommer alltid finnas en skara som vill köra Linux på konsolen (mig inkluderad). Dock vet jag inte om det var den kategorin av moddning du syftade på.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Det kommer alltid finnas en skara som vill köra Linux på konsolen (mig inkluderad). Dock vet jag inte om det var den kategorin av moddning du syftade på.

Det skulle nog glädja många att "bara" kunna köra en "normal/öppen" windows på den för det borde fungera bra eftersom den faktiskt har hårdvara som är väldigt lik en normal dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Synd att det var AMD, hade vart bättre om det var Intel då hade något kunna göra drivers till Windows 7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Frågan är vem som äger (har ansvaret) för servern (den oskyddade), är det Microsoft så kan det stå dem dyrt

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Det kommer alltid finnas en skara som vill köra Linux på konsolen (mig inkluderad). Dock vet jag inte om det var den kategorin av moddning du syftade på.

Självklart vill jag också köra linux på xboxen. Men det mesta jag gör i Linux duger en raspberry pi 4 till. Där denna Raspberry pi kommer ha en drös fördelar som fler distar, bättre support, mer hjälp, tystare o.s.v.

Kvar är då den skara som framförallt vill kunna köra saker i linux som en Raspberry pi 4 ej klarar av och denna skara är mindre. Nu kommer självklart olika grupper jobba för att få igång linux på nästa xbox bara för rolighetens skull. Jag tror dock utbudet av praktiska lösningar kommer bli marginellt.
Jag ser det lite som linux till ps2 var stort, där majoriteten ville ha detta för att det var roligt. Ytterst få gjorde något vettigt arbete där.
-Vettigt arbete = arbete som de kan använda till något för att underlätta deras vanliga arbete. Det går att diskutera ordvalet vettigt arbete. Men enbart dra igång linux i 10 minuter, säga yeh detta var coolt och sedan aldrig använda linux på konsolen mer. Ja det var lite så folk gjorde på ps2an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle nog glädja många att "bara" kunna köra en "normal/öppen" windows på den för det borde fungera bra eftersom den faktiskt har hårdvara som är väldigt lik en normal dator.

Fast poängen med Linux är att du har mer kontroll än i Windows. Några är nog nöjda med Windows men de som bryr sig tillräckligt för att hacka en konsol till att köra Linux kommer nog inte att stoppas så enkelt.

Enda exemplet vi har att gå på historiskt är PS3 där man kunde köra Linux på officiell väg, tills man plötsligt inte längre kunde det och då tog det inte lång tid innan Linux-skaran hackade konsolen för att köra Linux igen. PS4 hackades för Linux den också så egentligen var nog OtherOS på PS3 en hyfsad försvarsmekanism mot de duktiga hackarna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hoppas att dom får tag i denna person som stal den och ger hen kicken..

Som jag tolkar artikeln var det någon med behörighet som lagrade koden på olämpligt sätt. (Okrypterad på oskyddad server.)
Om detta skedde medvetet, av misstag eller okunskap vet vi inte. Det kan vara flera personer som av en eller annan anledning gjort fel så att detta kunde inträffa.

Sedan stals koden av någon annan från servern.
Om denna andra person blivit tipsad av den förste vet vi inte heller.

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Fast poängen med Linux är att du har mer kontroll än i Windows. Några är nog nöjda med Windows men de som bryr sig tillräckligt för att hacka en konsol till att köra Linux kommer nog inte att stoppas så enkelt.

Enda exemplet vi har att gå på historiskt är PS3 där man kunde köra Linux på officiell väg, tills man plötsligt inte längre kunde det och då tog det inte lång tid innan Linux-skaran hackade konsolen för att köra Linux igen. PS4 hackades för Linux den också så egentligen var nog OtherOS på PS3 en hyfsad försvarsmekanism mot de duktiga hackarna.

Frågan jag stället mig till linux på nästa xbox är vad folk kommer göra på xboxen i linux som ej går på en Raspberry Pi 4? Och med göra, så menar jag ej köra en demo på 5 minuter och aldrig röra linux på konsolen igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag stället mig till linux på nästa xbox är vad folk kommer göra på xboxen i linux som ej går på en Raspberry Pi 4? Och med göra, så menar jag ej köra en demo på 5 minuter och aldrig röra linux på konsolen igen.

Jag skaffade en xbox1s för att få en handkontroll till retropajjen, vet inte riktigt vad man ska göra med xboxen så länge den inte går att använda som en vanlig dator och den låter ju dessutom en del eftersom den har fläktar som den mesta spelutrustning (förutom retropajjen)
Men skulle det gå att köra nästa x box som en normal dator som presterade som hårdvaran utan att vara nedlåst så vore den nog intressant , de kanske borde släppa en desktopmjukvara, Apple har ju visat att det fungerar med extremt ofexibla hårdvarukonfigurationer bara man har fungerande mjukvara att köra på hårdvaran så varför skulle MS inte kunna erbjuda en MS version av det där man kan skifta mellan spel och desktopläge där spelläget kan vara totalt belamrat med all DRM de vill ha medans desktopläget inte ska ha några artificiella begränsningar utan bara begränsas av hårdvaruprestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ernstp:

Notera att Microsoft äger Github

Irrelevant: Koden laddades upp till GitHub efter knäcket; jag ser inget som antyder att AMD förvarade den där.

Permalänk
Medlem

Smart att lägga ut på just Github, och sedan tro att den ska få vara kvar.

Jaja, om något företag helt plötsligt gör megasprång inom grafikkortsrelaterade saker så går det ju lätt att räkna ut vem den är som indirekt ligger bakom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Frågan är vem som äger (har ansvaret) för servern (den oskyddade), är det Microsoft så kan det stå dem dyrt

Även om det skulle handla om en lösning som hostas hos andra är det normalt sett upp till kunden - AMD i det här fallet - att hålla i datasäkerheten ovanpå den plattform som erbjuds.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag stället mig till linux på nästa xbox är vad folk kommer göra på xboxen i linux som ej går på en Raspberry Pi 4? Och med göra, så menar jag ej köra en demo på 5 minuter och aldrig röra linux på konsolen igen.

Tjusningen har väl legat i att spelkonsoler ofta varit subventionerade från början: Tillverkaren har sålt den fysiska hårdvaran strax under marknadspris eftersom de vet att de tjänar pengar över tid i form av licenser/royalties. Det innebär att om man gör något som en spelkonsol gör bättre än en PC/server till samma pris, så kan det finnas ett konkret värde i att investera i sådana. Det är ju knappast normalfallet, men det kan mycket väl finnas sådana tillämpningar en period, tills Moores lag (eller vad som nu finns kvar av den) kommit ikapp.

Mer generellt: Vad man gör i Linux på en dator som är mer kraftfull än en RPi4? När har du någonsin tänkt för dig själv att "det här går snabbt nog och jag behöver inte bättre prestanda" - särskilt på utrustning du använder dagligen, snarare än "en demo på 5 minuter"?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag skaffade en xbox1s för att få en handkontroll till retropajjen, vet inte riktigt vad man ska göra med xboxen så länge den inte går att använda som en vanlig dator och den låter ju dessutom en del eftersom den har fläktar som den mesta spelutrustning (förutom retropajjen)
Men skulle det gå att köra nästa x box som en normal dator som presterade som hårdvaran utan att vara nedlåst så vore den nog intressant , de kanske borde släppa en desktopmjukvara, Apple har ju visat att det fungerar med extremt ofexibla hårdvarukonfigurationer bara man har fungerande mjukvara att köra på hårdvaran så varför skulle MS inte kunna erbjuda en MS version av det där man kan skifta mellan spel och desktopläge där spelläget kan vara totalt belamrat med all DRM de vill ha medans desktopläget inte ska ha några artificiella begränsningar utan bara begränsas av hårdvaruprestanda.

Fast Linux öppnar för attacker. Ps3 hade linux om jag hade minns rätt, sedan började olika grupper samarbeta för att genom linux komma åt olika säkerhetssaker. Då valde playstationen att sluta med linuxstödet för att skydda sin hårdvara. Någon pratade på det ovanför och då gick olika grupper in för att få tillbaka linuxstödet. Det finns en massa olika youtubeklipp där de diskuterar hur de knäckte varje konsol. Jag tror detta klipp innehåller det som jag pratade om: https://www.youtube.com/watch?v=siOXFGZj_z0

I vilket fall så innebär linuxstöd att man öppnar upp konsolen för väldigt många sätt att att komma förbi de skydd som de har lagt in. Och man får fråga vad får kunderna istället?
På Ps2ans tid så var det skitcoolt att kunna köra linux på sin konsol vid tvn, detta fixar en raspberri pi 4 av galant idag. Det måste då vara något mer krävande som en större skara vill kunna köra i linux på en konsol och frågan är vad? Och det måste vara något som man inte bara enklare kan köra på sin egen dator. För även om man t.ex. kan köra Blender på nästa konsol, så varför skulle man vilja använda programmet där till mer än demo? Konsolen står ju ofta med en tv där man inte precis sitter i en perfekt arbetsställning för att arbeta.

Så för mig känns linuxstödet i de nästa konsolerna som mer eller mindre oväsentlighet för nästan alla som kommer köpa konsolen. Självklart finns det dock folk som skulle vilja köpa nästa konsoler till rabatterat pris och bara nyttja hårdvaran till annat. Men det ligger ej i tillverkarnas intresse att sälja konsoler till förlustpriser till folk som inte tänker köpa några spel till dem.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tjusningen har väl legat i att spelkonsoler ofta varit subventionerade från början: Tillverkaren har sålt den fysiska hårdvaran strax under marknadspris eftersom de vet att de tjänar pengar över tid i form av licenser/royalties. Det innebär att om man gör något som en spelkonsol gör bättre än en PC/server till samma pris, så kan det finnas ett konkret värde i att investera i sådana. Det är ju knappast normalfallet, men det kan mycket väl finnas sådana tillämpningar en period, tills Moores lag (eller vad som nu finns kvar av den) kommit ikapp.

Mer generellt: Vad man gör i Linux på en dator som är mer kraftfull än en RPi4? När har du någonsin tänkt för dig själv att "det här går snabbt nog och jag behöver inte bättre prestanda" - särskilt på utrustning du använder dagligen, snarare än "en demo på 5 minuter"?

Som jag skrev till personen ovanför så ligger det ej i tillverkarens intresse att subventionera konsoler till folk som ej kommer köpa spel till dem.

Din sista fråga är felformulerad. Det finns otroligt mycket krävande som man kan göra i linux.
Frågan jag ställer mig vad är det för något krävande i linux som någon större mängd köpare vill göra på sin nästa konsol och inte istället köra det på en vanlig dator? Speciellt i tider då raspberry pi 4 finns. Tar vi runt 2002 så var det skitcoolt att kunna surfa på tvn, det räckte som argument. Ja min och nog de flestas halvgamla tvaspparater i sverige har en inbyggd webbläsare för detta idag.

Är det någon av dessa cadprogram tro som mängder av konsolköpare kommer sitta och köra för fullt på sin konsol? https://www.fossmint.com/best-cad-software-for-linux/
Det är konstigt då gruppen som köper konsol har ytterst få personer som ens vet hur man öppnar programmet på deras pc och de har absolut inget intresse av att lära sig det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Även om det skulle handla om en lösning som hostas hos andra är det normalt sett upp till kunden - AMD i det här fallet - att hålla i datasäkerheten ovanpå den plattform som erbjuds.

Måste absolut vara en fråga om hur just det specifika avtalet formulerats - inte lika för alla. Är det en MS-server blir det väldigt speciellt, detta iom det att det är en form av joint venture.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Irrelevant: Koden laddades upp till GitHub efter knäcket; jag ser inget som antyder att AMD förvarade den där.

Nä nä bara att den kommer kanske plockas ner hyfsat snabbt, tror AMD kommer få gehör för sin take down request...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Måste absolut vara en fråga om hur just det specifika avtalet formulerats - inte lika för alla. Är det en MS-server blir det väldigt speciellt, detta iom det att det är en form av joint venture.

Jo, men realistiskt sett: nära nog alla fall av den här sortens läckor handlar om inkompetens hos slutanvändaren: Databaser som felaktigt publiceras mot Internet, databaser som aldrig fått ett lösenord (eller som behåller defaultlösenord), eller återanvändning av användarlösenord och avsaknad av tillförlitlig andra inloggningsfaktor. Risken att en sådan felkälla beror på en PaaS eller SaaS-leverantör är inte stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så för mig känns linuxstödet i de nästa konsolerna som mer eller mindre oväsentlighet för nästan alla som kommer köpa konsolen. Självklart finns det dock folk som skulle vilja köpa nästa konsoler till rabatterat pris och bara nyttja hårdvaran till annat. Men det ligger ej i tillverkarnas intresse att sälja konsoler till förlustpriser till folk som inte tänker köpa några spel till dem.

Microsoft låter ju vem som helst köra sin Xbox One i developer mode för UWP, det är ju en sandboxad miljö med en hel del begränsningar men vill man kan man ju installera retroarch för eget bruk. Det är ju lite tråkigt att det inte finns någon direkt community kring det men man får väl ändå hoppas att Microsoft fortsätter på samma spår...